Swegon itkua, parkua ja säätöä

T76

Aktiivinen jäsen
Meillä vanhempi R120 Premium, ilman mitään sähköpattereita. Mitenköhän tuosta ilman Modbus-ohjausta huomaisi mahdolliset huurteenpoisto-ongelmat? Noin korvakuulolta tuntuisi pöhisevän ihan tasaisesti (nyt kun laakerit kunnossa) asetusten mukaan, tehostaa jos valitsee manuaalisesti tilan (ei kosteusanturia laitettuna).

Löytyy tosiaan neljä lämpötila-arvoa mittauksista, yksi lienee jäteilman lämpötila.

repomies

Hyperaktiivi
Meillä vanhempi R120 Premium, ilman mitään sähköpattereita. Mitenköhän tuosta ilman Modbus-ohjausta huomaisi mahdolliset huurteenpoisto-ongelmat? Noin korvakuulolta tuntuisi pöhisevän ihan tasaisesti (nyt kun laakerit kunnossa) asetusten mukaan, tehostaa jos valitsee manuaalisesti tilan (ei kosteusanturia laitettuna).

Löytyy tosiaan neljä lämpötila-arvoa mittauksista, yksi lienee jäteilman lämpötila.
Näet jäteilman lämpötilasta, sekoileeko kone omiaan. Jos jäteilma on säädöissään olevalla ilmanvaihdolla ja puhtailla suodattimilla luokkaa -10C @-20C ulkona, kaikki on kunnossa.

repomies

Hyperaktiivi
tehostaa jos valitsee manuaalisesti tilan (ei kosteusanturia laitettuna).
Btw, minulla on jossain R5 swegonin orggis poistoilma-anturi, jossa on kosteusmittaus mukana. Jos kiinnostaa, kysypä valmistajalta käykö R5 mallin anturi tuohon vanhempaan.

7PP

Jäsen
Meillä oli aikoinaan liki pari vuosikymmentä Enervent Pingvin, jossa jäätymisenestologiikka hyödynsi mielestäni lämpötilan lisäksi laitteen sisäistä kosteusanturia. Tosin meillä koko jäätymisenesto oli aina kytkettynä pois päältä, eikä silti edes huippupakkasilla (-25...-30C) saunottaessa mennyt kenno jäähän, kun sitä useamman kerran vuosien varrella tarkastelin.

Eikä sitä jäätymisenestoa edes tehtaan edustajan mukaan yleensä tarvinnut käytännössä käyttää. - heidän kokemustensa ja testiensä mukaan. Ihmettelenkin , onko näillä Swegoneillakaan oikeasti tarvetta tuohon jäätymisenestotoimintoon - ovathan nuo koneet varsin identtisiä (lieneekö jopa sama pyörivä kenno, ainakin näyttävät kokolailla samanlaisilta...).

Entä sattuuko joku tietämään, onko markkinoilla nykyään yhtään sellaista pyöriväkennoista laitetta, jossa olisi jäätymisenesto joko kytkettävissä asetuksista pois päältä tai ainakin hyödyntäisi järkevällä tavalla myös kosteusanturia? Pingvinin valmistus näyttää päättyneen...

fraatti

Hyperaktiivi
Entä sattuuko joku tietämään, onko markkinoilla nykyään yhtään sellaista pyöriväkennoista laitetta, jossa olisi jäätymisenesto joko kytkettävissä asetuksista pois päältä tai ainakin hyödyntäisi järkevällä tavalla myös kosteusanturia? Pingvinin valmistus näyttää päättyneen...

Pingvin XL esim

repomies

Hyperaktiivi
Asetettu huonelämpötila ei selvinnyt virtojen katkaisusta. Samoin huurteen estoon liittyvät asetukset olivat menneet nollille. Tarkoittaako tuo, ettei ko. asetuksia kirjoiteta pysyvään muistiin?

Olisi hyvä saada modbus rekistereistä listaus, joissa pysyvään muistiin kirjoitettavat tiedot saisi varmistettua.
Kokeilin kirjoitella smart control rekisteriin 4x5019 koneen oman CO2-ohjauksen ollessa aktiivisena. Eipä onnistunut, tai sillä ei ollut mitään vaikutusta. Kuten arvasit, kone käyttää tuota rekisteriä ilmeisesti itsekin.

Otin koneen CO2-ohjauksen pois päältä. Silloin rekisteriin 4x5019 voi kirjoittaa, laitoin sinne +10. Puhaltimet saivat kumpikin +10% vauhtia. Sammutin koneen virtakytkimestä, odotin hetken. Pistin takaisin päälle. Kone oli palannut normaaliin puhallusnopeuteen.

MOT? Tuota smart control rekisteriä voinee käyttää ihan turvallisesti koneen ohjailuun ihan niin nopealla syklillä, kuin haluaa. Sitä ei tallenneta mihinkään pysyvästi. Fantastista.

Seuraavaksi koneen oma CO2-ohjaus lentää kuikkaan ja koodaan paremman itse, kuten sinäkin olet tehnyt. Minullakin on Netatmot, ja sen lisäksi sitten tuo koneen CO2-anturi tietysti vielä, jatkossa enimmäkseen turhana.

Kovien pakkasten huurteenpoistotoiminnon aikana tuota ei voi käyttää, mutta minulla on sellainen tunne, että se ei haittaa. Laitan koneen normaalinopeuteen mielestäni riittävän pakkaskelien ilmanvaihdon, joka on lähinnä "poissa" asetuksen nopeus. Ei täällä CO2 lukemat mitenkään järkyttävän korkeiksi nousseet sinäkään aikana, kun nyt koneen huurteenpoisto oli pois päältä, ja olin säätänyt normaali-nopeuden pienemmäksi kuin aiemmin. Kovalla pakkasella takka lämpenee kuitenkin suurella todennäköisyydellä, ja se lisää hetkellisesti kuitenkin ilmanvaihtoa.

Sittenpä vain ohjailee smart control -rekisteristä muina aikoina eli lämpimämmässä kuin -11C CO2 tilanteen mukaan nopeutta. Niin, defrost active tipahti nollaan ulkoilman ollessa -11C. Tosin en päässyt loggaamaan sitä aktiivisesti takkatilan ollessa päällä tunti kerrallaan, joten on se voinut tipahtaa pois vähän kylmemmässäkin.

Sukke

Aktiivinen jäsen
Kokeilin kirjoitella smart control rekisteriin 4x5019 koneen oman CO2-ohjauksen ollessa aktiivisena. Eipä onnistunut, tai sillä ei ollut mitään vaikutusta. Kuten arvasit, kone käyttää tuota rekisteriä ilmeisesti itsekin.

