Nord Stream 1 ja 2 "kaputt"

Mikki

Hyperaktiivi
Taitaa olla noissa kaasuputkissa sellainen juttu, että jos ne pääsee täyttymään merivedellä, niin ihan hetkessä niitä ei uudestaan käyttöön oteta. Käsittääkseni se NS2 kova paine (105 baria), vaikkei putki ole käytössä, on juuri siksi, että putkeen ei pääsisi vettä joka saastuttaisi ja ruostuttaisi putkea aika nopeasti.

Se ei mitään rosteria varmaan ole. NS1 putki vuotaa kai kahdesta kohtaa... hupsista....
Kuinkas sattuikaan näin juuri ennen talvea.

 
Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Oisko vaan parempi, että noiden NS-putkien käyttö olisi lopullisesti haudattu ja lopetettaisiin haikailu venäläisenergian perään?

Tuleeko tuosta taas uusi hintapiikki? Eli uskoiko markkinat edelleen halvan venäläiskaasun paluuseen?
 

bungle

Vakionaama
Tuleeko tuosta taas uusi hintapiikki? Eli uskoiko markkinat edelleen halvan venäläiskaasun paluuseen

Jos niissä putkissa ei mitään kulje ja hanan voi yhtä hyvin sulkea kokonaan Venäjän päässä, niin mikä logiikka on vielä tuhota ne? Sinänsä niitä ei olisi pitänyt rakentaakaan.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Jos niissä putkissa ei mitään kulje ja hanan voi yhtä hyvin sulkea kokonaan Venäjän päässä, niin mikä logiikka on vielä tuhota ne? Sinänsä niitä ei olisi pitänyt rakentaakaan.
Esimerkiksi kaasun hinnan korotus. Saa nähdä vaikuttaako, mutta ehkä futuureissa on ollut uskoa kaasuvirran paluuseen, jonka outo putkirikko hälventää.
 

Mikki

Hyperaktiivi
NS1ssä parikin vuotoa. Kuinkahan vahvaa materiaalia tuo on? Voisi ajatella että tuohon jo tarvittaisiin jonkinlaista laitetta että sen saa rikottua.

Ne putket on betonilla pinnoitettua teräsputkea. Jos kaksi paikkaa hajoaa yhtäaikaa, niin tuskin on sattumaa kun ei tiettävästi mitään maanjäristystäkään ole tapahtunut. Suomessakin niitä putkia on tehty:

 

kotte

Hyperaktiivi
Jos niissä putkissa ei mitään kulje ja hanan voi yhtä hyvin sulkea kokonaan Venäjän päässä, niin mikä logiikka on vielä tuhota ne? Sinänsä niitä ei olisi pitänyt rakentaakaan.
Noiden putkien täyttäminen merivedellä olisi sellainen "lopullinen ratkaisu", joka selventäisi niitä korvaavien energiainvestointien talouden kestävyyden pitkähköksi ajaksi. Olisi varmaan parempi, ettei kuvioita voi enempää enää ryssiä lähitulevaisuudessa kaupallis-strategisilla puliveivauksilla, jotka lähinnä antavat aseita uhkailuun ja taloussodan käymiseen.
 

bungle

Vakionaama
Noiden putkien täyttäminen merivedellä olisi sellainen "lopullinen ratkaisu", joka selventäisi niitä korvaavien energiainvestointien talouden kestävyyden pitkähköksi ajaksi. Olisi varmaan parempi, ettei kuvioita voi enempää enää ryssiä lähitulevaisuudessa kaupallis-strategisilla puliveivauksilla, jotka lähinnä antavat aseita uhkailuun ja taloussodan käymiseen.
Kuulostaa siltä, että enemmän lännen päätös täyttää ne vedellä (USA päätti viheltää pelin poikki)?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ne putket on betonilla pinnoitettua teräsputkea. Jos kaksi paikkaa hajoaa yhtäaikaa, niin tuskin on sattumaa kun ei tiettävästi mitään maanjäristystäkään ole tapahtunut. Suomessakin niitä putkia on tehty:

Aikas jämerää tavaraa.

Screenshot_20220927_111034.jpg
 

kotte

Hyperaktiivi
Kuulostaa siltä, että enemmän lännen päätös täyttää ne vedellä (USA päätti viheltää pelin poikki)?
En panisi päätäni pantiksi, etteikö noin voisi olla. Kaikenlaisia yksityisyrittelijöitäkin liikkuu joka puolella (katselisin etelän suuntaan, mutta olisiko kykyä?).
 

