MLP ja VILP cop keskustelua

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Viihdyttävää ja mielenkiintoista keskustelua, mutta luojan kiitos en löytänyt tätä palstaa kun vasta oman hankinnan jälkeen . Olis meinaan pää mennyt niin sekaisin kaikesta coopeista, ammeista ja talleista, etten olisi varmaan vieläkään kyennyt ostopäätökseen . Nyt kuitenkin vähän reilu vuosi jo ryytyväisenä vilpillä puhallellut menemään, mutta epäilemättä vähintään yhtä tyytyväinen olisin ollut vaikka olisin päätynyt maalämpöön.

Antero80

Vakionaama
Ei nyt suoranaisesti COP -tuloksia mutta vertailin hieman kokonaissähkönkulutusta mitä itsellä on ollut eri kokoonpanoilla samassa talossa.
Kyseisinä ajankohtina talon eristys & ilmanvaihto on pysynyt samana.
2019/12 vuokra-asunto oli viimeisen viikon tyhjänä ja lämmitys oli silloin hieman pienemmällä ~17 asteessa + 50m2 alakerta ennen VILP pidettiin n.17 asteisena.
Molempien asuntojen kylpyhuoneiden lattialämmitys on sähköllä + erillisen autotallin varasto ~15-20 m2 sähköpatterilla n. 10 asteeseen.
Pieni 60l tulistinvaraaja nostamassa käyttöveden lämmön 65 asteeseen.
Asunnon lämmitetty nettoala 247 m2

Lämmitysvvvv/kkkWh°C€ (0.12 €/kWh)
ILP (110m2) + sähkö2019/1231801.82381.60
VILP (Daikin Altherma-:cool:2020/0321402.11256.80
MLP (Nibe S1155-12)2020/1216201.74194.40

2020/12 olen laskenut 30. ja 31. päivän kulutuksen samoilla luvuilla mitä on tässä kuussa keskimäärin kulunut.
Nibe näyttäisi että tässä kuussa tulisi kompuralta ~3600kWh lämpöä..
Daikin on tuollainen ei kovin kummoin VILP mistä 0-2 asteessa irtoaa vielä tarvittava ~4-5kWh.
Aika pieneltä vaikuttaa erot, toisen ILP lisäyksen jälkeen oltaisiin oltu varmaan aika lähettä mitä VILP & MLP..
Ellei MLP satu maksaan sitä kuuluisaa 40 000 € niin eipä noista mistään kovin kummoisia kustannuksia tule jos käyttöikä on 10 v.
Kannattaa ostaa itselle mieluisin, ja saahan näitä toki vaihdeltua siinä missä autojakin ;D

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Noiden kuukausien vertaaminen ei välttämättä suoraan ole kovin relevanttia. Olettaisin, että olet lämmittänyt jatkuvasti tarpeen mukaan. Jos vuorokauden keskilämpötila vaihtelee voimakkaasti, VILP:in COP on heikompi kuin tasaisessa lämpötilassa. Päiväpumppausta harrastava voi taas päästä mojovasti parempaan tulokseen samassa keskilämpötilassa, jos teho riittää. Toisaalta maaliskuussa aurinko yleensä alkaa jo auttamaan ja se pienentää lämmitystarvetta kokonaisuudessaan lämmitystavasta riippumatta. Mahtoikohan tuossa VILPissä riittää teho miten lämmittämiseen? Jostakin syystä se on korvattu kilowateissa 3 x tehokkaammalla MLP:lla.

Sinulla on ilmeisesti yhtä suuri lämmitystarve kuin minullakin tai sitten paljon muuta sähkönkulutusta. 30 vrk:ssa on 720 h eli sähköä on palanut 3,0 kW teholla VILPin kanssa jota tuo konr on tuskin saanut tuhottua ja 2,3 kW teholla MLP kanssa. Täällä oli marraskuussa keskilämpötila 1,7 °C ja koko kuukauden kaikki sähkö ~sama kuin sinulla MLP kanssa (1670 kW /marraskuu =30 pv). Jos lämmitystarve on samaa luokkaa kuin minulla, tuo sinun VILP oli aivan liian pieni rimpula tuohon taloon ja vaihdoit sen 3x tehokkaampaan MLP. Jos sen kapasiteetti oli sopiva, sinulla on varsin paljon muuta sähkönkulusta ja tuo noin 25 % ero kahden kuukauden välillä voi muostua ties mistä.

Suoraan sanottuna, olen nyt kyllä vähän huvittunut näistä MLP paremmuusanalyysien tekemisen tasosta. Yhdellä on puukiuas ilmaisilla puilla ja kaikki sähkö vähemmän muilla nuukaniiloilla muuten taloudessa kuluu ja sinä taas kaivat kaksi kuukautta eri vuodenajoilta ja rakennat niistä vertailun. Vähän paremman käsityksen saisi jos olisi se koko kuva kerrottuna mutta se ei MLP hommissa jostain syystä käy, kun aina puuttuu toinen puoli tuloksista. Jos tuo 12 kW MLP on noin suunnilleen tehon tarvetta vastaava, en kyllä yhtään eipäile, etteikö kulutus ole parempi kuin esittelemälläsi VILPillä.

Mutta voinhan heittää, että meillä VILP talossa kulutus/m2 1,7 °C lämpötilassa puolet siitä mitä teillä MLP:lla. Mitäs siihen vastaat ?

Janos

Vakionaama
Suoraan sanottuna, olen nyt kyllä vähän huvittunut näistä MLP paremmuusanalyysien tekemisen tasosta. Yhdellä on puukiuas ilmaisilla puilla ja kaikki sähkö vähemmän muilla nuukaniiloilla muuten taloudessa kuluu ja sinä taas kaivat kaksi kuukautta eri vuodenajoilta ja rakennat niistä vertailun. Vähän paremman käsityksen saisi jos olisi se koko kuva kerrottuna mutta se ei MLP hommissa jostain syystä käy, kun aina puuttuu toinen puoli tuloksista. Jos tuo 12 kW MLP on noin suunnilleen tehon tarvetta vastaava, en kyllä yhtään eipäile, etteikö kulutus ole parempi kuin esittelemälläsi VILPillä.

