IV-laitteen liian suuri tuloilma, syynä kone vai vuoto?

Hellou!

Vanha omakotitalo, päälle 2 vuotta sitten vaihdettu Jeesuksen aikojen iv-kone LTR-3 EWind E-malliin. Tämän jälkeen ilmamäärät tarkistettu by a pro ja minä kuluttajana jätin asian siihen. Pari mielenkiintoista talvea ollut lämmityksen kanssa, mutta pointtina olisi seuraava:

Minulle selvisi ottaessani yhteyttä laitteen valmistajaan muilla asioilla että minulla on LTO:n tuloilman ja poistoilman hyötysuhde vituillaan, ehkä vuoto kanavissa. Ylipainetta ilmeisesti vaikka säätäjä kertoi laittavansa päälle pienen alipaineen. Huollon mukaan "koneen yli" tulee ilmaa paljon enemmän kuin poistuu, mikä selittää edellämainittua lämmitustä paljon. Tyypillisessä tilanteessa laitteen tuloilman hyötysuhde on apaut 65-73% ja poistoilman suhde 86-95%. Laitteen eristys on ok valmistajan mukaan, putket ovat suurien puhallusvillamäärien alla paikoin käärittynä aluvillan sisään.

Minulla on tulossa muutaman viikon päästä iv-asentaja korjaamaan tilannetta mutta auttakaa urpoa ymmärtämään mistä kyse. Kone repii ilmaa liikaa sisään eikä LTO jaksa sitä lämmittää, onko kanavassa vuoto vai koneessa asetukset pielessä?

Kone ei ole antanut ikinä muuta virheilmoitusta kuin Tuloilman Kylmyydestä jonka olen korjannut laskemalla puhallusnopeutta ja laittamalla pahimmilla pakkasilla lisälämpövastuksen päälle.

Kiitos ja anteeksi. :D

jmaja

Hyperaktiivi
Todennäköisimmin säädöt pielessä eli tuloilmaa aivan liikaa suhteessa poistoilmaan. Mitkä ovat kaikkien ilmojen lämpötilat?

• Keskustelun aloittaja
Todennäköisimmin säädöt pielessä eli tuloilmaa aivan liikaa suhteessa poistoilmaan. Mitkä ovat kaikkien ilmojen lämpötilat?
Viimeisimmät:

LTO:n jälkeen 14c, koneelta lähtiessä 13c, poistoilma 18c koneelle tullessa, jäteilma 8c.

Koin juuri järkytyksen tässä samalla...

Katsoin C-parametrejä ja näin Kotona-tilan Poistopuhaltimen nopeuden olevan 40% (tehdasasetus 56%) ja Tulopuhaltimen nopeuden olevan 65% (tehdasasetus 55%) Eihän se nyt noin voi olla?!

Sokka

Jäsen
Tuossa tilanteessa ottaisin kyllä kuvan nykyisistä asetuksista ja palauttaisin joko tehdasasetuksiin, tai sitten laittaisin tulon ja lähdön balanssiin.

Oliko nuo samat prosentit myös mittauspöytäkirjassa?

puuteknikko

Vakionaama
Prosentithan voi olla mitä sattuu jos kanavissa on painehäviötä eri lailla. Mittauspöytäkirjasta kyllä pitäisi näkyä, mikä tilanne on (ehkä) ollut ilmavirtoina ja paine-erona töiden jälkeen.

Lappanen

Hyperaktiivi
Paljonko koneen ulkoilma?

Nopeudet riippuu kanavistosta ja venttiilien säädöistä sekä suodattimista, eli niistä ei välttämättä pysty mitään päättelemään. Vaikka aika iso erohan tuo kieltämättä on.

