Ultimatelta uudet U-Energy vilpit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pjkl
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

pjkl

Aktiivinen jäsen
Mitähän nämä ovat syöneet?

Tämmönen löytyi

Olisiko valmistaja Power World Machinery Equipment Co.,Ltd

Tässä testiraportti PW040-DKZLRS-A (=VALDEMAR V1-13)

Manual

Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen ja hintainen laitos. Tuo 13 kW:n mylly alkoi kiinnostamaan kyllä vanhan 5500E:n korvaajaksi.

Ymmärsinköhän oikein että tuossa ei ole itsessään kiertovesipumppua vaan se on itse asennettava linjaan? Ja eikö näissä yleensä ole jo itsessään kiertovesipumppu? Ja jos pitää itse valita pumppu niin millä sen osaa valita että on juuri oikean tehoinen?

Mielenkiintoinen ja hintainen laitos. Tuo 13 kW:n mylly alkoi kiinnostamaan kyllä vanhan 5500E:n korvaajaksi.

Ymmärsinköhän oikein että tuossa ei ole itsessään kiertovesipumppua vaan se on itse asennettava linjaan? Ja eikö näissä yleensä ole jo itsessään kiertovesipumppu? Ja jos pitää itse valita pumppu niin millä sen osaa valita että on juuri oikean tehoinen?
Kyllä nuilla ultimaattisilla sivuilla mainitaan Grundfossin kiertovesipumppu?

Kannattaa ehkä katsoa mitä ne Puolassa maksavat - vehkeen käyttöliittymän kielet ovat englanti ja puola.

Itse olen katsellut sitä pienempää 8 kW versiota. Onkohan kenelläkään kokemuksia tällaisista, joissa vesikierto viedään ulos? Siinä on pakko käyttää glykoli liuosta, muutenhan se jäätyy pakkasella. Minulla on 2000 l varaaja jossa on alaosassa ylimääräinen kierukka lämmönvaihdin, niin siihen voisi laittaa paisunta säiliöllä (on olemassa) varustetun suljetun kierron.

Itse olen katsellut sitä pienempää 8 kW versiota. Onkohan kenelläkään kokemuksia tällaisista, joissa vesikierto viedään ulos? Siinä on pakko käyttää glykoli liuosta, muutenhan se jäätyy pakkasella. Minulla on 2000 l varaaja jossa on alaosassa ylimääräinen kierukka lämmönvaihdin, niin siihen voisi laittaa paisunta säiliöllä (on olemassa) varustetun suljetun kierron.
Yhtäkään jäätynyttä Monoblock laitetta ei ole palstalle raportoitu ja niissä on aina vesi ulkona. Mistä siis tuli tuo "pakko käyttää glykolia"

Jos sen laittaa kierukkaan ei taida sähkökatkon aikana itsestään kiertää, eli voi tulla sillai asentaen ilman glykolia se ensimmäinen jäätynyt.

Ultimate suositteli vähintään 20 % glykoli liuosta, niin ei olisi oikein järkevää sotkea 2000 l glykolia. Se 2000 l vesi kiertää mm. lattialämmityksessä.

Yhtäkään jäätynyttä Monoblock laitetta ei ole palstalle raportoitu ja niissä on aina vesi ulkona. Mistä siis tuli tuo "pakko käyttää glykolia"
Sorry, olen sähkäri, joten LVI ei ole mun lempi laji, mutta eihän tuo laite käy jatkuvasti ja jos vesi jää laitteeseen / putkistoon pakkasella, niin väkisinhän se jäätyy??

Sorry, olen sähkäri, joten LVI ei ole mun lempi laji, mutta eihän tuo laite käy jatkuvasti ja jos vesi jää laitteeseen / putkistoon pakkasella, niin väkisinhän se jäätyy??
Pumpuissa on automaattinen kierrätys vedelle jäätymisen estämiseksi. Siis näin kyllä sanoisin että kaikissa monoblockeissa on, jotka pakkasille on suunniteltu.

Ja jos pumppu on kytketty varaajaan suoraan, niin vapaakierto myös toimii useimmissa tapauksissa sähkökatkojen aikaan. Kierukkaan kytkentä on huono juttu muutenkin, mutta sen kanssa vapaakierto tuskin toimii.

Kuulostaa sille, että tätä kierukka ideaa ei kannata jatkaa? Nyt käytössä vanha Ultimaten 5500, mutta tekisi mieli vaihtaa se johonkin paremman hyötysuhteen omaavaan pakkasella. Isoille koneille ei ole mitään käyttöä, koska lattialämmityspinta-alaa ei ole kuin 20 m2. (tietysti myös käyttövesi) Mitä voisitte suositella?

