Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
MUHissa saattaa olla 8 portainen muuntaja mistä valitaan halutut jännitteet joten taulukon litrat ei välttämättä ole todellisetKonetta ajelen talvella 2/4 -nopeudella ja taulukon mukaan sillä asetuksella vain 35l/s, joka tämän kokoiseen taloon kuulostaa tosi pieneltä arvolta. Ilma ei siitä huolimatta ole lainkaan tunkkainen ja kylppärikin kuivaa mielestäni ihan normaalisti. Kesällä tulee ajeltua 3/4 nopeudella.
Ec-puhallin vaatii lisäkseen jonkin ohjauksen. Sitten mielummin koko kone uusi.Saisiko muhiin uudet ( varmatoimiset??) paremmalla hyötysuhteella toimivat puhaltimet vanhojen tilalle?
Mulla on neljännesvuosisadan pyörinyt muh 120, joka alkaa pitää jyrinää joka ei tokene imuroinnilla.
Mulla ei ainakaan koneessa ole erikseen kytkintä, mistä jälkilämmityspatterin voisi kytkeä kokonaan pois. Ainoastaan tuo termarin säätönuppi. Vai otitko sähköpiuhat irti?Muutama vuosi sitten unohdin Muh 100:ssa kesäkennon käytön jälkeen kytkeä jälkilämmityspatterin takaisin toimintaan ja sen koomin en ole jälkilämmitystä kaivannut.
Sittenhän säästöpotentiaali katoaa kokonaan. Yhtä paljon se uusi vie 60 l/s kuin tuo 35 l/s. Kyse on vain siitä onko 35 l/s riittävä. Sehän riippuu paljon asukkaiden määrästä ja asumistavoista eikä vain kämpän koosta.Konetta ajelen talvella 2/4 -nopeudella ja taulukon mukaan sillä asetuksella vain 35l/s, joka tämän kokoiseen taloon kuulostaa tosi pieneltä arvolta.
Eikö tuo naksahda pois kokonaan taakse kun kääntää... vai muistanko aivan väärin?Mulla ei ainakaan koneessa ole erikseen kytkintä, mistä jälkilämmityspatterin voisi kytkeä kokonaan pois. Ainoastaan tuo termarin säätönuppi. Vai otitko sähköpiuhat irti?
Se termari ihan minimissä se alkaa lämmittämään vasta kun kanavaan alkaa virrata pakkasilmaa.. Ei välttämättä ole haitaksi vaikka se silloin alkaisikin jo jälkilämmittämään.Mulla ei ainakaan koneessa ole erikseen kytkintä, mistä jälkilämmityspatterin voisi kytkeä kokonaan pois. Ainoastaan tuo termarin säätönuppi. Vai otitko sähköpiuhat irti?
Eikös normaalia ec puhallinta voi ohjata ihan potentiometrillä, tai vaikka kiinteillä vastuksilla.Ec-puhallin vaatii lisäkseen jonkin ohjauksen. Sitten mielummin koko kone uusi.
Joo, kun kerran puhaltimilla on uus elämä ja epämukavuuttakaan ei taida olla ja ajat matalalla IV:llä (samoten täällä napsun pienemmällä talvella).Hyvää pohdintaa ja taitaa tosiaankin jäädä nyt vaihtamatta. Konetta ajelen talvella 2/4 -nopeudella ja taulukon mukaan sillä asetuksella vain 35l/s, joka tämän kokoiseen taloon kuulostaa tosi pieneltä arvolta. Ilma ei siitä huolimatta ole lainkaan tunkkainen ja kylppärikin kuivaa mielestäni ihan normaalisti. Kesällä tulee ajeltua 3/4 nopeudella.
Kyllä, mutta se ja puhaltimet voi olla aika kallis paketti. Saako tonnilla?Eikös normaalia ec puhallinta voi ohjata ihan potentiometrillä, tai vaikka kiinteillä vastuksilla.
No se potentiometri maksaa n yhden euron, lähinnä se vastaava ec moottori olisi hyvä löytää, että pääsisi arvuuttelemaan onko siinä mitään järkeä.Kyllä, mutta se ja puhaltimet voi olla aika kallis paketti. Saako tonnilla?