Otin koneen CO2-ohjauksen pois päältä. Silloin rekisteriin 4x5019 voi kirjoittaa, laitoin sinne +10. Puhaltimet saivat kumpikin +10% vauhtia. Sammutin koneen virtakytkimestä, odotin hetken. Pistin takaisin päälle. Kone oli palannut normaaliin puhallusnopeuteen.

MOT? Tuota smart control rekisteriä voinee käyttää ihan turvallisesti koneen ohjailuun ihan niin nopealla syklillä, kuin haluaa. Sitä ei tallenneta mihinkään pysyvästi. Fantastista.

Seuraavaksi koneen oma CO2-ohjaus lentää kuikkaan ja koodaan paremman itse, kuten sinäkin olet tehnyt. Minullakin on Netatmot, ja sen lisäksi sitten tuo koneen CO2-anturi tietysti vielä, jatkossa enimmäkseen turhana.

Kovien pakkasten huurteenpoistotoiminnon aikana tuota ei voi käyttää, mutta minulla on sellainen tunne, että se ei haittaa. Laitan koneen normaalinopeuteen mielestäni riittävän pakkaskelien ilmanvaihdon, joka on lähinnä "poissa" asetuksen nopeus. Ei täällä CO2 lukemat mitenkään järkyttävän korkeiksi nousseet sinäkään aikana, kun nyt koneen huurteenpoisto oli pois päältä, ja olin säätänyt normaali-nopeuden pienemmäksi kuin aiemmin. Kovalla pakkasella takka lämpenee kuitenkin suurella todennäköisyydellä, ja se lisää hetkellisesti kuitenkin ilmanvaihtoa.

Sittenpä vain ohjailee smart control -rekisteristä muina aikoina eli lämpimämmässä kuin -11C CO2 tilanteen mukaan nopeutta. Niin, defrost active tipahti nollaan ulkoilman ollessa -11C. Tosin en päässyt loggaamaan sitä aktiivisesti takkatilan ollessa päällä tunti kerrallaan, joten on se voinut tipahtaa pois vähän kylmemmässäkin.

Hienoa, että smart controlia voi käyttää huoletta. Tai niin olen aiemman ymmärtämättömyyteni vuoksi käyttänytkin. Laitoin Home Assistantiin liukusäätimen, jolla voi valita CO2-pitoisuudelle pohjatason. Saa säädettyä poissaolon tunnistautumista ja muutoinkin reagointia pitoisuuksiin. Voisihan tuohon lisätä poissa tilalle eli -20 % arvolle poikkeavan ehdon, eli käyttää esim. -19 % arvoa niin pitkään, että pitoisuus laskee oikeasti alas, ettei poissa-tilan mene väärin perustein päälle. Samoin yläpäähän voisi laittaa oman säädön. Nyt muistaakseni kiinteä 400 vai 600 haarukka, jossa tehoa muutetaan lineaarisesti. Laite siis menee automaattisesti poissa-tilaan, kun ohjaus saa arvon -20 %. Tai noin ainakin meidän asetuksilla - riippuuko tuo sitten asetetusta kotona- ja poissa-tilan välisestä erosta prosenttiyksikköinä? Meillä taitaa olla erona tuo 20.

Olen säätänyt myös huonelämpötilaa sähkön hinnan perusteella. Lisäsin siihen myös ulkolämpötilan muuttujaksi eli kovilla pakkasilla hinta johtaa aiemmin matalampaan huonelämpötilan asetukseen. Uskaltaakohan tuota huonelämpötilan asetusta rukkailla useampia kertoja päivässä?

Päädyn luultavasti myös siihen, että laitteen kotona-tilan nopeuksia otetaan talveksi tai pysyvästi alaspäin. Raja haetaan riittävän ilmanvaihdon ja tarvittaessa kosteustilanteen perusteella. Lisäpoistoa tulee sitten huurtumisen estosta, jos takkatilaa jättää tauolle. Takkaa meillä ei juurikaan polteta eli lisäilmanvaihtoa ei sitä kautta ole luvassa.

Voihan tuo pysyvä alempi puhallinnopeusvalinta toimia läpi vuoden, jos tehostusta saa smart controlin kanssa tarpeeksi ylös. Tai miksei saisi, kun säätövara oli kai -100..+100 %.

Ei tämä ihan toivottomalta enää näytä tai ehkä tilanne on siedettävä. Kylmien säiden tarveperustainen ilmanvaihto jää pois, kun takkatilan kanssa smart control ei ole käytettävissä. Tuon kanssa voi kuitenkin elää, kun puhallinnopeuden voi tiputtaa pysyvästi pakkasia varten alas, mutta säädettävyys normaaliolosuhteissa säilyy kuitenkin smart controlin kanssa. Sulatuksia voi sitten halutessaan lisätä takkatilojen väliin, jos kosteuskuormitus on korkea. Laitteen pois ja päälle kytkemällä voi sitten hakea viimeisiä säästöjä kovissa pakkasissa, jos ilmanvaihto tuntuu -30 asteessa liiallisesta.

Näinkö on viikonlopun aikana syntynyt laitteelle kaksi toimivaa ohjausta, jotka antavat mahdollisuuden laitteen käytölle myös Suomen olosuhteissa. Luulisi Swegonilla olevan tarvittavat tiedot ja taidot tehdä tuo satunnaista amatöörit paremmin, vaikka nyt tilanne vaikuttaisi olevan päinvastainen.

repomies

Hyperaktiivi
Ei tämä ihan toivottomalta enää näytä tai ehkä tilanne on siedettävä. Kylmien säiden tarveperustainen ilmanvaihto jää pois, kun takkatilan kanssa smart control ei ole käytettävissä.
Smart control ei ole käytettävissä, mutta commissioning mode on vaihtoehto takkatilalle. Rekisteri 4x5029. Testikelit menivät tältä erää, mutta kaiken järjen mukaan se toimii kuten ilmavirtojen säädössä käyttöönottotila. Eli huurteenpoisto kytkeytyy pois päältä tuotakin käyttäen. Minulla on nyt loggaus menossa, miten kauan tuo asetus pysyy päällä kun sen on modbusista käskenyt päälle. Ensin modbusin kautta kirjoitetaan 1234, sitten haluttu toimintatila numerona (away, normal, boost, mitä näitä nyt on).

En usko, että commissioning mode olisi sellainen asetus joka kirjoiteltaisiin mihinkään flashilla. Sehän lipsahtaa pois päältä heti jos liikkuu käyttöliittymän valikoissa tai yksinkertaisesti odottaa riittävän kauan valikko auki.

repomies

Hyperaktiivi
Vastaus commissioning moden päälläolon kestolle on puoli tuntia. Saahan sitä käskytellä jonkin verran, jos haluaa puhallinnopeuksia säädellä pakkasella, mutta täysin tehtävissä.

