Puskurivaraajan kolmiputkikytkentä väärin?

olli_tr

Jäsen
Olen ihmetellyt hieman kun näin kylmemmillä ei käyttövesi lämpiä kovinkaan nopeasti vaikka piirretyt käppyrät näyttävät, että lämpöä tuotetaan melkolailla. Kesällä käyttövesi lämpesi ihan hyvin. Tsekkasin juuri, että kolmitieventtiili toimii oikein ja käyttöveden lämmityksen aikana oikeat putket lämpiävät selvästi (eli venttiilille tuleva ja kierukalle lähtevä).

Olen tarkastellut tekemääni kytkentää ja tulossa siihen tulokseen, että olen tehnyt asioita hölmöllä tavalla. Eli jos katsomme alla olevaa piirtämääni yksinkertaistettua kuvaa joka osoittaa tilannetta käyttöveden teon aikana, niin mitä tapahtuu tuossa punaisella merkityllä alueella? Siinä sekoittuu nyt lattialämpövesi sekä kierukalta tuleva käyttöveden lämmitysvesi, eiköstä?

1607854716653.png

Kiteytänköhän tämän nyt oikein, jos totean, että tuolta kierukalta tuleva putki pitäisi liittyä tuohon paluuputkeen lähempänä lämpöpumppua, jolloin sekä LKV-kierto ja lattialämmityskierto voisivat toimia oikein ilman että nämä vedet "kohtaavat" toisiaan merkittävästi?

Sen lisäksi, että käyttövesi lämpiää hitaasti, olen ihmetellyt, kun käyttöveden lämmityksen jälkeen ei puskurivaraajan vettä ole tarvinnut lämmittää pariin tuntiin. Kesällä tätä ongelmaa ei tietenkään havaitse, kun lattialämmityskierto on aivan minimaalista.

kotte

Hyperaktiivi
Kiteytänköhän tämän nyt oikein, jos totean, että tuolta kierukalta tuleva putki pitäisi liittyä tuohon paluuputkeen lähempänä lämpöpumppua, jolloin sekä LKV-kierto ja lattialämmityskierto voisivat toimia oikein ilman että nämä vedet "kohtaavat" toisiaan merkittävästi?
Ongelmahan on tosiaan siinä, että punaisella merkkaamallasi putkiosiolla kaksi kiertopiiriä jakavat saman putkiosuuden. Ongelmia tulee, kun tehdään käyttövettä varaajan (lämpöpumpun kiertopumpun avulla), mutta samaan aikaan lämmityspiirin kiertopumppu sekoittaa lämmityskierron vettä edellisen kierron kanssa kyseisellä putkiosuudella.

Nuo kierrot pitäisi saada sillä tavoin erilleen, että kiertojen välillä on korkeintaan yksi jatkuvasti avoin putkiyhteys riippumatta vaihtoventtiilin asennosta. Kannattaisi vielä piirtää mahdollinen korjausyritys auki paperille ja todeta, että kierrot ovat korjauksen jälkeen täysin erillään lukuun ottamatta em. yhteyttä (joka vielä mielellään olisi aivan todellisen parin kymmenen sentin pituisen putken kautta, jotta virtaukset eivät pääse sekoittumaan merkittävästi edes paikallisen virtauksien pyörteilyn seurauksena).

VesA

In Memoriam
Minulla tuo vaihtoventtiili on paluussa ja tuottopuolella on T-haara - minulla on neliputkikytkentä UKV-pönttöön. En ole havainnit erityisempiä. Pitänee vähän katsella, mutta Vaillantin latauspumppu on kyllä niin julma peli ja putket lyhyet että en usko suurta sekaannusta syntyvän.

Andres

Aktiivinen jäsen
Lämpöpumppu lämmittää sekä VILP oma kiertovesipumppu lähettää veden joko puskurivaraajalle tai käyttövesivaraajalle.
Vaihtoventtiili voi olla samassa paikassa. .....että piirroksen kiertovesipumppu on siita kannalta väärässä paikassa.

Piirroksen mukaan samalla pumpulla (jos VILP sisällä ei ole pumppua???) pitää jakaa VILP lämpö sekä lämmittää lattia. Ongelmia ei olisi jos lattialämmitys lähtisi sekä palautuisi puskurivaraajalle sekä siinä olisi oma kiertovesipumppu.

Jos toive on käyttää vain yhtä kiertovesipumppua sitten pumppu on VILP sisällä tai samalla putkella. Lämpö jakautuu vaihtoventtiililla joko lattialämmitykselle tai käyttövesivaraajalle.
Lattialämmityksen piiri on sitten : vaihtoventiililta puskurivaraajalle, sitten lattiaan, lattiasta VILP paluuputkeen.

Kuitenkin on parempi hankkia lattialle oma kiertovesipumppu että yhteensä olisi kaksi kiertovesipumppua.

olli_tr

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Kuitenkin on parempi hankkia lattialle oma kiertovesipumppu että yhteensä olisi kaksi kiertovesipumppua.
Jäi mainitsematta ja piirtämättä, mutta kyllä VILPin sisäyksikön sisällä on tosiaan oma kiertovesipumppu tuolle latauspiirille ja tuo toinen pumppu on sitten vain lattialämmitysveden kierrättämistä varten.

Andres

Aktiivinen jäsen
Jos puskurivaraajassa on nelja liitosta sitten lattialämmityksen paluu pitää olla suoraan puskurivaraajalle.

Back
Ylös Bottom