"Sulatushullut" ja jumittavat pumput- mistä saa tukea, saako?

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Eli kierrät sitä vikaa. Oletko pyytänyt jo korjausta vialle?

Kierrän vikaa joka on nimetty toiminnoksi "vedonesto". Toiset haluaa että puhallin käy asetettua nopeutta.

Sitä varsinaista vikaa ei oikein voi korjata koska se ei ole esiintynyt yli vuoteen.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Sitä varsinaista vikaa ei oikein voi korjata koska se ei ole esiintynyt yli vuoteen.
Kyllä tuosta voisi kuitenkin reklamoida ihan varmuuden vuoksi. Voihan se pahentua takuun loputtua, niin ettei takkatila siihen enään auta. ;)

Voihan siinä kennoanturissa olla vika joka pahenee ajan myötä. Ettei vaan samoja antureita olisi käytetty LN-mallin ulkoyksikössä. :cool:

Viimeksi muokattu:
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Kyllä tuosta voisi kuitenkin reklamoida ihan varmuuden vuoksi. Voihan se pahentua takuun loputtua, niin ettei takkatila siihen enään auta. ;)

Voihan siinä kennoanturissa olla vika joka pahenee ajan myötä. Ettei vaan samoja antureita olisi käytetty LN-mallin ulkoyksikössä. :cool:

Kyllä siitä ilmoitettiin huolto ukolle ja huolto ukko oli yhteydessä maahantuojaankin. Maahantuoja kysyi kuulemma huoltajalta että kävikö ulkoyksikkö täysillä kierroksilla vian ilmetessä. No enhän minä moista analyysiä osannut silloin tehdä. Kierrokset mukamas viittaisi siihen mistä vika johtuu.

Asia jäi koska vikaa ei enää koskaan ilmennyt. Miten korjata vikaa jota ei enää ole ollut. Edes kovilla pakkasilla jolloin laitan takkatilan pois ja tilalle hipowerin.

Mikki

Hyperaktiivi
Ruotsin foorumilla valitetaan turhista kuivan kennon sulatuksista. Mikähän tuossa nyt on vikana?

Koodari saanut Mitsubishiltä kenkää ja löytynyt Toshibalta uusi työpaikka? :)

jarkko_h

Vakionaama
Ruotsin foorumilla valitetaan turhista kuivan kennon sulatuksista. Mikähän tuossa nyt on vikana?
Onhan minäkin valittanut täällä että sulattelee osateholla vähän huurtavaa laitetta turhaa 70/90 minuutin välein. Mutta eipä tuosta kamalaa haittaa ole. Sulatuksen ovat nopeita ku fan. Silti olisi parempi ku ottaisi tehontarpeen ja kennolämpötilan huomioon jaksojen pituudessa. Silti enemmänkin kaipaisin pumppuun silent osatehomoodia, joka pakkovenyttäisi lämmitysjakson 7 tuntiin ( tai laite ei pitäisi porinaa 7 tuntiin). Tuommoisen lsitteen voisi laittaa makuuhuoneeseen.

Menee tuo Toshiba myös tarvittaessa tiheämmälle välille . Servise manuaalissa on kerrottuna ehdot noihin. Ehdot tosin ei ihan hyvin toteudu ellei antureissa vikaa. Eli käytännössä tuo 70/90 minuuttia.

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Jantilla kannattaa ihan laskea, kun se toshiban 70 tai 90 minuutin sulatusväli niin harmittaa, että kuinka monta minuuttia enemmän per vuorokausi se sulatushullu mitsu on sulatusmoodissa, toisin sanoen se aika on pois lämmityksestä.

Mitsulla se lämmitysjakso voi olla 30min, olipa pakkanen mitä hyvänsä.
Kovilla pakkasilla siitä aiheutuvat ongelmat korostuu, mitsu 30min jakso ja toshiba 90min. Roima on ero.

Kun taas mennään kohti erittäin pitkiä lämmitysjaksoja, ei se ero siellä päässä enää paljoa merkkaa lämmistysajan lyhenemisenä.

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Menee tuo Toshiba myös tarvittaessa tiheämmälle välille . Servise manuaalissa on kerrottuna ehdot noihin. Ehdot tosin ei ihan hyvin toteudu ellei antureissa vikaa. Eli käytännössä tuo 70/90 minuuttia.