Mutta voinhan heittää, että meillä VILP talossa kulutus/m2 1,7 °C lämpötilassa puolet siitä mitä teillä MLP:lla. Mitäs siihen vastaat ?

Ja itse edelleenkään et ole vastannut siihen mitä pyysin, tiedät kyllä mitä haluan mutta et halua sitä laskea koska silloin Vilpin COP ei olekaan enää niin maaginen. Koska sinun mukaasihan Vilpin COP menee heitämällä 3 ja ylikin ja päihittää MLP mennen tullen

Eli sinun talosi Vilpin COP normaalilta talvelta ilman kesäaikaista kellarinlämmitystä ja haalistetun veden jakoa. Eli siis niin että se vastaa normaalia taloa ja normaalia talvea, ei tällaista ennätyslämmintä talvea.

En ymmärrä mikä sinulla on niin vaikeaa että se MLP vaan on väkisinkin parempi kuin VILP COPin osalta, TMAssa taas asia on yleensä hieman nurinpäin ja Vilpissä se on lyhyempi. Varsinkin kun laskee sinun tyylillä MLP VS VILP että maalämmöstä kallein avaimet käteen paketti ja Vilpistä itse asennettu hinta :sormet:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
"Turun kaupungissa on keskimäärin pari astetta lämpimämpää kuin lähiympäristön harvemmin asutuilla maaseutualueilla. Kyse on lämpösaarekeilmiöstä, joka on seurausta tiiviistä kaupunkirakenteesta, kaupunkimaisesta maankäytöstä ja yleensäkin ihmisen toiminnasta."

Näin se on @staari . Tämä asfalttivaikutus näkyy erityisesti kesällä. Syyt ovat ilmeiset ja ne tuossa artikkelissasi oli hyvin kerrottuna. Tässä nyt kuitenkin oli puhe talvikuukausista. Muistan joskus tästä nähneeni jonkin ihan vakavissaan tehdyn tutkimuksen, että ilmastonlämpenemisestä pitää puhdistaa (ja kai yleensä tehdäänkin) nämä kaupunkien keskustoista ja lentokentiltä mitatut lämpötilat. Varsinkin desällä lenttokenttä voi olla aika kuuma mittauspiste.

Toki erityisesti kaupunkien keskustoissa ainakin auton lämpömittarin mukaan näyttää todellakin olevan lämpimämpää myös talvipakkasilla. Normi talvikelillä tuota ei niin ole havaittavissa mutta tyynellä kipakalla pakkassäällä tuo näkyy selvästi. Vaikea sanoa, kuinka kauas tuo "rakennusten ja liikenteen hukkalämpö" sitten ulottuu keskustasta.

Antero80

Vakionaama
Noiden kuukausien vertaaminen ei välttämättä suoraan ole kovin relevanttia. Olettaisin, että olet lämmittänyt jatkuvasti tarpeen mukaan. Jos vuorokauden keskilämpötila vaihtelee voimakkaasti, VILP:in COP on heikompi kuin tasaisessa lämpötilassa. Päiväpumppausta harrastava voi taas päästä mojovasti parempaan tulokseen samassa keskilämpötilassa, jos teho riittää. Toisaalta maaliskuussa aurinko yleensä alkaa jo auttamaan ja se pienentää lämmitystarvetta kokonaisuudessaan lämmitystavasta riippumatta. Mahtoikohan tuossa VILPissä riittää teho miten lämmittämiseen? Jostakin syystä se on korvattu kilowateissa 3 x tehokkaammalla MLP:lla.

Sinulla on ilmeisesti yhtä suuri lämmitystarve kuin minullakin tai sitten paljon muuta sähkönkulutusta. 30 vrk:ssa on 720 h eli sähköä on palanut 3,0 kW teholla VILPin kanssa jota tuo konr on tuskin saanut tuhottua ja 2,3 kW teholla MLP kanssa. Täällä oli marraskuussa keskilämpötila 1,7 °C ja koko kuukauden kaikki sähkö ~sama kuin sinulla MLP kanssa (1670 kW /marraskuu =30 pv). Jos lämmitystarve on samaa luokkaa kuin minulla, tuo sinun VILP oli aivan liian pieni rimpula tuohon taloon ja vaihdoit sen 3x tehokkaampaan MLP. Jos sen kapasiteetti oli sopiva, sinulla on varsin paljon muuta sähkönkulusta ja tuo noin 25 % ero kahden kuukauden välillä voi muostua ties mistä.

VILP ja MLP vertailtujen kuukausien välillä oli se ero että 12/2020 on ollut muutama pakkaspäivä enemmän kuin 03/2020.
Katsoin Carunan sivuilta nuo 03/2020 pakkaspäivät läpi ja jossain -6 oli käynyt minimissä yöllä ja silloin kulutus 3 kW, joten ei siellä olla vastuksia helotettu.
Eikai 12 kW MLP = 3 x tehokkaampi kuin 8 kW VILP n. 2 asteen tietämissä?
Jos tarvittava lämmitysteho tuolloin on 4 kW niin miksei tuo VILP riitä? Itse olin laskenut että ilman vastuksia olisi lämmitys mennyt n. -10 tienoille.
Luulisi että isommalla koneella se hyöty näkyisi vasta sitten kun pienemmästä laitteesta loppuu potku, mutta olisi mielenkiintoista kuulla miksi se pieni rimpula kuluttaa mielestäsi jo tuolloin enemmän?
Tuon kapasitteetti oli sopiva 2020 talvella, se oli täällä etelässä historiallisen lämmin. Siitä löytyi 9 kW vastukset joten niillä sitten taittuu kunnon pakkaset..