Mikki

Hyperaktiivi
En panisi päätäni pantiksi, etteikö noin voisi olla. Kaikenlaisia yksityisyrittelijöitäkin liikkuu joka puolella (katselisin etelän suuntaan, mutta olisiko kykyä?).

Jos ihan ankkurilla yrittäisi riuhtaista putken poikki, nin varmaan se vaatisi jonkinkokoisen paatin. Huonolla tuurilla kaksi kertaa ankkuroituu just väärään paikkaan.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Seismolog: Två explosioner intill Nord Stream​

Gasläckorna på Nord Stream 1 och 2 utreds av tyska staten som medvetna attacker. Nu kan SVT avslöja att mätstationer i både Sverige och Danmark registrerade kraftiga undervattenssprängningar i samma område som gasläckorna under måndagen.
– Det är ingen tvekan om att det är sprängningar, säger Björn Lund, lektor i seismologi vid svenska nationella seismiska nätet, SNSN.

 

Mikki

Hyperaktiivi
Sammakkomies käynyt panostamassa, mutta kenen toimesta?

Kieltämättä en itse osaisi antaa tuohon edes arvausta. Liian monia eri tahoja, jotka hyötyisivät noiden putkien poissaolosta markkinoilta ns. varmasti ensi talven yli. Kuitenkin ensimmäiset epäillyt, eli venäläiset, voivat vain pitää hanat kiinni.

Mutta toisaalta niidenkin tapauksessa sabotaasi voisi poistaa poliittista painetta myydä kaasua. Saksalaisten venkoilua ja veljeilyä taas inhoaa puolet Euroopasta ja kaikki Atlantin toisella puolen. Siinä on paljon vaihtoehtoja.
 

BBF

Vakionaama
Jos ne on räjäytetty meren pohjassa niin siihen tarvitaan varmaan jo ns. valtiollinen toimija, sukellusvene ja taistelusukeltajia tms. Venäläisillä siihen olisi tietysti resurssit mutta onko mitään järkevää syytä kun ne voi niitä kontrolloida muutenkin? Jenkeillä on tietysti myös mutta lähtisikö ne sellaiseen, tuskin.
 

jj_

Aktiivinen jäsen
Ellen väärin muista niin tuo ryssän kaasufirma sai ensimmäisen putken valmistumisen yhteydessä luvan perustaa puolisotilaallisen suojaus ’osaston’ infran suojaamiseksi. Sabotaasiksi tuota on ryssän maallakin sanottu, ja kelpaisi varmasti mainilan laukauksiksi. Luulen vaan että suojausosasto on jauhettu jo ukrainan maaperään.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Kai se venäjän terroria on kun jatkavat kaasun päästämistä mereen.
Putkessa on toki hirmuinen määrä kaasua kun on noin pitkä ja yli 100 barin paineessa. Taitaapi olla putket täynnä vettä, että siitä sitten vain korjaamaan. Mennee ainakin puolivuotta tai vuosi.

... jos löytyy siis maksaja, jota kiinnostaa laittaa nuo Molotov-Ribbentrop-putket kuntoon.
 

mobbe

Vakionaama
Kai se venäjän terroria on kun jatkavat kaasun päästämistä mereen.

Putkessa on toki hirmuinen määrä kaasua kun on noin pitkä ja yli 100 barin paineessa. Taitaapi olla putket täynnä vettä, että siitä sitten vain korjaamaan. Mennee ainakin puolivuotta tai vuosi.

... jos löytyy siis maksaja, jota kiinnostaa laittaa nuo Molotov-Ribbentrop-putket kuntoon.
viikon kestää tyhjentyä olin jostain luettuna ja täyttyy samalla vedellä joten pysyvät siellä pohjassa joka on hyvä juttu kaikenlainen energianosto venäjältä on ratkaistu seuraavat sata vuotta eteenpäin eli asioilla on tapana järjestyä.
 

Mikki

Hyperaktiivi
viikon kestää tyhjentyä olin jostain luettuna ja täyttyy samalla vedellä joten pysyvät siellä pohjassa joka on hyvä juttu kaikenlainen energianosto venäjältä on ratkaistu seuraavat sata vuotta eteenpäin eli asioilla on tapana järjestyä.
Jäin miettimään että täyttyykö putki sittenkään vedellä. Jos ja kun molemmat päät on tulpattu ja korkeammalla kuin merenpinta. Ei ilma pääse pois veden tieltä.
 

