Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
| Lämmitys | vvvv/kk | kWh | °C | € (0.12 €/kWh) |
| ILP (110m2) + sähkö | 2019/12 | 3180 | 1.82 | 381.60 |
| VILP (Daikin Altherma- | 2020/03 | 2140 | 2.11 | 256.80 |
| MLP (Nibe S1155-12) | 2020/12 | 1620 | 1.74 | 194.40 |

Suoraan sanottuna, olen nyt kyllä vähän huvittunut näistä MLP paremmuusanalyysien tekemisen tasosta. Yhdellä on puukiuas ilmaisilla puilla ja kaikki sähkö vähemmän muilla nuukaniiloilla muuten taloudessa kuluu ja sinä taas kaivat kaksi kuukautta eri vuodenajoilta ja rakennat niistä vertailun. Vähän paremman käsityksen saisi jos olisi se koko kuva kerrottuna mutta se ei MLP hommissa jostain syystä käy, kun aina puuttuu toinen puoli tuloksista. Jos tuo 12 kW MLP on noin suunnilleen tehon tarvetta vastaava, en kyllä yhtään eipäile, etteikö kulutus ole parempi kuin esittelemälläsi VILPillä.
Mutta voinhan heittää, että meillä VILP talossa kulutus/m2 1,7 °C lämpötilassa puolet siitä mitä teillä MLP:lla. Mitäs siihen vastaat ?

VILP ja MLP vertailtujen kuukausien välillä oli se ero että 12/2020 on ollut muutama pakkaspäivä enemmän kuin 03/2020.Noiden kuukausien vertaaminen ei välttämättä suoraan ole kovin relevanttia. Olettaisin, että olet lämmittänyt jatkuvasti tarpeen mukaan. Jos vuorokauden keskilämpötila vaihtelee voimakkaasti, VILP:in COP on heikompi kuin tasaisessa lämpötilassa. Päiväpumppausta harrastava voi taas päästä mojovasti parempaan tulokseen samassa keskilämpötilassa, jos teho riittää. Toisaalta maaliskuussa aurinko yleensä alkaa jo auttamaan ja se pienentää lämmitystarvetta kokonaisuudessaan lämmitystavasta riippumatta. Mahtoikohan tuossa VILPissä riittää teho miten lämmittämiseen? Jostakin syystä se on korvattu kilowateissa 3 x tehokkaammalla MLP:lla.
Sinulla on ilmeisesti yhtä suuri lämmitystarve kuin minullakin tai sitten paljon muuta sähkönkulutusta. 30 vrk:ssa on 720 h eli sähköä on palanut 3,0 kW teholla VILPin kanssa jota tuo konr on tuskin saanut tuhottua ja 2,3 kW teholla MLP kanssa. Täällä oli marraskuussa keskilämpötila 1,7 °C ja koko kuukauden kaikki sähkö ~sama kuin sinulla MLP kanssa (1670 kW /marraskuu =30 pv). Jos lämmitystarve on samaa luokkaa kuin minulla, tuo sinun VILP oli aivan liian pieni rimpula tuohon taloon ja vaihdoit sen 3x tehokkaampaan MLP. Jos sen kapasiteetti oli sopiva, sinulla on varsin paljon muuta sähkönkulusta ja tuo noin 25 % ero kahden kuukauden välillä voi muostua ties mistä.
Suoraan sanottuna, olen nyt kyllä vähän huvittunut näistä MLP paremmuusanalyysien tekemisen tasosta. Yhdellä on puukiuas ilmaisilla puilla ja kaikki sähkö vähemmän muilla nuukaniiloilla muuten taloudessa kuluu ja sinä taas kaivat kaksi kuukautta eri vuodenajoilta ja rakennat niistä vertailun. Vähän paremman käsityksen saisi jos olisi se koko kuva kerrottuna mutta se ei MLP hommissa jostain syystä käy, kun aina puuttuu toinen puoli tuloksista. Jos tuo 12 kW MLP on noin suunnilleen tehon tarvetta vastaava, en kyllä yhtään eipäile, etteikö kulutus ole parempi kuin esittelemälläsi VILPillä.
