Yleinen kotiautomaatioketju

puuteknikko

Vakionaama
Nyt kun sain tuon toimimaan niin ongelmana on enää saada muutettua arvoja laitteella. Olen kaivellut ne viisi tarvittavaa lämpötilalukemaa rekisteriosoitteista 502, 506, 510, 514 ja 518 tuolla esimerkin koodilla.

Python:
from pyModbusTCP.client import ModbusClient
c = ModbusClient(host="192.168.0.11", port=8899, auto_open=True, auto_close=True)
print (c.read_holding_registers(510, 1))

En vain ymmärrä, millä käskyllä saisin kirjoitettua uudet arvot tilalle. Esim. c.write_single_register(510, 20) ei sitä tee. Jotenkin ei vaan taivu minun ajatteluuni tuo rekisterien käsittely ja kunnon nörttitapaan Modbusin käsittelyyn sattuvat inttternetin koodiesimerkit ovat aika sekavia.

Oumanin manuaalissa on nuo rekisterit jotain ihan muuta kuin mistä ne löysin, puhutaan osoitteista 320-322 (LSB ja MSB). Ehkä RTU -> TCP -muunnos jotenkin sotkee tuossa.

jmki

Jäsen
Jos tuo read_holding_registers(510, 1) toimii, yhteys ja protokolla pelaa. Silloin pitäisi vastaavaan holding-rekisteriin kirjoitus olla juuri write_single_register(510, arvo). Onko jossakin kirjoitussuojaus päällä? Katso Oumanin rekisterikuvauksista onko tuo rekisteri 510 read/write vai pelkkä read. En tuota kuvausta heti netistä löytänyt. Holding-rekisterit ovat Modbusissa r/w, mutta valmistajat tekevät noista omat sovelluksensa. Tehokkaampaa on muuten lukea rekisteristä 502 alkaen kaikki kerralla, ts. read_holding_registers(510, 17).

puuteknikko

Vakionaama
Sain tämän ratkaisun toimimaan kun sain vihjeen, että pyModbusTcp käyttää nollasta lähtevää rekisterien numerointia ja vastaavasti Ouman lähtee ykkösestä. Eli pitää kirjoittaa esim. käskyllä write_multiple_registers(509, [0, 41]) niin menee sujuvasti läpi ja toimii.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Foorumilla kun löytyy useampaa (koti)automaation veteraania ja kokemusta on siten kertynyt rutkasti niin neuvokaa hieman yksinkertaista ja täysin koodaustaidotonta kurrea, millaista keskusyksikköa / hubia tällä hetkellä kannattaa hankkia jos haluaa rakentaa yksinkertaisen z-wave/z-wave plus verkon kotiin?

Mieluiten joku sellainen jossa kädetönkin onnistuu puhelimen tai tabletin apilla yhdistämään ja valvomaan nuo palikat?

Netistä kun etsii niin vaihtoehtoja on vaikka mitä ja hintahaitarikin on aika laaja.

Mielessä on suppea järjestelmä ainakin alkuun, muutama liiketunnistin ja kytkin, palovaroittimet, ehkä vuotovaroittimet. Toki laajennusvaraa ei venettä kaada, ruokahaluhan tunnetusti kasvaa syödessä aina jossain tapauksissa.

kurre orava

Olen tuossa koittanut ottaa säälittäviä ensiaskeleita z wave maailmassa ja sain jonkinmoisen perusjärjestelmän kasaan ja toimimaan.

Hubina järjestelmässä Samsungin Smartthing joka valikoitui lähinnä helpon saatavuuden ja inhimillisen hinnan perusteella. Pihatiellä 1 kpl langaton liiketunnistin yhdistettynä kytkimeen johon myös tulee kärkitiedot pihalla olevasta ABB:n Vahtijussista. Eteisessä 1kpl patteritoiminen liiketunnistin.

Sit tilasin verkkiksesta 2 kpl Fibaron Wall Plug:ia ja pari palovaroitinta, ajattelin että nuo pistorasiat toimivat verkon laajentajina. Mutta wall plugin yhdistäminen ei onnistukaan.

Plugin kun laittaa pistorasiaan niin menee rengas hetkeksi punaiseksi eli ei ole aiemmin paritettu minkään verkon kanssa. Kolme nopeaa painallusta ja laite etsintään. Mutta kun se pirulainen ei löydykään. Olen koittanut monta kertaa.