Otin kytkentärasiassa olevan jälkilämmityspatterin liittimen irti.Mulla ei ainakaan koneessa ole erikseen kytkintä, mistä jälkilämmityspatterin voisi kytkeä kokonaan pois. Ainoastaan tuo termarin säätönuppi. Vai otitko sähköpiuhat irti?
Eikö tuo termari sitten toimi?Mulla ei ainakaan koneessa ole erikseen kytkintä, mistä jälkilämmityspatterin voisi kytkeä kokonaan pois. Ainoastaan tuo termarin säätönuppi. Vai otitko sähköpiuhat irti?
Nähtävästi ei, tuloilman lämpötila on aina 25 astetta riippumatta termarin asennostaEikö tuo termari sitten toimi?
Minä olen ottanut tuon rajoittimen pois. Täytyy vain huomioida että ei kierrä termostaattia vahingossa liian kuumalle. Voisiko tuota peltiläpyskää tuunata siten että on järkevä maksimirajoitus ja laajempi säätöalue alaspäin?Noniin nyt on termostaatti vaihdettu. Vaihdon yhteydessä huomasin, että säätönupissa oli kolmion mallinen pellinpalanen rajoittamassa säätimen liikettä. En tiedä onko tuommoinen tarkoitus siihen laittaa, mutta tuo pellinpala rajoitti termostaatin säätämistä. Kokeilin uuden termostaatin kanssa, niin tuon pellinpalan ollessa paikallaan, sama ongelma toistui. Patteri lähti välittömästi päälle vaikka minimiasetus valittuna. Otin tuon pellin pois, niin säätöalue on todella paljon laajempi.
Pitää odotella viileämpiä kelejä ja seurata lämpötilaa, jotta löytää sopivan termarin asennon. Nähtävästi siis termarissa itsessään ei ollut mitään vikaa, siinä oli vaan liian pieni säätöalue tuosta pellistä johtuen.
Olisko vähän vihjeitä miten ton nokka kytkimen saisi toimimaan noilla releilla, alaoitin jo tästä toisen ketjun kun tätä löytänyt. mutta just tuollaisen automaation haluaisin virittää HA:n mukaanJos innostusta ja harrastusta riittää niin vanhaa MUH-100 myllyä voi suht helposti automatisoida lisäämällä siihen kosteuden mukaan kytkeytyvän ilmanvaidon tehostuksen sekä vuorokaus- /viikkokellon mukaan ohjatun tehon alennuksen (esim: kytkimen perusasento=3, tehostus=4, alennus=2).
Itse toteutin tuon vuosia sitten aataminaikaisella tekniikalla, mutta nyt tuon pystysi tekemään esim. käyttäen 2 Wemos:ia, 2 relettä sekä 1 kosteusanturi. Jos haluaa hifistellä, lisätään vielä 4kpl DS18B20 lämpöanturia niin saadaan mitattua kaikki lämmönvaihtimen lämpötilat. Hintaa tuolle tulisi about 50€.
Takkatoiminta vaatisi yhden lisäreleen...
Itsellä Vallox Digit SE:ssä säädetty jälkilämmitys tavoittelemaan 15c tuloilmaa.Varmasti ihan mielenkiintoinen projekti tuommoinen, mutta ei taida itsellä mielenkiinto riittää. Tuosta kun ei varsinaisesti mitään säästöjä tule, eikä ongelmia kylppärin kuivumisen tai takan sytyttämisen kanssa ole havaittu. Olen itseasiassa nyt ihan tyytyväinen Muhiin, kun sain tuon jälkilämmityspatterin aisoihin.
Onko ajatusta, missä tuloilman lämpötilassa kannattaa alkaa jälkilämmitystä käyttämään? Tällä hetkellä tuloilma n. 15-asteista kun ulkona on pari astetta pakkasta. Vedon tunnetta ei edelleenkään olla havaittu. Mitenköhän alas tuo menee kovilla pakkasilla, jos ei jälkilämmitystä käytä?