Vertailun vuoksi, mulla Poissa-tilassa nyt
Ulkoilma 5,5
Jäte 9,0
Tulo lton jälkeen 17,7
Poisto 20,8
Hyötysuhteet tulo/poisto 75/77 (koneen laskema)
Puhaltimet tulo/poisto 52/45
Kokonaisilmamäärät mitattu kanavien lähdöissä olevista iriksistä, muistaakseni luokkaa tulo/poisto 62/66 l/s

Kotona-tilassa puhaltimet tulo/poisto 62/55, 81/86 l/s.

• Keskustelun aloittaja
Tuossa tilanteessa ottaisin kyllä kuvan nykyisistä asetuksista ja palauttaisin joko tehdasasetuksiin, tai sitten laittaisin tulon ja lähdön balanssiin.

Oliko nuo samat prosentit myös mittauspöytäkirjassa?
Onko tämä turvallinen vaihtoehto ottaen huomioon että kahden viikon päästä tulee asentaja kylään? On kai parempi jatkaa tästä ja korjata kuin aloittaa alusta. Perhana kun en tiedä, harmittaa ihan vietävästi. Olen sokkona luottanut siihen että kaikki pelaa, syyttänyt outouksista eristeitä ja ties mitä.

• Keskustelun aloittaja
Lisänä voin mainita että Poissa-tilassa tulo ja poisto% ovat lähempänä toisiaan, mutta se on AINA niin että poisto on huomattavasti suurempi kuin tulo.

Tämä saattaisi selittää makuuhuoneiden tuloissa olevaa kovaa ääntä, ilmaa tulee kanavasta sisään yli tarpeen. En v*ttu tiedä. :(

Erikoista että asia ei noussut esille lainkaan pari vuotta sitten. Ehkäpä arvot sitten ovat oikein ja olosuhteet ovat näin surkeat.

Poissa-tila (tila 1) tulo/poisto 40%/30%
Kotona-tila (tila 2) 65%/40%
Kosteuden poisto (tila 3) 85%/65%
Kosteudenpoisto hyperdyper (tila 4) 100%/90%

Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
En laittaisi tehdasasetuksiin, vaan etsisin asetukset, joilla tulohyötysuhde on sama tai vähän parempi kuin poisto. Voithan laittaa nykyiset takaisin ennen asentajan tuloa.

Toivottavasti otit toisen asentajan tai vaadit edelliseltä ilmaiseksi, jos häneen vielä luottoa on.

En laittaisi tehdasasetuksiin, vaan etsisin asetukset, joilla tulohyötysuhde on sama tai vähän parempi kuin poisto. Voithan laittaa nykyiset takaisin ennen asentajan tuloa.

Toivottavasti otit toisen asentajan tai vaadit edelliseltä ilmaiseksi, jos häneen vielä luottoa on.
Täytyy ottaa selvää asiasta. Pakko myöntää että tämä tieto ahdistaa minua niin maan vietävästi. Koneen asennus ja edeltävä nuohous meni todella hyvin, iv-määrien mittauksen yhteydessä vaihdettiin uudet tulo- ja poistoventtiilit.

Tunnen itseni luottavaiseksi idiootiksi ja kauhulla odotan mitä tuhoa tämä asentaja parin viikon päästä löytää. Olisin voinut ottaa selvää asiasta, ottaa merkkiä aiemmin. No jaa... kerron lopulta mitä kävi.

Viimeksi muokattu:

venalaine

Jäsen
Mitä tuhoa uskot paljastuvan? Kone tai kanavat eivät ole tuosta varmasti vioittuneet. Parissa vuodessa tuskin rakenteillekaan on ehtinyt karmeuksia tapahtua olettaen, että kämpässä on kuitenkin ollut lämpötila ja ilmankosteus järjellisissä lukemissa. Esim. useampikerroksisissa taloissahan vallitsee usein suuren osan ajasta tilanne, että yläkerta on ylipaineinen, eikä ne talot pystyyn homehdu.

