Nord Stream 1 ja 2 "kaputt"

pökö

Kaivo jäässä
Se että me ei osteta kaasua venäjltä on pakon sanelemaa, ei selän suoruutta. Mutta meidän täytyy ostaa kaasua ja öljyä muualta. Saudeilta. En usko että kukaan pääsee pyhimykseksi ostamalla saudikaasua tai öljyä.
Pakon sanelemaa tai ei mutta mielellään ei suoraan rahoitettaisi putinin operaatioita.
 

pökö

Kaivo jäässä
Missä kohtaa ryssäkaasun haju haihtuu? Jos ryssäkaasua myydään vaikka nesteytettynä arabeille jotka jauhavat sillä sähköä, ja arabit myyvät meille omaa kaasuaan, ostammeko riittävän hyväntuoksuista kaasua?
En tiedä onko tuoksu riittävän hyvä mutta parempi kuin raaka mahorkka.

Kannattaako meidän edes yrittää mitään pakotteita tai muuta, pitäisikö laittaa osa palkasta suoraan kremliin.
 

repomies

Hyperaktiivi
En tiedä onko tuoksu riittävän hyvä mutta parempi kuin raaka mahorkka.

Kannattaako meidän edes yrittää mitään pakotteita tai muuta, pitäisikö laittaa osa palkasta suoraan kremliin.
On pakotteita ja sitten on pakotteita. Venäläisten raaka-aineiden ostamisen lopettamisen vaikutus on mitä on. Mutta onhan muita keinoja, muunlaisia pakotteita. Ei sinne tarvitse mitään korkeaa teknologiaa viedä esimerkiksi, eikä rajaa tarvitsisi pitää sen vertaa auki kuin nyt. Kyllä pakotteita voisi keksiä enemmänkin.

Eikä se, että Venäjä voi myydä isolla rahalla edelleen raaka-aineita, takaa millään tapaa sitä, että Venäjä pystyisi ylläpitämään isoa sotakoneistoa.

Kun ei se sotiminen ole pelkästä rahasta kiinni. Sellaista palkkaa ei ole, jolla esimerkiksi minä lähtisin hyökkäämään toiseen maahan oman henkeni uhalla. Ja näin ajattelee todella iso osa myös venäläisistä. Eivät kaikki ihmiset ole edes tuolla itäisessä aivopesulassa täysin kujalla maailman menosta. Tarpeeksi kun pidetään kylillä entisten sotilaiden hautajaisia, into sotimiseen katoaa paksupäisimmiltäkin wannabe-neukuilta.

Ryssille pitäisi todeta, että tokihan viimeisestä nord-streamin putkesta voidaan kaasua ostaa, heti kun ovat uskottavalla tavalla ratkoneet logistisen ongelman kaasun myynnistä muualle. Siinä kohtaa kun pakotteella ei ole enää merkitystä. Se sitten että kiinnostaako venäläisiä enää tuossa kohtaa länteen myyminen, jää nähtäväksi. Ehkä, jos hinta on hyvä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Mitään venäläisten tätä nykytilanteessa sanomaa ei kannata ottaa vakavasti sellaisenaan, koska kaikkeen sanottuun on koira haudattuna, eli päätarkoitus on propaganda ja useimmiten hajaannuksen aiheuttaminen (kun enempään ei ole kunnon mahdollisuuksia).
 

VesA

In Memoriam
Se että me ei osteta kaasua venäjltä on pakon sanelemaa, ei selän suoruutta.
Suomihan ostaa koko ajan kaasua Venäjältä - se vaan ostetaan LNG:nä ja viedään hissunkissun terminaaleihin.
 

arimika

Vakionaama
Suomihan ostaa koko ajan kaasua Venäjältä - se vaan ostetaan LNG:nä ja viedään hissunkissun terminaaleihin.
Jossain luki tosta et ne on jo maksettu niin kannattaa ottaa vastaan :) . No uskokon ken tahtoo. Jonkin aja n päästä taas lööppi lhdistö hehkuttaa
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Första bilderna från sprängda gasröret på Östersjöns botten​

 

jarkko_h

Vakionaama
Videon perusteella äkkiseltään näyttäis että olisi räjähdys ollut putken sisällä. Haurasta ulkokuorta rikki rajatulta alueelta ja teräs taipunut ulospäin. Ura pohjassa putken paikalla kertonee myös räjähdyksestä putken sisällä.

Aika pitkältä matkalta räjähtänyt. Asiantuntijat osannevat näiden videoiden perusteella sanoa syyn.
 