Enpä normaalissa käytössä ole saanut sitä ko moodiin. Ja normi kuormituskin pyörinee omalla laitteella jossakin 70-100%:n välillä, riippuen pakkasista. Kuuraa muodostuu, varsinkin kun ollaan lähempänä nollaa kuin -20c, välillä kenno aivan tukossa, mutta 70 minuuttista se vaan vetelee vaikka ilma vaan pihisee ulkoyksikössä.

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Eikös tuossa juuri raportoitu Toshulle Ruotsista 2 sulatusta tunnissa? :cool:

Jo edellisessä viestissä sattumoisin sivusin asiaa. En kyllä tiedä millä keinoin siihen päästään, varmaan aika roimasti alimitoitettu pumppu ko tilaan, tyyliin 100% kuormitus -5c.

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Joku vika siinä pitää olla vai onko tuo nyt normaalia?

Vialta tuo 30min lämmitysjakso kuulostaa oman laitteeni perusteella kyllä.
En vaan keksi miten jollakin normaalilla käytöllä saisin tämän 30min jaksolle. Ennemmin tämä pihisee kenno tukossa kunnes 70min kello tulee vastaan.

jarkko_h

Vakionaama
Muistelisin että ulkolämpötila on myös mukana ehdoissa. Sen vioittuminen selittäisi kyllä tuon tiheän sulattelun eri ulkolämpötiloissa.
On mukana. Tuo lienee selkeä anturivika, jota sumea logiikka ei piilota.

Service manuaalista löytyy ohjeet ja tuon vian olemassaolo on helppo tarkastaa, todeta ja korjata. Jos laite ei mene lainkaan 90 minuutin väleille reilusti alle 10C lämpötiloissa , on ulkolämpötila-anturi paskana.

Viimeksi muokattu:
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Olisi kannattanut ottaa sitten pykälää tehokkaampi kone isommalla kennolla. ;)
Ei meillä Mitsun ole noilla minuuteilla vielä tukossa. Kosteus nyt 100% ja ulkona -4C, ottoteho 500 W.

Harvoin se ihan pihinätukossa on, mutta joskus. Eikä aina suoraan korreloi virallinen ilmankosteuslukema. Asiassa on jotakin muitakin tekijöitä selvästi, kuin esim 100% suhteellinen kosteus tietyssä ulkolämpötilassa.

Sinnikkäästi vetää 70 tai 90min jaksoa, olipa tukossa, kuurassa taikka lähes sula kenno.
Enimmäkseen kyllä tulee sulatukset aivan tarpeeseen.

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Juuri noin ja 90 minuutin jaksolle ei mennä koskaan.

Tossulla mennään, alle -15c ja kylmemmässä. On tällekin talvelle jo "päiväkausia" tahkottu pitkää jaksoa, useiden viikkojen aikana.
Viime talvi vielä parempi esimerkki, kun oli "kuukausikaupalla" -20c... -36c pakkasia.

Silloin jos olisi ollut joku 30min jaksoa vetävä laite, niin olisin vienyt romuttamolle koko romun.

jarkko_h

Vakionaama
Täällä menee nyt 70 minuutin jaksoja. Kun menee alle -10 C siirtyy 90 minuutin jaksoihin ja pysyy noissa niin kauan kun ollaan alle -10C.

Jos tuo ulkoanturin irrottaa tai se on rikki, ei laite näe enää alle -10C lämpötiloja ja siksi ei pysty enää menemään 90 minuutin sykliin. Eli kyseessä selkeä takuunalainen vika.

Viimeksi muokattu:

JKra

Jäsen
Tuosta sisälämmön mittauksesta se 30min sykli lähtee? Ainain omien havaintojen mukaan. Kun koneen mittaama sisälämpö tipahtaa riittävän paljon pyyntiin verrattuna, sulatusväli tippuu 30 minuuttiin. Sulatusväli pitenee pakkasen laskiessa riittävän paljon, jolloin sulatusaika lyhenee riittävästi tai kun käyttää koneen kiinni ja odottaa että muisti nollautuu ja kone lähtee tekemään älykästä sulatuslogiikkaansa uudestaan anturien mittausdatan perusteella?

