pökön iv-jäähdytysprojekti

pökö

Kaivo jäässä
Ensimmäisen kauden voisi kyllä vetäistä kotoa löytyvillä pumpuilla. Näkeepä sitten mitä oikeasti tarvii.

pökö

Kaivo jäässä
Näissä minun jutuissa kun on aina vakava laajentumisen vaara niin täytyy ennakoida ;D .

Tänään on kuitenkin patteri pesty sisältä ja päältä, sekä ponnistettu.
Enää kammataan lamellit suoriksi niin sen voisi kasata ja eristää.

Liitteet

• IMG_20200219_181211.jpg
    IMG_20200219_181211.jpg
    113,4 KB · Katsottu: 353

kotte

Hyperaktiivi
Itselläni on Wilon säädettävä pumppu, joka pystyy 10 metrin nostokorkeuteen saakka (ostin aikanaan Fraatilta, tmistä kiitokset, oivottavasti et myynyt ennen aikojaan ...). Kaikki laitteet (4+5) ovat rinnan. Ajan tuota yleensä n. 7 metrin vakiopaineella, koska se on hyvä ilmausjärjestelyn kannalta (ilma lähtee nopeasti ja pysyy poissa; oma verkkonihan on pääosin alipaineinen). Muovinen putkisto ei päästä ääntä (lämmitysradiaattoreissa on paine-ero samaa luokkaa ja noista puolestaan lähtee selvästi kuuluva ääni, kun verkosto on hitsattua ja kierreliitoksellista rautaputkea). Ehkä jokin 5 metrin paine-ero riittäisi juuri ja juuri konvektoreille ja tuloilmakennot pyörisisivät pienemmälläkin (sanoisin, että 3m riittäisi). Tuossa on 40mm:n putkea ulkona 300 metrin lenkissä ja sisällä haarasta riippuen sisähalkaisijaltaan 16 ... 20 mm:n putkea 10 ... 25m per haara (yhteiset osuudet tuota 20mm:n putkea muutamia metrejä). Varsin tyydyttävästi tuo on jopa tasapainossa ilman mitään virtaussäätöjä.

Espejot

Hyperaktiivi
Nytpä mietin kiertopumpun tehoa, mistä pirusta sen tietää?

Keruupiirin 40mm uritettua turboputkea on 360m ja sileä 40mm vaakaveto yht 20 m siihen päälle. Onko nyt pumpun oltava vähintään 6m nostokorkeudella, vai enemmän?

Mites @fraatti on tehnyt ja miten @Espejot meinaa tehdä pumpun tehon kanssa?

Minä ostin Wilo Stratos Z25/1-8 kun edullisesti sain... liian pienenä purettu 2 vko käytön jälkeen yheltä työmaalta.

pökö

Kaivo jäässä
Projektikuvia.
Ei tää nyt tehdastekoista vastaa mutta käsityöläinen jättää oman käsialansa.
Pesuluukku kylkeen ja pääty kiinni niin voi kondenssieristää.

Liitteet

• IMG_20200221_173915.jpg
    IMG_20200221_173915.jpg
    65,6 KB · Katsottu: 363
  • IMG_20200221_172609.jpg
    IMG_20200221_172609.jpg
    79,3 KB · Katsottu: 371
  • IMG_20200221_171938.jpg
    IMG_20200221_171938.jpg
    88,4 KB · Katsottu: 359

pökö

Kaivo jäässä
Siinä se pahapoika nyt valmiina makaa.
Asennus on helppo, pitää vaan siirtää iv-koneen suodatin tämän aparaatin etupuolelle mutta se käy helposti, saatan jopa siirtyä isompaan suodattimeen kun se nyt on helppoa.

Liitteet

• IMG_20200221_201011.jpg
    IMG_20200221_201011.jpg
    63,2 KB · Katsottu: 348
Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Miten päin nuo lamellit lopulta tulevat? Meinaan vain, että kennon puhtaanapysymisen, virtausvastukset ja kondenssiveden poistumisen kannalta asialla on vaikutusta ja osittain eri suuntiin. Pystyssä olevista lamelleista vesi tietenkin valuu hyvin, mutta mahdollinen pöly jää helpommin kiinni kuin vaakasuuntaisiin , jos ilma tulee lamellien lävitse alhaalta ylös (tarkoitan suunnalla lamellien pisimmän sivun suuntaa). Jos taas ilma kulkee vaakasuuntaisista lamelleista ylhäältä alas, pöly takertuu tiukimmin, jos on tarttuakseen, ja varsinkin pitkät kuidut voivat kertyä kennon yläpinnalle. Toisaalta pystysuuntaisista vesipisarat huuhtovat pölyä hyvin etenkin alhaalta, missä kondensivettä virtaa enemmän. Vaakasuuntaisten tapauksessa taas ilmavirtaus ylhäältä alas puhaltaa hienoa pölyä tehokkaasti kennon lävitse, kun taas virtaus alhaalta ylös loiskuttaa pölyä pois kondenssipisaroiden keikkuessa lamellien alareunassa. Vaakalammellit toisaalta voivat aiheuttaa huomattavaa vastusta ilmavirralle, jos kennon alaosaa kertyy huomattava määrä kennon pinnalla pysyttelevää kondenssivettä, eli ainakin jonkinasteinen kallistus veden valuttamiseksi olisi hyödyllistä.