Mutta voinhan heittää, että meillä VILP talossa kulutus/m2 1,7 °C lämpötilassa puolet siitä mitä teillä MLP:lla. Mitäs siihen vastaat ?
Ja itse edelleenkään et ole vastannut siihen mitä pyysin, tiedät kyllä mitä haluan mutta et halua sitä laskea koska silloin Vilpin COP ei olekaan enää niin maaginen. Koska sinun mukaasihan Vilpin COP menee heitämällä 3 ja ylikin ja päihittää MLP mennen tullen
Eli sinun talosi Vilpin COP normaalilta talvelta ilman kesäaikaista kellarinlämmitystä ja haalistetun veden jakoa. Eli siis niin että se vastaa normaalia taloa ja normaalia talvea, ei tällaista ennätyslämmintä talvea.
En ymmärrä mikä sinulla on niin vaikeaa että se MLP vaan on väkisinkin parempi kuin VILP COPin osalta
Kun konetta en tunne, vaikea päätellä tästä enempää.Daikin on tuollainen ei kovin kummoin VILP mistä 0-2 asteessa irtoaa vielä tarvittava ~4-5kWh.
Eikai 12 kW MLP = 3 x tehokkaampi kuin 8 kW VILP n. 2 asteen tietämissä?
Jos tarvittava lämmitysteho tuolloin on 4 kW niin miksei tuo VILP riitä? Itse olin laskenut että ilman vastuksia olisi lämmitys mennyt n. -10 tienoille.
Vastukset oli 3kW , 6 kW ja 9 kW portaissa.Kun konetta en tunne, vaikea päätellä tästä enempää.
Ei ehkä 3 x mutta on tuo 12 nyt kuitenkin aika paljon enemmän kuin 8. Missähän lämpötilassa tuolle Daikinille sitten on tuon 8 kW lupaus myönnetty. Kyllä tuo nyt kovin tarkalle mitoitettu on ollut mutta nythän se sitten on korjattu !
Tässä Carunan sivuilta kylmin 03/2020 löytämäni ajanhetki, vahvasti näyttää siltä että VILP on kunnialla lämmittänyt mökkiä.
Eli meinaat että 8 kW VILP vääntää täysillä kun keskilämpätila pyörii 2 asteen paikkeilla?Tätä täällä on jumpattu. Jos se VILP joutuu täysillä vääntämään, se ei ole kyllä parhaillaan silloin. On se tietysti parempi kuin vastukset. Vähän niin kuin autonkin, sen pitäisi saada vetää kevyesti, mutta ei munaravia tyhjäkäynnillä. Ei aparaatissa mitään vikaa, mutta ihan mopo se tuohon sinun taloosi oli.
Jos tuosta nyt jotenkin arvaan:
- Kaksi asuntoa ja niiden tempova veden käyttö. Onko se VILP pystynyt tuohon järkevästi vastaamaan esilämmityksen osalta ?
- Kahden talouden veden tulistus, joka nyt siis hoitunee kokonaan pumppaamalla. Parannus nyt on aika ilmeinen VILP/MLP riippumatta.
- Otit 12 kW maalämpömitoituksen. Sitä verrataan nyt VILPiin, joka kykenee jossakin lämpötilassa ilmeisesti max 8 kW tehoon. Jos sinulla olisi ollut VILP kone, jolla olisi tuo 12 kW irronnut vaikkapa edes -10 °C (mieluummin -15 °C), olisi ehkä jotenkin lähempänä nuo mitoitusperusteet toisiaan että aiheesta kannattaisi jatkaa.
Eli meinaat että 8 kW VILP vääntää täysillä kun keskilämpätila pyörii 2 asteen paikkeilla?
