1-wire for dummies

mstr

Aktiivinen jäsen
Vs: 1-wire for dummies

Parasiitti-moodissa kaapelin maksimipituuteen vaikuttaa ainakin tietokoneeseen liitettävän sovitinpalikan tyyppi (passiivikomponenteilla vai
mikropiirillä tehty), kaapelin tyyppi (suojaamaton parikaapeli vs. suojattu kierretty pari), kaapeloinnin rakenne (ketju vs. tähtimäinen
haaroitus), ympäristön häiriötaso, epäsovitukset, softan toteutus.
Maksimipituuden speksaaminen tuskin mahdollista.
+5V sähkön syöttö antureille kai parantaa tilannetta, en ole itse kokeillut. Jos kaapelista tulisi kovin pitkä olen mieluummin laittanut kaksi tai useamman sovitinpalikan ja kaapelin. DS9490R sovittimesta saa sähköä syötettyä.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

mstr sanoi:
Parasiitti-moodissa kaapelin maksimipituuteen vaikuttaa ainakin tietokoneeseen liitettävän sovitinpalikan tyyppi (passiivikomponenteilla vai
mikropiirillä tehty), kaapelin tyyppi (suojaamaton parikaapeli vs. suojattu kierretty pari), kaapeloinnin rakenne (ketju vs. tähtimäinen
haaroitus), ympäristön häiriötaso, epäsovitukset, softan toteutus.
Maksimipituuden speksaaminen tuskin mahdollista.
+5V sähkön syöttö antureille kai parantaa tilannetta, en ole itse kokeillut. Jos kaapelista tulisi kovin pitkä olen mieluummin laittanut kaksi tai useamman sovitinpalikan ja kaapelin. DS9490R sovittimesta saa sähköä syötettyä.

Virransyötössä pitää ottaa huomioon se, että virtajohdosta tulee helposti 'pariton'. Eli parikaapelin häiriöntorjunta kärsii. Muutenkin häiriöntorjunta on oma osansa lankojen pituuslaskuja.
Niinpä kertomukset siitä minkälaisia pituuksia on saatu pelaamaan vaihtelevat laajasti.

Näihin on keksitty myös jonkinlaisia aktiivisia haaroittimia. Kannattaa kuitenkin ensin vaan kokeilla.

timop

Aktiivinen jäsen

toi suojaamaton parikaapeli on "tuhoon tuomittu" ratkaisu, kokemusta on. ei tarvitse olla kummoista lenkkiä kun alkaa toimia antennina ja ei kulje parasiittina enää.
käytin aikoinaan iha kaiutin kaapelia ja ylimääräiset pihinä kaapin taakse ni jonkin aikaa toimi hyvin mutta sitten kun se alkoi takkuamaan niin ei siihe auttanut mikään...
nyt on mhs puhelinkaapelia +5voltin syötöllä usbi lukijasta hobbyboardsin DS9490R, kaapelia n. 100metriä on tähteä ja sarjassa ja toimii.
aikasemmin luin digitempillä mutta debiani lopetti jonkun päivityksen seurauksena lukemasta niin vaihdoin owfs:n ja sillä on pelannut hienosti. kaikki liitokset on juotettu.

vwaltsu

Jäsen

Kysytäänpä viisaamilta kun ei jaksa puljata enään tuon Logtempin kanssa, eli löytyy LogTemp ja USB 1-Wire Aadapteri DS9490R ja DS1820 antureita, lähinnä että mitä adapteri/portti asetuksia tuonne logtemppiin pitäisi lykätä kun en saa mitään näkymään ??? ???