Meillä on tässä kaksi asuntoa niin se kasvattaa sähkönkulutusta, mutta onhan tälläinen vanha iso talo aikamoinen lämmönsyöppö :)
Lisäksi tuolloin näiden vertailemieni kuukausien aikana ollaan oltu etätöissä kotona joten sekin lisännee kulutusta, mutta samalla tavalla molempina kuukausina.
Jos vertailen yön kulutuksia samoilta lämpötiloilta MLP kuluttaa järjestäen vähemmän kuin VILP.
Puita ei ole poltettu ollenkaan tässä kuussa ja ainoa sauna mitä on lämmitty on rantasauna.

Mikä ihmeen paremmusanalyysi, luulen että näet nyt mörköjä joka paikassa missä puhutaan maalämmöstä.
Listasin lukuja omasta talostani Carunan palvelusta. Minulla vain sattuu olemaan tilanne että on samassa rakennuksessa ollut VILP & MLP joten ajattelin että ne saattaa jotain kiinnostaa.
Voin laittaa lisää lukuja kun tuo MLP tuossa on aikansa pörissyt, vaikea raportoida muuta kuin 1kk luku toistaiseksi.

Jos sinulla on noin onnellinen tilanne että saavutat VILP puolet paremman tuloksen kuin minä MLP:lla niin olen onnellinen puolestasi, eihän se minua tietenkään haittaa. Edelleen itse maksan omat sähkölaskuni eikä sinun säästämät kWh onneksi minun laskulle siirry.

Antero80

Vakionaama
Patterilämmitys talossa ilman isoa varaajaa on paha päiväpumppailla, tai on minulla kaikki laitteet ILP, VILP ja MLP pumppaileet päivät ja yöt :)
VILP jatkaisi edelleen pumppailua jos ei olisi hajonnut kesällä, ei minulla siitä ole pahaa sanottavaa ole talo pysyi lämpöisenä.
Kumma homma että aina välillä se säästö tehdään -5 ja +5 välillä ja nyt kun laitoin toteutuneita lukuja niin olisi pitänyt VILP olla mitoitettu -20 asteeseen että olisi säästänyt "oikein" tuolla välillä. Ota näistä nyt selvää, taidan hakea pari kaljaa kaupasta ja miettiä asiaa..

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Ja itse edelleenkään et ole vastannut siihen mitä pyysin, tiedät kyllä mitä haluan mutta et halua sitä laskea koska silloin Vilpin COP ei olekaan enää niin maaginen. Koska sinun mukaasihan Vilpin COP menee heitämällä 3 ja ylikin ja päihittää MLP mennen tullen

Eli sinun talosi Vilpin COP normaalilta talvelta ilman kesäaikaista kellarinlämmitystä ja haalistetun veden jakoa. Eli siis niin että se vastaa normaalia taloa ja normaalia talvea, ei tällaista ennätyslämmintä talvea.

En ymmärrä mikä sinulla on niin vaikeaa että se MLP vaan on väkisinkin parempi kuin VILP COPin osalta

No aloitetaan helpoimmasta. En nyt kyllä tunnusta väittäneeni, että VILP olisi energiatehokkuusmielessä parempi kuin MLP. Sitä se ei ole, ei minulla ei muuallakaan Suomessa. Mutta ei paljon huonompi. Jospa nuo Niben 2120 -sarjan koneet olisivat vielä vähemmän huonompia.

Tämä minun VILP lämmitys ei mene todellakaan heittämällä COP:ssa 3:een ainakaan täällä vesi mukaan lukien. Maalämmöllähän tuo nyt ei ihmeellinen saavutus ole. Sitä nyt vaan oli epäilty, että pääsisikö edes tämmöisenä ennätyslämpinä vuonna VILP:llä tuohon 3:een ja pääsi kuin pääsikin jopa täällä. Tämä Pohjois-Savon ennätyslämmin vuosi ei säätilastojen valossa ole kuitenkaan sen kummempi kuin eteläisten rannikkoaluden talvet tyypillisesti ovat olleet. Tämän voi jokainen tutkia itse täältä ja suurella kiinnostuksella odotan tuloksia:

No sitten tämä laskentapuoli:
  • Tässä on nyt normi ilmasto tämän alueen mukaan vyöhyke 3.
  • 40 000 kWh lämmöntarve (lämmitys + LKV esilämitys), joka minun oman subjektiivisen käsitykseni mukaan voisi vastata sunnilleen minun lämmöntarvetta normivuotena
  • Kellarin lämmitystä ei ole, tällä momentilla on vain kuuman veden esilämmitys
  • Normi kuuman veden käyttö, josta kuuman veden lämmityksellä tehdään puolet tulistamalla ja puolet esilämmityksellä. Siis ei niin että se kaikki lämmitettäisiin erillisellä suorasähkövaraajalla vaan niin että se kuuma osa esilämmitetään VILPillä ja tulistetaan.
=> SCOP 2,60 (sisältäen kaiken veden lämmityksen ja tukilämmityksen suorasähköllä, ei lämmönjakoa)

40 MWh ilman kellaria.JPG

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Daikin on tuollainen ei kovin kummoin VILP mistä 0-2 asteessa irtoaa vielä tarvittava ~4-5kWh.
Kun konetta en tunne, vaikea päätellä tästä enempää.

Eikai 12 kW MLP = 3 x tehokkaampi kuin 8 kW VILP n. 2 asteen tietämissä?
Jos tarvittava lämmitysteho tuolloin on 4 kW niin miksei tuo VILP riitä? Itse olin laskenut että ilman vastuksia olisi lämmitys mennyt n. -10 tienoille.

Ei ehkä 3 x mutta on tuo 12 nyt kuitenkin aika paljon enemmän kuin 8. Missähän lämpötilassa tuolle Daikinille sitten on tuon 8 kW lupaus myönnetty. Kyllä tuo nyt kovin tarkalle mitoitettu on ollut mutta nythän se sitten on korjattu !