Oman kokemukseni valossa kyllä noin.Taulukon mukaan siellä 2 asteessa olisi mennyt puolella kaasulla, eikös se ole parasta sille COP:lle? Lämmitysvesi on 0 asteessa n. 30 asteista.
Ei selvinnyt liian myöhään, mutta viime talvena täälle ei ollut kertaakaan -15 astetta.Oman kokemukseni valossa kyllä noin.
Jos se 12 kW maalämpökone johonkin mitoitukseen perustuu, niin -15 asteessa tuosta Daikinista olisi ollut irtoamassa vain ~5 kW. Liekkö selvinnyt vasta liian myöhään?
Tuota maalämpöpumpun pienempää kulutusta ei kyllä voi esittämiesi tietojen pohjalta päätellä vaikka se kuinka totta olisikin. Enkä mitenkään epäile etteikö tietty pienemmällä menisi. Sinulla taitaa olla puolet muuta kulutusta, joka ei ole mitenkään vakio, ei edes kokonaan oman perheesi hallinnassa. Vai alkaako niitä mittauksia löytymään sitä mukaa kuin jokaista lukua kysytään ?
Sen takia täällä foorumilla pyörin, että keksisin millä lämmittää seuraavaksi.Kyllä nyt @Antero80 pikimmiten on alettava kattomaan uutta lämmitintä tuon MLP:n tilalle...ei se voi noin mennä kun Caruna näyttää.![]()
Mä odotan että joku potkurihattu rakentaa hakekäyttöisen mikro-CHP-laitoksen vaatekaappiin ja irtautuu gridistä kokonaan.Sen takia täällä foorumilla pyörin, että keksisin millä lämmittää seuraavaksi.
Kolme vuotta asuttu ja kolmas systeemi menossa, kohta on kuitenkin uusi vuosi ja uudet kujeet..
Tässä muutama esimerkki.
Näkee että tasaista pumppailua on öisin ja 7 aikaan aamulla alkaa action talossa.
Teeppä kunnnon raportti niin katsotaan sitten. On aivan turha spämmätä yksittäisiä päiviä. Kuten sanoin, en yhtään epäile ettei sinun maalämpösi pyöri vähemmällä mutta jos haluat sitä toitottaa, kerää siitä semmoinen esitys josta muutkin voivat sen päätellä. Minä voin olla päivän lämmittämättä kokonaan ja siitä tulee oikein messevät kulutusluvut. Mihin niitä verrataa? Valitettavan lyhyeksi VILP kautesi on jäänyt. Luultavasti tuollakin olisi ollut mahdollista päästä parempaan kuin olit päässyt. Onneksi se että sinä olet siinä epäonnistunut ei tarkoita ettei semmoinen voisi misään muualla toimia.Tässä muutama esimerkki.
Sitä tässä olen yrittänyt sanoa että kulutusero on pientä, ja että jopa lisäämällä vain yksi ILP oltaisiin oltu kulutuksessa kohtuu lähellä VILP ja MLP.Jos otat maaliskuulta ja joulukuulta klo 00:00 - 5:00 kulutusten summay niin saat eliminoitua käyttösähkön vaihtelun. Nyt noi kuvat on niin pieniä että tosta voi päätellä vaikka mistä saadaan aikaiseksi päivien vänkäystä. Nyt mlp/vilp kulutusero vyöaikaan vois olla vaikka 17,64% mikä on vähän. Mihin Daikin hajosi, vuosiko kylmäaineet pihalle vai hajosiko kompura
Sitä tässä olen yrittänyt sanoa että kulutusero on pientä, ja että jopa lisäämällä vain yksi ILP oltaisiin oltu kulutuksessa kohtuu lähellä VILP ja MLP.