Onkos näitä nyt kukaan hankkinut? Itse olen varma siitä että ulkoa kiertävä vesi ei pelota minua, sillä monoblock laite tulee selvästi korkeammalle kun varaaja minulla. Pysynee sulana kyllä sähkökatkon ajakin...

Näissä nyt hintaluokka alkaa lähestymään jotenkin järjellistä. Simppeli laite josta toivoisi kuulevan asennus ja käyttökokekmuksia. Itseäni voisi kiinnostaa tuo 18kw kokoluokka.

Ymmärsin että jonkinverran noita on myyty, kun eka joulukuun erä oli aika nopeasti täynnä (montako erässä tullut?). Löyhässä hirressä olen yhteen myllyyn kun varausmaksun menin maksamaan. Sopivan hintainen ei niin vakavaksi lämmönlähteeksi.

Onkohan kellään vielä käytännön kokemusta näistä U-Energy vilpeistä? Ja jos on niin olisi kiinnostavaa kuulla niitä kokemuksia.

Onkohan kellään vielä käytännön kokemusta näistä U-Energy vilpeistä? Ja jos on niin olisi kiinnostavaa kuulla niitä kokemuksia.
Ensimmäisiä tuli vasta joku määrä joulukuussa että moniko talven pahimpaan aikaan sai asennettua. Eli todellisia kokemuksia talvikelistä saa varmaan odottaa ensi kauteen.

Asensin yhden asiakkaan itse ostaman...12kW.n laite...vaikutti asiallisesti tehdyltä Ultin aiempiin verrattuna...siellä oli Börö.n varaaja ja ulti 9000, joka purettiin pois niin asensin uy:n vesikierron varaajan kuumakaasukierukkaan sekä kiertopumpun ja paisuntasäiliön. täytin glykooliseoksella niin ei ole jäätymisvaaraa...

Asensin yhden asiakkaan itse ostaman...12kW.n laite...vaikutti asiallisesti tehdyltä Ultin aiempiin verrattuna...siellä oli Börö.n varaaja ja ulti 9000, joka purettiin pois niin asensin uy:n vesikierron varaajan kuumakaasukierukkaan sekä kiertopumpun ja paisuntasäiliön. täytin glykooliseoksella niin ei ole jäätymisvaaraa...
Tuohan on hyvä tieto jos kuumakaasukierukassa pelaa, siitä jos lisätietoa saisi. Häviöitä tulee 2 kertaisesta lämmönvaihdosta mutta sillä saa kerrostumisen varaajaan verrattuna että pistää vesikierrolla pöntön tasalämpöiseksi. Samaa meinasin itse kokeilla 8kw koneella. Alunperin piti tulla Panan monobloc mutta sehän on kranttu virtausnopeudesta.

Noin halpan VILP alkaa olla jo järkevät käyttöveden lämmitykseen ja vaikka konvektorilla jonkin osan talosta. Oletus ettei vesikiertoa.

Pitäisi laskea läpi kannattaisiko. Oletus siis että VILP toimii ja kestää.

Vaikka 500l varaaja ja sitten pieni priimauspönttö. Konvektori lisäksi. Tietty "äkkiä" jonkun vesikierton osaan taloa rakentelee.

Etelä-Suomessa kovia pakkasia kuitenkin suht vähän.

tämä taisi olla samaa rautaa.

Tämä R290 laite on tosiaan samalta tehtaalta, mutta uudempaa tekniikkaa. Alibabasta tilaten hinta menee puoleen vielä näihin U energyihin verrattuna. 6 viikkoa kestää rahtaus kotiovelle, erinomainen viestintä ja palvelu. 2 vuotta takuu, ja varaosat tulee Euroopan logistiikkakeskukselta.

Cooper & Hunter nimellä myytävä laite taas näyttäisi olevan kiinan Phenx. Niitäkin voi kysellä Alibaba kautta, hinta jäänee niinikään veroineen päivineen puoleen siitä millä saa täältä ostaa.

Tervehdys kaikille,

Onko ehdotuksia mikä olisi järkevin, tai oikeastaan kustannustehokkain, vaihtoehto kytkeä tämä Tehowatin kaveriksi? VILP hoitaisi vain noin puolet talon lämmitystarpeesta joten pienin 6kw vaihtoehto riittäisi.

Varsinais-Suomessa 80-luvun 2-kerroksinen OK talo. Lämmitettävää alaa yläkerrassa noin 75-80m2, alakerrassa hieman vähemmän joista osa ns. puolilämmintä tilaa (AT, varasto, pannuhuone). Yhteensä noin 140-145m2.
2 aikuista ja 2 esiteiniä. Vuosikulutus siinä 18-22tkwh paikkeilla vuodesta riippuen. Huippari puhaltaa suoraan pihalle ja LTO on myös vahvassa harkinnassa.