Mikähän avuksi?

hemaris

Aktiivinen jäsen
Sit tilasin verkkiksesta 2 kpl Fibaron Wall Plug:ia ja pari palovaroitinta, ajattelin että nuo pistorasiat toimivat verkon laajentajina. Mutta wall plugin yhdistäminen ei onnistukaan.

Plugin kun laittaa pistorasiaan niin menee rengas hetkeksi punaiseksi eli ei ole aiemmin paritettu minkään verkon kanssa. Kolme nopeaa painallusta ja laite etsintään. Mutta kun se pirulainen ei löydykään. Olen koittanut monta kertaa.

Mikähän avuksi?

Kuulostaa tutulta ongelmalta. Itsekin hakin Verkkiksestä muutaman Fibaron Plugin aiempaa settiä täydentämään ja tappelin kauan että sain ne verkkoon. Löysin yhdestä ulkomaisesta keskusteluketjusta vinkin että ne kolme painallusta pitää olla nopeita. Siis todella nopeita. Tämä ratkaisin meikäläisen ongelman. Siis Hubi Include-tilaan ja siitten napsuttelut niin nopeasti kuin vaan pystyy.

Oman muistikuvan mukaan vanhemmat Fibarot meni verkkoon huomattavasti verkkaisemmalla napsuttelulla.

roots

Hyperaktiivi
Mulla ST:n kanssa Teldus ja Samsung pistorasioita ja ne ei ötkötelleet yhtään, ehkä sitten Fibaron päässä erilaisuutta liittämisessä. Toisaalta täällä on Fibaron savuja ja silmiä myös ja kyllä ne meni myös ihan ok...luulisi liittämisen olevan samanlainen pistorasioilla.

kurre orava

Kuulostaa tutulta ongelmalta. Itsekin hakin Verkkiksestä muutaman Fibaron Plugin aiempaa settiä täydentämään ja tappelin kauan että sain ne verkkoon. Löysin yhdestä ulkomaisesta keskusteluketjusta vinkin että ne kolme painallusta pitää olla nopeita. Siis todella nopeita. Tämä ratkaisin meikäläisen ongelman. Siis Hubi Include-tilaan ja siitten napsuttelut niin nopeasti kuin vaan pystyy.

Oman muistikuvan mukaan vanhemmat Fibarot meni verkkoon huomattavasti verkkaisemmalla napsuttelulla.
Kiitos, tuolla neuvolla nuo sit löytyivätkin heti.

Mutta piti oikeasti olla todella nopeat kolme painallusta. Itse kuvittelin et piti kuulla et painallus ikään kun meni perille ja rele vaihtoi asentoa mut ei. Kolme painallusta niin nopeasti kun vaan sunkin pystyi. Ja kun tuosta ei missään näe onko se ns ”paritusmoodissa”.

Tuossa hämää se kun monessa laitteessa nuo kolme aktivointipainallusta pitää antaa esim kolmen sekunnin aikana mutta tässä todella paljon nopeampi tahti. Tulee väistämättä mieleen virolainen sutkautus ”kuidas sin käsi käib - minu käsi käib hästi” vai miten se menikään?

Täälläkin on 1 kpl Fibaron silmiä, sen asennuksessa ei ollut vaikeuksia. Noita palovaroittimia en vielä ruvennut asentamaan mut eiköhän ne löydy siinä missä muutkin. Mutta nää wall plugit olivat hankalia.

korjattu pari typoa...

pamppu

Hyperaktiivi
Näistä ennakkotieto että paristot kesti semmosen 1.5 vuotta, uudet 123:t maksoi jotain 3€/kpl...
Patterin kesto riippuu sitten ihan huomattavasti siitä että miten noihin konffaa lämpötilojen raportoinnit ja nukkumisajat.Siellä on kassillinen säätöjä siihen että kuinka usein, millä thresholdilla jne lähetetään. Patteri tyhjenee helposti 1.5 kuukaudessakin.... Z-wave laitteiden setuppeihin kannattaa aina uhrata ajatus.

Jos vaan mahdollista, noille kannattaa vetää sähkö, koska palovaroittimet on sattumalta myös usein paikoissa jossa ne tukee mesh-verkkoa hyvin, jos ovat virroissa kiinni.

kurre orava

Jos vaan mahdollista, noille kannattaa vetää sähkö, koska palovaroittimet on sattumalta myös usein paikoissa jossa ne tukee mesh-verkkoa hyvin, jos ovat virroissa kiinni.