Laitatko yhdenkin postin missä olen haukkunut omaa Daikinin VILP:iä tai kenenkään muun laitteita tai todennut että olen epäonnistunut lämmittämään taloani sillä? Olen kokoajan sanonut että se oli hyvä laite ja selvisi mukavasti tuosta ennätys lämpimästä viime talvesta..Teeppä kunnnon raportti niin katsotaan sitten. On aivan turha spämmätä yksittäisiä päiviä. Kuten sanoin, en yhtään epäile ettei sinun maalämpösi pyöri vähemmällä mutta jos haluat sitä toitottaa, kerää siitä semmoinen esitys josta muutkin voivat sen päätellä. Minä voin olla päivän lämmittämättä kokonaan ja siitä tulee oikein messevät kulutusluvut. Mihin niitä verrataa? Valitettavan lyhyeksi VILP kautesi on jäänyt. Luultavasti tuollakin olisi ollut mahdollista päästä parempaan kuin olit päässyt. Onneksi se että sinä olet siinä epäonnistunut ei tarkoita ettei semmoinen voisi misään muualla toimia.
KiitosOikein hyvin olet poiminut nuo kirjoittamani kohdat. Olen edelleen 100% niiden takana.Päätelmät niistä ovat sitten ihan sinun omiasi ja voit toki tulkita niitä ihan juuri niin kuin itse haluat.
Rumpsautin nuo luvut Carunalta ulos, ja listasin 00:00 - 05:00 kuten pyysit. MLP asennettiin 3.12 joten siksi ei ala 1. pvJos otat maaliskuulta ja joulukuulta klo 00:00 - 5:00 kulutusten summat niin saat eliminoitua käyttösähkön vaihtelun. Nyt noi kuvat on niin pieniä että tosta voi päätellä vaikka mitä josta saadaan aikaiseksi päivien vänkäys. Kuvien perusteella mlp/vilp kulutusero vyöaikaan vois olla vaikka 17,64% mikä on vähän. Mihin Daikin hajosi, vuosiko kylmäaineet pihalle vai hajosiko kompura?
Aikoinaan kun tuota laittelin, erillisen energiavaraajan laittaminen ja kytkeminen kattilan rinnalle ei silloin innostanut. Halusin pysyä yksinkertaisessa systeemissä ja jollakin piti lähteä liikkeelle. Kuten @kotte totesi, öljylämmityksen rakentaminen rinnalle ei varmaan ole enää tätä päivää eikä taloudellisesti perusteltavaa. Mahtaisiko siihen saada edes lupaa? Vähän erikoinen tilanne, että kunta myöntäisi rakennusluvan lämmitysjärjestelmälle, mistä valtio maksaa "tapporahaa."Miksi ehdottelet tulistusvaraajaa vilp perään
Luulen että myös minun kontribuutio näiden kulutusten vertailun osalta jäänee tähän tässä ketjussa.Tämä ketju alkaa olla minun osaltani loppuunkaluttu, vänkäämisen riemukin on hälvenyt.
Vuosi loppuu ja pitää koittaa kerätä lukemat loppucoppia varten huomenissa.
Luulen että myös minun kontribuutio näiden kulutusten vertailun osalta jäänee tähän tässä ketjussa.
Uusi vuosi, uudet ketjut ja uudet vänkäämiset![]()
Noinhan se on, itsellä ei tuota Carunan raporttia parempaa ole tarjota valitettavasti.Niin, ongelma on että aina jää epäilyksen siemmen.
Jos verrataan valmistajan ilmoittamia COP:ja niin se ei vastaa todellisuutta eikä siksi kelpaa kaikille.
Jos verrataan asennettuja pummpuja keskenään niin olosuhteet on erillaiset tai pumput eivät ole vertailukelpoisia. Tämäkään ei anna vastausta kaikille.
Näistä tiedoista on mahdotonta todistaa mitään aukottomasti ja jokaisen täytyy tehdä oma valistunut arvaus. Loppupeleissä harva on tyytymätön ostettuun hyödykkeeseen jos sen kanssa täytyy elää... särmät hioutuu ja kustannukset haalistuu ajan saatossa. Sitä pikku hiljaa etsiytyy uusien haasteiden pariin kunnes rauta jonakin päivää antautuu.