XXXX

Itse itselleni vastaten.. ;D Homma pelittää jo. Asensin ajurit uudelleen ja alkoi toimia.. parit anturitkin ehti tossa kolvailla, ei tosin vielä ilppiin asti ehtineet vaan laittelin huoneantureiksi käyttäen talon LAN verkkoa joten ei turhia piuhanvetoja :cool:

repomies

Hyperaktiivi

Onko kukaan kokeillut tehdä oheisen linkin mukaista aktiivista tee-itse rs-232 adapteria joka tarjoilee 5V antureille?

http://martybugs.net/electronics/tempsensor/hardware.cgi

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

repomies sanoi:
Onko kukaan kokeillut tehdä oheisen linkin mukaista aktiivista tee-itse rs-232 adapteria joka tarjoilee 5V antureille?

http://martybugs.net/electronics/tempsensor/hardware.cgi

Sarjaporttiadaptereissa ei yleensä ole ongelmana parasiittimoodi vaan se ettei sarjaportista lähde sähköä. Tai siis tarkkaan ottaen se, että RS-232 speksi sanoo max +-15V ja +- 12V on aika yleinen vanhoissa koneissa. 'Uusissa' läppäreissä tulee pahimmoillaan 0 - +5V vaikka se on jo speksin vastainen ( speksin raja on +-3V ). Niinpä noita kytkentöjä joutuu tosissaan modaamaan ja debuggaamaan jos haluaa kunnolla syöttöä onewireen.

Omakohtaisena harjoituksena wanha 160Mhz Pentium-pöytämasiina jossa siis vielä oli oikea sarjaportti ajoi lähes mitävaan passiivimoodissa, kun IBM:n läppäri ( wanha jo siis sekin ) pystyi 3 lämpöanturiin 2m johdolla. Tämä siis wirallisella 9 pinnin sarjaporttiadapterilla, siinä pitäisi olla jotain kantamaa parantavaa lisä-älyä.

Niinpä unohtaisin nuo virit jossei kytkennän vastusarvojen tuunaus mene harrastuksesta, voihan se välillä olla ihan kivaakin. 9490 USB-adapterissa on vakiona sähkönsyöttö liittimessä, eikä siitä muutenkaan lopu +5V kesken näissä hommissa.

Samoin wirallisessa 25-pinnisessä RS-232 palikassa on virransyöttö jotenkin hoidettuna.

repomies

Hyperaktiivi

Hei - mä en puljaa minkään läppäreiden kanssa. Mulla on sentäs OMAPpi ja usb-rs232 adapteri sen perässä. ;D

En ole ihan vakuuttunut siitä miten helposti tuon ko. Omapin kanssa saa toimimaan mitään näistä kaupallisista pulikoista. Kyse on kuitenkin bugisesta, vanhasta arm-linuxista.

Tappiot DIY-kokeilusta jäisivät pieniksi, mutta olisi kiva kuulla jos joku olisi saanut syötön pelaamaan tuolla kytkiksellä edes pöytäkoneen com-portista.

repomies

Hyperaktiivi

Tuolla linkkaamallani sivulla lisäksi mainitaan että juurikin tästä ei-parasiittisesta piiristä on ollut apua näihin sarjaporttien jänniteongelmiin:

"I have had issues with the parasitic mode circuit working intermittently, or failing to work at all in the serial port of some Dell laptops (Dell Latitude D610) and Dell servers (various Dell PowerEdge models). I suspect this is due to the serial port providing a lower voltage and/or insufficient current for the DS18S20 in parasitic mode.
However, the non-parasitic interface circuit (see below) resolved these issues."

jussi

Vakionaama

repomies sanoi:
Tappiot DIY-kokeilusta jäisivät pieniksi, mutta olisi kiva kuulla jos joku olisi saanut syötön pelaamaan tuolla kytkiksellä edes pöytäkoneen com-portista.

Tuota vastaava kytkis oli vuosia sitten MikroBitti-lehdessä, ja sen mukaan tehty ainakin silloin toimi minulla. Kovin pitkillä johdoilla ei tainut
tulla kokeiltua. Silloista tekelettä en onnistunut enää löytämään, kun tuossa etsiskelin, mutta äkkiähän tuon kasaa. Osatkin varmaan löytyy
ihan pöytää pöyhimällä... :p

ekis

Vakionaama

Kari sanoi:
Hobby Boards siis tunki tänään postiluukkuun DS2423 Dual Counterin eli siis pelkän piirin.
Vittumaisen juotos operaation jälkeen sain sen verolevylle pinnojen päälle istumaan.

