Nord Stream 1 ja 2 "kaputt"

pamppu

Hyperaktiivi
Jossain jo väänneltiin Ukrainaa syylliseksi, mutta tuossa jutussa paatin vuokraamon omistaa Ukrainalaiset liikemiehet ja tekijät on liikkuneet väärennetyillä passeilla, eikä niistä ole hajua. Lähinnä näyttäis yritetyn kääntää syyttävää sormea Ukrainaan, koska Ukrainalaisomisteinen paatti on ensimmäinen asia jota ei ole peitelty.

Hmm…
 

burmanm

Vakionaama
Jossain jo väänneltiin Ukrainaa syylliseksi, mutta tuossa jutussa paatin vuokraamon omistaa Ukrainalaiset liikemiehet ja tekijät on liikkuneet väärennetyillä passeilla, eikä niistä ole hajua. Lähinnä näyttäis yritetyn kääntää syyttävää sormea Ukrainaan, koska Ukrainalaisomisteinen paatti on ensimmäinen asia jota ei ole peitelty.

Hmm…

Olisitko rehellisesti yllättynyt jos Ukraina olisi jutun takana? Hehän tästä eniten hyötyivät, tai itseasiassa olivat ainoita.
 

VesA

In Memoriam
Olisitko rehellisesti yllättynyt jos Ukraina olisi jutun takana? Hehän tästä eniten hyötyivät, tai itseasiassa olivat ainoita.
Mitäs ukrainalaiset tästä hyötyvät ? Vai tarkoitatko rahallista hyötyä: tämä kilpaili liikaa Ukrainan kautta kulkevan putkiston kanssa - nehän vuokraavat sitä edelleen venäläisille ja venäläiset maksavat kiltisti.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jossain jo väänneltiin Ukrainaa syylliseksi, mutta tuossa jutussa paatin vuokraamon omistaa Ukrainalaiset liikemiehet ja tekijät on liikkuneet väärennetyillä passeilla, eikä niistä ole hajua. Lähinnä näyttäis yritetyn kääntää syyttävää sormea Ukrainaan, koska Ukrainalaisomisteinen paatti on ensimmäinen asia jota ei ole peitelty.

Hmm…
Tuossa Zeitin jutussa on ainakin väitetty että paatista löytyi jälkiä räjähteistä. Mitenkähän tuollaiset pystyy selvittämään?
Jutussa on kuitenkin mainittu että siitä on hankala sanoa että kuka homman takana on kuitenkaan ollut...


 
Viimeksi muokattu:

burmanm

Vakionaama
Mitäs ukrainalaiset tästä hyötyvät ? Vai tarkoitatko rahallista hyötyä: tämä kilpaili liikaa Ukrainan kautta kulkevan putkiston kanssa - nehän vuokraavat sitä edelleen venäläisille ja venäläiset maksavat kiltisti.

Se ja samalla se varmistaa Ukrainalle, että venäläinen kaasu jatkuu tuota putkea pitkin tulevaisuudessakin. Muutenhan se räjähdys oisi voinut sattua siellä ja vain NS:t olisivat jääneet käyttöön - ikävämpi juttu.

Toki, jos noin selviäisi, niin PR haitta voisi olla aika ikävä Ukrainalle. Mutta eiköhän sellainen raportti julkaistaisi vasta sitten kymmenien vuosien päästä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Heti räjähdyksien jälkeen oli ainakin itselläni ensimmäinen ajatus, että ukranainalaisetko olisivat saaneet tuon aikaan. Maantieteellisistä syistä kuitenkin apua on tarvittu muualta, kun heidän pääsynsä merelle on monen mutkan takana. Myötämielisyyttä ja käytännön apua voi ajatella saadun melkein miltä tahansa taholta, jolla pääsy asianomaiselle merialueelle. Ajatus siitä, että Ukrainen sotilaallinen tai muu valtiollinen toiminta olisi keskeinä tekijänä on kuitenkin olosuhteiden takia melko kaukaa haettu. Käytännössä olisi pitänyt tukeutua Venäjän hallussa oleviin Itämeren alueisiin (Pietarin seudulta muutama sata kilometriä pitkin rannikkoa tai Kalingradin seudulta), jollainen operaatio olisi käytännössä äärimmäisen riskialtis kiinnijäämiselle. Noilla seuduilla voisi olettaa Ukrainan tiedustelupalveluilla olevan sen verran tukevaa jalansijaa, että tuon kaltaisen operaation valmistelu voisi periaatteessa olla omaehtoisesti mahdollista. Sen sijaan ulkomaista tukea (Nato- ja EU-maista esimerkiksi) olisi saanut melkein mistä tahansa tuollaisen operaation käytännön järjestelyihin, toki täysin yksityisenä laittomana kansalaistottelemattomuutena.
 

