Coronaviruksen (SARS-CoV-2) ja sen aiheuttaman taudin (COVID-19) seuranta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja janti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Suomi

Maakunnittaina

Maailma

Viimeksi muokattu:
..........

Kotien kautta pöpöt sitten leviävät edelleen, jos lasten on mentävä kouluun ja käytännössä myös tarhaan sun muualle, jossa on tarkoitus oppia sosiaalisen yhteiskunnan tavoille.
jos se tarhan täti ei olisi käynyt kuntosalilla eikä bilettämässä, leviäminen olisi ehkäisty.......siksi nämä rajoitukset kun tätin aivokapasiteeti ei riitä ilman ehdotonta kieltoa siihen
lapset ei rikki mene jos eivät kuukauteen tarhaan pääsekään.......en ole lapseton

jos se tarhan täti ei olisi käynyt kuntosalilla eikä bilettämässä, leviäminen olisi ehkäisty.......siksi nämä rajoitukset kun tätin aivokapasiteeti ei riitä ilman ehdotonta kieltoa siihen
Sen lisäksi myös kaikkien lasten vanhempien pitäisi käyttäytyä samojen sääntöjen mukaan, koska lapset tartuttavat ainakin joitakin virusmuunnoksia toisiinsakin. Kun kriittinen joukko on riittävän suuri, aina löytyy jokin heikko lenkki, jota kautta tartuntaketju jatkuu, jollei epidemiaa saada tukahtumaan kokonaan.

Dementoituneet ovat sitten aivan vastaava ryhmä, joka välittää tartuntoja välinpitämättömältä ryhmältä tai yksilöltä eteenpäin, vaikkakin esimerkiksi omaisten vierailuilla laitoksiin voidaan soveltaa parempia turvatoimia kuin on kotona mahdollista pienten lasten kanssa. Tämä onkin ollut hoitohenkilökunnalle suuri stressin aiheuttaja kaikkiaan ja otettu huomioon rokotusjärjestystäkin säädettäessä.

tätä juuri tarkoitin, tiedetään kuinka menetellä muttei tehdä niin, sellaiset saavat mielestäni sitten kieriskellä yksikseen koronnassa eikä pyrkiä sitten teholle jos niin jääräpäitä ovat
No nehän on vain suosituksia. Jos ovat lakeja, niin sitten vaan maksaa sakon tai kärsii siitä määrätyn rangaistuksen. Näin se toimii muuallakin. Varmaan parempi terveydenhoito ja tukipalvelut monilla vankilaan tuomituilla rikollisilla kuin sen ulkopuolella olevilla.

tätä juuri tarkoitin, tiedetään kuinka menetellä muttei tehdä niin, sellaiset saavat mielestäni sitten kieriskellä yksikseen koronnassa eikä pyrkiä sitten teholle jos niin jääräpäitä ovat
Tälle linjalle kun lähdetään, niin tässä muutama ehdotus:
1. ne jotka kulkevat työpaikalle jos ei aivan aivan välttämätöntä ja ei pysty tekemään etänä, näiltä pitää evätä kaikki hoito koronan suhteen
2. ne jotka ovat käyneet kanarioilla, skimbaamassa ja muualla ulkomailla, niin kielletään niiltä hoidot vuodeksi, koska ovat olleet hakemassa mahdollisia pandemioita koko kansan riemuksi. Ja turha selittää tai kätkeytyä sen taakse, ettei ollut julistettu pandemiaa. Se voi alkaa milloin vaan ja on kokoajan läsnä.
3. ne jotka käyttävät julkista liikennettä, niin niiltä pitää kieltää hoidot myös. Jalat ja fillarit ja muut on keksitty ja kts. kohta 1 ennen kuin edes harkitset näitä
4. ne jotka ovat riskiryhmässä ovat omien tekojensa summa, ei hoitoja näille. olisivat eläneet terveellisimmin tai hankkineet paremmat geenit.
5. ne jotka käyvät kaupassa enemmän kuin kerran kuukaudessa, niin niiltä pitää evätä hoito. Kaupasta voi ostaa kerralla enemmän ja säilykkeet säilyy, lisäksi niitä saa toimitettuna ovelle.
6. ne jotka harrastavat mitään joukkueurheilua tai palloilupeliä, niin heille ei voi antaa mitään hoitoa, sillä he liikkuvat ja he menevät paikkoihin, joissa on paljon tuntemattomia ja ovat siellä halleissaan usein tuntitolkulla imemässä viruksia ja hikisinä roiskuvat niitä ympärilleen.
7. ne jotka matkustavat lentokoneilla, niin niiltä pitää kieltää kaikki hoito. Ei ole mitään mieltä, että toiset kärvistelee yksin yksiössään ja muut matkustelee kopissa missä on potentiaalisesti kaikkia variaatioita viruksesta. Lentämiset voi jättää pandemian jälkeiseen aikaan.
9. jos taloudessa käydään yli 10 kertaa leikkauksessa viimeiseen 2.5 vuoteen, niin ei hoitoja näille. He ovat jo hoitoja saaneet, välillä on muidenkin vuoro.