Hoppy Boardsin sivuilta löytyy kytkentä piirille jota en ole edes lähellekkään viitsinyt seurata. Kuhan kokeilen.
Piirille ei siis ole kytketty mitään ylimääräistä ainoastaan se mitä sanon nyt.
Ja sovittimena on RS232 linjaan duunattu se halvin ainoastaan parasiitti käyttöön tarkoitettu kytkentä pari diodia ja vastusta.
siis tee se itse mutta ihan sama kun myydään jollain tyypillä DS jotain.

ekiksen halpa USB sovitin kiinnostaisi minuakin koska sillä saisi helposti sen jännitteisen linjan eli kolme narua tarvittaessa .
RJ45:vitosella jos vetää niin ainakaan ei ole naruista kiinni

Rautana siis joku vanha läppäri ja WIN 2000 softana päällä LogTemp ilmeisesti uusin versio ja siihen ajurit (ainakin tänävuonna olen päivittänyt.)

Kokeilin enkä kytkenyt heti miten mun mielestä pitäisi vaan.
1..
Kytkin vain piiristä GND (1) ja DQ (2)
Parasiitti verkko ei pudonnut ainoastaan antoi herjaa DS2423 piiristä mutta löysi osoitteen.
2..
Annoin piirille (1)GND ja (3) +5V kelluvan jännitteen niin jo näky piiri toimivana ja toimikin kun leikki sisäänmenolla.

Jos on hyvä patteri pulissilaskurissa niin ties vaikka toimisi ilman ylimääräistä syöttöä mutta tyhjä piiri ei toimi.

Tämä kysymys on tietenkin tyhmä mutta et kai ekis ole käyttänyt kaksinapaista 3.5mm Blugia siihen laskuriin?

En oo kytkenyt kuin GND:n ja DQ:n dual counteriin. Ei taida toimia ilman +5 linjaa?
Piiri on kuitenkin tyhjä ja ei ilmeisesti näytä mitään logtempissä?
Pitää koittaa tippuuko anturit, jos kytken dual counteriin +5 linjan.

ekis

Vakionaama

Anturit tippuu vaikka kytkin +5 linjan. :mad:
Pitää varmaan tilata erilainen 1-wire adapteri?
Näkyykö teillä dual counter OneWireViewerillä?

repomies

Hyperaktiivi

Oma 1-wire tipahtaa tilttiin nykyään aina kun yritän lisää yhtään mitään. Paskan kolvasin, pitää tehdä parempi, olen jo päättänyt että käyn Bebekistä hakemassa tun ei-parasiittisen komponentit ja pari puolijohderelettä lisää.

Ehkä pitäisi käyttää jotain kunnon CAT-6 tason kaapeliakin, mene tiedä.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Jos teillä ei ole lämpöanturien +5V kytkettynä niin onko se varmasti maissa ? Ilmaan sitä ei saa jättää antenniksi.

repomies

Hyperaktiivi

Toki on maissa.

Oikeastaan minulla ongelmana on nyt viimeaikoina ollut releohjaukset. Pitäisi siirtää kaikki optohässäkät pumpun sisään, nyt tuon häiriöt pumpulta oman piirin luo ja 1-wire on se joka oireilee. Optoerotus ei auta kun häiriöt hyppää yhdestä paskapiuhasta viereiseen.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

repomies sanoi:
Toki on maissa.

Oikeastaan minulla ongelmana on nyt viimeaikoina ollut releohjaukset. Pitäisi siirtää kaikki optohässäkät pumpun sisään, nyt tuon häiriöt pumpulta oman piirin luo ja 1-wire on se joka oireilee. Optoerotus ei auta kun häiriöt hyppää yhdestä paskapiuhasta viereiseen.

Jos siellä on ihan releitä avonaisine kontakteineen antenniongelmaan voisi auttaa se, että ei jätä johtoja ilmaan.. jos kytkentä kestää vastuksia/konkkia joilla johtoa vähän vedetään maihin tai puihin.