Mitä tuhoa uskot paljastuvan? Kone tai kanavat eivät ole tuosta varmasti vioittuneet. Parissa vuodessa tuskin rakenteillekaan on ehtinyt karmeuksia tapahtua olettaen, että kämpässä on kuitenkin ollut lämpötila ja ilmankosteus järjellisissä lukemissa. Esim. useampikerroksisissa taloissahan vallitsee usein suuren osan ajasta tilanne, että yläkerta on ylipaineinen, eikä ne talot pystyyn homehdu.
Vaurioita kanavistoon, koneelle tai taloon lähinnä pelkään. Mutta olet oikeassa, lämpötilojen ja kosteuden suhteen ei ole syytä huoleen. Olen seurannut koneen asennuksesta asti kosteutta ja lämpötiloja. Piru vie, toivottavasti asia selviää.

Itse olin juuri samassa tilanteessa kuin sinäkin. Tuli juuri vaihdettua vanha kivikautinen Lto -->LTR3:seen.
Tuli täältä palstalta löydettyä hyviä vinkkejä ja tapoja katsoa suunnilleen ilmamäärät alipaineiseksi. Eli tein exceliin tuollaisen laskurin jolla sain katsottua tulo/poisto suhteen lämpötiloista suunnilleen alipaineiseksi.
Sinne kun naputtaa lämpötilat niin näkee suunnilleen onko ihan päin honkia säädetty. Ja tulipa tuossa nyt vihdoin saatua Fläktin iirikset asennettua jäteilma+raitisilmakanaviin ja ilmamäärät mitattua. Pelkästään noilla läpötiloilla sai säädettyä ilmamäärät kyllä erittäin lähelle.
Nykyinen Poisto 50l/s Tulo 45l/s ja tulo poisto suhde laskurissa 110. Nämä menetelmät eivät tietenkään korvaa perinteistä mittausta vaan ovat vain tukena ongelmatilanteissa.

Liitteet

• Hyötysuhde Lto.xlsx
    6,1 KB · Katsottu: 296

Koelli

Aktiivinen jäsen
Asiaa hieman sivuten, olen itsekin päätynyt säätämään tulo- ja poistosuhteet hyötysuhteilla ja koska insinöörimäinen lähestymistapa, modbus:lla tiedot kotiautomaatiolle, jossa hälytykset, jos tulopoistosuhde on heikompi, kuin poiston. Graafina sitten historia ja reaaliaikainen tilanne.

Liitteet

• Näyttökuva 2022-10-26 110745.png
    Näyttökuva 2022-10-26 110745.png
    27,7 KB · Katsottu: 147
  • Näyttökuva 2022-10-26 111056.png
    Näyttökuva 2022-10-26 111056.png
    28,3 KB · Katsottu: 156
Itse olin juuri samassa tilanteessa kuin sinäkin. Tuli juuri vaihdettua vanha kivikautinen Lto -->LTR3:seen.
Tuli täältä palstalta löydettyä hyviä vinkkejä ja tapoja katsoa suunnilleen ilmamäärät alipaineiseksi. Eli tein exceliin tuollaisen laskurin jolla sain katsottua tulo/poisto suhteen lämpötiloista suunnilleen alipaineiseksi.
Sinne kun naputtaa lämpötilat niin näkee suunnilleen onko ihan päin honkia säädetty. Ja tulipa tuossa nyt vihdoin saatua Fläktin iirikset asennettua jäteilma+raitisilmakanaviin ja ilmamäärät mitattua. Pelkästään noilla läpötiloilla sai säädettyä ilmamäärät kyllä erittäin lähelle.
Nykyinen Poisto 50l/s Tulo 45l/s ja tulo poisto suhde laskurissa 110. Nämä menetelmät eivät tietenkään korvaa perinteistä mittausta vaan ovat vain tukena ongelmatilanteissa.
Latasin ja syötin tiedot.

Konteksti: Tila 2, tulo/ poisto 65%/40% c-parametreillä.