Antero80

Vakionaama
Kun konetta en tunne, vaikea päätellä tästä enempää.

Ei ehkä 3 x mutta on tuo 12 nyt kuitenkin aika paljon enemmän kuin 8. Missähän lämpötilassa tuolle Daikinille sitten on tuon 8 kW lupaus myönnetty. Kyllä tuo nyt kovin tarkalle mitoitettu on ollut mutta nythän se sitten on korjattu !
Vastukset oli 3kW , 6 kW ja 9 kW portaissa.
Tässä Carunan sivuilta kylmin 03/2020 löytämäni ajanhetki, vahvasti näyttää siltä että VILP on kunnialla lämmittänyt mökkiä.
Usko pois ihan hyvä aparaatti se oli, en panisi pahakseni vaikka vieläkin tuolla olisi puhisemassa.

daikin_caruna.png

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tässä Carunan sivuilta kylmin 03/2020 löytämäni ajanhetki, vahvasti näyttää siltä että VILP on kunnialla lämmittänyt mökkiä.

Tätä täällä on jumpattu. Jos se VILP joutuu täysillä vääntämään, se ei ole kyllä parhaillaan silloin. On se tietysti parempi kuin vastukset. Vähän niin kuin autonkin, sen pitäisi saada vetää kevyesti, mutta ei munaravia tyhjäkäynnillä. Ei aparaatissa mitään vikaa, mutta ihan mopo se tuohon sinun taloosi oli.

Jos tuosta nyt jotenkin arvaan:
  • Kaksi asuntoa ja niiden tempova veden käyttö. Onko se VILP pystynyt tuohon järkevästi vastaamaan esilämmityksen osalta ?
  • Kahden talouden veden tulistus, joka nyt siis hoitunee kokonaan pumppaamalla. Parannus nyt on aika ilmeinen VILP/MLP riippumatta.
  • Otit 12 kW maalämpömitoituksen. Sitä verrataan nyt VILPiin, joka kykenee jossakin lämpötilassa ilmeisesti max 8 kW tehoon. Jos sinulla olisi ollut VILP kone, jolla olisi tuo 12 kW irronnut vaikkapa edes -10 °C (mieluummin -15 °C), olisi ehkä jotenkin lähempänä nuo mitoitusperusteet toisiaan että aiheesta kannattaisi jatkaa.

Antero80

Vakionaama
Tätä täällä on jumpattu. Jos se VILP joutuu täysillä vääntämään, se ei ole kyllä parhaillaan silloin. On se tietysti parempi kuin vastukset. Vähän niin kuin autonkin, sen pitäisi saada vetää kevyesti, mutta ei munaravia tyhjäkäynnillä. Ei aparaatissa mitään vikaa, mutta ihan mopo se tuohon sinun taloosi oli.

Jos tuosta nyt jotenkin arvaan:
  • Kaksi asuntoa ja niiden tempova veden käyttö. Onko se VILP pystynyt tuohon järkevästi vastaamaan esilämmityksen osalta ?
  • Kahden talouden veden tulistus, joka nyt siis hoitunee kokonaan pumppaamalla. Parannus nyt on aika ilmeinen VILP/MLP riippumatta.
  • Otit 12 kW maalämpömitoituksen. Sitä verrataan nyt VILPiin, joka kykenee jossakin lämpötilassa ilmeisesti max 8 kW tehoon. Jos sinulla olisi ollut VILP kone, jolla olisi tuo 12 kW irronnut vaikkapa edes -10 °C (mieluummin -15 °C), olisi ehkä jotenkin lähempänä nuo mitoitusperusteet toisiaan että aiheesta kannattaisi jatkaa.
Eli meinaat että 8 kW VILP vääntää täysillä kun keskilämpätila pyörii 2 asteen paikkeilla?
Toisaalta edellisellä sivulla on todettu näin "Mun 2010 (vai oliko 2009 - no vanha paska kuitenkin) 10kW Technibelikin kykenee -15C:ssä tuohon n. 7kW", kuulostaisi oudolta jos Daikin minkä luvattiin lämmittävän -25 asteeseen asti olisi jo tuossa vaiheessa ollut tapissa.
Muistelen lukeneeni että nuo Daikin Althermat oli ihan aikansa huippu pelejä, voin yrittää jotain Ruotsalaisia testejä kaivaa tai jos nuo lämmityslukemat jostain löytyy.

Hoidan tulistuksen edelleen suora sähköllä kuten aikaisemmin totesin, en halunnut juuri asennettuja säiliöitä alkaa poistamaan.
Toimi hyvin VILP:llä niin asentaja totesi että kyllä ne toimii sitten MLP:llakin. Olet itse todennut että VILP on pätevämpi vedenlämmittäjä joten ehkä siinä asiassa etu on ollut VILP puolella?

Jos ulkona ei ole -15 astetta niin miksi VILP pitäisi suoriutua siitä, nyt verrataan 2 kk milloin tuollaisia pakkasia ei ole ollut.
Oletko sitä mieltä että Etelä-Suomeen ei VILP:iä kannata ostaa ollenkaan mikäli siitä ei irtoa 12 kW -15 asteessa?

Antero80

Vakionaama
Tässä taulukko.
Tuo alin rivi, ulkoyksikkö ERLQ008BAV39 ja sisäyksikkö EKHBH008BA9WN oli vielä sulatuksilta opimoitu pohjoisiin oloihin (näin totesi Daikin edustaja tuolla Ruotsin foorumilla).
Taulukon mukaan siellä 2 asteessa olisi mennyt puolella kaasulla, eikös se ole parasta sille COP:lle? Lämmitysvesi on 0 asteessa n. 30 asteista.
1609360887909.png

Antero80

Vakionaama
Pitänee tuo Daikin taulukko aika hyvin paikkansa jos -6.5 asteessa talo kulutti 3.18 kW siitä VILP 2.3 kW ja loput mennyt sitten kylpyhuoneiden lattialämmitykseen, autotallin patteriin, jääkaappeihin, pakastimiin jne. kaikkkia kodinkoneita kun löytyy tuplaten :)

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Taulukon mukaan siellä 2 asteessa olisi mennyt puolella kaasulla, eikös se ole parasta sille COP:lle? Lämmitysvesi on 0 asteessa n. 30 asteista.
Oman kokemukseni valossa kyllä noin.
Jos se 12 kW maalämpökone johonkin mitoitukseen perustuu, niin -15 asteessa tuosta Daikinista olisi ollut irtoamassa vain ~5 kW. Liekkö selvinnyt vasta liian myöhään?