mobbe

Vakionaama
Jenkeillä oli kyky ja motivaatio räjäyttää putket näin vietiin Putinilta tärkeä kaasuase pois ikävä juttu nyt että venäjä päässyt sotkemaan Saksan ja Ukrainan välejä kun saanut syötettyä tarinaa ukrainan teoksi aika helpolla lännen mediaa on vietävissä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Jenkeillä oli kyky ja motivaatio räjäyttää putket näin vietiin Putinilta tärkeä kaasuase pois ikävä juttu nyt että venäjä päässyt sotkemaan Saksan ja Ukrainan välejä kun saanut syötettyä tarinaa ukrainan teoksi aika helpolla lännen mediaa on vietävissä.
Varmasti on kyky, mutta motivaation asettaisin vahvasti kyseenalaiseksi. Supervallan asemassa moisiin temppuihin ryhtyminen ei ole tarpeellista eikä asia riittävän painava moiseen ryhtymiseksi. Pikkutekijöiden puuhailultahan tuo kokonaisuutena vaikuttaa.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Eiköhän se ole parasta että ne putket ei ole käytökunnossa. Omasta puolestani on herttaisen yhdentekevää, kuka ne räjäytti. Harmi vaan kun yksi jäi ehjäksi mutta eipä tuo ole käytössä ollut sekään. Joka tapauksessa sakemanneille ajankohtaista laajemminkin opetella elämään ilman Siperian kaasuja.
 

lmfmis

Vakionaama
Ajatus että ukrainalaiset olisi palkanneet puolalaisoa sukeltajia ihme operaatioon ja hankkineet erikoiset muotoräjähteet ei kestä tarkastelua.

Kannattaa unohtaa,
 

kotte

Hyperaktiivi
Ajatus että ukrainalaiset olisi palkanneet puolalaisoa sukeltajia ihme operaatioon ja hankkineet erikoiset muotoräjähteet ei kestä tarkastelua.

Kannattaa unohtaa,
Puolasta varmaan löytyisi ihan ilman ulkomaista rahoitustakin tuhansittain väkeä, joka olisi valmis ja kykenevä tuollaiseen operaatioon aivan omalla rahoituksellakin. Sen verran selkäytimeen pesiytynyttä kaunaa löytyy venäläisten (ja saksalaisten) tekosien takia viimeisen 100 ... 200 vuoden ajoilta. Baltiassa on sama juttu. Suomalaisten ym. osalta jätän spekuloimatta.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Olisitko rehellisesti yllättynyt jos Ukraina olisi jutun takana? Hehän tästä eniten hyötyivät, tai itseasiassa olivat ainoita.
Olihan tuolla varsin monta hyötyjää. Kaikki muut maakaasuntuottajat paitsi Venäjä hyötyivät rahallisesti. Siis Norja, USA, arabit jne.
Sähköntuottajat hyötyivät valtavasta hintapiikistä. Venäjä hyötyi poliittisissa tavoitteissaan. Moni Venäjä-riippuvuuksista eroon haluava hyötyi jne.
 

fraatti

Hyperaktiivi

Investigators Puzzle Over Yacht’s Possible Role in Nord Stream Blast​

Authorities probe whether the leisure boat’s crew could have carried out an attack on the natural gas pipeline
1678650485861.png

 