7PP

Jäsen
Huoh...

Näyttää pahasti siltä, että meidän Casa R120 hajosi, ja ainoa käytännössä mahdollinen korvaava laite on ilmeisesti juurikin tuo Casa R5.

Minulla on Home Assistant parhaillaan kokeilukäytössä ja jonkinmoinen kasa Shellyn laitteita myös, eli pientä kotiautomaatiota olen rakentelemassa. Ajatuksena olisi nyt yrittää ottaa haltuun myös tuon tulevan Casa R5:n huurtumisenesto heti alusta pitäen, jos vain mahdollista.

Ilmeisesti pitäisi siis hankkia ja asennuttaa myös tuo SEC-moduuli itse IV-laitteeseen, jotta siihen pääsee käsiksi Modbusin kautta. Mutta mitä muuta HW- ja SW-kikkaretta käytännössä tarvitsen? Home Assistantin luonnollinen paikka ethernet-liitynöineen ja PoE:ineen on muutaman huoneen päässä kodinhoitohuoneesta, jossa IV-koje puolestaan on. Mieluiten käyttäisin WiFi-yhteyttä, jos käytännössä mahdollista ja järkevää.

Osaisiko joku asiaa tunteva ystävällisesti omien kokemustensa perusteella suositella, miten tuo väli kannattaisi fiksuimmin rakentaa? Eli mitä HW-palikoita SEC:n ja HA:n väliin? Ja miten onnistuu langattomasti / miten, jos pitää tyytyä vetämään sarjaliikennepiuhalla SEC <=> HA?

Entä miten R5:n Modbus-rekisterit saa käytännössä näkymään HA:ssa (= mitä kaikkia SW-komponentteja tarvitaan), ja millaisia monitoreinteja ja ohjauksia olette käytännössä saaneet rakennettua?

Kaikesta tiedosta kiitollisena...

Sukke

Aktiivinen jäsen
Smart control ei ole käytettävissä, mutta commissioning mode on vaihtoehto takkatilalle. Rekisteri 4x5029. Testikelit menivät tältä erää, mutta kaiken järjen mukaan se toimii kuten ilmavirtojen säädössä käyttöönottotila. Eli huurteenpoisto kytkeytyy pois päältä tuotakin käyttäen. Minulla on nyt loggaus menossa, miten kauan tuo asetus pysyy päällä kun sen on modbusista käskenyt päälle. Ensin modbusin kautta kirjoitetaan 1234, sitten haluttu toimintatila numerona (away, normal, boost, mitä näitä nyt on).

En usko, että commissioning mode olisi sellainen asetus joka kirjoiteltaisiin mihinkään flashilla. Sehän lipsahtaa pois päältä heti jos liikkuu käyttöliittymän valikoissa tai yksinkertaisesti odottaa riittävän kauan valikko auki.

Vastaus commissioning moden päälläolon kestolle on puoli tuntia. Saahan sitä käskytellä jonkin verran, jos haluaa puhallinnopeuksia säädellä pakkasella, mutta täysin tehtävissä.

Kuulostaa lupaavalta. Kotona-tilahan kattaa suuren osan tarpeesta. Alempi teho voisi tulla kyseeseen, jos ilmanvaihdon tarve on hyvin pieni tai esim. poissaollessa. Ja korkeampi teho lähinnä hetkellisissä tehostuksissa. Samoin laitteen sammutusta voisi halutessaan käyttää.

Saako smart controlilla muuten säädettyä ohjauksen yli ja alle poissa- ja tehostus-tilojen? Jos saa, voisi pysyvät asetukset tehdä puhtaasti talven poikkeuskäyttöä varten eli poissa vaikkapa 35, kotona 45 ja tehostus 55. Näitä voisi sitten commissioning modella vaihdella poikkeuolosuhteissa. Normaalikäytössä säästäisi sitten suhteessa kotona-tilaan esim. -10...+30 % eli CO2-säädön saisi puhallusnopeusvälille 35-75.

Vai vaikuttaako nuo rajat myös koneen RH-automatiikan tehostuksiin? Eli tehostus säätyy maksimissaan arvoon 55? Eli saisi tehdä oman RH-automatiikan sitten normaaliajallekin smart controllin kautta. Tuo minulla osittain onkin jo mukana eli miinusmerkkistä omaa ohjausta pienennetään, jos ilmankosteuden perus on tarvetta tehostukselle.

Jos sitä commissioning modea voi turvallisesti liipaista tiheästikin päälle, niin ei kai siinä. Miten tuo 1234 ja toimintatila syötetään? Kaksi peräkkäistä kirjoitusta pienellä viiveellä? Alkaako puolen tunnin aika uudelleen, jos säätötilan ottaa käyttöön esim. 29,5 minuutin välein?

Onhan tuossa askartelua, mutta täytyyhän sitä harrastuksia olla. Tässä olisi hyvä paketti Home Assistantin HACSin kautta asennettavaksi. Sisältäisi perusohjaukset käyttäjän valinnoilla samoin kuin saisi halutessaan ottaa poikkeusolosuhteiden purkkaratkaisun ja säätää siihen liittyen perusasioita. Itselläni loppuu taidot kesken.

Sukke

Aktiivinen jäsen
Huoh...

Näyttää pahasti siltä, että meidän Casa R120 hajosi, ja ainoa käytännössä mahdollinen korvaava laite on ilmeisesti juurikin tuo Casa R5.

Minulla on Home Assistant parhaillaan kokeilukäytössä ja jonkinmoinen kasa Shellyn laitteita myös, eli pientä kotiautomaatiota olen rakentelemassa. Ajatuksena olisi nyt yrittää ottaa haltuun myös tuon tulevan Casa R5:n huurtumisenesto heti alusta pitäen, jos vain mahdollista.

Ilmeisesti pitäisi siis hankkia ja asennuttaa myös tuo SEC-moduuli itse IV-laitteeseen, jotta siihen pääsee käsiksi Modbusin kautta. Mutta mitä muuta HW- ja SW-kikkaretta käytännössä tarvitsen? Home Assistantin luonnollinen paikka ethernet-liitynöineen ja PoE:ineen on muutaman huoneen päässä kodinhoitohuoneesta, jossa IV-koje puolestaan on. Mieluiten käyttäisin WiFi-yhteyttä, jos käytännössä mahdollista ja järkevää.

Osaisiko joku asiaa tunteva ystävällisesti omien kokemustensa perusteella suositella, miten tuo väli kannattaisi fiksuimmin rakentaa? Eli mitä HW-palikoita SEC:n ja HA:n väliin? Ja miten onnistuu langattomasti / miten, jos pitää tyytyä vetämään sarjaliikennepiuhalla SEC <=> HA?