Tuota maalämpöpumpun pienempää kulutusta ei kyllä voi esittämiesi tietojen pohjalta päätellä vaikka se kuinka totta olisikin. Enkä mitenkään epäile etteikö tietty pienemmällä menisi. Sinulla taitaa olla puolet muuta kulutusta, joka ei ole mitenkään vakio, ei edes kokonaan oman perheesi hallinnassa. Vai alkaako niitä mittauksia löytymään sitä mukaa kuin jokaista lukua kysytään ?

Antero80

Vakionaama
Oman kokemukseni valossa kyllä noin.
Jos se 12 kW maalämpökone johonkin mitoitukseen perustuu, niin -15 asteessa tuosta Daikinista olisi ollut irtoamassa vain ~5 kW. Liekkö selvinnyt vasta liian myöhään?

Tuota maalämpöpumpun pienempää kulutusta ei kyllä voi esittämiesi tietojen pohjalta päätellä vaikka se kuinka totta olisikin. Enkä mitenkään epäile etteikö tietty pienemmällä menisi. Sinulla taitaa olla puolet muuta kulutusta, joka ei ole mitenkään vakio, ei edes kokonaan oman perheesi hallinnassa. Vai alkaako niitä mittauksia löytymään sitä mukaa kuin jokaista lukua kysytään ?
Ei selvinnyt liian myöhään, mutta viime talvena täälle ei ollut kertaakaan -15 astetta.
Olen foorumilta lukenut ettei Etelä-Suomen rannikkolla moisia pakkasia koeta kuin kerran eliniässä, tuleeko tämä sinulle yllätyksenä että täällä on kovin lämpimät talvet?
Mitä sillä on väliä mitä -15 asteessa tapahtuu, kun en ole mitään lukemia niiltä pakkasilta raportoinut? Itse aina ärähtelet jos joku puhuu pakkasista ja Etelä-Suomesta & omassa mitoitus ohjelmassa toteat ne täysin merkityksettömiksi kokonaisuuden kannalta.
Mutta nyt ne ovat syypää siihen että laite kuluttaa enemmän sähköä vaikka sellaisia kelejä ei edes ole ollut..

Itsehän sen pienemmän kulutuksen näen kun katselen samanlaisia lämpötiloja Carunan sivuilta yö aikaan. Vai luuletko että Caruna huijaa noissa lämpötiloissa ja kulutusluvuissa sen mukaan mikä lämmitysjärjestelmä minulla on? Voin tuolta pari sinulle ottaa näkyville jos se auttaa uskomaan.
Jos katson yön lukuja niin kyllä ne yllättävän vakioilta näyttää :) En usko että silloin kun VILP puhisi joku olisi joka yö uunia pitänyt päällä, just for fun :) Kinkut paistetiin nyt joulukuussa..

Antero80

Vakionaama
Tässä muutama esimerkki.
Näkee että tasaista pumppailua on öisin ja 7 aikaan aamulla alkaa action talossa. Olisiko torstaina 12.3 ollut koko kööri krapulassa, kuten minä huomenna, kun kulutus ollut pohjilla koko päivän :)

Caruna1.png
Caruna2.png

Antero80

Vakionaama
Kyllä nyt @Antero80 pikimmiten on alettava kattomaan uutta lämmitintä tuon MLP:n tilalle...ei se voi noin mennä kun Caruna näyttää. :cool:
Sen takia täällä foorumilla pyörin, että keksisin millä lämmittää seuraavaksi.
Kolme vuotta asuttu ja kolmas systeemi menossa, kohta on kuitenkin uusi vuosi ja uudet kujeet..
Taidan soittaa huomenna tuonne Carunalle ja antaa hieman palautetta, ja jos saan @Kellarinlämmittäjä luvut paljonko ne on minulta huijannut rahaa vain sen takia että lämmitin VILP:llä niin vaadin ne korkoineen takaisin!!!!

pamppu

Hyperaktiivi
Sen takia täällä foorumilla pyörin, että keksisin millä lämmittää seuraavaksi.
Kolme vuotta asuttu ja kolmas systeemi menossa, kohta on kuitenkin uusi vuosi ja uudet kujeet..
Mä odotan että joku potkurihattu rakentaa hakekäyttöisen mikro-CHP-laitoksen vaatekaappiin ja irtautuu gridistä kokonaan.

Siinä seuraava harrastus? Mä voin sitten kopioida sen ratkaisun :)

Espejot

Hyperaktiivi
Tässä muutama esimerkki.
Näkee että tasaista pumppailua on öisin ja 7 aikaan aamulla alkaa action talossa.

Jos otat maaliskuulta ja joulukuulta klo 00:00 - 5:00 kulutusten summat niin saat eliminoitua käyttösähkön vaihtelun. Nyt noi kuvat on niin pieniä että tosta voi päätellä vaikka mitä josta saadaan aikaiseksi päivien vänkäys. Kuvien perusteella mlp/vilp kulutusero vyöaikaan vois olla vaikka 17,64% mikä on vähän. Mihin Daikin hajosi, vuosiko kylmäaineet pihalle vai hajosiko kompura?

Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tässä muutama esimerkki.
Teeppä kunnnon raportti niin katsotaan sitten. On aivan turha spämmätä yksittäisiä päiviä. Kuten sanoin, en yhtään epäile ettei sinun maalämpösi pyöri vähemmällä mutta jos haluat sitä toitottaa, kerää siitä semmoinen esitys josta muutkin voivat sen päätellä. Minä voin olla päivän lämmittämättä kokonaan ja siitä tulee oikein messevät kulutusluvut. Mihin niitä verrataa? Valitettavan lyhyeksi VILP kautesi on jäänyt. Luultavasti tuollakin olisi ollut mahdollista päästä parempaan kuin olit päässyt. Onneksi se että sinä olet siinä epäonnistunut ei tarkoita ettei semmoinen voisi misään muualla toimia.

Antero80

Vakionaama
Jos otat maaliskuulta ja joulukuulta klo 00:00 - 5:00 kulutusten summay niin saat eliminoitua käyttösähkön vaihtelun. Nyt noi kuvat on niin pieniä että tosta voi päätellä vaikka mistä saadaan aikaiseksi päivien vänkäystä. Nyt mlp/vilp kulutusero vyöaikaan vois olla vaikka 17,64% mikä on vähän. Mihin Daikin hajosi, vuosiko kylmäaineet pihalle vai hajosiko kompura
Sitä tässä olen yrittänyt sanoa että kulutusero on pientä, ja että jopa lisäämällä vain yksi ILP oltaisiin oltu kulutuksessa kohtuu lähellä VILP ja MLP.

Daikin hajosi kun nelitieventtiili leikkasi kiinni eikä laite saanut sulatettua itseään, kun se vaihdettiin niin juotos oli mennyt pieleen ja seuraavaksi kylmäaineet oli taivaalla.
Silloin totesin että aika siirtyä seuraavaan projektiin.
Joku kylmälaite asentaja osti sen ja korjasi :)

Espejot

Hyperaktiivi
Sitä tässä olen yrittänyt sanoa että kulutusero on pientä, ja että jopa lisäämällä vain yksi ILP oltaisiin oltu kulutuksessa kohtuu lähellä VILP ja MLP.

Suurempi määrä mittauspisteitä antaisi paremman lähtökohdat arviolle ... varsikin kun data on olemassa niin ei tarvitse turhaan Carunaa syyttää. Vertaamalla kuukausien kokonaiskulutusta on mahdolista että käyttösähkön kulutusprofiili on eri.

Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kuinka, saitko @Janos kiinni laskelmastani.
Tässä vielä äkkiä laskettuna muutama vuosiCOP noilla Sitran normi lämpötilajakaumilla. Tulos ei ota kantaa tehon riittävyyteen. Tehoa on siis oletettu tulevan tarvetta vastavasti.

Vastaten omaa mitattua lämpötila - COP tulosta @+35 °C tuottolämpötilalla, LÄMMITYS
  • Vyöhyke 1, SCOP=3,1
  • Vyöhyke 2, SCOP=3,0
  • Vyöhyke 3, SCOP=2,8
  • Vyöhyke 4, SCOP=2,2 (tässä erityisesti tukilämmitystarve kurittaa tulosta)
Vastaavasti ympärivuotinen lämmöntuotto vakioteholla, esim. veden haalistus tasan vuoden tunneille jaettuna, siis myös yölle.
  • Vyöhyke 1, SCOP=3,9
  • Vyöhyke 2, SCOP=3,7
  • Vyöhyke 3, SCOP=3,6
  • Vyöhyke 4, SCOP=3,0

Nibe F2120-16, COP @+35 °C tuotolla rakennuksen LÄMMITYKSELLE
Tämä siis perustuu Niben paljon puhuttuihin käyriin. Minulla ei ole mitään kättäpidempää siitä, kuinka hyvin ne pitävät paikkansa. Nibelle käytin toimintaraja -25 °C.
  • Vyöhyke 1, SCOP=3,9
  • Vyöhyke 2, SCOP=3,8
  • Vyöhyke 3, SCOP=3,7
  • Vyöhyke 4, SCOP=3,0
Ja vastaavasti Nibe ympärivuotiselle vakioteholle
  • Vyöhyke 1, SCOP=4,5
  • Vyöhyke 2, SCOP=4,4
  • Vyöhyke 3, SCOP=4,3
  • Vyöhyke 4, SCOP=3,8
Näistä voi sitten mixata erilaisissa suhteissa mutta se tulos ei kyllä siitä kauheasti muutu. Noita COPeja saa nopsaan alas lämmittämällä paljon vettä suorasähköllä.

Antero80

Vakionaama
Teeppä kunnnon raportti niin katsotaan sitten. On aivan turha spämmätä yksittäisiä päiviä. Kuten sanoin, en yhtään epäile ettei sinun maalämpösi pyöri vähemmällä mutta jos haluat sitä toitottaa, kerää siitä semmoinen esitys josta muutkin voivat sen päätellä. Minä voin olla päivän lämmittämättä kokonaan ja siitä tulee oikein messevät kulutusluvut. Mihin niitä verrataa? Valitettavan lyhyeksi VILP kautesi on jäänyt. Luultavasti tuollakin olisi ollut mahdollista päästä parempaan kuin olit päässyt. Onneksi se että sinä olet siinä epäonnistunut ei tarkoita ettei semmoinen voisi misään muualla toimia.
Laitatko yhdenkin postin missä olen haukkunut omaa Daikinin VILP:iä tai kenenkään muun laitteita tai todennut että olen epäonnistunut lämmittämään taloani sillä? Olen kokoajan sanonut että se oli hyvä laite ja selvisi mukavasti tuosta ennätys lämpimästä viime talvesta..

Täysin absurdi ajatus että sanoisin vuokralaiselle että lämmitetäämpä asunnot tänä päivänä 28 asteeseen, ettei minun tarvitse ensi yönä lämmittää ja saan verrata sitä sitten 9kk vanhoihin VILP tuloksiin :)
Tuo sinun VILP vs MLP ajatusmaailma menee "hieman" yli.