Yläkerta lämpenee käytännössä ILPillä ja tehowattia ajettu matalalla käyrällä huolehtimaan alakerrassa olevien autotallin, suihku- ja saunatilojen, yhden pienen makuuhuoneen sekä varaston ja pannuhuoneen lämmöstä/peruslämmöstä. Seinillä vesikiertoiset patterit 1-piirisenä, suihkun patteri vapaakierrolla aina. Käytännössä myös autotallin pattereissa on kiertoa aina pl. kesällä. Lisäksi suihkussa, alakerran makuuhuoneessa ja eteisessä on lattiassa sähkökaapelit mukavuuslämmöllä, tai suihkussa toki korkeampi lämpö lattian kuivamista ja mukavuutta varten. Pakkaspiikit lämmitellään kamiinatyylisiä takkoja, saunassa puukiuas.

Olen ajatellut työsäiliötä kierukalla jotta saadaa hyödynnettyä VILPiä myös lämpimän veden esilämmityksessä, tehowatti sitten terästää sähköllä loput. Pääpaino kuitenkin patteriverkoston lämmityksessä.
Valinta kohdistunee (enimmäkseen hinnan vuoksi) ES:n työsäiliöihin joista on saatavilla 100 litrainen 2-kytkennällä tai 200 litrainen 1-kytkennällä. Molemmissa kierukka.

Lähinnä 1-kytkennässä mietityttää pätkiikö VILP sulattaessa myös kiertovesipumppua? Se mahdollisesti aiheuttaa muutamiakin eri ongelmia. Jos kiertovesipumppu käy jatkuvasti myös sulatuksen aikana niin silloin tämä on mielestäni yksinkertaisin ja kustannustehokkain vaihtoehto? 2-kytkentä taas vaatisi oman kiertovesipumpun VILPille joka nostaa kustannuksia muutaman satasen.

Nyt Tehowattia on ajettu tosiaan melko maltillisella käyrällä ja tietyssä ulkolämpötilassa aiheuttaa Tehowatin "katkokäyntiä/ylilämmitystä" eli verkostossa lämpötila sahaa jopa 10 astetta. Johtuu Tehowatin lyhimmästä lämmitysajasta jolla Jäspin teknisen tuen mukaan suojellaan releitä liioilta kytkemiskerroilta. Tässä tapauksessa lämmitysaika liian pitkä ja aiheuttaa "yliämmitystä" jo Tehowatin minimiteholla joka on muistaakseni 1,8kw luokkaa. Se taas ajoittain aiheuttaa naksumista patteriverkostossa. Toki tuo työsäiliö tulee varmasti auttamaan myös kyseiseen vaivaan.

Pannuhuoneessa on tilaa 7m2 joten tilanpuute ei ole esteenä. Valuutta on aina ja jos sitä olisi tarpeeksi niin laittaisin pannuhuoneeseen jonkin 2000litraisen hybridivaraajan, mutta nyt mennään mahdollisimman pienellä budjetilla.

Nyt lämmityksessä (varsinkin tehowatin osalta) on tingitty asumismukavuudesta joten säästön lisäksi on täysin varmaa, että enemmän vesikiertoista lämmitystä hyödyntämällä asumismukavuus tulee parantumaan huomattavasti. Tallikin kuivuisi talvella paremmin. Suorasähköllä ei vain halua nostaa käyrää ja avata termareita kuin juuri sen minimin verran.

Lähinnä 1-kytkennässä mietityttää pätkiikö VILP sulattaessa myös kiertovesipumppua? Se mahdollisesti aiheuttaa muutamiakin eri ongelmia. Jos kiertovesipumppu käy jatkuvasti myös sulatuksen aikana niin silloin tämä on mielestäni yksinkertaisin ja kustannustehokkain vaihtoehto? 2-kytkentä taas vaatisi oman kiertovesipumpun VILPille joka nostaa kustannuksia muutaman satasen.
Viittaat varmaan tämän U-Energy VILP:n käyttöohjeessa suositeltuihin asennustapoihin (alla)? Itsekin pohdin tätä VILP:ia suoraan varaajaan kytkettynä (asennustapa 2), jolloin tosiaan tarvittaisiin erillinen kiertovesipumppu. Osaako joku kertoa millainen pumppu tulisi kyseeseen (paine-ero mittauksella varmaan)?

IMG_9981.jpeg
IMG_9979.jpeg

Viimeksi muokattu:
Jatkona edelliseen vielä, että U-Energyn käyttöohjeen mukaan ”Kiertovesipumpun pään tulee olla riittävän suuri. Sen todellinen vesivirtaus ei voi olla pienempi kuin tyyppikilvessä oleva vesivirtaus”. — Tulkitsen, että tässä viitataan pumpun nostokorkeuteen, joka englanniksi ”head”.