Meillä kanssa sama kone 108m2 talossa 2 aikuista ja 3 lasta. Airthings mittaa ilmanlaatua ja 2 nopeudella hiilidioksidi pysyy 450-900ppm tasossa riippuen ketä on kotona. Itse pidän tuota hiilidioksidia tärkempänä mittauksena kuin kosteutta. Talvella kosteutta on aina liian vähän ja kesällä kostea ulkoilma pitää huolen, että ilmankosteus on korkea IV koneen nopeudesta riippumatta. Olen myös automatisointia miettinyt. Homeassistant käytössä ja jokin releboxi esim. shelly etäohjattava katkaisin voisi olla tähän hyvä. Automatisointi node-red:llä olisi helppo tehdä. Taisi Shellyjä löytyä myös neljällä relelähdöllä jos oikein muistan.Jos innostusta ja harrastusta riittää niin vanhaa MUH-100 myllyä voi suht helposti automatisoida lisäämällä siihen kosteuden mukaan kytkeytyvän ilmanvaidon tehostuksen sekä vuorokaus- /viikkokellon mukaan ohjatun tehon alennuksen (esim: kytkimen perusasento=3, tehostus=4, alennus=2).
Itse toteutin tuon vuosia sitten aataminaikaisella tekniikalla, mutta nyt tuon pystysi tekemään esim. käyttäen 2 Wemos:ia, 2 relettä sekä 1 kosteusanturi. Jos haluaa hifistellä, lisätään vielä 4kpl DS18B20 lämpöanturia niin saadaan mitattua kaikki lämmönvaihtimen lämpötilat. Hintaa tuolle tulisi about 50€.
Takkatoiminta vaatisi yhden lisäreleen...
...Olen myös automatisointia miettinyt. Homeassistant käytössä ja jokin releboxi esim. shelly etäohjattava katkaisin voisi olla tähän hyvä. Automatisointi node-red:llä olisi helppo tehdä. Taisi Shellyjä löytyä myös neljällä relelähdöllä jos oikein muistan.
Tuota en tullutkaan ajatelleeksi. Muuntajasta kyllä savut tulee ulos jos kaksi lähtöä vahingossa kytkee yhteen ja lisäksi bugi automaatiossa tekee saman.Ohjauksessa on huomioitava ettei missään tilanteessa oikosulje muuntajan lähtöjä, tuo voi olla haaste Shellyä käytettäessä. Pomminvarma tapa estää oikosulut on käyttää vaihtoreleitä. Aiheesta enemmän toisessa ketjussa
https://lampopumput.info/foorumi/threads/vallox-muh-ohjaaminen-ha-ssa.34456/#post-551557
Niin siis tiedät puhaltimien suhteet vanhastaan jotta tulo/poisto suhde säilyisi ja siitä sitten puhaltimien 0-10V ohjeet oikeiksi?10 V mittareilla, joten potikalla on helppo säätää nopeudet sopiviksi,
Kiitos, pitää vilkaista.@Elpakko , Ilmavan "pätkimistermostaatin" säädin löytyy muistaakseni laitteen yläreunassa olevan ohjauspaneelin takaa oikeasta reunasta. Jos oikein muistan niin se on asetettu katkaisemaan 4 asteessa. Säätimessä ei ole asteikkoa, joten sitä on säädettävä kokeilemalla (alkuperäinen asetus kannattaa merkitä ylös niin tarvittaessa voi palata lähtötilaan). Itse olen kääntänyt sitä jonkun verran kylmempään suuntaan.
Itsekin mietin tätä aiemmin, että olisko tuohon olemassa jokin fiksu ratkaisu. Laitoin sitten ilmastointiteipillä putken alalaitaan siten, että itse anturi ei ole putkessa kiinni vaan ikään kuin sojottaa putken sisällä. Ei ehkä kaikkein elegantein ja pitkäikäisin ratkaisu, mutta toiminut toistaiseksi ihan hienosti.Miten kannattaisi laittaa Ilmavaan lämpötilaanturit kiinni? Armaflex teipillä putken ulkopintaan, vai reikä poraten ja siitä läpi? Käytän Dallas-antureita eli D18B20 metalliputkessa.