Liitteet

• Screenshot_20220107-094433_MELCloud.jpg
    Screenshot_20220107-094433_MELCloud.jpg
    32,4 KB · Katsottu: 138

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Sisälämmön mittauksessa ilpin anturilla tulee tyypillisesti asteen tai parin dippi sulatuksen aikana (vaikkei lähettyvillä oleva mittari ehdi reagoimaan mitenkään), mutta ei se laukalle ole minulla lähtenyt vaikka pyynnin ja mittauksen ero sulatuksen aikana olisi käynyt paljon alempanakin. Ellei kukaan ole availlut ulko-ovea (sisäyksikkö yläpuolella), voi sulatussyklien ajankohdat pikkupakkasilla aika suurella varmuudella lukea sisälämmön mittauskäyrästä. Jos oven pitää sulatuksen aikana hetken auki, näyttää dippi aika rajulta, mutta ei vaikuta sulatussykliin havaittavasti.

Screenshot_20220107-130227_MELCloud.jpg

JKra

Jäsen
Minulla pakkasta tuossa tilanteessa reilu 20 ja kone käy kutakuinkin maksimilla. Kun sisälämpö anturilla ei ole riittävä ja koneesta loppuu potku, alkaa sulatus. 30 min sykli jatkui eilisestä tähän päivään, pakkanen on 10 asteessa. Käytin koneen vähäksi aikaa kiinni täbnä aamuna, sulatusväli näyttää taas hyvältä. Samaan 30min sykliin olen päässyt 0 kelillä kun olen käyttänyt konetta lämpötilan pudotuksen jälkeen lämpötilan korotukseen. Aikansa lämmmittää hyvin mutta kun kone ei pääse tavoitelämpötilaan, alkaa ulkoyksikön sulatus 30min syklillä.

pelzi_

Vakionaama
Mitsuunhan on esitetty aikanaan se huijaus että sisälämpötilan mittarin paikalla on vastus ja mekaaninen termostaatti kytkee sitä päälle ja pois, ja vastus ja asetuslämpötila on juuri niin kaukana toisistaan että kone käy täysillä.

Kun vaikuttaa ilmeisesti siltä että sisälämpötila vaikuttaa sulatuslogiikkaan, niin on selvää että vetoinen läpivienti pahentaa ongelmaa massiivisesti. Lämpötila-anturin hidastus ja sisälämpötilan nosto hitaasti pitäisi vähentää ilmiötä, kuten myös korkea ilmankosteus.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Joo, no meikäläisellähän tuossa ylläolevassa pumppu kävi hyvinkin pienellä teholla koska varaavaa takkaa oli lämmitetty edeltävänä iltana eikä ulkona ollut kuin pikkupakkasta.

Aiemmin kun tölli oli viikon tyhjillään ylläpitolämmöllä (pyynti +16, pumppu ainoa varsinainen lämmönlähde kylppärin lattialämmön lisäksi kun ei kylmäkoneita, lämminvesivaraajaa ja satunnaista pienelektroniikkaa lasketa) ja pakkasta oli -17, pistin ennen kotiinpaluuta piruuttani pyynnin suoraan täysille (+31) kun tiesin mahdollisen ylimääräisen lämmön karkaavan suljettuna olleisiin huoneisiin kunhan ehtisin ovia availemaan. Ei se koskaan siihen yltänyt (tuskin olisi yltänyt koskaan ilman pakkasen hellittämistä) ja koko töllin lämpiämisessä 22 asteeseen meni aika pitkä tovi (lähtötilanteessa kolmessa makkarissa oli ovet kiinni ja lämpö niissä kymmenen asteen luokkaa), mutta mitään hullua sulatussykliä en havainnut. Vasta seuraavana aamuna pistin pyynnin takaisin normi 23 asteeseen.

Ehkei tuo Mitsun sulatuslogiikan ongelma koske kaikkia malleja, tai sitten olen saanut vaan hyvän yksilön kun en provosoimallakaan saa sitä toistettua. Vai pitäisikö sitä useamman vuorokauden kiusata? Noin tunnin sulatussykliä tuo on havaintojen mukaan tiheimmillään tehnyt. Havainnot on näkö- ja kuulohavaintojen varassa tuon MELCloudin lämpökäppyrän lisäksi, kun en ole viitsinyt erillistä mittaria tai kameraa tuohon virittää. Jos se yön aikana on tiheämmin sulatellut on sulattelut peittyneet kuorsaukseen.