Onkohan tähän kysymykseen jonkinlainen patenttiratkaisu, eli mikä on kennon lamellien kannalta suositeltavin suunta?

pökö

Kaivo jäässä
Onkohan tähän kysymykseen jonkinlainen patenttiratkaisu, eli mikä on kennon lamellien kannalta suositeltavin suunta?
Tämä kenno on ollut aina pystyssä ja pystyyn se tulee nytkin.
Meillä ilmamäärät on tämän kanssa murto-osia verraten sen orkkis käyttöön ja suodatan ilmat ennen kennoa.

Kenno on 250x700x50 ja lamellit 2,5mm väleillä, en usko kennon mitenkään kuristavan tuloilmamäärää missään tilanteessa, se on meillä kuitenkin alle 60l/s .

Kotte mihin perustat noi tiedot, kun juuri tuossa kävi ilmi että sen suodatuksen saa ennen tuota patteria. Itse en ainakaan missään pienemmässä tai suuremassa patterissa ole nähnyt vaakatasossa olevia lamellaja yleensä kaikissa pattereissa lamellit ovat pystysuorassa.

Se ilma ei enää virtaa laminaarisesti kun se pattei on sivuttai se tuo paine-eroa. Kyllä se isompi pinta-ala auttaa. mutta kannattais ehkä mittaa riittääkö teho koneessa. Ei missään koneissa laiteta patterita vinottai jos se ois hyvä kai niitä laitettais jokaiseen iv koneiseen ?

pökö

Kaivo jäässä
. Ei missään koneissa laiteta patterita vinottai jos se ois hyvä kai niitä laitettais jokaiseen iv koneiseen
Kyllä laitetaan paljonkin, mutta se on toinen juttu.
Ei näin isoa voi juuri muuten laittaa kuin vinoon. Ei tämä ole mikään ainutlaatuinen hommeli

Juu siis missä laitetaan vinoon kun en noita itse löydä mistään. Siis kone valmistajat varmasti laittais ne vinoon jos siitä jotain hyötyä ois. Nytten vaatis jotain perusteluja.

pökö

Kaivo jäässä
Juu siis missä laitetaan vinoon kun en noita itse löydä mistään. Siis kone valmistajat varmasti laittais ne vinoon jos siitä jotain hyötyä ois. Nytten vaatis jotain perusteluja.
No perustele nyt sitten miksi ei voi olla vinossa äläkä intä vastaan.

Espejot

Hyperaktiivi
Odotellaan mittausten tuloksia... sikäli mukavaa että mitattavaa on myös kesällä kun nää talvet on mitä on.

En intä vastaan kyllä se voi olla siellä ihan mitenpäin vaan, mutta ilman virtauksen kannalta ja taloudellisuuden kannalta se ei ole paras ratkaisu. Kyllä tuo ratkaisu luo siihen vähän enemmän paiee-eroa enemmän kuin vaaka tasossa. Pystytkö perustelemaan että tuo on jotenkin taloudellisempi ratkaisu ?

Jos se patteri on siellä kanavassa suoraan ilma virtaa suurinpiirtein suoraan. Jos siellä on patteri poiktain sehän on sama kuin s-mutka ja sillähän on suurempi paine vastus, eikö tätä täällä ymmärretätä?

pökö

Kaivo jäässä
Kyllä tuo ratkaisu luo siihen vähän enemmän paiee-eroa enemmän kuin vaaka tasossa.
Tämähän on vaakatasossa.

Pystytkö perustelemaan että tuo on jotenkin taloudellisempi ratkaisu ?
En ole sitä edes yrittänyt, miksi tälläistä jauhat?

Jos se patteri on siellä kanavassa suoraan ilma virtaa suurinpiirtein suoraan. Jos siellä on patteri poiktain sehän on sama kuin s-mutka ja sillähän on suurempi paine vastus, eikö tätä täällä ymmärretätä?
Sinä et nyt ymmärrä miksi teen näin mitä teen. Eikö mitenkään mene jakeluun ettei näin isoa patteria voi muulla tapaa asentaa?

Kerropa mikä tuossa on sitten parempaa jos olen niin tyhmä? Kyllä mä ymmärrän et et patteri on halvempi kuin veab ja sen sen asenuksen voi toteuttaa eri tavala kun ton. Mutta veab patterissa saatta olle pienempi paine-ero joka vaikutta energian kulutuksessa ?

pökö

Kaivo jäässä
Kerropa mikä tuossa on sitten parempaa jos olen niin tyhmä? Kyllä mä ymmärrän et et patteri on halvempi kuin veab ja sen sen asenuksen voi toteuttaa eri tavala kun ton. Mutta veab patterissa saatta olle pienempi paine-ero joka vaikutta energian kulutuksessa ?
Tuossa on 699 syytä miksi tätä teen, tämän hinta on nolla.
Eikä minulla olisi tilaa tuolle veabille, tämä pysyy eristetyn 160 kanavan mitoissa.