Tulo LTO 16c
Ulkoilma 10c
Poisto 19c
Jäte 11c

Yritän katsoa saanko kännykällä liitettyä päivitetyn excelin tähän.

Edit: Onnistuin. :)

Liitteet

• Hyötysuhde Lto (tuloilmaa vatusti).xlsx
    11 KB · Katsottu: 219
Viimeksi muokattu:
Nuo tiedot kun nakkasi laskuriin niin näyttää aivan selvästi olevan ylipaineinen. jos uskallat niitä asetuksia säätää puhaltimilla, niin laita sen verran lisää poistoa tai vähennä tuloa että menee yli 100 tuo tulo/poisto suhde. Kyllä se sen aikaa pitäisi mennä tuollaisella karkealla säädöllä, ennekuin tulee ammattilainen säätämään kohdilleen.

Monilla on ollut heittoa myöskin koneiden läpömittareissa, jolloinka myöskään tuo laskuri ei toimi absoluuttisen tarkasti. Eli pitäisi mittareiden olla myös suhteellisen tarkat ettei älyttömiä heittoja tule niistä laskentaan. Tuossakin sinulla jos ulkolämpötila on 10c sijaan 7c oikeasti, niin olisi jo alipaineinen laskurin mukaan.

venalaine

Jäsen
Miten tuota exceliä on siis tarkoitus tulkita eli mikä on tavoite ja mihin koko homma perustuu? Voiko tuo olla yleispätevä kaikenlaisiin taloihin, joissa on LTO? Itselläni ainakin noiden syöttämistä vaikeuttaa se, että en ole ihan varma noista IV-koneen antureista. Esim. jäteilmalle löytyy ohjauspaneelista kaksi lukua, joista toinen näyttää esim. nyt 4 astetta ja toinen 8 astetta. Aika olennaisesti muuttuu tulos sen mukaan, kumpaa käyttää.

Viimeksi muokattu:

Lappanen

Hyperaktiivi
Kokeilin myös tuota laskuria. Aika lailla on sitä mitä olen säätänytkin. Mutta ihmetyttää koneen oma laskenta hyötysuhteille, kun se alipaineeseen säädettynä näyttää aina tuloilman hyötysuhteen olevan matalampi kuin poistoilman. Nytkin noilla samoilla arvoilla kone ilmoittaa tulo/poisto hyötysuhteeksi 75/77, kun laskurilla arvot ovat 79/77. :huh:

1666779499750.png

puuteknikko

Vakionaama
Kokeilin myös tuota laskuria. Aika lailla on sitä mitä olen säätänytkin. Mutta ihmetyttää koneen oma laskenta hyötysuhteille, kun se alipaineeseen säädettynä näyttää aina tuloilman hyötysuhteen olevan matalampi kuin poistoilman. Nytkin noilla samoilla arvoilla kone ilmoittaa tulo/poisto hyötysuhteeksi 75/77, kun laskurilla arvot ovat 79/77. :huh:

katso liitettä 81395
Ihan kuin olisi väärin päin siinä koneen laskennassa. Oletko katsonut, mitä tapahtuu esim. suihkun tai saunomisen jälkeen? Poistopuolen hyötysuhde pitäisi tipahtaa siinä kohtaa ja tulon vastaavasti nousee.

Testasin itsekin ja tällaista näyttää, oikean tuntuiset lukemat on.
1666779919834.png

venalaine

Jäsen
Tässäpä omia.

Jos uskotaan, että jäteilma on 8 astetta, niin:

1666780769736.png

Jos taas jäteilma olisikin 4 astetta, niin:

1666780821723.png

Tiedä sitten, että mitä uskoa...

Lappanen

Hyperaktiivi
Ihan kuin olisi väärin päin siinä koneen laskennassa. Oletko katsonut, mitä tapahtuu esim. suihkun tai saunomisen jälkeen? Poistopuolen hyötysuhde pitäisi tipahtaa siinä kohtaa ja tulon vastaavasti nousee.