Jos asennus on hutiloiden tehty ja läpiviennistä vuotaa reilusti kylmää, niin tuskin on pumpun vika? Asennuksellakin on yleensä takuu.

remykv

Vakionaama
Itse kyllä vaatisin asentajaa/valmistajaa korjaamaan tai vaihtamaan laitteen. Ärsyttävä vika, eipä ole luotto jos lämmitys voi koska vaan sulatuksen yhteydessä loppua.
Tätä koitin aikanaan muutamille terottaa, ei paskaa konetta tarvi hyväksyä.....mulle vaihtoivat lopulta kokonaan uuden koneen resun tilalle mutta vasta kun kuluttaja-asiamieheen olin yhteydessä

Voi olla että tuo ongelma liittyy juurikin siihen tukilämmitykseen (takka, öljy tms.), joka häiritsee laitteen toimintaa.
Mulla on ilppi päälämmönlähteenä noissa lämpötiloissa missä ongelmia esiintyi eniten, eli muistaakseni -15-(-20)
Nyt ei kuitenkaan ole tietoa onko laite tuolloin jumiutunut sulatukselle vai mitä se ulkoyksikkö tuossa tekee. Eipä ole kukaan logittanut tuota vikaa.
Tuosta ei ole muuta tietoa kuin 500w ei saanut asteen kymmenystä nostettua puhalluslämpöä vs imuilma.
Mutta ei kyllä jäähdyttänytkään

Ja edelleen olen sitä mieltä että resut 25 pitäis vaihtaa 35, sillä saa mielenrauhan

remykv

Vakionaama
Mieleen tullut joskus tossun takkakytkimestä että poistaako vian vai peittääkö sen, tuohon ei välttämättä kiinnitä huomiota jos pikkujumeja tulee vaikka useampi päivässä ja yksikkö kierrättää vain ilmaa kuten minulla teki;)

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Mieleen tullut joskus tossun takkakytkimestä että poistaako vian vai peittääkö sen, tuohon ei välttämättä kiinnitä huomiota jos pikkujumeja tulee vaikka useampi päivässä ja yksikkö kierrättää vain ilmaa kuten minulla teki;)

Poistaa. EI minulla takka riitä yksinään mihinkään. Ehkä johonkin +10c ylläpitolämpöön jos arvata pitää.

Jumit on sitä paitsi esiintyneet sillon kun pumppu tekee kaiken työn, ja minulla oli kumpikin kahdesta tapauksesta sellaisia, että oli pidempi jakso plussalla, kunnes ilma muuttui pakkaselle ja tuli ensimmäinen sulatus, johon sy jumahti nukkumaan.

Sittemmin oppinut että tällä täytyy pitää takkatilaa päällä JOTTA laitteen saa puhaltamaan haluttua nopeutta, oli jumeja tai ei.
Tai kovemmilla pakkasilla hipower. Silläkin ilmeisesti jumit poistuu, kun ei ole yli vuoteen ollut ongelmia.

Nythän joku foorumilla kirjoitti että tossulla on tähän päivitys, helppo kuulemma asentajalla laittaa softa sisään.
Pitäisi olla yhteydessa maahantuojaan ja asentajaan, kunhan tässä kerkeää.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Mainitaan nyt tässä vielä oma tilanne: Seinällä FH35. Lämmittää aina 2,5h kun ulkoilmakosteus on alhainen ja pakkasta reippaanlaisesti, kuten nyt tällä hetkellä. Olen siirtänyt kennoanturin, ja eristänyt sen armaflexillä nippusiteiden voimin, lisäksi se on ylimmässä putkessa, muistaakseni. Tämä tein jo silloin kun laite oli vielä autotallin lattialla. Edelliselle FD25:lle en tehnyt mitään, mutta sekin toimi kuten piti. Ja kuten olen aiemmin sanonut: Otan kaiken irti pumpusta, on periaatteessa päälämmönlähde, vaikka vesikiertoiset patterit löytyy avittamaan kovilla pakkasilla. Puhallus aina täysillä.

Back
Ylös Bottom