Viimeksi muokattu:

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Videon perusteella äkkiseltään näyttäis että olisi räjähdys ollut putken sisällä. Haurasta ulkokuorta rikki rajatulta alueelta ja teräs taipunut ulospäin. Ura pohjassa putken paikalla kertonee myös räjähdyksestä putken sisällä.

Aika pitkältä matkalta räjähtänyt. Asiantuntijat osannevat näiden videoiden perusteella sanoa syyn.
Itse veikkaisin että on paukku ollut tuossa putken läheisyydessä, siellä taipuneen putkenseinämän puolella ulkopuolella. Paineaalto iskee putkeen sivusta, jolloin se taipuu pitkältä matkalta voimakkaasti ulospäin => ulompi seinämä venyy katki (hitsaussaumasta) ja siten siitä tulee terävä, suora leikkaus, sisäpuoleisella kyljellä putken pinta taipuu ulos kun se "perässä raahattu" loppuputki tulee mukana, kunnes napsahtaa irti-katki. Myös vaurion laajuus isomalla alueella viittaisi tuohon ulkopuoliseen räjähteeseen, putken sivuttaiseen siirtymään katkeamiseen saakka :hmm:
 

Koelli

Aktiivinen jäsen
Itse veikkaisin että on paukku ollut tuossa putken läheisyydessä, siellä taipuneen putkenseinämän puolella ulkopuolella. Paineaalto iskee putkeen sivusta, jolloin se taipuu pitkältä matkalta voimakkaasti ulospäin => ulompi seinämä venyy katki (hitsaussaumasta) ja siten siitä tulee terävä, suora leikkaus, sisäpuoleisella kyljellä putken pinta taipuu ulos kun se "perässä raahattu" loppuputki tulee mukana, kunnes napsahtaa irti-katki. Myös vaurion laajuus isomalla alueella viittaisi tuohon ulkopuoliseen räjähteeseen, putken sivuttaiseen siirtymään katkeamiseen saakka :hmm:
Minusta juurikin se seikka, että se on mennyt poikki niinkin pitkältä matkalta, kertoisi, että räjähdys on tapahtunut putken sisällä. Vanhahko anekdootti lapsuudesta; räjäytä kämmen auki "kiinari", ei vahinkoa - mutta räjäytä se kämmen kiinni ja nauti kivusta.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Minusta juurikin se seikka, että se on mennyt poikki niinkin pitkältä matkalta, kertoisi, että räjähdys on tapahtunut putken sisällä.
Eikös niiden putken katkenneiden päiden pitäisi silloin olla kuin "banaaninkuoret" vähän joka suuntaan tasaisesti :hmm:
 

Jule

Vakionaama
Jossain luki tosta et ne on jo maksettu niin kannattaa ottaa vastaan :) . No uskokon ken tahtoo. Jonkin aja n päästä taas lööppi lhdistö hehkuttaa
Siis niillä on sopimus, ja jotta sopimuksen voisi purkaa pitäisi siihen tulla valtion tasolta jokin määräys. Muuten sopimus ja sen purkupykälät pitää. Ei yksityiset yritykset voi tuollaisista sopimuksista laistaa pelkästään moraalisista stistä vaan lakia on noudatettava.

Poliittista tahtoa lopettaa venäjän tukeminen ei vaan ole riittävästi että konkreettisesti tehtäisiin jotain, lämmintä ilmaa tietysti tuotetaan, mutta eipä se mitään maksa.
 

jarkko_h

Vakionaama
Eikös niiden putken katkenneiden päiden pitäisi silloin olla kuin "banaaninkuoret" vähän joka suuntaan tasaisesti :hmm:
Tuo riippuu murtumismekanismista. Nopeassa iskussa tulee paksuilla materiaaleilla hautasmurtuma. Mitä paksumpi, sen vähemmän nopeutta tarvitaan.. Tällöin ei tule banaanin kuoria eikä nauravia nakkeja. Poistetulla videolla näkyi vähän nakkia (ulospäin taipumista) päässä.

Haurasmurtumiseen vaikuttaa siis materiaalin lisäksi myös myös ainevahvuus. Paksut materiaalit käsitellään yleensä murtumismekaniikan opein perinteisen lujuusopin sijaan. Näin esim. todella isot paineastiat ja todella paksut aineslevyt.
 

jarkko_h

Vakionaama
putken sivuttaiseen siirtymään katkeamiseen saakka
Oliko poistetulla videolla näkösällä sivuttaissiirtymä? En huomannut sitä. Siellä näkyi syvä oja räjähtäneen putken paikalla mutta putken siirtymä meni ohi.