Entä miten R5:n Modbus-rekisterit saa käytännössä näkymään HA:ssa (= mitä kaikkia SW-komponentteja tarvitaan), ja millaisia monitoreinteja ja ohjauksia olette käytännössä saaneet rakennettua?

Minulla on se Swegonin SEC käytössä ja USB-liitänteinen RS-485 sovitin Rasberryyn suoraan liitettynä. Ilman SECiäkin ilmeisesti pärjää, mutta vaatii vähäisesti askartelua - @repomies osasi kertoa tuosta.

Oma sovitin on muistaakseni seuraava:

En itse hallitse kovin hyvin Home Assistantin puolta niin olen tehnyt Node Redissä käytännössä kaiken. Siellä sain myös modbus-yhteyden lyhyen kokeilun jälkeen toimimaan. Mode Redissä voi JavaScriptillä tehdä mitä vaan tai ainakin mitä osaa. Kunhan pääsee sisälle Node Redin logiikkaan ja tutuksi tiedon rakenteeseen ja "virtaukseen", on Node Redin käyttäminen suhteellisen helppoa.

Luen ja kirjoitan tiedot Node Redissä. Home Assistantiin julkaisen tiedot MQTT:llä, jossa tiedot saa otettua sensoreina käyttöön määrittelemällä ne confugation.yaml-tiedostoon. Tuo on aika suoraviivaista, kunhan tiedot on saanut MQTT:lla julkaistua. Vaatii tietenkin MQTT-palvelimen HA:aan kylkeen, mutta sen asentaminen on triviaalia ja saattaa tulla asennettavaksi muita HA:n käyttötarpeita varten joka tapauksessa. Kun sensorit on tehty, on niitä helppo hyödyntää Home Assistantissa ja Node Redissä.

Varmaan suoraviivaisempaa olisi ottaa tiedot suoraan Home Assistantiiin. Olen vain jäänyt Node Redin jumiin, kun olen kaikki ohjaukset tehnyt myös siellä.

RS485-sovittimia näyttäisi löytyvän myös wifi-yhteydellä, saako näitä toimimaan HA:n kanssa?

Kannattaa harkita tarkkaan R5:n hankkimista. Ilman erillistä ohjausta kovemmilla pakkasilla toiminta on vähintäänkin kyseenalaista.

T76

Aktiivinen jäsen
Mitä teillä on säädettynä tuohon R5:n "Huurteenpoisto" -valikkoon? Onko tuloilman minimilämpö täpättynä, ja mikä arvo siinä on? Mitä tiloja "normaalin" lisäksi voi valita, jos mitään? Meilläkin tosiaan R5 menisi heittämällä samaan asennuslevyyn, mutta ehkäpä pitää maksaa seuraavasta koneesta enemmän, jos tuota ei saa kukaan pelittämään.

1704716909120.png

repomies

Hyperaktiivi
Kuulostaa lupaavalta. Kotona-tilahan kattaa suuren osan tarpeesta. Alempi teho voisi tulla kyseeseen, jos ilmanvaihdon tarve on hyvin pieni tai esim. poissaollessa. Ja korkeampi teho lähinnä hetkellisissä tehostuksissa. Samoin laitteen sammutusta voisi halutessaan käyttää.

Saako smart controlilla muuten säädettyä ohjauksen yli ja alle poissa- ja tehostus-tilojen? Jos saa, voisi pysyvät asetukset tehdä puhtaasti talven poikkeuskäyttöä varten eli poissa vaikkapa 35, kotona 45 ja tehostus 55. Näitä voisi sitten commissioning modella vaihdella poikkeuolosuhteissa. Normaalikäytössä säästäisi sitten suhteessa kotona-tilaan esim. -10...+30 % eli CO2-säädön saisi puhallusnopeusvälille 35-75.

Vai vaikuttaako nuo rajat myös koneen RH-automatiikan tehostuksiin? Eli tehostus säätyy maksimissaan arvoon 55? Eli saisi tehdä oman RH-automatiikan sitten normaaliajallekin smart controllin kautta. Tuo minulla osittain onkin jo mukana eli miinusmerkkistä omaa ohjausta pienennetään, jos ilmankosteuden perus on tarvetta tehostukselle.

Jos sitä commissioning modea voi turvallisesti liipaista tiheästikin päälle, niin ei kai siinä. Miten tuo 1234 ja toimintatila syötetään? Kaksi peräkkäistä kirjoitusta pienellä viiveellä? Alkaako puolen tunnin aika uudelleen, jos säätötilan ottaa käyttöön esim. 29,5 minuutin välein?

Onhan tuossa askartelua, mutta täytyyhän sitä harrastuksia olla. Tässä olisi hyvä paketti Home Assistantin HACSin kautta asennettavaksi. Sisältäisi perusohjaukset käyttäjän valinnoilla samoin kuin saisi halutessaan ottaa poikkeusolosuhteiden purkkaratkaisun ja säätää siihen liittyen perusasioita. Itselläni loppuu taidot kesken.
Nyt on liian paljon kysymyksiä. En tiedä vastauksia suurimpaan osaan, kokeilemalla nuo selviää. Mutta tuon commissioning moden osalta tosiaan kaksi kirjoitusta samaan rekisteriin, pieni viive väliin. En kokeillut säätötilan uudelleen pakottamista 29 minuutin kohdalla. Kokeilemalla sekin selviää.

Itse en laitetta lähtisi sammuttamaan, ellei sähkön hinta huitele jossain yli eurossa. Ei tuo hirveästi nimittäin sähköä vie, suhteessa raikkaan ilman arvoon.

repomies

Hyperaktiivi
Mitä teillä on säädettynä tuohon R5:n "Huurteenpoisto" -valikkoon? Onko tuloilman minimilämpö täpättynä, ja mikä arvo siinä on? Mitä tiloja "normaalin" lisäksi voi valita, jos mitään? Meilläkin tosiaan R5 menisi heittämällä samaan asennuslevyyn, mutta ehkäpä pitää maksaa seuraavasta koneesta enemmän, jos tuota ei saa kukaan pelittämään.

katso liitettä 93149
Olen kokeillut vähän kaikkea tuossa. Mikään ei tunnu tekevän oikein mitään merkittävää vaikutusta mihinkään. Tällä hetkellä minulla on Taso "matala" muistaakseni, ja tuloilmarajoitus pois päältä. Rajoittaa se silti tuloilmaa, ei se toimi. Vaihtoehtona on myös "normaali" ja "korkea".

Viimeksi muokattu:

repomies

Hyperaktiivi
Huoh...

Miten se niin pahasti hajosi, ettei sitä saa ehjättyä?

