MLP >< VILP kannattavuus

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Samahan koski vilppi: Kun pyysin pelkästään kylmätöitä, niin hinnoittelu oli hävytöntä haistattelua, Vilpin kylmäputkien kytkentä olisi yllättäen ollut kalliimpaa kuin kokonaisen ILPin heittäminen seinälle kaikkine töineen ja tarvikkeineen. Siihen jäi splitit mun osalta.

Neljä vuotta sitten ei VILPstä saanut täällä päin edes tarjouksia. Olisi varmaan ollut aika maanittelun takana saada kylmäasentaja pelkiä kylmäkaasutöitä varten. Monoblock itseasennettuna jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Monokoneet manasivat alimpaan helvettiin jäätymisvaaraan ja lämpöhäviöihin vedoten.

Minä taas manaan lämmönvaihtimen asentamisen paluukiertoon ja kattilan jatkuvan kuumana pitämisen veden lämmityksen vuoksi alimpaan helvettiin. Se kyllä toimii mutta ei ole taloudellisin ratkaisu. Jos kokemukset eivät ole näistä rohkaisevia, syy on yksin asennustavassa.

roots

Hyperaktiivi
Se 18 tonnia tuntuu olevan tällä kulmalla joku sovittu kartelli. 18 tonnin systeemiä mulle tarjottiin vuosia sitten joka paikasta. Heti olis äijät löytynyt. Jos pyysi pelkkää asennustyötä itse hankitulle laitteille ja kaivolle, niin yllättäen kaikilla oli kova kiire (asentaa niitä avaimet käteen ylihinnoiteltuja laitoksia varmaankin). Samahan koski vilppi: Kun pyysin pelkästään kylmätöitä, niin hinnoittelu oli hävytöntä haistattelua, Vilpin kylmäputkien kytkentä olisi yllättäen ollut kalliimpaa kuin kokonaisen ILPin heittäminen seinälle kaikkine töineen ja tarvikkeineen. Siihen jäi splitit mun osalta.

Kun kaveri laittoi rintsikkaan pari vuotta sitten MLP:n, 18 tonnia sekin maksoi. Eli jos siihen tulee pumppu+kaivo 11 tonnia, niin sitten hintaan tulee joku mysteerinen 7 tonnia asennusta ja katetta saatesanoilla "sähän saat tästä vähennystä". Mä haistatin omalta osaltani tuolloin noille pitkät vähennyksineen, mutta en tohtinut silloin alkaa osistakaan MLP:ta itse koostaa, kun samalla sattui kohdalle halpa VILP, menin sitten sillä.

Katotaan nyt sitten josko seuraavaksi tekisi ihan itse vaikka MLP-systeemin, kun ei noihin koijareihin voi luottaa. Tai jos vaikka tulis kunnon lama, niin olisi asentajillakin sen verran hiljaisempaa, että alkais normihinnoitellut työt kelvata.

Eli aina voi teoretisoida sitä että MLP maksaa 6500 ja kaivo 30e/m, mutta ei se useimmille meistä toteudu. Semmoista ei käytännössä saa, paitsi jos teet kaiken itse.
Kai se kartelli on, sama ~18 donaa täälläkin kummitteli pyyntönä, mutta likoon laitettu summa mitä tililtä katosi (sisälsi vähän ylimääräistäkin hommaa) oli ~10 donaa...eli 'ei se joka pyytää...jne'

pökö

Kaivo jäässä
En tiedä mlp-pakettien hintoja meilläpäin, mutta sen tiedän että täällä sen paketin saa vaivatta pilkottua niin että asennus tulee tuntitöinä.
Sama jos tarvii kylmämiestä, sen saa kyllä aika helposti tuntitöihin.

Jolberious

Vakionaama
Tuntitöinä tehtävät kylmähommat on kyllä kaikista parhaimpia. 5min työstä 2h lasku.

Joku muu vetää putket paikoilleen, kuningas-kylmäkalle saapuu tontille, hiacesta kaivetaan typpipullo (ehkä), huoltomittarisarja, vakuumimittari ja tyhjiöpumppu. 5min kun ne kytketään kiinni ja 2h odotellaan ja hörpitään kahvia. Näin kärjistetysti.

roots

Hyperaktiivi
En tiedä mlp-pakettien hintoja meilläpäin, mutta sen tiedän että täällä sen paketin saa vaivatta pilkottua niin että asennus tulee tuntitöinä.
Kyllä tuo onnistuu täälläkin, ehkä 10+ vuotta sitten oli nihkeempää...kai alalla oli silloin vähemmän toimijoita, nyt on huomattu ettei se niin kummallista olekkaan. :cool:

pökö

Kaivo jäässä
Tuntitöinä tehtävät kylmähommat on kyllä kaikista parhaimpia. 5min työstä 2h lasku.

Joku muu vetää putket paikoilleen, kuningas-kylmäkalle saapuu tontille, hiacesta kaivetaan typpipullo (ehkä), huoltomittarisarja, vakuumimittari ja tyhjiöpumppu. 5min kun ne kytketään kiinni ja 2h odotellaan ja hörpitään kahvia. Näin kärjistetysti.
Noin se menee, ja usein 2h on minimilaskutus vaikka tunti vain menisi. Mutta miehen saa tontille jos haluaa, ei tarvi sitten kitistä siitä.

Espejot

Hyperaktiivi
Kai se kartelli on, sama ~18 donaa täälläkin kummitteli pyyntönä, mutta likoon laitettu summa mitä tililtä katosi (sisälsi vähän ylimääräistäkin hommaa) oli ~10 donaa...eli 'ei se joka pyytää...jne'

Kannatta laittaa erittely kymppitonnin hinnasta niin ihmiset osaavat arvioida mikä omassa mlp-tarjouksessa mättää. Esim alla olevaan ketjuun... uskon että mlp-vilp hankitaa suunnittelevat ovat kiinnostuneita.

Jolberious

Vakionaama
Varmaan odottelee tuota 270Pa. ;)
Sehän saavutetaan hyvällä pumpulla nopeastikin, mutta täytyy myös tyhjiöidä riittävän kauan, varsinkin jos/kun joku siitä maksaa ;)

"
EN-378 osa 2 kylmälaitestandardi edellyttää loppupainetta alle 2,7 mbar.
EN-378 osa 2 9.4.3.4 Halogenoidut tai hiilivetykylmäaineet
”Halogenoitujen tai hiilivetykoneistojen tyhjiöinti ennen kylmäainetäyttöä tulee tapahtua paineessa, joka on pienempi kuin 270 Pa abs. Tyhjiöinnin ylläpitoajan tulee riippua koneiston koosta ja monimutkaisuudesta.” "

Back
Ylös Bottom