Surullinen tapahtuma, mutta mukava arvailla syitä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Poistetulla videolla näkyi vähän nakkia (ulospäin taipumista) päässä.
Kyllä, mutta vain toisella leikkauspinnan laidalla, toisen ollessa aivan kohtisuoraan katki => epäilys ettei tuo rikkova voima ole tullut tasaisesti koko putken ympäryydeltä, kuten olisi tapahtunut jos se olisi sisäpuolelta mossautettu :hmm:
 

jmaja

Hyperaktiivi
epäilys ettei tuo rikkova voima ole tullut tasaisesti koko putken ympäryydeltä, kuten olisi tapahtunut jos se olisi sisäpuolelta mossautettu
Ei kai se tasaisesti enää tule, kun joku sivu pettää? Silloinhan räjähdyksestä tulee varsin suuntaava.

Aika kaukana tuosta, mutta satuin juuri eilen katsomaan videon, jossa lopuksi räjäytetään rugbypallo. 17 min kohdalla.
 

BBF

Vakionaama
Hmm, jos putken sisällä olisi tollainen paukku räjähtänyt niin eikö se olisi aiheuttanut hirmuisen paineiskun putkea pitkin ja havaittu ainakin Saksan päässä hajonneina painemittareina, venttiileinä ym mitä nyt putkissa on kiinni siellä päässä?
 

jarkko_h

Vakionaama
Hmm, jos putken sisällä olisi tollainen paukku räjähtänyt niin eikö se olisi aiheuttanut hirmuisen paineiskun putkea pitkin ja havaittu ainakin Saksan päässä hajonneina painemittareina, venttiileinä ym mitä nyt putkissa on kiinni siellä päässä?
Onko näin? Tuon pituinen putki on jo melkoinen vaimennin. Itse mittareissa on myös hystereesiä ja vaste joka tehty ihan eri tarkoitukseen kuin nopeat paineiskut. Venttiilien ja mittareiden mekaaninen paineenkesto lienee samaa kertaluokkaa kuin itse putkella. Eihän putki ole hajonnut kuin 50 metrin matkalla. Voidaan olla varmoja että jo 200...1000 metrin päässä systeemiin mitoitettu venttiili tai mittari olisi kestänyt ilman vuotoja.

Olen ollut mittauttamassa räjähdyksiä labrassa ja tuohon tarkoitukseen on aivan eri nopeuden mittarit. Peruspainemittarit eivät edes ehdi reagoimaan nopeisiin painemuutoksiin, toki pitkällä matkalla muutokset hidastuu.
 
Viimeksi muokattu:

virtuaaliharri

Aktiivinen jäsen
Googleen kun laittoi hakufraasiksi: expressen gas pipe video
niin tuppasi tällainen lyhyt video brittilehdeltä:
ja ilmeisesti Expressenistä tämä:
 

fraatti

Hyperaktiivi
NS1 & NS2 räjäyttäjä ei ole selvillä mutta ilmeisesti sen verran tiedetään että paukku ei ole ollut putken sisällä.

Edit. Samaan juttuun perustuva suomenkielinen artikkeli
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Huhuillaan että Venäjä selvittää putken korjauskustannuksia ja hinta on jossain 500 milj paikkella.

Liekö tuo räjäytetty näin
1672171634450.png


Edit. Suomeksi
 
Viimeksi muokattu:

arimika

Vakionaama

fraatti

Hyperaktiivi
WASHINGTON — New intelligence reviewed by U.S. officials suggests that a pro-Ukrainian group carried out the attack on the Nord Stream pipelines last year, a step toward determining responsibility for an act of sabotage that has confounded investigators on both sides of the Atlantic for months.

U.S. officials said that they had no evidence President Volodymyr Zelensky of Ukraine or his top lieutenants were involved in the operation, or that the perpetrators were acting at the direction of any Ukrainian government officials.....

edit. suomeksi: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...a-ukrainalaismielinen-ryhma/8648822#gs.re0q80
 
Viimeksi muokattu:

mobbe

Vakionaama
Usa ne räjäytti heillä oli jo ennen Ukrainan sotaakin Nord Stream hampaissa ja samalla Saksan riippuvuus venäjän kaasusta saatiin loppumaan ja Saksa tukemaan Ukrainaa
 

Espejot

Hyperaktiivi
Seymour Hersh on väsännyt varsin uskotavan oloisen juonen/tarinan putkien räjäytysten tiimoilta. Ihmetelen jos tästä ei tehdä elokuvaa koska niin moni taho hämmentää soppaa.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Eiköhän syyllisten etsinnässä tärkeintä olisi vain löytää se ketä kiittää asiasta. Ikävää että nyt sitä ei tiedetä.

Tosin sen verran voisi antaa noottia, että yksi putki jäi ehjäksi.
 
Back
Ylös Bottom