Testasin itsekin ja tällaista näyttää, oikean tuntuiset lukemat on.
katso liitettä 81396

Koitin tiirailla koneen huonoista logikäppyröistä sellaista kohtaa missä ilmankosteuden nousun perusteella on käyty suihkussa. Tulon hyötysuhde nousi 1% ja poiston tipahti 0,4%. No, pääasia että talossa lievä alipaine, näyttää kone mitä näyttää.

tuo minun laskurin hyötysuhde on laskettu, postoilma x tuloilmahyötysuhde eli tuonkin voi laskea monella tapaa. Ei kannata tuota lukua liian kriittisesti katsoa. Ja tämä laskuri on tehty vain suuntaa antavaksi. Älköön liiaksi tuon lukemia luottako.
Tein tämän itselleni vain siihen tarkoitukseen, että sain ilmamäärät suunnilleen kohdilleen ennen tarkempia ilmamäärämittauksia.

katso liitettä 81395

Asiaa hieman sivuten, olen itsekin päätynyt säätämään tulo- ja poistosuhteet hyötysuhteilla ja koska insinöörimäinen lähestymistapa, modbus:lla tiedot kotiautomaatiolle, jossa hälytykset, jos tulopoistosuhde on heikompi, kuin poiston. Graafina sitten historia ja reaaliaikainen tilanne.
Mielenkiinnosta. Minkälaiset ilmamäärät sinulla on mitattuna talossa?

Miten tuota exceliä on siis tarkoitus tulkita eli mikä on tavoite ja mihin koko homma perustuu? Voiko tuo olla yleispätevä kaikenlaisiin taloihin, joissa on LTO? Itselläni ainakin noiden syöttämistä vaikeuttaa se, että en ole ihan varma noista IV-koneen antureista. Esim. jäteilmalle löytyy ohjauspaneelista kaksi lukua, joista toinen näyttää esim. nyt 4 astetta ja toinen 8 astetta. Aika olennaisesti muuttuu tulos sen mukaan, kumpaa käyttää.
Mikä kone sinulla on? outoa että on kaksi eri lukua jäteilmalle :rolleyes:

Ei harmainta aavistustakaan, tai siis ei ole.
Ymmärrän kyllä tuon insinöörimäisen lähestymistavan löytää oikeat säädöt noiden lämpötilahyötysuhteiden kautta, teinhän niin itsekkin. Ja aika tarkasti ne kyllä saikin noin kohdilleen. Itse vain ylivarovaisena vielä hommasin nuo iirikset mistä sai mitattua absoluuttiset ilmamäärät, just in case.

Nuo tiedot kun nakkasi laskuriin niin näyttää aivan selvästi olevan ylipaineinen. jos uskallat niitä asetuksia säätää puhaltimilla, niin laita sen verran lisää poistoa tai vähennä tuloa että menee yli 100 tuo tulo/poisto suhde. Kyllä se sen aikaa pitäisi mennä tuollaisella karkealla säädöllä, ennekuin tulee ammattilainen säätämään kohdilleen.
Poistoa lisää, tuloa alas, arvot tähän taulukkoosi kunnes tulo/poistosuhde vähän yli 100? Anteeksi, olen aivan eri alan ihminen ja iv on mörkö.

jmaja

Hyperaktiivi
Tuollainen simppeli laskuri menee sitten pieleen, mahdollisesti pahastikin, jos kosteutta tiivistyy tai jäätä muodostuu. Pyöriväkennoisessa ei ehkä helpolla kosteutta tule viemäriin?

Ottaisko @Lappanen koneen laskuri kosteudenkin huomioon hyötysuhdelaskuissa?

Lappanen

Hyperaktiivi
Tuollainen simppeli laskuri menee sitten pieleen, mahdollisesti pahastikin, jos kosteutta tiivistyy tai jäätä muodostuu. Pyöriväkennoisessa ei ehkä helpolla kosteutta tule viemäriin?