Tarvittavat palikat kirjoitin tähän viestiin:

Tuollainen naarasmallinen RJ45 dongle jossa on liitinrima, olisi näppärä. Mutta verkkojohdon voi myös vain katkaista. Johdon toinen pää (rj45) työnnetään koneen liittimeen. Casa R5 ei tarvitse mitään lisäpalikoita, modbus-tuki on siellä valmiina. Swegon vaan rahastaa satasen kahden euron osasta, turha palikoita on niiltä ostaa.

RS485 usb-donglesta vedät paukkulankaa (no twisted pair) siihen RJ45-donglen liitinrimalle tai jos katkaisit verkkojohdon niin suoraan verkkojohdosta siihen rs485-dongleen. RJ45 toisesta laidasta 2 reunimmaista johdinta. Ei ne, joissa on 5v jännite ja ground.

Home assistantin configuration tiedostossa ainakin raspberrypin kanssa, minun donglella näin:

YAML:
modbus:
  - name: hub1
    type: serial
    baudrate: 38400
    bytesize: 8
    method: rtu
    parity: N
    port: /dev/serial/by-id/usb-Prolific_Technology_Inc._USB-Serial_Controller-if00-port0
    stopbits: 1
    sensors:
      - name: Rotor active
        slave: 1
        address: 6331
        input_type: input
        scale: 1
        precision: 1
        scan_interval: 30
      - name: Supply Fan Control
        unit_of_measurement: "%"
        slave: 1
        address: 6302
        input_type: input
        scale: 1
        precision: 1
        scan_interval: 30

Ja sensoreja sitten lisäillään vaan tuohon, sen mitä niitä haluaa lukea ja logitella. Huom -1 swegonin rekisterilistan arvoihin, don't ask.
Home assistantin automaatioissa käytetään serviceä modbus write register tai jossain tapauksessa ehkä write coil. Ei ole mitään hirmu vaikeaa.

Raspi on hyvä lauta HA pyörittämiseen siinä mielessä, että se on halpa, siinä on WLAN, ja se tukee noita usb-rs485-dongleja suht plug&pray tyylillä.

Viimeksi muokattu:

Sukke

Aktiivinen jäsen
Eikös tuosta commissioning mode rekisteristä ole luettavissa onko se päällä ja mikä tila valittuna?

Ja onnistuukohan lämpötilan muuttaminen, jos commissioning mode on päällä. Lisäkysymyksiä vaan tulee.

Tässähän ihan odottelee jo seuraavia pakkasia :D

repomies

Hyperaktiivi
Eikös tuosta commissioning mode rekisteristä ole luettavissa onko se päällä ja mikä tila valittuna?

Ja onnistuukohan lämpötilan muuttaminen, jos commissioning mode on päällä. Lisäkysymyksiä vaan tulee.

Tässähän ihan odottelee jo seuraavia pakkasia :D
Kyllä tuo commissioning mode on luettavissa siinä missä muutkin rekisterit. Se putoaa nollaksi, kun 30 minuuttia tulee täyteen.

Sukke

Aktiivinen jäsen
Ehdin testata lyhyesti käyttöönottotilaa modbusilla. Jos 30 minuutin aikana kirjoittaa ko. rekisteriin uudelleen, alkaa myös aika alusta. Myös saman tilan kirjoittaminen nollaa ajan.

Huomasin myös, että huonelämpötilaa säädettiin automaatiolla testin aikana ja sekin onnistui käyttöönottotilasta huolimatta.

Jos smart controlilla onnistuu vielä säätämään prosentit alle ja yli asetettujen poissa- ja tehostus-tilojen, voi tuosta saada vielä ihan käyttökelpoisen laitteen. Tällöin kiinteästi asetetut prosentit on hyödynnettävissä pakkaskelien huurtumisen eston kiertämisessä käyttöönottotilan kautta.

7PP

Jäsen
Tarvittavat palikat kirjoitin tähän viestiin:

Kiitos ja pahoittelut, tuo olikin mennyt itseltäni epähuomiossa ohi!

Tuollainen naarasmallinen RJ45 dongle jossa on liitinrima, olisi näppärä. Mutta verkkojohdon voi myös vain katkaista. Johdon toinen pää (rj45) työnnetään koneen liittimeen. Casa R5 ei tarvitse mitään lisäpalikoita, modbus-tuki on siellä valmiina. Swegon vaan rahastaa satasen kahden euron osasta, turha palikoita on niiltä ostaa.

RS485 usb-donglesta vedät paukkulankaa (no twisted pair) siihen RJ45-donglen liitinrimalle tai jos katkaisit verkkojohdon niin suoraan verkkojohdosta siihen rs485-dongleen. RJ45 toisesta laidasta 2 reunimmaista johdinta. Ei ne, joissa on 5v jännite ja ground.
Ah, tämä oli hyvä uutinen. En hoksannutkaan, että Casaan voi kytkeä suoraan ethernetkaapelilla tuon väylän. Tosin en ihan äkkiseltään keksi, miksi kirjoitit että "no twisted pair" vaan paukkulankaa, jos homman voi tehdä suoraan pelkällä ethernetkaapelilla...?

Käytännössä toki vedän tuon yhteyden suoraan yksimittaisella ethernetkaapelilla Casalta suoraan RS485-USB-donglelle, jos se kerran näin kätevästi onnistuu. Täytyy vaan taas arpoa, että kummasta reunasta sen Casan pään RJ45:stä aletaan laskea niitä johtimien numeroita, jotta ei tule polttaneeksi mitään piirejä kummastakaan päästä... :) Lieneeköhän se "Modbus A" Casan pään RJ45-liittimen vasemmanpuoleisin ja "Modbus B" varmaan heti seuraava karva?

Vielä tuli mieleeni, että jos tuossa takkatoiminto-kikassa on jotain rajoituksia, niin mahtaisiko asiaa saada hoidettua paremmin liesikupuohjauksen kautta (edellyttäen toki, että liesikupuohjaus ei ole käytössä alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan)...

Sukke

Aktiivinen jäsen
Vielä tuli mieleeni, että jos tuossa takkatoiminto-kikassa on jotain rajoituksia, niin mahtaisiko asiaa saada hoidettua paremmin liesikupuohjauksen kautta (edellyttäen toki, että liesikupuohjaus ei ole käytössä alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan)..

Oman kokeilun perusteella liesikuputoiminnon aikana huurtumisen esto on normaalisti päällä eli sitä ei voi takkatilan tapaan käyttää eston estona.

Jäljelle jää siis takkatilan käyttö (teho kotona-tilan mukainen, kesto enimmillään 60 minuuttia kerrallaan) tai käyttöönottotilan käyttö (käyttötila valittavissa, kesto enimmillään 30 minuuttia kerrallaan). Ensimmäisen "etuna" on pidempi päälläolo ja haittana vain kotona-tilan käyttö. Jälkimmäisen "haitta" on lyhyempi päälläoloaika ja etuna kaikki käyttötilat käytettävissä. Molemmat toki modbusin kautta aktivoitavissa siten, ettei normaalitila ehdi tulla välillä päälle.