Eikai niillä systeemeillä ole jotain kautta yhteisiä maita, optoerotuksesta huolimatta. Niin käy aika helposti kun kaikki tavarat menevät samaan imatraan. Common-mode härön kun ei pitäisi niin tuntua vaikka sitä olisikin.

repomies

Hyperaktiivi

VesA sanoi:
Jos siellä on ihan releitä avonaisine kontakteineen antenniongelmaan voisi auttaa se, että ei jätä johtoja ilmaan.. jos kytkentä kestää vastuksia/konkkia joilla johtoa vähän vedetään maihin tai puihin.

Eikai niillä systeemeillä ole jotain kautta yhteisiä maita, optoerotuksesta huolimatta. Niin käy aika helposti kun kaikki tavarat menevät samaan imatraan. Common-mode härön kun ei pitäisi niin tuntua vaikka sitä olisikin.

Nuo mun "releet" on optokomponentteja, eli käytännössä fettejä tai ihan puolijohdereleitä, ei siis maaongelmaa niistä. Ongelma on ehkä sekin, että oman piirin virtalähteen imatra tulee eri vaiheesta kuin pumpun imatra. Pumpun antureilta on tyrkyllä aika paljon volttoa vs oma piiri, eikä sitä noin periaatteessakaan olisi mitään syytä ottaa ulos sieltä pumpun syövereistä, parempi olisi viedä opto-mohammed sinne vuoren luokse eikä tuoda vuorta mohammedin luo. Eli optolle sitten se hituinen tasajännite pumpulle kytkemään sitä. Noin se pitäisi tehdä ja noin sen joskus muutankin, mutta nyt mennään tällä antennihässäkällä johon kytkeytyy häiriöt pumpulta.

Bebekistä nuo 10A puolijohdereleet maksaa 7 euroa. En jaksa enää kikkailla, vaan lyön niitä sinne pumpun sisuksiin läjän, ja kytken sitten niitä viidellä voltilla. Yksi siellä jo onkin, pohjavastukselle.

P

Poistunut käyttäjä 4906

Vieras

Mä törmäsin 1-wire verkkoa rakennellessa monesti ilmiöön että kun lisäsin anturin (Ds1820) niin osa tai koko verkko mykistyi.Sattumalta kun kaikkea tuli kokeiltua niin lisäanturi alkoi toimimaan kun muutin lisäanturi kaapelin pituutta.Joko lyhyemmäksi tai pitemmäksi.Monessa anturissa on nyt muutaman metrin ylimääräinen johtolenkki kun pitemmällä johdolla alkoi kaikki toimia.Mulla on runkokaapeli 4-napaista suojaamatonta 0,14mm2 puhelinkaapelia,kytketty 2 johtoa rinnan,pituutta yli 70m ja Ds1820 antureita 24kpl tällä hetkellä.USB / 1-wire adapteri DS9490R# toimi pari-kolme kuukautta ja mykistyi sitten.Rs232 adapterilla tuntuu toimivan ongelmitta mutta uudessa läppärissä ei ole COM porttia joten ostin verkkokauppa comista Rs232/USB adapterin johona liitin Rs232 adapterin ja uuden läppärin USB porttiin.Tuolla viritelmällä toimii kehnosti,suurin osa mittauksista pätkii ja antureita häviää.Kaivoin sitten vanhan HP:n kannettavan taas esiin ja siinä on COM portti niin tuossa kaikki mittaukset toimii Rs232 adapterilla häiriöittä.Kaikki anturit on parasiittikytkennällä.Että jos anturia lisättäessä koko verkko mykistyy niin kannattaa kokeilla eri pituisella johdolla.Kai siinä joku heijastumis tms ilmiöitä on tarjolla.

repomies

Hyperaktiivi

Kävinpä bebekissä. Otin samalla kertaa komponentit kahteen adapteriin rs232 liittimineen sekä pari 10A puolijohderelettä, yhteensä 15 euroa. Vielä kun jaksaisi väkertää.

repomies

Hyperaktiivi

Tökin koekytkentäalustaan yhden adapterin ja voi tokkiinsa, sehän näkyisi toimivan. Laitoin samalle alustalle yhden ds18b20 lämpöanturin ja yhden ds2408 switchin (8 I/O) ja molemmat näkyy. Laitteena (taas) N810 + USB-RS232 adapteri + DIY-1-wire-adapteri.