Viimeksi muokattu:
Tälle linjalle kun lähdetään, niin tässä muutama ehdotus:
..............
9. jos taloudessa käydään yli 10 kertaa leikkauksessa viimeiseen 2.5 vuoteen, niin ei hoitoja näille. He ovat jo hoitoja saaneet, välillä on muidenkin vuoro.
juuri näin , mutta kuinka tämä 9. liittyy koronaan/levittämiseen, yleensäkään tämän ketjun aiheeseen

niin, minulle käy oikein hyvin, jopa odotan, tuo koko lista jos kaikki muutkin pysyvät sisätiloissa (ulkonaliikkumiskielto) sen määräjan. sittenhän ei enää rajoituksia eikä kieltoja tarvita sen jälkeen

Viimeksi muokannut moderaattori:
Vie paikkoja koronapotilailta ja jotenkin on priorisoitava, kun järjestelmä kuormittuu. Ne jotka ovat jo kuormittaneet aikaisemmin, niin listan hännille.
kiitos, tähän en nyt oikein osaa valitettavasti kommentoida, tai olen jäävi kun olen asianosainen.

kiitos, tähän en nyt oikein osaa valitettavasti kommentoida, tai olen jäävi kun olen asianosainen.
hienoa. vissiin vihdoin alkoi käymään selville koko mielettömyys, kun tuli tarpeeksi lähelle omaa tonttia. näinhän se menee, ihmiset eivät muuta ajatuksiaan myöskään helposti koronan suhteen kun vasta silloin kun vierestä alkaa tippua päitä. ja äärimmäisen harvalla niitä kokemuksia on.

hienoa. vissiin vihdoin alkoi käymään selville koko mielettömyys, kun tuli tarpeeksi lähelle omaa tonttia. näinhän se menee, ihmiset eivät muuta ajatuksiaan myöskään helposti koronan suhteen kun vasta silloin kun vierestä alkaa tippua päitä. ja äärimmäisen harvalla niitä kokemuksia on.
voisitko avata mikä mielettömyys, en ymmärrä
jos käyt kuntosalilla ja lätkämatseissa, ehkä pelaamassakin, kahlannut yökerhot läpi huippuhauskoihin opiskelija bileisiin hakemassa/levittämässä koronaa, niin saat minun puolestani kuolla siihen ja olen mielestäni oikeutetusti jonon keulilla sairaalahoitoon koska olen noudattanut suosituksia enkä hankkinut tietentahtoen tautia

Kyllä Suomessa tyhmää kansaa on. Mitään ei tehdä vapaaehtoisesti eikä oma-aloitteisuutta ole.
Vaikka tiedetään mitä pitäisi tehdä, niin sitä ei varmasti tehdä jos laki ei pakota.
No nuo numerot näyttää ihan toista. Suomessa ehkä maailman löysimmät rajoitukset ollu ja kuolleita ei juuri nimeksikään, ts. ihan maailman kärki kansaa.

Kyllä Suomessa tyhmää kansaa on. Mitään ei tehdä vapaaehtoisesti eikä oma-aloitteisuutta ole.
Vaikka tiedetään mitä pitäisi tehdä, niin sitä ei varmasti tehdä jos laki ei pakota.
No tämä kyllä nähtiin jo epidemian alussa, kun kaikki vakavasti otettava tutkimustieto tuki hengityssuojainten käytön hyödyllisyyttä (paitsi että THL oli pitkään ihan toisella kannalla). Eikä juuri kukaan laittanut naamalleen edes kansanmaskia, ennenkuin siitä tuli suositus.

olen mielestäni oikeutetusti jonon keulilla sairaalahoitoon koska olen noudattanut suosituksia enkä hankkinut tietentahtoen tautia
tämän perusteella ketään, jolla on korona ei voi auttaa, koska on erittäin todennäköistä että he ovat saaneet koronan, koska ovat itse olleet varomattomia. ei sen takia, että joku muu olisi vaikka olisikin, mutta itse se on haettu.