Ottaisko @Lappanen koneen laskuri kosteudenkin huomioon hyötysuhdelaskuissa?

Voi olla juu, ei ole missään manuaalissa osunut silmään että miten tuo hyötysuhde lasketaan koneen toimesta.

No, se on ainakin testattu käytännössä säätöjä tehdessä, että kun poistoa lisää tarpeeksi jolloin talo alipaineistuu reilusti (hormin savupellin kautta alkaa käry haisemaan ja ulko-ovi imeytyy reippaasti kiinni), niin koneen ilmoittama poiston hyötysuhde on toistakymmentä prosenttia suurempi kuin tuloilman. Sama käänteisesti sitten ylipaineen kanssa, tulon hyötysuhde kasvaa suuremmaksi kuin poiston.

Swegon Casa W130 on kone.

Manuaalia, jos vilkaisee sivulta 23, niin näkee, että tosiaan on kaksi anturia ( T 5 ja T 8 ) jäteilmalle.

Swegon Casa W130 on kone.

Manuaalia, jos vilkaisee sivulta 23, niin näkee, että tosiaan on kaksi anturia ( T 5 ja T 8 ) jäteilmalle.

Tuo T5 on jäteilma-anturi ja T8 on jäätymissuoja-anturi mitä katsoin tuolta ohjeista.

Poistoa lisää, tuloa alas, arvot tähän taulukkoosi kunnes tulo/poistosuhde vähän yli 100? Anteeksi, olen aivan eri alan ihminen ja iv on mörkö.
Kyllä melkein uskaltaisin tuolla laskurilla ne siksi aikaa säätää, ennenkuin tulee ammattilainen katsomaan ne kohdilleen. Ei tee tuota säätöä vain suihkuttelun ja saunomisen jälkeen, muuten ei pidä paikkaansa lukemat.

poistoilmatuloilmatuloilmaPoistoilma jäähtymä8,2
Tuloilma LTo18,4ulkoilma lämpenemä9,4
Ulkoilma9tulo/poisto suhde115
0,726Poistoilma20,30,832Hyötysuhde0,604
Jäteilma12,1ero jäähtymä1,2

Mittasin juuri äsken lukemat ja tuota näytti itsellä LTR3. Poisto 51l/s ja Tulo 50l/s

Kyllä melkein uskaltaisin tuolla laskurilla ne siksi aikaa säätää, ennenkuin tulee ammattilainen katsomaan ne kohdilleen. Ei tee tuota säätöä vain suihkuttelun ja saunomisen jälkeen, muuten ei pidä paikkaansa lukemat.

poistoilmatuloilmatuloilmaPoistoilma jäähtymä8,2
Tuloilma LTo18,4ulkoilma lämpenemä9,4
Ulkoilma9tulo/poisto suhde115
0,726Poistoilma20,30,832Hyötysuhde0,604
Jäteilma12,1ero jäähtymä1,2

Mittasin juuri äsken lukemat ja tuota näytti itsellä LTR3. Poisto 51l/s ja Tulo 50l/s
Voisin ottaa kaikki nykyiset specsit ylös ja helpottaa henkistä ahdinkoani tekemällä niin. Olen ollut aivan romuna tämän tiedon saatuani.

Laitan ongelma-arvot takaisin kun iv-päivä lähestyy. Näkeehän sen esim. kosteusanturista jos jokin pahasti muuttuu jolloin ongelma-arvot vain takaisin.