Jos luet omia tekstejäsi niin huomaat että sinä olen lähempänä VILP mollaajaa kuin minä, jos kyseessä ei satu olemaan sinun "Setä".
Sinulta on tullut kommentteja kuten "Jos lämmitystarve on samaa luokkaa kuin minulla, tuo sinun VILP oli aivan liian pieni rimpula tuohon taloon ja vaihdoit sen 3x tehokkaampaan MLP" , "Jos tuo 12 kW MLP on noin suunnilleen tehon tarvetta vastaava, en kyllä yhtään eipäile, etteikö kulutus ole parempi kuin esittelemälläsi VILPillä." ,"..12 kW irronnut vaikkapa edes -10 °C (mieluummin -15 °C).." , "Etelä-Suomessa tuo nollakeli on varmaan aika tärkeä alue, kun lämmitystarve keskittyy voimakkaasti siihen. " mikä osoittaa että et ymmärrä miten nuo inverter laiteet toimii, kun lämmöntarve on vain puolet laitteen tuottamasta maksimitehosta.
Lieneekö Daikin taulukko oli liian vaikea selkoinen. Mutta kun sen ymmärtää niin siitä näkee että se suoriutui hyvin tuosta Etelä-Suomen nollakelistä.
Välillä VILP on tehokkaampi vedenlämmittäjä kuin MLP, ja tilanteesta riippuen taas toisin päin
Huolestuttavaa jos näillä samoilla ajatuksilla jakelet täällä ihmiselle neuvoja millainen VILP pitää ostaa, hatunnosto edelleen siitä että olet tällä foorumilla ainoita kuka jaksaa ihmisiä VILP hankinoissa pyytettömästi neuvoa ja paneutua.
Kannattaa vaan terävöittää omia ajatuksia, jos joku lukee sinun kirjoituksia hieman laajemalti niin niistä saa todella ristiriitaisen kuvan!

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Oikein hyvin olet poiminut nuo kirjoittamani kohdat. Olen edelleen 100% niiden takana. :) Päätelmät niistä ovat sitten ihan sinun omiasi ja voit toki tulkita niitä ihan juuri niin kuin itse haluat.

Antero80

Vakionaama
Ja omassa langassani vertailin vielä Niben VILP vs. Nibe MLP hankintaa näin:
"Eli loppusumma 21 912€, tästä sitten kotitalousvähennys niin jää itselle maksettavaa n. 17 500€
Tomppelin tekemän laskelman mukaan 3,3 SCOP takaisinmaksuaika olisi noin 6 ja puoli vuotta.

VILP vaihtoehdon olin laskenut näin
Nibe F2120 16KW + SMO + 100l puskurivaraaja 9 400€
-Asennus (olisi varmaan päätynyt samaan kuin MLP) 2 800€
Tästä pois energia-avustus 3 050 € = 9 150€
Joten täällä heitetyllä SCOP 3 takaisinmaksuaika olisi jäänyt 3 ja puolen vuoden kieppeille.

Summa summarum taloudellisesti 0.3 SCOP erotus ei omana elinaikanani maksa MLP vs VILP erotusta takaisin, ja ties vaikka 10 vuoden päästä tuokin olisi jo kiepsahtanut toisin päin."

Kuulostaa oudolta että tuolen sitten tänne lankaan mollaamaan VILP.
Kuten tuosta voi päätellä oma investointini päätös perustui muuhun kuin 0.3 parempaan COP:iin.

Antero80

Vakionaama
Oikein hyvin olet poiminut nuo kirjoittamani kohdat. Olen edelleen 100% niiden takana. :) Päätelmät niistä ovat sitten ihan sinun omiasi ja voit toki tulkita niitä ihan juuri niin kuin itse haluat.
Kiitos ;)
Eikö sinua ihmetytä että suurinosa foorumin muista kirjoittajista tulkitsee viestisi "väärin"?
Kuten edellä totesin niin sinun kirjoituksillasi voi olla jotain painoarvoa VILP harkitseville, se että heittelet ristiriitaisia juttuja ja jätä kaiken muiden pääteltäväksi vaikka sinulta kysyttäisiin tarkennuksia on outoa.

[clip - Keskustellaan pumppujen ominaisuuksista, ei kirjoitajien / Espejot]

Miten pitäisi esim. tulkita tuo että Etelä-Suomen nollakeleillä ei riitä sellainen invertteri VILP mikä tuottaa 2x talon tehontarpeen kyseisessä lämpötilassa?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

pökö

Kaivo jäässä
Tämä ketju alkaa olla minun osaltani loppuunkaluttu, vänkäämisen riemukin on hälvenyt ;) .

Vuosi loppuu ja pitää koittaa kerätä lukemat loppucoppia varten huomenissa.

Antero80

Vakionaama
Jos otat maaliskuulta ja joulukuulta klo 00:00 - 5:00 kulutusten summat niin saat eliminoitua käyttösähkön vaihtelun. Nyt noi kuvat on niin pieniä että tosta voi päätellä vaikka mitä josta saadaan aikaiseksi päivien vänkäys. Kuvien perusteella mlp/vilp kulutusero vyöaikaan vois olla vaikka 17,64% mikä on vähän. Mihin Daikin hajosi, vuosiko kylmäaineet pihalle vai hajosiko kompura?
Rumpsautin nuo luvut Carunalta ulos, ja listasin 00:00 - 05:00 kuten pyysit. MLP asennettiin 3.12 joten siksi ei ala 1. pv :)
Aika selkeä trendi tuossa on että MLP kuluttaisi vähemmän kuin VILP ja että VILP vähemmän kuin ILP + sähkö..