VesA

In Memoriam
Tuolla on varmasti meri sakeana hydrofoneja ja niiden perässä joka maalla vehje joka tunnistaa automaattisesti ohikulkijat paatin äänistä. Niitä havaintoja harvemmin julkistellaan.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tuolla on varmasti meri sakeana hydrofoneja ja niiden perässä joka maalla vehje joka tunnistaa automaattisesti ohikulkijat paatin äänistä. Niitä havaintoja harvemmin julkistellaan.
Jos ja kun tuo on ollut erikoisjoukkojen operaatio, ei tekijöitä melko lailla varmasti saada kiinni. Putki on voitu panostaa vaikka kuin kauan sitten ja nyt sitten laukaistiin jollain. Tai ajastin yksinkertaisesti.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Olisikohan itu siirtää NS1 / NS2 tuhoutumisjutut omaan ketjuun?

Piggseistä juttu, nuo rassaavat kaasuputken seinämiä ja niitä käytetään huollossa. Mahtaisiko laukaisu onnistua sisältäkin päin?
 

fraatti

Hyperaktiivi
CIA varoittanut kaasuputkiin kohdistuvasta sabotaasista kesällä Saksaa.

Ketju siitä millaista kalustoa voisi löytyä idästä
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Vakionaama
Odotan missä tapahtuu seuraava "käytöstä poisto" tapahtuma?
- Valokuituyhteydet??
- Baltian kaasu ja sähkö-siirtolinjat?
- Ua kaasulinjat?
- Unkarin linjoihin ne ei koske, Orban pyytää Puttea apuun;-)
:hmm:
 

Mekaniker

Vakionaama
Olisikohan itu siirtää NS1 / NS2 tuhoutumisjutut omaan ketjuun?

Piggseistä juttu, nuo rassaavat kaasuputken seinämiä ja niitä käytetään huollossa. Mahtaisiko laukaisu onnistua sisältäkin päin?
Sehän on jonkinlainen robotti ja eiköhän siinä on kuormatila missä voi kuljettaa jotakin myös??

Spekuloin:
Tässä herää se kysymys että se "putkenpuhdistaja" piti kulkeutua pääteasemalle saakka ja räjähtää siellä??
Äkkinäiseltään se voisi mennä "onnettomuutena" joka hävitti vastaanottajan kaasu-aseman totaalisesti
Sen sijaan kaasuvirta suljettiin ennenaikaisesti ja robotti jäi puolitiehen...Itsetuhoamis-ajastin laukaisi lopulta
 

lmfmis

Vakionaama
Jos niissä putkissa ei mitään kulje ja hanan voi yhtä hyvin sulkea kokonaan Venäjän päässä, niin mikä logiikka on vielä tuhota ne? Sinänsä niitä ei olisi pitänyt rakentaakaan.

Tätä minäkin ihmettelen.

Venäjä saa kaikki kiristystoimenpiteensä tehtyä ilmankin tätä räjäyttelyä, sen kuin sulkee hanat. Nyt estetään kaikki myynti tulevaisuudessa ...

I miss the pointti
 

pamppu

Hyperaktiivi
Tätä minäkin ihmettelen.

Venäjä saa kaikki kiristystoimenpiteensä tehtyä ilmankin tätä räjäyttelyä, sen kuin sulkee hanat. Nyt estetään kaikki myynti tulevaisuudessa ...

I miss the pointti

Kaasun sulkemin on vaan yksi ase. Vuotokaasun aiheuttama ilmastokatastrofi on toinen, eurooppalainen ilmastopolitiikka kiehuu. Ja merenkululle aiheutettu uhka on kolmas ase. Miksi vaan sulkea hanoja, kun voi laukaista kolme asetta kerralla. Tai ehkä neljä, koska tämä voidaan käyttää oikeutuksena tuoda sotavoimia itämerelle vartioimaan.

Paraas mitä nyt voisi tehdä, olisi räjäyttää nuo putket lopullisesti poikki mahdollisimman läheltä Venäjän rantaa. Tällöin vuotokaasu ei aiheuttaisi haittaa kuin Venäjälle itselleen. Venäläisen kaasun aika euroopassa on joka tapauksessa ohi. Täysin älytön ajatus että noita nyt vielä korjaamaan alettaisiin.
 
Back
Ylös Bottom