Liitteet

• Screenshot_20200222-072435.png
    Screenshot_20200222-072435.png
    77,3 KB · Katsottu: 313

Espejot

Hyperaktiivi
Mimmoinen sun jäähdytin on?

Luvata QJCD-250, made in sweden. Jäänyt joltakin asentamatta ja torista ostin. Löytyi aikoinaan Flaktwoodin maahantuomana.

Liitteet

• Luvata QJCD-250.jpg
    Luvata QJCD-250.jpg
    86 KB · Katsottu: 261
  • Luvata QJCD-250-1.jpg
    Luvata QJCD-250-1.jpg
    57,1 KB · Katsottu: 258
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Eikö kondenssinippaa saa toiseen paikkaan?

No joo, saishan ton hitsattua. Täytyy miettiä ja mittailla. Tän hetken yksi suunnitelma on että revin kodinhoitohuoneen katon pois ja uusin sen jotta saan IV ka MLP paremin istumaan kalustukseen. Pitäis muitakin muutoksia tehty että kuivauskaappi saadaan takas. Samalla voisin tiputtaa patterin kondenssiputken heti kodinhoitohuoneen välikattoon ja tuoda sen sieltä... mutta kun nyt eka osais päättää laitanko ennen vai jälkeen LTO:n. Mun luonne on vähän semoinen että väkisin en mitään yritä ja mietin niin kauan kun ratkaisu kirkastuu päässä :oops:

Tuleeko sulla suodatinta?

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Pakko laittaa, muuten kenno on vaapsiaisia täynnä.
Toi jää kyllä sellaiseen paikkaan että puhdistus on helppo mutta kyllä se jotain suodatusta vaatii.

Minkälaisen suodattimen laitan? Mua ei toi suodatin innosta ollenkaan kun joutus katolle menemään vaihtamaan sitä... ei ole helppohuoltoinen.

Mun suunitelma TÄLLÄ HETKELLÄ on että patteri LTO:n jälkeen ja äly ohjaamaan viilenyksen kastepistettä ja kondenssianturit kanavan pintaan.

Viimeksi muokattu:
Se on hienoa , että joku jaksaa näitä rakennella. Ymmärrän täysin sinun kantasi tähän. Tässä halusin vain tuoda esille että riittääkö puhaltimessa teho tässä tulee paine häviötä lisää. Valloxin sivuilta heidän kanava patterissa 60L/s on lämmitys käytössä 35 pa ja jäähdytyksessä 50pa tulee paine-eroa lisää.

Espejot

Hyperaktiivi
Se on hienoa , että joku jaksaa näitä rakennella. Ymmärrän täysin sinun kantasi tähän. Tässä halusin vain tuoda esille että riittääkö puhaltimessa teho tässä tulee paine häviötä lisää. Valloxin sivuilta heidän kanava patterissa 60L/s on lämmitys käytössä 35 pa ja jäähdytyksessä 50pa tulee paine-eroa lisää.

Tossa on pakko olla suodatin mukana?

Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
Minkälaisen suodattimen laitan? Mua ei toi suodatin innosta ollenkaan kun joutus katolle menemään vaihtamaan sitä... ei ole helppohuoltoinen.

Mu suunitelma TÄLLÄ HETKELLÄ on että patteri LTO:n jälkeen ja äly ohjaamaan viilenyksen kastepistettä ja kondenssianturit kanavan pintaan.
Laita lton jälkeen kuten oot suunnitellut, silloin jää suodatin ongelma pois.

jmaja

Hyperaktiivi
Vallox MLV:ssä on valtava ero painehäviössä 200 ja 250 mallien välillä. On tarkoitus laittaa 250, vaikka kanava on 200 mm LTO:ssa.

pökö

Kaivo jäässä
Tässä halusin vain tuoda esille että riittääkö puhaltimessa teho tässä tulee paine häviötä lisää. Valloxin sivuilta heidän kanava patterissa 60L/s on lämmitys käytössä 35 pa ja jäähdytyksessä 50pa tulee paine-eroa lisää.
Tämä just on se pointti.
Noi häviöt mitä sanot on 200mm patterilla mutta 250 patterilla painehäviöt on enää murto-osa niistä, kuvassa 250mm.

Minun patteri on vähintään tuplaten tuo 250mm vallox jolloin painehäviö pienenee mielestäni olemattomaksi, siksi en ole huolissani painehäviöistä.

Liitteet

• Screenshot_20200222-092032.png
    Screenshot_20200222-092032.png
    90,4 KB · Katsottu: 266
  • Screenshot_20200222-092015.png
    Screenshot_20200222-092015.png
    60,5 KB · Katsottu: 290
  • IMG_20200219_181211.jpg
    IMG_20200219_181211.jpg
    113,4 KB · Katsottu: 269
Back
Ylös Bottom