Ja todettakoon että meillä asuu edelleen sama vuokralainen -> yksinasuva eläkeläisnainen.
Hänellä ei ole tietokonetta tai muita paljon sähköäkuluttavia laitteita eikä hän öisin mene autotalliin tai puuverstaaseen rakentemaan mitään. Ei tosin tee sitä päivisinkään..
Toistan myös vielä ettei talon eristystä ole parannettu, ilmanvaihto on sama, kodinkoneita ei ole uusittu, lapsia on sama määrä jne...
Puuta ei ole poltettu tässä kuussa olenkaan ja epäilen että ei ole poltettu 3/2020 kun on ollut niin lämmintä ja VILP puksutti mukavasti lämpöä tupaa.
MLP:llä on vähän ilmavaivoja ja siksi olen sen keruupuolen pumpun laittanut jatkuvalle 100% teholle, mutta tuskin se montaa ylimääräistä W vie vs. että kävisi optimi alueella.
Pientä heittelyä voi aiheuttaa esim. jos rouva on pessyt pyykkiä ja jättää ilmankuivaimen käyntiin yöksi. En tosin keksi miksi emme olisi tässä kuussa pesseet pyykkiä, ainakin puhtaita vaatteita on ollut riittämiin :)
Huom. ettei tule salaliitto epäilyjä niin mediaani laskettu funktiolla =MEDIAN() ja keskiarvo =AVERAGE()

average.jpg

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Miksi ehdottelet tulistusvaraajaa vilp perään
Aikoinaan kun tuota laittelin, erillisen energiavaraajan laittaminen ja kytkeminen kattilan rinnalle ei silloin innostanut. Halusin pysyä yksinkertaisessa systeemissä ja jollakin piti lähteä liikkeelle. Kuten @kotte totesi, öljylämmityksen rakentaminen rinnalle ei varmaan ole enää tätä päivää eikä taloudellisesti perusteltavaa. Mahtaisiko siihen saada edes lupaa? Vähän erikoinen tilanne, että kunta myöntäisi rakennusluvan lämmitysjärjestelmälle, mistä valtio maksaa "tapporahaa."

Tarkalleen ottaen, todennäköisesti parhaaseen tulokseen pääsisin, jos olisi kattilavedelle lämminhuippuinen varaaja: alapää lämmitystä (35 °C) ja huippu (42 °C) haalistusta varten. Veden tulistus loppuun erillisessä varaajassa. Näin sen veden saisi kuumaksi mutta sitä kuumaa tarvittasiin vain mitättömän vähän. Nuo edut menevät vain kovin pieniin jo laskennallisesti. Tällä välttäisi sen kuuman pumppaammisen mutta aivan hyvinhän sitä voisi käyttää perinteisellä tavalla eli kuumentaa veden loppuun saakka pumppaamalla. Sopii yhtä hyvin VILPille kuin maasta ottavalle.

Antero80

Vakionaama
Tämä ketju alkaa olla minun osaltani loppuunkaluttu, vänkäämisen riemukin on hälvenyt ;) .

Vuosi loppuu ja pitää koittaa kerätä lukemat loppucoppia varten huomenissa.
Luulen että myös minun kontribuutio näiden kulutusten vertailun osalta jäänee tähän tässä ketjussa.
Uusi vuosi, uudet ketjut ja uudet vänkäämiset ;)

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Eikö nyt sitten kenelläkään ole mitään sanomista noihin erillisiin "lämmitystarve COPeihin" ja "veden lämmitys COPeihin" ympärivuotisella kuormalla. Välillä kun on tullut vaikutelma, että niiden suhteissa olisi ollut jokin elämää surempi ongelma. Noista nyt sitten pitäisi käydä ilmi, että ympärivuotinen veden lämmitys on VILPille edullisinta, kun sitä tarvetta on kesälläkin.

Espejot

Hyperaktiivi
Luulen että myös minun kontribuutio näiden kulutusten vertailun osalta jäänee tähän tässä ketjussa.
Uusi vuosi, uudet ketjut ja uudet vänkäämiset ;)

Niin, ongelma on että aina jää epäilyksen siemmen.

Jos verrataan valmistajan ilmoittamia COP:ja niin se ei vastaa todellisuutta eikä siksi kelpaa kaikille.
Jos verrataan asennettuja pummpuja keskenään niin olosuhteet on erillaiset tai pumput eivät ole vertailukelpoisia. Tämäkään ei anna vastausta kaikille.

Näistä tiedoista on mahdotonta todistaa mitään aukottomasti ja jokaisen täytyy tehdä oma valistunut arvaus. Loppupeleissä harva on tyytymätön ostettuun hyödykkeeseen jos sen kanssa täytyy elää... särmät hioutuu ja kustannukset haalistuu ajan saatossa. Sitä pikku hiljaa etsiytyy uusien haasteiden pariin kunnes rauta jonakin päivää antautuu.

Antero80

Vakionaama
Niin, ongelma on että aina jää epäilyksen siemmen.

Jos verrataan valmistajan ilmoittamia COP:ja niin se ei vastaa todellisuutta eikä siksi kelpaa kaikille.
Jos verrataan asennettuja pummpuja keskenään niin olosuhteet on erillaiset tai pumput eivät ole vertailukelpoisia. Tämäkään ei anna vastausta kaikille.

Näistä tiedoista on mahdotonta todistaa mitään aukottomasti ja jokaisen täytyy tehdä oma valistunut arvaus. Loppupeleissä harva on tyytymätön ostettuun hyödykkeeseen jos sen kanssa täytyy elää... särmät hioutuu ja kustannukset haalistuu ajan saatossa. Sitä pikku hiljaa etsiytyy uusien haasteiden pariin kunnes rauta jonakin päivää antautuu.
Noinhan se on, itsellä ei tuota Carunan raporttia parempaa ole tarjota valitettavasti.
Tuon lähemmäksi en toivottavasti tule olosuhteiden osalta pääsemään kun olen ajatellut saada lähiaikoina LTO:n käyttöön, se projekti on tuolla omassa langassa :)

Kustannukset näissä laitteissa onneksi on ihan siedettävällä tasolla jos laitteet kestää vaikka sen 10 vuotta, hieman säästää vs. suorasähkö + ekologinen valinta kun energiaa ei tuhlata.

Back
Ylös Bottom