Mekaniker

Vakionaama
Nyt vain unohtuu sellainen pieni detaili, että jos kaapelit laitetaan ryssän toimesta poikki, niin se on sitten sodanjulistus ja artikla 5. Eikä ryssät sellaiseen tohdi lähteä, koska se on sitten soronoo ja adjöö.
Enpä usko että se vaikuttaa suuresti, miten kävi kaasuputken kanssa?
Ennen kun politikot pohjoismaissa saavat luuri käteen soittamaan numeroon + 32 (0)2 707 3831 (Nato) niin paljon ehtii tapahtua:)
 

repomies

Hyperaktiivi
Enpä usko että se vaikuttaa suuresti, miten kävi kaasuputken kanssa?
Kaikki varmaan ymmärsivät, ettei kaasuputken räjäytys ainakaan Venäjän etu ollut. Täsmälleen saman vaikutuksen energian osalta Venäjä olisi saanut yksinkertaisesti ruuvaamalla hanat kiinni. Olemassaolevaa vain omaan kaupankäyntiin liittyvää infrastruktuuria ei ole mitään pienintäkään järkeä tuhota. Noilla putkilla olisi ollut Venäjälle enemmän arvoa ehjänä. Jonain päivänä nimittäin sota on ohi, ja kaasukin vielä virtaa Venäjältä.
 

Antero80

Vakionaama
Kaikki varmaan ymmärsivät, ettei kaasuputken räjäytys ainakaan Venäjän etu ollut. Täsmälleen saman vaikutuksen energian osalta Venäjä olisi saanut yksinkertaisesti ruuvaamalla hanat kiinni.
Ottamatta kantaa kuka ne räjäytti.
Niin tietysti se ei ole Venäjän etu, mutta voi kummasti helpottaa sisäpoliittista painetta tiettyjen päättäjien osalta kun infra on tuhoutunut vs. kaasuhana ruuvattu kiinni.

Toivottavasti joskus selviää kenelle kunnia kuuluu, jokatapauksessa hieno homma.
 

tuna

Vakionaama
Ottamatta kantaa kuka ne räjäytti.
Niin tietysti se ei ole Venäjän etu, mutta voi kummasti helpottaa sisäpoliittista painetta tiettyjen päättäjien osalta kun infra on tuhoutunut vs. kaasuhana ruuvattu kiinni.

Toivottavasti joskus selviää kenelle kunnia kuuluu, jokatapauksessa hieno homma.
Saapa nähdä.
 

VesA

In Memoriam
Niin tietysti se ei ole Venäjän etu
Venäläisillä on hiukan eri meininki tässä edun käsitteessä, räjäyttiväthän ne taannoin jotain asuttuja kerrostalojakin ihan vaan jotta voisivat syyttää siitä jotain porukkaa.

Jos putkien on katsottu tulleen äkkiä turhiksi siinä mielessä, että riippuvuutta niillä ei enää saada aikaan ja tulevaisuuden bisnekset ovat pitkien aikojen päässä - ja siinä vaiheessa kun kaasua ehkä joku suostuu taas ostamaan sitä tarvitaan enää vähän - niin mikäs ongelma se on räjäyttää putket niin että yksi jää odottamaan ja kolme posautetaan pois. Ja sitten osoitellaan muita. Eikös tämä olisi ihan perinteistä venäläistä epävarmuuden ja hämmingin tuottamista.
 

bungle

Vakionaama
Eikös tämä olisi ihan perinteistä venäläistä epävarmuuden ja hämmingin tuottamista.

Ja kaikenlaisia muitakin teorioita on mahdollista esittää, kuten että ”Aasia, se on tulevaisuutemme”. Järjellä on myös aina turha selittää järjettömyyttä, mitä tapahtuu kokoajan.
 

kotte

Hyperaktiivi
Saapa nähdä.
Hyvinhän syyllinen voi löytyä tuolta isän suunnalta. Onhan tullut osoitetuksi, että strateginen ajattelu ei heidän vahvoja puoliaan johtamisen heikkouksien ohella. Asiahan on voinut mennä niin, että putkien räjäyttelyn on kuviteltu murtavan eurooppalaisten (etenkin saksalaisten) selän, vaikkakin lopputulos on lähinnä naulannut ajattelemaan asiat "puhtaammalta pöydältä". Johtaminenkin on voinut mennä niin, että jokin välitason nilkki on kuvitellut suuren johtajan ilahtuvan, kun ryhdytään oma-alotteisesti rökittämään vastahankaista kauppakumppania.
 