Todellinen ponnistuskoe tehdään sitten oikeiden piuhojen kanssa, mutta näin alustavasti.. mie suosittelen. Tämä ei maksa juuri mittään tämä ei-parasiittinen elikkäs poweroiva 1-wire mokkula, jos koneessa on jo RS232-portti.

Kari

Aktiivinen jäsen

ekis sanoi:
En oo kytkenyt kuin GND:n ja DQ:n dual counteriin. Ei taida toimia ilman +5 linjaa?
Piiri on kuitenkin tyhjä ja ei ilmeisesti näytä mitään logtempissä?
Pitää koittaa tippuuko anturit, jos kytken dual counteriin +5 linjan.

Siis kun olen leikkinyt pelkällä piirillä niin ilman +5V (ei siis myöskään ole mitään paristo varmannusta)
Anturi näkyy tai on näkymättä LogTem:pissä joka tapauksessa antaa virheilmoituksia jos näkyykin.

Kun kytkee +5V niin anturi näkyy hyvin mutta jos laskuri on tyhjä niin LugTem:pin tietokentät pysyvät
tyhjinä kunnes sille annetaan pulsseja.

ekis

Vakionaama

Kari sanoi:
Siis kun olen leikkinyt pelkällä piirillä niin ilman +5V (ei siis myöskään ole mitään paristo varmannusta)
Anturi näkyy tai on näkymättä LogTem:pissä joka tapauksessa antaa virheilmoituksia jos näkyykin.

Kun kytkee +5V niin anturi näkyy hyvin mutta jos laskuri on tyhjä niin LugTem:pin tietokentät pysyvät
tyhjinä kunnes sille annetaan pulsseja.

Ei näy laskuria logtempissä. :-\
Näkyykö sulla dual counter OneWireViewerillä?

Liitteet

• onewireviewer.jpg
    onewireviewer.jpg
    69,5 KB · Katsottu: 677

ekis

Vakionaama

Joo ei toimi dual counter kyllä mitenkään tämän usb tikun kanssa.
Ehdotuksia mistä vois tilata toimivan usb 1-wire tikun.
Onko tämä ainoa vaihtehto?
http://www.hobby-boards.com/catalog/product_info.php?products_id=1503&osCsid=4c601d92148acf19a4daa4024cb4b7f8

Liitteet

• DS9097.jpg
    DS9097.jpg
    22,1 KB · Katsottu: 634
K

kouman

Vieras

ekis sanoi:
Ehdotuksia mistä vois tilata toimivan usb 1-wire tikun

Tuolta esim. (saat nopeasti kun soitat) http://www.medisafety.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=94

OneWireViewer ei näyttäisi tukevan dC:tä (katso kuva)

Minulla ei ylimääräisiä "alas/ylös-vetovastuksia" ja omasta mielestä toimii (jollei sitten ole "haamu"- mittauksia), kytkettynä dc (kuva) tuolla lailla.

LogTemp temppuili jollaintapaa kun menin muuttamaan kWh pylvään paksuutta, hävis grafiikasta täysin. Jotenkin onnistuin sotkemaan asetuksia (liikaa valinnan mahdollisuuksia), aikani "räpelöityäni" ... taas pelaa. (..mitään näistä tiedä.. kunhan "leikin"..).

Liitteet

• OneWireViewer tuetut.JPG
    OneWireViewer tuetut.JPG
    91,1 KB · Katsottu: 574
  • dual counter.jpg
    dual counter.jpg
    53,3 KB · Katsottu: 666
  • LogTemp kWh.JPG
    LogTemp kWh.JPG
    97,4 KB · Katsottu: 630

ekis

Vakionaama

kouman sanoi:
Tuolta esim. (saat nopeasti kun soitat) http://www.medisafety.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=94

OneWireViewer ei näyttäisi tukevan dC:tä (katso kuva)

Minulla ei ylimääräisiä "alas/ylös-vetovastuksia" ja omasta mielestä toimii (jollei sitten ole "haamu"- mittauksia), kytkettynä dc (kuva) tuolla lailla.