Näitä samoja ”EVI DC Inverter” -pumppuja myydään usealla brändillä ja ainakin alla linkatussa ohjeessa suositellaan kiertovesipumpuksi Grundfossin UPS 26-99FC -mallia, jonka nostokorkeus on jopa 8.8 metriä. Tarvitseeko VILP tosiaan näin tehokkaan pumpun kaverikseen?

https://brightsense.com/Arctic/ARCTIC-EVI-Heatpump-Manual-V4-2022-onward.pdf

Eli vastaavissa laitteissa näyttäisi olevan oletuksena pumput 8-9 metrin max. nostokorkeudella. Hyvä tietää, jos pumputtoman U-Energy VILP:n menee hankkimaan.
Mitä muuta oleellista tuosta vilpistä puuttuu ?onko sulanapito mahdollista vikatilanteessa ja kovilla pakkasilla?

Mitä muuta oleellista tuosta vilpistä puuttuu ?onko sulanapito mahdollista vikatilanteessa ja kovilla pakkasilla?
Pohjavastusten olemassa olo pitäisi jonkun varmistaa omilla silmillä... Ultin suomeksi käännetyissä ohjeissa puhutaan lisäsähkölämmittimestä "tilan lämmitykseen", joka kytkeytyy päälle kun 1) pumppu on lämmitystilassa + 2) ympäristön lämpötila < 0C + 3) tuloveden lämpötila ≤ asetuslämpötila + 4) "Vesipumppu työskentelyvaiheiden aikana".

Onkos näitä nyt kukaan hankkinut? Itse olen varma siitä että ulkoa kiertävä vesi ei pelota minua, sillä monoblock laite tulee selvästi korkeammalle kun varaaja minulla. Pysynee sulana kyllä sähkökatkon ajakin...

Näissä nyt hintaluokka alkaa lähestymään jotenkin järjellistä. Simppeli laite josta toivoisi kuulevan asennus ja käyttökokekmuksia. Itseäni voisi kiinnostaa tuo 18kw kokoluokka.
Moikka, kolme viikkoa sitten kytkettiin päälle U-Energyn 18Kw mallin tähän meidän "pikkutaloon" , talossa on 3-kerroksessa vesikierto patteriverkosto ja pannuhuoneessa puupelletti / Öljykattila + olohuoneessa Kratkin 13 kw vesikiertotakka. Kaikki lämmitysmuodot pystyy edelleenkin käyttämään :) Pannuhuone näyttää nykyään enemmän höyrylaivan ohjauskeskuksena... Asensin samalla 3-vaihe kulutusmittarin U-energyn pumpun syötölle joten pystyn seuraamaan pelkän pumpun energiakulutuksen. Jos on kysymyksiä niin vastaan mielellään.

Hienoa! Itselläni on siis saman Power World- tehtaan 22Kw laite, mutta R290 kaasuilla. Katselin kuitenkin manauaalista että hyvin samankaltaiset ohjaukset käytössä. Kiinnostaa siis saada näistä muilta käyttökokemuksia. Ihan heti tuli mieleen kysymys siitä että miten tuotetttavan veden lämpötilaa? Varmaan varaaja on siinä keskellä kokoamassa nämä lämmitysmuodot yhteen.

Hienoa! Itselläni on siis saman Power World- tehtaan 22Kw laite, mutta R290 kaasuilla. Katselin kuitenkin manauaalista että hyvin samankaltaiset ohjaukset käytössä. Kiinnostaa siis saada näistä muilta käyttökokemuksia. Ihan heti tuli mieleen kysymys siitä että miten tuotetttavan veden lämpötilaa? Varmaan varaaja on siinä keskellä kokoamassa nämä lämmitysmuodot yhteen.
Lämpöbufferi/varaaja on noin 1600 litrainen + kattilan noin 80 l + vesikiertotakan oma noin 60 l , syötetään tällä hetkellä pumpun ohjauksella se noin 26-35 asteista vettä bufferiin. Lämminvesivaraaja 3-vaihe on erikseen ( 300l) tuplaeristeellä.

• Tykkää
Reaktiot: Leo
Käytätkö sitä ulkolämpötilan ohjaamaa lämpökäyrää? Itse ajelin tähän asti niin että öisin pumppu lämmitti varaajan aina siihen 37 asteeseen, ja sillä pärjäsi sitten päivän. Keväästä ajlin itse tuolla käyrällä, ja sekin oli ihan ok. Vähän huonosti säädettävä tuo käyrä minusta on, ainakin tuossa R290 laitteessa. Pudotin tuon oman laitteeni kaavan tuolta manuaalista Exceliin, että näkisin vähän mikä asetus olisi minulle hyvä. Liitän tähän, jos siitä on jollekin PW säätäjälle jotain iloa. Tai jos joku vaikka keksii siitä virheen.

Liitetiedostot

Takaisin
Ylös Bottom