En ole vielä kokeillut saako smart controlilla säädettyä vähennystä / lisäystä yli poissa- ja tehostus-tilojen rajojen. Jos saa, voi poissa-, kotona- ja tehostus-tilat säätää puhtaasti poikkeuskäyttöä varten ja hoitaa normaalikäytön rajat smart controlin kautta. Tosin poissa-tila varmaankin aktivoituu, jos ohjausprosentit menee alle sen.

Kysymysmerkiksi jäi vielä, että kuluttaako takkatilan tai käyttöönottotilan aktivoiminen pysyvää muistia. @repomies taisi arvella, että riskiä ei ole.

repomies

Hyperaktiivi
Kiitos ja pahoittelut, tuo olikin mennyt itseltäni epähuomiossa ohi!

Ah, tämä oli hyvä uutinen. En hoksannutkaan, että Casaan voi kytkeä suoraan ethernetkaapelilla tuon väylän. Tosin en ihan äkkiseltään keksi, miksi kirjoitit että "no twisted pair" vaan paukkulankaa, jos homman voi tehdä suoraan pelkällä ethernetkaapelilla...?

Käytännössä toki vedän tuon yhteyden suoraan yksimittaisella ethernetkaapelilla Casalta suoraan RS485-USB-donglelle, jos se kerran näin kätevästi onnistuu. Täytyy vaan taas arpoa, että kummasta reunasta sen Casan pään RJ45:stä aletaan laskea niitä johtimien numeroita, jotta ei tule polttaneeksi mitään piirejä kummastakaan päästä... :) Lieneeköhän se "Modbus A" Casan pään RJ45-liittimen vasemmanpuoleisin ja "Modbus B" varmaan heti seuraava karva?

Vielä tuli mieleeni, että jos tuossa takkatoiminto-kikassa on jotain rajoituksia, niin mahtaisiko asiaa saada hoidettua paremmin liesikupuohjauksen kautta (edellyttäen toki, että liesikupuohjaus ei ole käytössä alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan)...
Liesikuputoiminto on kökkö vaihtoehto, ei sen parempi ainakaan. Ainoastaan käyttöönottotila-ruksin ollessa päällä sillä tekee mitään, sikäli kun tiedän.

Käyttöönottotilan rekisteri on vaihtoehto takkatilalle. Siinä rekisterissä on sitten toimintatilamooditkin, mukaanlukien liesikuputoiminto, jos sitä haluaa käyttää.

Johdotuksen osalta vaihtoehdot ovat nämä:
1) Katkaistaan RJ45-johto ja kytketään se suoraan rs-485 dongleen
2) Ostetaan RJ45-naaras->kytkentärima dongle (maksaa noin 3€), kytketään siihen ehjä RJ45 johto. Sitten kytketään jotain johtoa käyttäen kytkentärimasta rs-485-dongleen jollain muulla johdonpätkällä, mielellään twisted pairilla mutta ei sen nyt niin väliä mitä se on.

Kuten jo pariin kertaan olen sanonut, RJ45 johdon liittimen toisessa reunassa Swegonissa on kahdessa reunimmaisessa kuparissa 5v jännite-ero. Sen löytää yleismittarilla kokeilemalla, kumpi reuna se on. RS485 modbus kuparit löydät vastakkaisesta reunasta, 2 reunimmaista kuparia. Eli nyt todella paksusta rautalangasta: työnnä ehjä verkkojohto koneeseen. Mittaa reunimmaiset karvat verkkojohdon toisesta päästä yleismittarilla, etsi 5v jännite sieltä. Älä käytä niitä johtoja, vaan käytä toisen reunan kahta reunimmaista johtoa. Vasta tässä kohtaa katkot sen johdon (okei, irrota swegonista ennen kuin katkaiset, ettet oikosulje mitään), varovasti katsoen reunimmaisten johtojen värit ensin.

Liitteet

• Screenshot from 2024-01-09 12-33-38.png
    Screenshot from 2024-01-09 12-33-38.png
    132,4 KB · Katsottu: 115
Viimeksi muokattu:

7PP

Jäsen
Jäljelle jää siis takkatilan käyttö (teho kotona-tilan mukainen, kesto enimmillään 60 minuuttia kerrallaan) tai käyttöönottotilan käyttö (käyttötila valittavissa, kesto enimmillään 30 minuuttia kerrallaan). Ensimmäisen "etuna" on pidempi päälläolo ja haittana vain kotona-tilan käyttö. Jälkimmäisen "haitta" on lyhyempi päälläoloaika ja etuna kaikki käyttötilat käytettävissä. Molemmat toki modbusin kautta aktivoitavissa siten, ettei normaalitila ehdi tulla välillä päälle.
Tämähän oli loistava tieto: Jos käyttöönottotilassa tosiaan kaikki Smart-ohjauspaneelin normaalit toiminnot (tehostukset, lämpötilan säädot yms.) toimivat normaalisti, ja ainoat "rajoitteet" ovat Teknisen manuaalin mainitsemat jäätymiseneston ja LTO:n ohitustoiminnon disabloinnit, niin silloinhan riittänee, että Home Assistantilla alkaa syksyllä ohjata laitetta Modbusin kautta käyttönottotilaan esim. 29 minuutin väliajoin aina kevääseen asti.

Mitään muuta ei tarvita, huurtumisenesto on aina disabloituna (kun sille olisi riskiä aktivoitua) ja kaikki muu kylmään vuodenaikaan tarvittava toiminnallisuus toimii normaalisti - eikös vain?

Näkyykö muuten tuo käyttöönottotilan päälläolo jotenkin siinä Smart-ohjauspaneelissa?

EDIT: Eikun käyttöönottotilaa asetettaessahan pitääkin näköjään asettaa samalla haluttu toimintatila, joka pitänee siis käydä lukemassa ensin siinä 29 min. kohdalla... :)

Viimeksi muokattu:

Sukke

Aktiivinen jäsen
Tämähän oli loistava tieto: Jos käyttöönottotilassa tosiaan kaikki Smart-ohjauspaneelin normaalit toiminnot (tehostukset, lämpötilan säädot yms.) toimivat normaalisti, ja ainoat "rajoitteet" ovat Teknisen manuaalin mainitsemat jäätymiseneston ja LTO:n ohitustoiminnon disabloinnit, niin silloinhan riittänee, että Home Assistantilla alkaa syksyllä ohjata laitetta Modbusin kautta käyttönottotilaan esim. 29 minuutin väliajoin aina kevääseen asti.