LogTemp temppuili jollaintapaa kun menin muuttamaan kWh pylvään paksuutta, hävis grafiikasta täysin. Jotenkin onnistuin sotkemaan asetuksia (liikaa valinnan mahdollisuuksia), aikani "räpelöityäni" ... taas pelaa. (..mitään näistä tiedä.. kunhan "leikin"..).

Pistän hobbyboardista tilaukseen toivottavasti sillä toimii ;D

repomies

Hyperaktiivi

repomies sanoi:
Tökin koekytkentäalustaan yhden adapterin ja voi tokkiinsa, sehän näkyisi toimivan.
Todellinen ponnistuskoe tehdään sitten oikeiden piuhojen kanssa, mutta näin alustavasti.. mie suosittelen.

No niin, päivitystä tähän.

Alkuperäinen kytkentä ei selvinnyt kestotestistä. Jännite joka 1-wire verkkoon tuli syötettyä, hiipui 2,7 voltin nurkille. Kokeilin useilla usb-serial adaptereilla ja laitoin usb-hubin (5V power) väliin, mutta kaikissa mokkuloissa oli sama pl2303 piiri ja sama ongelma. Vaikka adapteri toimi, ds2408 switchi ei jaksanut pitää asetustaan yön yli.

Kun en muuta keksinyt, laitoin toisen 10uF tantaalin rinnalle ja pienensin piirissä olevaa vastusta hitusen. Näillä eväin piiri jaksoi pitää asetukset ainakin vuorokauden kestotestin ajan.

Seuraavaksi laitoin anturin piuhan päähän ja kokeilin vedenkeittimessä lämmitetyssä vesihauteessa anturin näyttämää, ja sain 92C lämpötilaksi. Tuota lämpötilaa ei pitäisi saada mitattua ilman poweria joten noin periaatteessa, kai tuo nyt nippa nappa toimii.

Piuhan lisäämisen jälkeen tuli kuitenkin tuttua 1-wire ongelmaa eli välillä verkko näkyy ja välillä sitten taas ei. Verkossa on siis yhtä aikaa sekä ds2408 että ds18b20. Nyt käyttämäni lyhyehkö piuha oli entistä cat5 utp:tä. Mitähän perskutan piuhaa tuohon oikein pitäisi laittaa? CAT6 s-ftp josta shieldi kiinni.. mihin? Jotain muuta, mitä? Toistaiseksi tuo bilhelveten ei-twisted-pair suojaamaton puhelinjohto on toiminut melkeinpä parhaiten, en kylläkään ymmärrä miksi. Mutta kaikkien piuhavetojen kanssa on aina ongelmia.

ekis

Vakionaama

Toimiiko tuo DS9490R edes logtempissä? Kun ei näy listalla?

Liitteet

• DS9490R.png
    DS9490R.png
    27,5 KB · Katsottu: 656

timop

Aktiivinen jäsen

en tunne logtemppiä mut pitäis olla toi ds2490 :cool:
luulen, linukassa ainakin pelataan ton nimisen moduulin kanssa.

L

lorvi

Vieras

tuolla lisävitaa sarjaportista

Liitteet

• rs232[1].png
    rs232[1].png
    107,6 KB · Katsottu: 725

ekis

Vakionaama

Miten noita 1-wire releitä ohjataan tai millä ohjelmalla?
http://www.hobby-boards.com/catalog/product_info.php?products_id=1554

D

Deleted member 1344

Vieras

Linux-puolella on oikeastaan kolme peruskomentoa:
  • owdir - listaa kaikki 1-wire laitteet
  • owread - lukee 1-wire laitetta
  • owwrite - kirjoittaa 1-wire laitteelle