Antero80

Vakionaama
Venäläisillä on hiukan eri meininki tässä edun käsitteessä, räjäyttiväthän ne taannoin jotain asuttuja kerrostalojakin ihan vaan jotta voisivat syyttää siitä jotain porukkaa.

Jos putkien on katsottu tulleen äkkiä turhiksi siinä mielessä, että riippuvuutta niillä ei enää saada aikaan ja tulevaisuuden bisnekset ovat pitkien aikojen päässä - ja siinä vaiheessa kun kaasua ehkä joku suostuu taas ostamaan sitä tarvitaan enää vähän - niin mikäs ongelma se on räjäyttää putket niin että yksi jää odottamaan ja kolme posautetaan pois. Ja sitten osoitellaan muita. Eikös tämä olisi ihan perinteistä venäläistä epävarmuuden ja hämmingin tuottamista.
Riippunee mitä tarkoitetaan Venäjällä ja venäläisillä.
Vaikea uskoa että kummassakaan noissa tapauksissa etua on ollut normaaleille Venäjän kansalaisille, päinvastoin.
 

jarkko_h

Vakionaama
Tanska oli hiljaa silloin kun tömähti, minkä takia suu aukeaa vasta nyt?

Olisko tutkittu ennen hutkimista?

Venäjällä syyllinen löytyy mihin tahansa murhaan, attentaattiin... yleensä 12 tunnissa FSBn toimesta. 'Syyllinen'" jo kopissa ja syyllisen ajokortit, natsitaustat... lehdistölle kerrottu siinä vaiheessa kun länsimaissa vasta nimettäisiin tutkijoita.
 

Jule

Vakionaama
Toisaalta voidaan kysyä mitä etua siitä olisi Tanskalle ollut, että olisivat esittäneet tietonsa lehdistölle ja samalla tietysti myös venäläisille? Kaiken todennäköisyyden mukaan tiedustelupalveluiden yms asiaankuuluvien tahojen välillä tuota tietoa on jaettu, jota kautta myös valtiooden johto on ollut asiasta perillä.
 

Jule

Vakionaama
Olisko tutkittu ennen hutkimista?

Venäjällä syyllinen löytyy mihin tahansa murhaan, attentaattiin... yleensä 12 tunnissa FSBn toimesta. 'Syyllinen'" jo kopissa ja syyllisen ajokortit, natsitaustat... lehdistölle kerrottu siinä vaiheessa kun länsimaissa vasta nimettäisiin tutkijoita.
Tai sitten syyllinen on liukastunut siellä 8. kerroksen parvekkeella ja pudonnut. Vahingossa.
 

Jule

Vakionaama
No mitä etua oli tanskalle ja länsimaille salata tieto ja kuvat?
No se nyt voisi olla esim se että tanskalaiset pystyvät seuraamaan noiden venäläisten erikoisalusten tekemisiä, niiden ollessa siinä käsityksessä että kukaan ei tiedä mitään.

Ja se että ei soiteta lehdistölle ei ole sama asia kuin tiedon salaaminen. Perus kansalaisen kannaltahan sillä ei ole paskan merkitystä kuka sen putken on räjäyttänyt.
 

jarkko_h

Vakionaama
No mitä etua oli tanskalle ja länsimaille salata tieto ja kuvat?

Tätä on vaikea arvata, mutta arvaan kuitenkin:
1. salaamisella voidaan haluta salata valvontalaitteiston kyvykkyyttä.
2. salaamisella voidaan haluta varmistaa tekaistujen puolustusten ja alibien teko. Normi tapa tutkimuksessa kun kysytään syylliseltä selitystä. Lavrov ja Peskov kyllä keksivät valheet jos korttitermeillä heti peli auki.
3. salaamisen syy voi olla että tutkinta kesken ja halutaan kerätä tiedot eri lähteistä (transponderit, satelittikuvat...) ennen julkaisua. Yhdistelemällä tietoa vasta voi olla varma aluksista ja niiden lähtösatamista.
4. Julkaisu ja varsinkaan keskeneräisen tutkimuksen julkaisu ei kuulu tutkimukseen. Some aikana ollaan totuttu että asioita julkaistaan.
 
Back
Ylös Bottom