En oo noita omia Fibaron palvovaroittimia vielä edes avannut mut onko noissa siis valmis liitäntä sähköille vai pitääkö värkätä itse? Lähinnä mietin mistä nuo tietävät ovatko powerissa kiinni vai patterin varassa?

roots

Hyperaktiivi
En oo noita omia Fibaron palvovaroittimia vielä edes avannut mut onko noissa siis valmis liitäntä sähköille vai pitääkö värkätä itse? Lähinnä mietin mistä nuo tietävät ovatko powerissa kiinni vai patterin varassa?
Eipä taida olla sähköliitäntää, eivätkä siksi 'meshaakaan'...

pamppu

Hyperaktiivi
Kyllä niissä on virransyöttö, mutta ei mikään 240v. Niissä on joku syöttö, olikohan 12v. Jollain irtomurikalla olen yhden laittanut ja se toimii myös repeaterina. Patteria ei silloin voi olla. Se on joko patteri tai virta, ei molempia. Ja virtalähteellä se toimii myös repeaterina.

Mulla on fibaro varoittimia käytössä sekä patterilla että kiinteässä virrassa, toimii molemmat.

roots

Hyperaktiivi
Kyllä niissä on virransyöttö, mutta ei mikään 240v. Niissä on joku syöttö, olikohan 12v. Jollain irtomurikalla olen yhden laittanut ja se toimii myös repeaterina. Patteria ei silloin voi olla. Se on joko patteri tai virta, ei molempia. Ja virtalähteellä se toimii myös repeaterina.

Mulla on fibaro varoittimia käytössä sekä patterilla että kiinteässä virrassa, toimii molemmat.
Mikä malli/tyyppi?

pamppu

Hyperaktiivi
Mikä malli/tyyppi?
FIBARO System FGSS101 Smoke Sensor

Vaan ovat ketkut tipauttaneet tuon ominaisuuden uudemmasta mallista, harmi:

”No, the first generation (FGSS-001) allowed to be powered via 12/24V DC. FGSD-002 may be battery powered only.”

roots

Hyperaktiivi
FIBARO System FGSS101 Smoke Sensor

Vaan ovat ketkut tipauttaneet tuon ominaisuuden uudemmasta mallista, harmi:

”No, the first generation (FGSS-001) allowed to be powered via 12/24V DC. FGSD-002 may be battery powered only.”

Sitä meinasinkin että -002 on eioota (omat noita), ajattelin jos on jokin nykyinen 'sisarmalli' joka on vähemmän myynnissä...

root

Aktiivinen jäsen
Sitä meinasinkin että -002 on eioota (omat noita), ajattelin jos on jokin nykyinen 'sisarmalli' joka on vähemmän myynnissä...
Mulla myös uudempi malli ja ärsyttää että toimii pelkästään pattereilla. Ei näytä olevan markkinoilla yhtään z-wave palovaroitinta, jossa 230 V syöttö :(

edit: olikin vanhaa tietoa, näköjään täytyy käydä ostoksilla

Jaska80

Jäsen
Minkälaisilla jutuilla porukka aloittelisi näitä automaatiohommia jos nyt saisi aloittaa?

Tarkoitus olisi pikkuhiljaa hommata esim.
- Lattialämmitystermarit joista saisin huonekohtaista tietoa.
-Valaistuksen ohjaukseen rasiareleitä
-Muutama rele pistorasioihin joista olis mukava saada myös kulutustietoa.
-Kameroita?
-3-vaihe kulutusmittari din kiskoon

Tietty jos olis vielä joku hallintapaneeli sisälle ettei ihan olisi puhelimien tai tablettien varassa.

Noita z-wave / netatmo kamaa saisin kyllä hommattua töiden puitteissa aika sopivasti mutta näissä vaan suhteellisen paljon patteri käyttöisiä laitteita mikä ei kyllä juuri vakuuta.

Olisiko ehdotuksia?

Ismo67

Vakionaama
Shelly kolmevaihemittaukseen ja Tuya laitteet muualle? Xiaomi Mihome myös varteenotettava mutta kolmivaihemittausta ei taida olla Tuya eikä Mihome laitteissa vielä.