Luukunraosta minä laitoin ihan sisä/ulkomittarin ulkoantureita, mahtui hyvin. Huoneista saapuvan poistoilmanmittaus on vaikein, koska tulee kahdella putkella ja niissähän on eri lämpötila. Kannattaa mittailla huoneventtiileistä myös niin näkee paljonko kanavissa lämpötilat muuttuu.Miten kannattaisi laittaa Ilmavaan lämpötila-anturit kiinni?
Minä laitoin anturi myllyn sisälle kuution kunkin sivun koteloon. Näin puheltimin tehot ja jälkilämmityspatteri (tuon olen tosin ottanut pois käytöstä) eivät tule mukaan laskentaan. Tiedä sitten miten nuo huomioidaan "oikeissa" hyötysuhdelaskelmissa.Miten kannattaisi laittaa Ilmavaan lämpötilaanturit kiinni
Koska MUH Ilmavan hyötysuhde ei ole kovin hyvä, säästöä kannattaa hakea optimoimalla ilmamäärää (eli vaihtaa vain sen verran ilmaa kun on tarpeen). Omaan MUHiin tein "automaation" jolla valittiin käytetty puhallinnopeus. Toteutus kahdella vaihtoreleellä joita ohjattiin kellokytkimellä ja kosteusanturilla. Nykyään releiden ohjaus olisi helppo tehdä ESP:llä ja HA:lla (vuorkausi-/viikkoajastus, kosteus- ja CO2-anturit yms).MUH Ilmava 100 vm.1999.
Vaihdoin uudet puhaltimen laakerit olikohan kolme kesää sitten ja se termari käännetty +10, eli siihen minimiin. En ole poistanut sitä metallirajoitinta ym. siitä.
Katoin, että sitäki vois optimoida Wemoksilla + antureilla, mutta ei maha jaksaa alkaa ropaileen niin paljoa
Tuo taitaa olla alunperin vähän alimitoitettu, kun asuinpinta-ala 155m2 + muut lämpimät +25 = 180 m2. Entinen autotalli muutettu makkariksi, joten sinne tehty uusi kanava.
Miettiny tässä, että laittaisko toisen Mitsun LN-35:sen kaveriksi, vai uuden ilmanvaihtokoneen? Pitäs saada sähkönkulutusta pienennettyä...
Toisen pumpun sijoituspaikka vähän vaikia. Ainoa järkevä paikka on samaan isoon tilaan puhaltamaan, mutta eri suunnasta (olohuone-keittiö eteinen noin 60 m2 tila).
Toki ehkä vois lisäeristettäki väkikatolle vähän laittaa, mutta siinä ne melkein mitä vois tehä.
Mitä mietteitä, mitä järkevää?
Millaista säästöä vois odottaa toisella Mitsulla tai uudella Valloxilla?
Paras vastine euroille on on ilppi. Sitten lienee yläpohjan lisäeristys. Lto-koneen vaihdosta ollaan montaa mieltä, osan mielestä toimivaa ei kannata vaihtaa, ei maksa itseään takaisin.MUH Ilmava 100 vm.1999.
Vaihdoin uudet puhaltimen laakerit olikohan kolme kesää sitten ja se termari käännetty +10, eli siihen minimiin. En ole poistanut sitä metallirajoitinta ym. siitä.
Katoin, että sitäki vois optimoida Wemoksilla + antureilla, mutta ei maha jaksaa alkaa ropaileen niin paljoa
Tuo taitaa olla alunperin vähän alimitoitettu, kun asuinpinta-ala 155m2 + muut lämpimät +25 = 180 m2. Entinen autotalli muutettu makkariksi, joten sinne tehty uusi kanava.
Miettiny tässä, että laittaisko toisen Mitsun LN-35:sen kaveriksi, vai uuden ilmanvaihtokoneen? Pitäs saada sähkönkulutusta pienennettyä...
Toisen pumpun sijoituspaikka vähän vaikia. Ainoa järkevä paikka on samaan isoon tilaan puhaltamaan, mutta eri suunnasta (olohuone-keittiö eteinen noin 60 m2 tila).
Toki ehkä vois lisäeristettäki väkikatolle vähän laittaa, mutta siinä ne melkein mitä vois tehä.
Mitä mietteitä, mitä järkevää?
Millaista säästöä vois odottaa toisella Mitsulla tai uudella Valloxilla?