Esimerkiksi tämä komento laittaa kaikki 8 relettä päälle (255 = 0b11111111) laitteella jonka ID on 29.000029D60000:

Koodi:
owwrite /29.000029D60000/PIO.BYTE 255

Jostain syystä ainakaan NSLU2:lla tämä ei toimi ollenkaan (yksittäisen releen ohjaus), vaan pitää aina kirjoittaa koko tavu:

Koodi:
owwrite /29.000029D60000/PIO.0 1

Tuossa kortissa kullakin kanavalla voi joko ohjata relettä tai lukea optoerotettua tuloa. Kaikki tulot voi lukea kerralla:

Koodi:
owread /29.000029D60000/PIO.BYTE

Tai sitten saman voi tehdä owfs:n kautta, eli suoraan kirjoittamalla ja lukemalla tiedostoja failisysteemiin mountatulta owfs:ltä.

ekis

Vakionaama

Minkälaista pulssia tuo dual counter ottaa vastaan?
Mulla löytyy niitä kaksi, joten toisen vois laittaa mittaamaan esim. vesimittaria ja vaikka FD25 sisäyksikön puhaltimen kierroksia. :-\
Miten vesimittarista saa pulssia ulos?

D

Deleted member 1344

Vieras

ekis sanoi:

No vaikkapa kytkimen sulkeutumisen.

ekis sanoi:
Mulla löytyy niitä kaksi, joten toisen vois laittaa mittaamaan esim. vesimittaria ja vaikka FD25 sisäyksikön puhaltimen kierroksia. :-\

Vesimittari ei ole helppo nakki. Mulla oli optinen lukija, mutta en saanut sitä toimimaan enää vesimittarin vaihdon jälkeen. Pitäisi olla elektroniikkaguru että ymmärtäisi näistä jotakin.

Ome vesimittari pulssilähdöllä toimii kuin junan vessa: http://www.energie-zaehler.com/epages/61422236.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61422236/Products/100146

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

ekis sanoi:

Dual counter ottaa sisään suunnilleen 0 - 5V. Koska piiri itse syöttää sisäänmenoa +5V:sta 1Mohmin vastuksella se periaatteessa pärjää myös kytkimen kanssa. Käytännössä 1Mohm on sopii samalla piirilevyllä oleville toisille osille, mutta vähänkään pitempien johtojen kanssa ympäristön häiriöt alkavat helposti tuottaa haamupulsseja, joita ei välttämättä ole helppo huomata oikeiden seasta. Niinpä counterin sisäänmenot kannattaa auttaa tukevasti +5V tai 0V tasoon, miten se sitten pulssilähteen kanssa kulloinkin parhaiten onnistuukin.

repomies

Hyperaktiivi

Kikkailinpa huonetermostaatin kotelon sisään yhden ds18b20 anturin. Termarille tuli 5-johtiminen piuha josta neljä oli käytössä. Onneksi neljäs piuha oli kytketty turhaan, se on joku lämmityksen pudotus, jota ei ohjaa yhtään mikään. Tunariasentaja oli kytkenyt sen molemmista päistä kyllä kytkentärimoihin, mutta ei tuolla wehofloorin jakotukin kytkentärimalla mikään sitä ohjaa. Tuon kun otti omaan käyttöön niin sain toisenkin piuhan heti täysin vapaaksi, mikä riittää parasiittiseen anturikytkentään, tosin vain tähtitopologialla.

Anturi heräsi heti henkiin, mutta näyttää liikaa. Ei mulla 24 astetta ole sisällä, se on varma.

Hetken tuota tuijotin kunnes huomasin että perhanan termarikotelo on 90 astetta kallellaan. Ainoa kirjain termarin kuoressa (C) osoittaa sakarat alas. Ja tuuletusraot kotelossa on vasemmalla sekä oikealla, pitäisi varmasti olla alas ja ylös.

Mystistä kyllä, nuo termarit on nähdäkseni toimineet ihan ok tähän asti, vaikka ilman kierto on vähän niin ja näin termostaatin läpi.