Mitään muuta ei tarvita, huurtumisenesto on aina disabloituna (kun sille olisi riskiä aktivoitua) ja kaikki muu kylmään vuodenaikaan tarvittava toiminnallisuus toimii normaalisti - eikös vain?

Näkyykö muuten tuo käyttöönottotilan päälläolo jotenkin siinä Smart-ohjauspaneelissa?

EDIT: Eikun käyttöönottotilaa asetettaessahan pitääkin näköjään asettaa samalla haluttu toimintatila, joka pitänee siis käydä lukemassa ensin siinä 29 min. kohdalla... :)

Smart controlin kautta tehostukset ei siis toimi käyttöönottotilassa eikä myöskään puhaltimien asetuksia suositella käytettäväksi säätämiseen käyttöönottotilan kautta. Loogista, että prosentit on lukittu, jos käyttöönottotilassa on tarkoitus esim. mitata ilmamääriä. Tilan valinta siis onnistuu tuossa käyttöönottotilassa.

Kikkailuahan ei tarvitse kuin noin alle -10...-12 lämpötiloissa eli noissa lämpötiloissa ja alapuolella huurtumisen esto tulee mukaan. Tuosta lämpimämmän suuntaan laite toimii, kuten pitääkin.

Smart paneelissa ei modbusin kautta aktivoitu käyttöönottotila näkynyt vaan se oli normaalisti minulla näytönsäästäjällä. Myöskään valikoiden selailu ei keskeyttänyt modbusin käyttöönottotilaa. Ja tosiaan, yksi havainto oli siitä, että lämpötilamuutos onnistuu modbusilla käyttöönottotilasta huolimatta.

Seuraavilla pakkasilla täytyy alkaa rakentamaan ohjausta tarkemmin. Jos joku onnistuu saamaan kennon jäähän, voisi kertoa olosuhteet ja asetukset. Huurtumisen eston ei ensikokemusten perusteella tarvitse välttämättä antaa aktivoitua kovillakaan pakkasilla.

repomies

Hyperaktiivi
silloinhan riittänee, että Home Assistantilla alkaa syksyllä ohjata laitetta Modbusin kautta käyttönottotilaan esim. 29 minuutin väliajoin aina kevääseen asti.
Nojoo, voihan sen toki niinkin tehdä, mutta.. miksipä et rakentaisi Home Assistanttiin automaatiota, joka triggeröityy kuin intersektionaalinen feministi nähdessään patriarkaatin ilmentymän jossain, jos rekisteristä 3x6328 Defrost Active 0 = Function Not Active, 1 - 4 = Defrost Function Active tila vaihtuu nollasta suuremmaksi kuin nolla?

Aina kun laitat käyttöönottotilan päälle, tai käytät takkatilaa, niin defrost active tipahtaa nollaan. Kun takkatilan aikaraja tulee täyteen, defrost active nousee kovemmalla pakkasella ainakin minulla arvoon 2, mutta siis olennaisesti se nousee nollasta ylöspäin. Eli: automaatio on helppo rakentaa yhden triggerin varaan, transitio "> 0"

Sukke

Aktiivinen jäsen
Nojoo, voihan sen toki niinkin tehdä, mutta.. miksipä et rakentaisi Home Assistanttiin automaatiota, joka triggeröityy kuin intersektionaalinen feministi nähdessään patriarkaatin ilmentymän jossain, jos rekisteristä 3x6328 Defrost Active 0 = Function Not Active, 1 - 4 = Defrost Function Active tila vaihtuu nollasta suuremmaksi kuin nolla?

Aina kun laitat käyttöönottotilan päälle, tai käytät takkatilaa, niin defrost active tipahtaa nollaan. Kun takkatilan aikaraja tulee täyteen, defrost active nousee kovemmalla pakkasella ainakin minulla arvoon 2, mutta siis olennaisesti se nousee nollasta ylöspäin. Eli: automaatio on helppo rakentaa yhden triggerin varaan, transitio "> 0"

Näin juuri. Ja toki jotain pakkasrajaa (esim. -14 C?) voi käyttää, jolloin huurtumisen esto on aina päällä eli eston päälläolon muutosta ei tarvitse ohauksissa odotella.

Syksystä kevääseen -mallilla menettää smart controlin käyttömahdollisuuden koko ajalta.

Alkaa ohjuksen periaatteet tässä hahmottua. Nyt tarvitaan vaan sopivat kelit. Toivottavasti omat taidot riittää ohjaamisen toteutukseen. Tai saahan tuon simppelistikin tehtyä, mutta jos haluaa käyttää lisäksi poissa-tilaa, tehostus-tilaa CO2-/RH-arvojen perusteella tai ajoittaa sulatuksia, tulee vähän enemmän pohdittavaa.

Tästä lähtien voi sanoa tekevänsä repomiehet, kun tarkoittaa Swegonin huurtumisen eston estämistä takkatilalla tai käyttöönottotilalla.

7PP

Jäsen
Näin juuri. Ja toki jotain pakkasrajaa (esim. -14 C?) voi käyttää, jolloin huurtumisen esto on aina päällä eli eston päälläolon muutosta ei tarvitse ohauksissa odotella.
Meillä oli aikoinaan Enervet Pingvin liki 20 vuotta käytössä viisihenkisessä perheessä, ja koskaan ei mennyt kenno jäähän, vaikka olin kytkenyt koko huurtumiseneston koneen valikoista pois päältä. Myöskään laitteen sisällä ei ollut koskaan vettä, eikä kondenssiviemäröintiä ollut edes asennettu koko laitteeseen.

Nämä Casat vaikuttavat mielestäni ulkoisesti tarkastellen kokolailla samanlaisilta kuin Enerventin pyöriväkennoiset, joten olen elänyt ajatuksella, että ei nämäkään oikeasti ns. "tavallisessa käytössä" vedä koskaan oikeasti kennoa jäähän. Vai onko kennon jäätymistä oikeasti havaittu, jos asunnossa ei ole uima-allasta, "poikkeuksellisia himohimo-saunojia/suihkuttelijoita" tms?

Syksystä kevääseen -mallilla menettää smart controlin käyttömahdollisuuden koko ajalta.
Ai hetkinen, nyt olen ilmeiesti vielä missannut jonkin olennaisen kohdan. Vetääkö käyttöönottomoodi siis itsensä pois päältä aina kun esim. kytkee tehostuksen päälle, säätää tavoitelämpöiloja tai tekee muita vastaavia säätöjä ohjauspaneelista?