tämän perusteella ketään, jolla on korona ei voi auttaa, koska on erittäin todennäköistä että he ovat saaneet koronan, koska ovat itse olleet varomattomia. ei sen takia, että joku muu olisi vaikka olisikin, mutta itse se on haettu.
olen varmaan artikuloinut huonosti tai tahdot vain ymmärtää väärin, olet siis linjoilla ettei mitään pitäisi rajoittaa, hallitus and all tekee kaiken väärin
minä taasen haen yksilön vastuuta, mitä selväjärkisellä pitäisi olla ilman pakottamistakin
esimerkkinä kuopiolainen urheilulääkäri kävi bilettämässä synttäreitään alpeilla vaikka takuu varmasti tiesi ettei sinne koronakieltojen takia kannattaisi mennä, meni kuitenkin ja kuoli koronaan, näin toimiitaan niissä maissa joissa kuolleisuus on korkea
heitän itseni likoon taas, minulla oli rokotukset otettu ja matka thaikkuihin 02.02.2020, en lähtenyt koronauutisoinnin takia
uskallan väittää että olin tuota fiksua korkeasti koulutettua lääkäriä fiksumpi, elän vielä

Päivällä radiota autolla ajellessa kuuntelin. Siinä toimittaja ihmetteli rajoituksia. Oli sitä mieltä, että kyllä ihmiset osaa käyttäytyä oikealla tavalla ilman mitään rajoituksia. Tässä sitä ollaan. Eihän mitään lakejakaan tarvittaisi eikä poliiseita, jne. jos näin ajatellaan. Huh, huh tätä idealistien maailmaa. Rajoitukset vaan pois. Samoin poliisit, armeija, jne. Mitä helkkaria niillä tekee. Ihmisethän osaa ajatella omilla aivoillaan, että mikä on järkevää.

Saat olla tätä mieltä, mutta varmaan tajuat, ettei mielipidettäsi ikinä Suomessa vakavasti huomioida. Eli siinähän lässytät.
olet juuri tyypillinen esimerkki miksi äärimmäisiin rajoituksiin ja kieltoihin joudutaan menemään joista koituu merkittävät tappiot useille ja pitkittävät taudin nujertamista kunnes jokainen on piikitetty

olt juuri tyypillinen esimerkki miksi äärimmäisiin rajoituksiin ja kieltoihin joudutaan menemään joista koituu merkittävät tappiot useille ja pitkittävät taudin nujertamista kunnes jokainen on piikitetty
Minä olen ollut neljä vuotta karanteenissa ja tehnyt töitä kotoa. En käytä julkisia, en ravaa kaupungilla. Käyn välillä urheilemassa ja joskus tapaan lähinnä sukulaisia. Minun takia mihinkään rajoituksiin ei tarvitse ryhtyä.

olen varmaan artikuloinut huonosti tai tahdot vain ymmärtää väärin, olet siis linjoilla ettei mitään pitäisi rajoittaa, hallitus and all tekee kaiken väärin minä taasen haen yksilön vastuuta, mitä selväjärkisellä pitäisi olla ilman pakottamistakin

Mielestäni
a) suomalaiset noudattavat hyvin suosituksia (jos nyt vertaa lähes minne vaan) ja pakot ja rangaistukset eivät tätä merkittävästi lisää
b) kriisitietoisuus kasvaa päättäjillä samaan tahtiin kuin kansalla ja päätökset monilta osin turhia ja sillä käytös muuttuu jo muutenkin kun tietoisuus lisääntyy (esim. että korona tulee fyysisesti lähemmäs)
c) lähes kaikille korona on mitätön tauti

En mä ole huolissaan ihmisten omasta vastuusta. Se nyt on mitä on, eikä siihen paljoa voi vaikuttaa. Suomalaiset ei juuri sääntöjä venyttele vaikka mielipiteitä asioista laukovatkin, vrt. lämpimät maat, jossa oikeasti pitää laittaa poliisit kadulle pamputtamaan.

Näitä pakkoja on mahdotonta valvoa, joten niissäkin palataan siihen, että se on nyt mitä on. Symbolisesti jollekin voidaan antaa sakkolappu, mutta kokonaisuuden kannalta turhaa. Luulen ettei liikkumisrajoituksia oteta koskaan käyttöön. Tai päätöstä venytetään, jolloin ollaan taas tyypillisessä tilanteessa että etsikkoaika meni jo ja vaikuttavuus on sen jälkeen mitä on.

