Noiden kuukausien vertaaminen ei välttämättä suoraan ole kovin relevanttia. Olettaisin, että olet lämmittänyt jatkuvasti tarpeen mukaan. Jos vuorokauden keskilämpötila vaihtelee voimakkaasti, VILP:in COP on heikompi kuin tasaisessa lämpötilassa. Päiväpumppausta harrastava voi taas päästä mojovasti parempaan tulokseen samassa keskilämpötilassa, jos teho riittää. Toisaalta maaliskuussa aurinko yleensä alkaa jo auttamaan ja se pienentää lämmitystarvetta kokonaisuudessaan lämmitystavasta riippumatta. Mahtoikohan tuossa VILPissä riittää teho miten lämmittämiseen? Jostakin syystä se on korvattu kilowateissa 3 x tehokkaammalla MLP:lla.
Sinulla on ilmeisesti yhtä suuri lämmitystarve kuin minullakin tai sitten paljon muuta sähkönkulutusta. 30 vrk:ssa on 720 h eli sähköä on palanut 3,0 kW teholla VILPin kanssa jota tuo konr on tuskin saanut tuhottua ja 2,3 kW teholla MLP kanssa. Täällä oli marraskuussa keskilämpötila 1,7 °C ja koko kuukauden kaikki sähkö ~sama kuin sinulla MLP kanssa (1670 kW /marraskuu =30 pv). Jos lämmitystarve on samaa luokkaa kuin minulla, tuo sinun VILP oli aivan liian pieni rimpula tuohon taloon ja vaihdoit sen 3x tehokkaampaan MLP. Jos sen kapasiteetti oli sopiva, sinulla on varsin paljon muuta sähkönkulusta ja tuo noin 25 % ero kahden kuukauden välillä voi muostua ties mistä.
Suoraan sanottuna, olen nyt kyllä vähän huvittunut näistä MLP paremmuusanalyysien tekemisen tasosta. Yhdellä on puukiuas ilmaisilla puilla ja kaikki sähkö vähemmän muilla nuukaniiloilla muuten taloudessa kuluu ja sinä taas kaivat kaksi kuukautta eri vuodenajoilta ja rakennat niistä vertailun. Vähän paremman käsityksen saisi jos olisi se koko kuva kerrottuna mutta se ei MLP hommissa jostain syystä käy, kun aina puuttuu toinen puoli tuloksista. Jos tuo 12 kW MLP on noin suunnilleen tehon tarvetta vastaava, en kyllä yhtään eipäile, etteikö kulutus ole parempi kuin esittelemälläsi VILPillä.
Mutta voinhan heittää, että meillä VILP talossa kulutus/m2 1,7 °C lämpötilassa puolet siitä mitä teillä MLP:lla. Mitäs siihen vastaat ?
VILP ja MLP vertailtujen kuukausien välillä oli se ero että 12/2020 on ollut muutama pakkaspäivä enemmän kuin 03/2020.
Katsoin Carunan sivuilta nuo 03/2020 pakkaspäivät läpi ja jossain -6 oli käynyt minimissä yöllä ja silloin kulutus 3 kW, joten ei siellä olla vastuksia helotettu.
Eikai 12 kW MLP = 3 x tehokkaampi kuin 8 kW VILP n. 2 asteen tietämissä?
Jos tarvittava lämmitysteho tuolloin on 4 kW niin miksei tuo VILP riitä? Itse olin laskenut että ilman vastuksia olisi lämmitys mennyt n. -10 tienoille.
Luulisi että isommalla koneella se hyöty näkyisi vasta sitten kun pienemmästä laitteesta loppuu potku, mutta olisi mielenkiintoista kuulla miksi se pieni rimpula kuluttaa mielestäsi jo tuolloin enemmän?
Tuon kapasitteetti oli sopiva 2020 talvella, se oli täällä etelässä historiallisen lämmin. Siitä löytyi 9 kW vastukset joten niillä sitten taittuu kunnon pakkaset..
Meillä on tässä kaksi asuntoa niin se kasvattaa sähkönkulutusta, mutta onhan tälläinen vanha iso talo aikamoinen lämmönsyöppö

Lisäksi tuolloin näiden vertailemieni kuukausien aikana ollaan oltu etätöissä kotona joten sekin lisännee kulutusta, mutta samalla tavalla molempina kuukausina.
Jos vertailen yön kulutuksia samoilta lämpötiloilta MLP kuluttaa järjestäen vähemmän kuin VILP.
Puita ei ole poltettu ollenkaan tässä kuussa ja ainoa sauna mitä on lämmitty on rantasauna.
Mikä ihmeen paremmusanalyysi, luulen että näet nyt mörköjä joka paikassa missä puhutaan maalämmöstä.
Listasin lukuja omasta talostani Carunan palvelusta. Minulla vain sattuu olemaan tilanne että on samassa rakennuksessa ollut VILP & MLP joten ajattelin että ne saattaa jotain kiinnostaa.
Voin laittaa lisää lukuja kun tuo MLP tuossa on aikansa pörissyt, vaikea raportoida muuta kuin 1kk luku toistaiseksi.
Jos sinulla on noin onnellinen tilanne että saavutat VILP puolet paremman tuloksen kuin minä MLP:lla niin olen onnellinen puolestasi, eihän se minua tietenkään haittaa. Edelleen itse maksan omat sähkölaskuni eikä sinun säästämät kWh onneksi minun laskulle siirry.