Janos

Vakionaama
Shellyt sopii rasioihin eli ne sopii valokytkinten taakse sekä pistorasioiden taakse. Välillä voi olla ajdasta mutta itse saanut mahtumaan, kiinnikkeillä ne tosin saa myös keskukseen sopimaan. Jos kulutusta haluaa mitata niin Shelly 1PM ja jos pelkkä ohjaus niin Shelly1. 3vaihemittaukseen vaikka Shelly 3EM.
Shellyllä pystyy kyllä toteuttamaan myös termostaatin kun siihen lisää yhden palikan niin saa kolme lämpötila-anturia yhteen laitteeseen tai kosteusantureita mutta en tiedä käyttäisinkö siihen.
Jonkunnäköinen kamerakin niillä taitaa olla mutta siitä ei kokemuksia.

Jaska80

Jäsen
Nuo shellyt näyttäis ihan ok laitteilta.
Nämä ilmeisesti Google home/Alexa ohjattavia?

Ootteko euroopasta ostanu vai löytykö kiinanpäästä edullisemmalla?

Janos

Vakionaama
Ihan Shellyltä suoraan olen ostanut, eipä noita kiinassa oikeen ole myynnissä edes.

Joo saa ohjattua noilla äänikomennoilla jos liittää ne siihen.
Millaista ohjausta/automaatiota siihen suunnitttelet/havittelet?

Jaska80

Jäsen
Ihan Shellyltä suoraan olen ostanut, eipä noita kiinassa oikeen ole myynnissä edes.

Joo saa ohjattua noilla äänikomennoilla jos liittää ne siihen.
Millaista ohjausta/automaatiota siihen suunnitttelet/havittelet?
No niin kauan kun ne ei suomea ymmärrä niin ei ole tulossa puheohjauksia.

Noita z-wave kamoja kattellessa tuli vastaan se zipatile mikä näytti ihan pätevältä mutta näihin wifi hommiin ei taida mitään vastaavan tyylistä olla?
Eihän se nyt toki mikään välttämättömyys ole mutta kameroiden kanssa ajattelin että vois olla kätevä.

pamppu

Hyperaktiivi
Tapahtuukos jollakin muulla Domoticzin/Z-Waven kanssa tämmöstä:
1609664999553.png

Satunnaisesti tulee joku älyvapaa lukema joukkoon. Pelkästään energiamäärissä ja taitaapi tulla vähän kaikista energiaa mittavista Z-waweista tai ainakin useammasta. Ei tätä aina ole tapahtunut, mutta aika pitkään. Ja hyvin harvakseltaan. En ole saanut kiinni mikä tuon aiheuttaa. Device-asennossa ovat ja laitteen omassa infossa on tolkullinen kWh-lukema, että kaippa se domoticz itse noita tuntilukuja talteen ottaessaan ryssii tämän.

Pilaa aika tehokkaasti pitkän ajan statsit, joskus korjasin noita piikkejä kannasta pois, mut ei jaksais... Domo on stabiilijakelussa, ei viitsi dev-haaran kanssakaan leikkiä.

hemaris

Aktiivinen jäsen
No niin kauan kun ne ei suomea ymmärrä niin ei ole tulossa puheohjauksia.

Noita z-wave kamoja kattellessa tuli vastaan se zipatile mikä näytti ihan pätevältä mutta näihin wifi hommiin ei taida mitään vastaavan tyylistä olla?
Eihän se nyt toki mikään välttämättömyys ole mutta kameroiden kanssa ajattelin että vois olla kätevä.
Zipaton laitteiden, eli zipatoboxin ja zipatilen etu on se että nillä pääse hyvin alkuun sillä blocky-liittymällä yksinkertaisten ja vähän monimutkasempienkin automaatiosääntöjen teko on todella helppoa. Itselläni oli aiemmin zipatobox 1 ja siihen sai suhteellisen suuren joukon eri protokollia zwaven lisäksi. Wifi taisi ainakin aiemmin puuttua. Zipato on riippuvainen pilvipalveluista ja sen vuoksi haavoittuvainen katkoksille, tosin ainakin aiemmin nämä katkokset olivat suhtellisen lyhytaikaisia ja niistä ei ollut paljoa haittaa jos vältti automaatioiden ronkkimista katkon aikana.

Zipato on nyt uudistanut käyttöliittymänsä ja sen takia ensimmäisen polven laitteet vanhenivat käsiin. Tässä vaiheessa siirryin itsekin käyttämään avoimen lähdekoodin Home Assitanttia (HA). Verrattuna Zipatoon on oppimiskäyrä selvästi jyrkempi ja ainakin itselläni kesti jonkin aikaa nostaa systeemi pystyyn levypalvelimelleni ja oppia käytössä ollut automaatioiden syntaksi ja logiikka. Mutta tarpeeksi kun iski päätä seinään niin alkoivat asiat lopulta kirkastua.