Käyttäisin kaikki paukut rokotteiden hankintaan ja jakeluun. En esim halua kuulla selityksiä, ettei jotain rokotetta voi jaella, kun ei oo pakastimia.

Jotenkin tuntuu että hallitus on koko ajan pari viikkoa jäljessä.
Pahin tautialue on ollut pääkaupunkiseutu.
Viime keväänä Pääkaupunkiseudun ”annettiin” lomailla ja levittää tautia ympäriinsä. Tai tässä tapuksessa ehkä paremminkin tauti käytiin hakemassa ulkomailta. Heti sen jälkeen poikkeustila.
Tänä keväänä sama homma. Rajoitukset tiukkeni pääkaupunkiseudun lomien jälkeen.
Nyt Pääsiäisenä ollaan taas myöhössä. Pääkaupunkiseudulta lähdetään ympäri Suomea levittämään virusta ja rajoitukset tulee (jos tulee) viikon pari myöhässä.
Joulun aikaa en muista miten kävi.

Tuohon voisi puuttua ettei kauppaan mennä kovin isolla porukalla, Kyllä kait yksi aikuinen osaa ostaa koko perheen eväät.
Tänään tuli tuota ihmeteltyä.

Brasiliassa nitkahtaa entistä nuorempaa väkeä. Olikos niillä joku oma variantti myös?

So far this month, according to government data, about 2,030 Brazilians aged 30 to 39 have died from Covid, more than double the number recorded in January. Among those in their 40s, there have been 4,150 fatalities in March, up from 1,823 in January, and for those 20-29, deaths jumped to 505 from 242.

“Before, the risk factor to dying from Covid-19 was being older, having some co-morbidity,” said Domingos Alves, a professor of medicine who’s part of the national monitoring group. “Now, the risk is being Brazilian.”

Kippurat näyttävät sojottavan ylöspäin.

1616936243091.png

1616936289409.png

Viimeksi muokattu:
Taitaa etelä-afrikkalainen ja brassi olla sukulaisia.

Koronaviruksen eteläafrikkalainen muunnos herättää Suomessakin paljon kysymyksiä ja huolta. Muunnos eroaa alkuperäisestä koronaviruksen muodosta ja brittiläisestä variantista siten, ettei aiemman sairastamisen tai rokotteen antama immuniteettisuoja tehoa siihen yhtä hyvin.

– Tämä pelätty mutaatio – e484k – on eteläafrikkalaisessa ja brasilialaisessa koronaviruksen muunnoksessa. Sitä ei tiedetä tarkalleen, moniko rokotetuista voisi saada tartunnan eteläafrikkalaisella variantilla, Helsingin yliopiston evoluutiobiologi Tuomas Aivelo sanoo.

Huolestuttavana piirteenä eteläafrikkalaisessa variantissa on pidetty Aivelon mukaan myös epäilyä, että se leviäisi brittivarianttia helpommin. Suomessa eteläafrikkalaisen muunnoksen mahdollinen ryöpsähtäminen riippuu leviämistehosta ja turvatoimista.

c) lähes kaikille korona on mitätön tauti
Riittävän suurelle osalle se on niin vaarallinen, että ne, joille se ei ole vaarallinen, uhkaavat jäädä hoitamatta esimerkiksi liikenneonnettomuuten joutuessaan. Näin käy jos korona aiheuttaa terveydenhuollon ylikuormituksen. Suomessa on tavattu pitää ihmishenkeä siinä määrin arvokkaana, ettei porukkaa haluta nytkään jättää sairaalan ovien ulkopuolelle kuolemaan.

Tuolta pääsee ihmettelemään suurusluokkaa mihin ihmisiä kuolee päivittäin. Brasiliassa taitaa kuolla vuosittain 60-70 tuhatta ihmistä väkivaltaisuuksiin. Poliisitkin taisi tappaa kuukausittain satoja ihmisiä. Sellainen paikka Brasilia on.