Mitään muuta en nyt keksi kuin että anturini on jotenkin huonossa kohtaa koteloa ja termarin elektroniikka hieman lämmittää sitä. Keksiikö kukaan fiksumpaa selitystä? Anturi ei ole bugaillut, näyttää aika tasaiseen 23,9 astetta.

Sinänsä offtopiccia, mutta kyllä tässä rakennusmestarin itselleen gryndaamassa talossa on nämä lämmitysjärjestelmän osat kytketty harvinaisen huonosti. Kerrataanpa.

-vesi kiersi väärin päin, joten wehofloorin virtausmittarit eivät toimineet
-niben paluuliitäntä oli kiristetty huolimattomasti, vuoti hissukseen
-termostaattien ohjauksen syöttö ei osunut kytkentärimaan, oli liikaa piuhoja kaapelissa ja väärä väri valittu rimalla. Seuraus: yksikään termostaatti ei saanut virtaa eikä toiminut.
-kaikki jakotukkien esisäädöt oli täysin auki eli täysin päin persettä
-niben tuloilmapatteri oli täysin auki
-niben käyrä oli 5,-5 eli järjetön
-jokainen termostaatti on asennettu 90 astetta killiin mikä hieman haittaa ilmavirtausta termostaatin läpi, ja näyttää hölmöltä seinällä

Toki nuo termarien piuhat on katkaistu niin lyhyiksi, ettei niitä hevillä käännetä.

repomies

Hyperaktiivi

Otinpa termarin kotelon auki, nyt anturi näyttää 21.1C mikä lienee varsin totuudenmukainen lukema. Persvitu. Taas saa korjailla tunarien jälkiä. :(

ekis

Vakionaama

Nyt näkyy päämittarin kulutuskin.

Ei tarvinnut kuin tuon http://www.hobby-boards.com/catalog/product_info.php?products_id=1572 ja dual counterin.
Photodiodi laskee hienosti ledistä pulssia. ;)

D

Deleted member 1344

Vieras

ekis sanoi:
Nyt näkyy päämittarin kulutuskin.

Ei tarvinnut kuin tuon http://www.hobby-boards.com/catalog/product_info.php?products_id=1572 ja dual counterin.
Photodiodi laskee hienosti ledistä pulssia. ;)

Tuo on hienoa kun päämittari on sisällä tai muuten saavutettavissa. Mulla tuo sähköyhtiön mittari on erillisessä autotallirakennuksessa, 1-wire ei yllä sinne asti pienellä vaivalla.

Montako pulssia otat per kWh? Mulla se toinen ledi oli muistaakseni 10000 pulssia per kWh, siitä saisi ihan kivan resoluution. Oma mittari talossa sisällä antaa vain 100 pulssia per kWh.

ekis

Vakionaama

Toni sanoi:
Tuo on hienoa kun päämittari on sisällä tai muuten saavutettavissa. Mulla tuo sähköyhtiön mittari on erillisessä autotallirakennuksessa, 1-wire ei yllä sinne asti pienellä vaivalla.

Montako pulssia otat per kWh? Mulla se toinen ledi oli muistaakseni 10000 pulssia per kWh, siitä saisi ihan kivan resoluution. Oma mittari talossa sisällä antaa vain 100 pulssia per kWh.

Mulla menee sopivasti tästä huoneesta RJ45 piuhat telekeskukseen joka on pääkeskuksen vieressä tuulikaapissa. Oon ihmetellyt miksi noita keskuksia pistetään ulos tai autotalliin?
Matkaa tästä tuohon tuulikaappiin on vain muutama metri joten ei olis ollut paha vetää johtoa listan alta.

Päämittarista tulee 10000 pulssia/kWh ja nyt näyttää tulevan ~120 pulssia minuutissa.
Tuo ILP:n ottotehossa on vain 1000 pulssia/kWh.
Tosta vesimittarista ei taida saada helposti pulssia ulos :-\
http://www.uhkoilanvesi.com/kuvat/vesimittari.JPG

Back
Ylös Bottom