Sanoisin että Zipato tai joku muu kaupallinen systeemi on luultavasti riittävä useimpiin tarpeisiin. HA ja muut avoimet systeemit vaativat enemmän paneutumista, mutta toisaalta mahdollistavat melkein minkä tahansa härvelin kytkemisen kotiautomaatioon.

roots

Hyperaktiivi
Zipato oli joskus kanssa 'kärkihanke' kotimaatiossa mutta valahti pois kokonaan koska oli pilvipohjainen...oma painotus tämmöseen enemmän kumminkin paikallisiin toimintoihin .

hemaris

Aktiivinen jäsen
Satunnaisesti tulee joku älyvapaa lukema joukkoon. Pelkästään energiamäärissä ja taitaapi tulla vähän kaikista energiaa mittavista Z-waweista tai ainakin useammasta. Ei tätä aina ole tapahtunut, mutta aika pitkään. Ja hyvin harvakseltaan. En ole saanut kiinni mikä tuon aiheuttaa. Device-asennossa ovat ja laitteen omassa infossa on tolkullinen kWh-lukema, että kaippa se domoticz itse noita tuntilukuja talteen ottaessaan ryssii tämän.

Pilaa aika tehokkaasti pitkän ajan statsit, joskus korjasin noita piikkejä kannasta pois, mut ei jaksais... Domo on stabiilijakelussa, ei viitsi dev-haaran kanssakaan leikkiä.
Minulla on tullut Home Assitantin kanssa samanlaisia piikkejä sekä zwave että 443 -laitteilla. Parhaimmillaan on varaston lämpötila ollut tuhansia asteita :)
Zwvessa noita on minulla kohtalaisen harvoin, ehkä kerran pari kuussa ja lähes pelkästään Everspringin lämpömittareissa. 443Mhz- mittareissa (Biltema) sen sijaan noita on viikottain. Lisäsin juuri joululomalla eniten häiriöitä näyttäviin mittareihin outlier-filtteröinnin. Siihen löytyi näppärät työkalut suoraan HA:ssa.

Jaska80

Jäsen
Joo kyllä se voi olla että päätyy noihin HA laitteisiin.
Mitään varsinaista automaatiota ei ole tulossa vaan ennemminkin seurantaa sähkönkulutuksen ja lämpöjen osalta + tietenkin ne mahd kamerat ja valojen ohjaus.
Meillä kakarat lähtee kouluun niin kaikki valot on päällä... siis ihan kaikki.
Olis helppo etänä naputella pois :)

Noita seinätermareita koitin katsella ja olishan ne esim Googlen NESTit näyttävän näköiset mutta toimintoja ihan liikaakin omiin tarpeisiin, ja koska vaan katkotaan lattialämmityksen toimilaitteita niin ei hirveästi kiinnosta niiden 0,5w sähkönkulutus.

Itse lämmityksen ohjauksen ajattelen niin paljon kriittiseksi toiminnoksi ettei sitä näihin liitettäisikään, ja tuskin se ihan helposti edes onnistuisikaan.

santerik

Jäsen
Olen osan lampuista korvannut etäältä ohjattavilla joten alkuperäiset katkaisimet on jäänyt tarpeettomiksi. Pienten lasten kanssa "ylimääräiset" katkaisimet ei varsinaisesti ole arjen voimavara.

Onko noihin perus Jussi-mallin katkaisimiin saatavilla jotain peitekuorta minkä alle katkaisin saisi jäädä olemaa? Tasaista seinää ei saa kuitenkaan niin vähän kohollaan oleva kuori ei haittaisi. Teippaamalla toki saisi katkaisimet pysymään halutussa asennossa mutta sitten ne olisi vähän teipatun näköiset...

Janos

Vakionaama
Kytkin pois ja johtoihin liittimet ja kytkimen tilalle umpikeskiölevy

Olen osan lampuista korvannut etäältä ohjattavilla joten alkuperäiset katkaisimet on jäänyt tarpeettomiksi. Pienten lasten kanssa "ylimääräiset" katkaisimet ei varsinaisesti ole arjen voimavara.

Onko noihin perus Jussi-mallin katkaisimiin saatavilla jotain peitekuorta minkä alle katkaisin saisi jäädä olemaa? Tasaista seinää ei saa kuitenkaan niin vähän kohollaan oleva kuori ei haittaisi. Teippaamalla toki saisi katkaisimet pysymään halutussa asennossa mutta sitten ne olisi vähän teipatun näköiset...