Olishan tässä korona keisissä ollut sekin vaihtoehto, ettei tehdä mitään. Koko kansa olisi saanut tartunnan ja porukkaa olisi kuollut melkoinen määrä. Suurin osa olisi kuollut kotiinsa, koska sairaaloiden kapasiteetti ei riitä.
Onkohan tällaisesta skenaariosta mitään lukuja ollut julkisuudessa. Meinaan, että koko juttu olisi ollut ohi melko nopeasti. Hyötynä olisi ollut myös, että kansakunta vähenisi ja sen jälkeen olisi asuntoja taas tarjolla ihan hyvin. Ehkä vuokratkin olisivat alasuunnassa. Käytettyjä autojakin riittäisi kaikille, jne. Myös ilmastokriisi olisi laimentunut.

Olishan tässä korona keisissä ollut sekin vaihtoehto, ettei tehdä mitään. Koko kansa olisi saanut tartunnan ja porukkaa olisi kuollut melkoinen määrä. Suurin osa olisi kuollut kotiinsa, koska sairaaloiden kapasiteetti ei riitä.
Onkohan tällaisesta skenaariosta mitään lukuja ollut julkisuudessa. Meinaan, että koko juttu olisi ollut ohi melko nopeasti. Hyötynä olisi ollut myös, että kansakunta vähenisi ja sen jälkeen olisi asuntoja taas tarjolla ihan hyvin. Ehkä vuokratkin olisivat alasuunnassa. Käytettyjä autojakin riittäisi kaikille, jne. Myös ilmastokriisi olisi laimentunut.
Nyt on paksua tuubaa. Ei sitä Ruotsin mallilla viime vuonna nyt melkoista määrää naapurissa kuoltu. Onko Ruotsissa tai Virossa sairaalat ollut ääriä myöten täynnä edes?

Vähän samalla periaatteella kaveri ehdotti, että alkoholi voisi olla ilmaista ja vapaasti saatavilla. Ne joilla on taipumusta alkoholismiin, joisivat itsensä hengiltä, jolloin meillä olisi yksi ongelma vähemmän. Tuubaa pilke silmäkulmassa ;)

Ihmiset olisivat automaattisesti muuttaneet käytöstään, eli kyseinen skenaario on teoreettinen.

Ihmiset olisivat automaattisesti muuttaneet käytöstään, eli kyseinen skenaario on teoreettinen.
Totta. Samasta juurisyystä moni rapajuoppo ei lopeta juomistaan, koska lähipiiri hyysää häntä. Eli pelastaa hänet pulasta. Koronan vähättelijät tietävät vähintään alitajuisesti pääsevänsä hoitoon tiukan paikan tullen. Jos sitä mahdollisuutta ei olisikaan tarjolla, niin vähättelijöitä olisi vähemmän.

No jos noin on, niin eikös Ruotsin malli olisi ollut hyvä myös Suomeen?
Kommentoin tuota väittämääsi, että porukkaa olisi kuollut melkoinen määrä. Nyt Suomessa on ns. alikuolleisuutta. kun vanhustenkodeista on lähes tyystin kadonneet RS.virukset, ripulit yms taudit mitkä muutenkin kaataa vanhuksia kuin meren mutaa. Niin ja viikottain vanhusten kodeissa kuolee edelleen 400 vanhusta viikossa, eli 1600 hengen kk vauhdilla sitä vanhusta muutenkin kaatuu. Suomessa keski-ikä korona kuolemaksi laitetuilla pyörii siinä 83-84v iässä.

Onko Ruotsissa tai Virossa sairaalat ollut ääriä myöten täynnä edes?
Se on suhteellista. Ruotsissahan oli viime vuonna useampi kenttäsairaala. Selvästi mentiin yli normaalista tehohoitokapasiteetista (524 paikkaa 2020) ja paljon muuta hoitoa lykättiin. Rivien välistä voi myös lukea, että tehohoitoon ei otettu huonompikuntontoisia, joita taas otettiin syksykyllä tilanteen rauhoituttua (tuo näkyy ikäjakauman muutoksesta). Tässä tehohoidossa olleet. Vuodenvaihteessa oli siis taas jo koko normaali tehohoitokapasiteetti käytössä.
belaggning2020.png

Pelkästään koronan tehohoito:
1616957969693.png

Yksi mikä mielestäni on ollut koko koronan ajan totta. Arviot ovat jatkuvasti olleet hyvin pessimistisiä ja ampuneet pahasti yli. Siis ihan kokoajan. Nytkin näyttää vahvasti siltä, että THL:n uusimmat mallinnukset ovat totaalisen övereitä. Ketään ei saada selittämään, miksi näin on kokoajan. Tässä yksi linkki aiheesta: https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00029-X/fulltext

Better to be safe than sorry, mutta...

Takaisin
Ylös Bottom