Teen muutoksen AINOASTAAN Kotona-tilaan (oletus) jolloin ei tule turhaan plärättävää.

blobbo

Aktiivinen jäsen
Missä kohtaa nuo anturit on yleensä koneen sisällä? Heti kennon kyljessä, vai kanavan suulla? Josko itse virittelisi taas vaihteeksi DIY mittaukset. Aiemmin kun noiden kanssa leikin, oli lopputulema se että reippaasti alipaineella ollaan aina. Kone tosin on mallia jossa puhaltimia ei voi edes erikseen säätää, joten varmaan ihan loogistakin että nuo vanhat koneet on suunniteltu juuri noin, kun tulopuolella on aina se ylimräinen suodatin ja puhaltimet on muuten identtiset

Tällainen tuolta nyt tuli. Laitoin pokkana tehdas-asetukset (poisto 56%, tulo 55%). Toki ilma on nyt kostea jne mutta teen tämän huomenna uusiksi ja viimeistään silloin kun keli kuivuu.

Olen nyt rehellinen kun sanon että tulokanavasta tulee Ensimmäistä kertaa tähän vuodenaikaan lämmintä ilmaa. Tämä on hyvä lähtökohta. Pitääkö tässä tehdä joku tulitikkutesti nyt että näkee onko ali- vai ylipaineinen?

Edit: huomasin että tehdasasetuksilla R11 (tulo%) kipusi ad 92 ja R12 (poisto%) putosi ad 54. Se on turhan paljon, käsittääkseni eron pitäisi olla 5-10%. Tasapainotin eroa noiden kahden välillä niin että ero on nyt sellaiset 88/75.

Seurailen tätä aktiivisesti, ei minulla ole minkään hajun vertaa ilmamääristä nyt. Mutta kotona on mukava olla, ylimääräistä vetoa ei ole.

poistoilmatuloilmatuloilmaPoistoilma jäähtymä
7​
Tuloilma LTo
19​
ulkoilma lämpenemä
8​
HyötysuhdeUlkoilma
11​
Hyötysuhdetulo/poisto suhde
114​
0,778​
Poistoilma
20​
0,889​
Hyötysuhde
0,691​
Jäteilma
13​
ero jäähtymä
1​

Viimeksi muokattu:

puuteknikko

Vakionaama
Tällainen tuolta nyt tuli. Laitoin pokkana tehdas-asetukset (poisto 56%, tulo 55%). Toki ilma on nyt kostea jne mutta teen tämän huomenna uusiksi ja viimeistään silloin kun keli kuivuu.

Olen nyt rehellinen kun sanon että tulokanavasta tulee Ensimmäistä kertaa tähän vuodenaikaan lämmintä ilmaa. Tämä on hyvä lähtökohta. Pitääkö tässä tehdä joku tulitikkutesti nyt että näkee onko ali- vai ylipaineinen?

Edit: huomasin että tehdasasetuksilla R11 (tulo%) kipusi ad 92 ja R12 (poisto%) putosi ad 54. Se on turhan paljon, käsittääkseni eron pitäisi olla 5-10%. Tasapainotin eroa noiden kahden välillä niin että ero on nyt sellaiset 88/75.

Seurailen tätä aktiivisesti, ei minulla ole minkään hajun vertaa ilmamääristä nyt. Mutta kotona on mukava olla, ylimääräistä vetoa ei ole.

poistoilmatuloilmatuloilmaPoistoilma jäähtymä
7​
Tuloilma LTo
19​
ulkoilma lämpenemä
8​
HyötysuhdeUlkoilma
11​
Hyötysuhdetulo/poisto suhde
114​
0,778​
Poistoilma
20​
0,889​
Hyötysuhde
0,691​
Jäteilma
13​
ero jäähtymä
1​
Noilla arvoilla pitäisi kyllä olla turvallisesti alipaineen puolella. Kun et saa noita lämpötiloja tuon tarkemmin koneelta, ei voi tietysti sanoa mitään tarkkaa. Liekkitesti on helppo keino vielä varmistua asiasta, saattaa kyllä olla, että toteat alipaineen jo ilmavirrasta kämmenselän avulla kun avaat jonkun tuuletusluukun tms.

Back
Ylös Bottom