Latvis

Aktiivinen jäsen
Operaatio itsessään ei ole ameriikkaa mutta vaatiiko tekijäksi jonkun muodollisesti pätevän?
Vaatii muodollisesti pätevän, mutta maallikko saa kytkeä kattovalaisimen sokeripalalla ja tehdä jatkoroikan niin siitä voi jokainen miettiä tekeekö suuren rikoksen jos päättää pari piuhaa kojerasiaan. En tähän tietenkään kannusta, nimittäin nuo edellä mainitutkin pitäisi kieltää maallikoilta.

vilpertti

Tulokas
Tervehdys,
tämä on ensimmäinen viestini foorumille.
Olen lueskellut VILP:n dataloggaamisesta ja jonkunlainen kuva asiasta on muodustunut. Arduinolla tai Raspberryllä touhuamisesta ei ole kokemusta mutta nyt olisi ainakin motivaatiota. Tavoitteena olisi saada 1# VILP:stä käyriä talteen ja 2# pystyä lukemaan VILP:n energiamittaria. VILP on merkiltään MHI ja sisäyksikkö HMS140. Nibelle on sovellettu Talologgeria mutta osaako joku sanoa, toimiiko sarjaliikenne tässä HMS140 samalla tavalla? Osassa piirikorteissa ainakin lukee NIBE. Näyttöpaneelin alaosasta löytyy ethernet pistoke, samoin sisäyksiköstä toiselta kortilta (sama kortti kuin husdata:n esimerkissä NIBE 1250).
Oletukseni on että jopa NIBE:n koodit tai ainakin vastaava sarjaliikenne voisivat olla käytössä mutta miten varmistua aiheesta? Google haulla en löytänyt kyllä ainuttakkaan esimerkkiä, jossa MHI:n valmistetta datalogattaisiin.

K

korsteeni

Vieras
kahdenkerroksen väkeä, samoissa kansissa, eri tekstillä, 10A ja 16A, esp8266 ja esp 8285
jälkimmäisistä turahtanut suolat elkon kintuille ja pöksyt tippuneet jalasta
uutta suolee ku vanha kuolee, vanhasta emosta löytynee vähintään yhtä veikeet sonoffin saappaisiin

laitoin 470µF 16V elkot noihin, lähti molemmat toimimaan

Liitteet

• IMG_20240114_205746.jpg
    IMG_20240114_205746.jpg
    256,7 KB · Katsottu: 125
  • IMG_20240115_102654.jpg
    IMG_20240115_102654.jpg
    220,7 KB · Katsottu: 129
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Ton1A

Vakionaama
Tulipa hankittua IKEA Alpstuga ilmanlaatumittari, lisäksi piti erikseen hankkia USB-virtalähde ja -kaapeli, nekään eivät tosin ole hinnan kiroissa IKEAssa. Mulla on ennestään Smartthings, ja tuo yhdistyi melkein helposti siihen.
  • laite löytyy heti, ja yhdistyy, mutta näyttää vain yleisen ilmanlaatutason
  • Smartthingiin pitää erikseen asentaa Matter Switch ajuri, vaihtaa tuo Alpstuga:n ajuriksi ja vaihtaa takaisin Matter Sensor ajuri -> kaikki mittaukset näkyvät
1768742476568.png

Mutta miten (#/%/@ tuon Smarthingsin saisi lähettämään ulospäin ko. laitteen mittausdataa, ihan mikä tahansa keino kävisi, jos vain saisi automatisoitua Raspberry Pi 4:llä... Selailin eilen tekoälyn avustuksella lähes kaikkea mahdollista, ja näyttäisi siltä että esim. MQTT -> Smartthings onnistuu helposti ja onkin mulla käytössä. Toisinpäin taas on varsin monen mutkan takana, varsinkin nyt kun Smarthings Personal Access Token on voimassa enää 24 tuntia kerrallaan.

Sellainenkin ratkaisu kyllä kelpaisi, jossa Raspberry Pi hoitaisi ko. sensorin, jolloin tarvitaan vissiinkin Zigbee USB-dongle + läjä softaa jotta saadaan Matter over Thread toimimaan. Tai pitäisikö sittenkin ostaa tätä varten IKEA Dirigera hubi, siihen oli vissiin viritetty integraatio jolla saadaan sensoridataa julkaistua ulos esim. MQTT:llä?

Back
Ylös Bottom