Sukke

Aktiivinen jäsen
Meillä oli aikoinaan Enervet Pingvin liki 20 vuotta käytössä viisihenkisessä perheessä, ja koskaan ei mennyt kenno jäähän, vaikka olin kytkenyt koko huurtumiseneston koneen valikoista pois päältä. Myöskään laitteen sisällä ei ollut koskaan vettä, eikä kondenssiviemäröintiä ollut edes asennettu koko laitteeseen.

Nämä Casat vaikuttavat mielestäni ulkoisesti tarkastellen kokolailla samanlaisilta kuin Enerventin pyöriväkennoiset, joten olen elänyt ajatuksella, että ei nämäkään oikeasti ns. "tavallisessa käytössä" vedä koskaan oikeasti kennoa jäähän. Vai onko kennon jäätymistä oikeasti havaittu, jos asunnossa ei ole uima-allasta, "poikkeuksellisia himohimo-saunojia/suihkuttelijoita" tms?

Ai hetkinen, nyt olen ilmeiesti vielä missannut jonkin olennaisen kohdan. Vetääkö käyttöönottomoodi siis itsensä pois päältä aina kun esim. kytkee tehostuksen päälle, säätää tavoitelämpöiloja tai tekee muita vastaavia säätöjä ohjauspaneelista?

Kondenssivettä on meillä letkusta tullut eli voi huurretta joissain olosuhteissa syntyä. Täytyy alkaa seurailla veden kertymistä tarkemmin. Meinasin jo viritellä yhden Shellyn Flood Detectorin letkun päähän, jotta ei tarvita kytätä, pitäisi vaan saada se jotenkin sopivasti.

Luultavasti käyttöönottotilassa saa vaihdettua koneen käyttötilan ja luultavasti muitakin asetuksia, mutta käyttöönottotilan valittu tila ja sen asetukset ajaa tuon valinnan yli. Samoin mahdolliset automaattiset tai käyttäjän ohjaamat tehostukset (CO2 ja RH) jäävät huomioimatta käyttöönottotilassa eli siellä olevat nopeudet ajavat niidenkin yli. Lämpötilan säätö modbusilla ei keskeyttänyt käyttöönottotilaa eli luultavasti ei muutkaan muutokset, kaikilla muutoksilla ei vaan ole käyttöönottotilan aikana vaikutusta, kuten smart control -tehostuksilla.

Täytyy vielä varmistaa toiminta eri tapauksissa. Mutta joka tapauksessa käyttöönottotilaan valittu käyttötila lukitsee puhallusnopeudet asetettuun arvoon ja estää samalla huurtumisen eston.

Täytyy katsoa logit, mutta toimihan jälkilämmitys käyttöönottotilassa?

Sukke

Aktiivinen jäsen
En tiedä. Seuraavalla pakkasjaksolla selvinnee.

Laitoin käyttöönottotilaksi Poissa ja nostin tuloilman lämpötilaksi paneelista näppäillen +18.

Käyttöönottotila pysyi päällä ja jälkilämmitysvastus meni päälle. Hetken päästä automaatio ohjasi modbusilla tuloilman lämpötilan takaisin +14 asteiseksi. Paneelista ei näe, että käyttöönottotila on päällä ja näytönsäästäjä menee normaalisti päälle. Kokeilujen jälkeen käyttöönottotila on edelleen päällä.

Smart control näyttää minulla nyt käyttöönottotilan aikana -16 %, mutta käyttöönottotilan Poissa-tilan valinta ajaa tuon yli ja toteutunut ohjaus on Poissa-tilan mukainen -20 %.

repomies

Hyperaktiivi
Käyttöönottotila pysyi päällä ja jälkilämmitysvastus meni päälle. Hetken päästä automaatio ohjasi modbusilla tuloilman lämpötilan takaisin +14 asteiseksi.
Onko tuossa +14 asteisessa lämpötilassa ideana se, että jälkilämmitysvastus ei menisi päälle? Eikö kannattaisi kokeilla että estät asetuksista vain vastuksen käytön?

Kysyisin näin päin: mikä on tuloilman lämpötila, kun asetat sen +14 asteiseksi? Mikä se on jos asetat sen +20 asteiseksi, ja kytket vastuksen pois päältä?

Asiallista touhua, arvostan. Itekin jos olisin entiselläni niin olisin innolla mukana.
Sen verran ollut 'aivotapahtumaa' ettei enää kaikki muumit talossa, eikä riitä enää edellämainittuun, 25 vuotta tuli IT alan hommia tehtyä 'edellisessä' elämässä.

kysynkin nyt meille for dummies, että onko aivoriihi tullut siihen tulokseen, että takkatila päällä Swegoni ei mene huurteenpoistotilaan ja se on ratkaisu älyttömille/ tapeettomille sulatuksille?
meillä veti enkat viime viikolla 25kw/ vrk silatukseen, sisäkosteudella 6-7%, eli olisiko tarvinnut sulattaa sekuntiakaan, jos vasn tarpeen mukaan.

repomies

Hyperaktiivi
Asiallista touhua, arvostan. Itekin jos olisin entiselläni niin olisin innolla mukana.
Sen verran ollut 'aivotapahtumaa' ettei enää kaikki muumit talossa, eikä riitä enää edellämainittuun, 25 vuotta tuli IT alan hommia tehtyä 'edellisessä' elämässä.

kysynkin nyt meille for dummies, että onko aivoriihi tullut siihen tulokseen, että takkatila päällä Swegoni ei mene huurteenpoistotilaan ja se on ratkaisu älyttömille/ tapeettomille sulatuksille?
meillä veti enkat viime viikolla 25kw/ vrk silatukseen, sisäkosteudella 6-7%, eli olisiko tarvinnut sulattaa sekuntiakaan, jos vasn tarpeen mukaan.
Vastaus on kyllä, mutta: huurteenpoisto on enempi tarpeen vastavirtakennoisessa koneessa. Ei sellainen ilmankaan toimi. Nämä pyöriväkennoiset, niin näissä sen tarve riippuu aika pitkälti asukeista.

Eli jos sinulla on Swegonin W-sarjan kone, niin kyllä sen huurteenpoiston tarttee olla päällä välillä. Mutta takkatilan säätö 0% erolle ja takkatilan käyttö, niin kyllä se sulatus pysynee sen aikaa sitten poissa.

Sukke

Aktiivinen jäsen
Onko tuossa +14 asteisessa lämpötilassa ideana se, että jälkilämmitysvastus ei menisi päälle? Eikö kannattaisi kokeilla että estät asetuksista vain vastuksen käytön?

Kysyisin näin päin: mikä on tuloilman lämpötila, kun asetat sen +14 asteiseksi? Mikä se on jos asetat sen +20 asteiseksi, ja kytket vastuksen pois päältä?

Tuo oli lähinnä kokeilu ohjata tuloilman lämpötilaa pörssisähkön hinnan perusteella. Lisäksi päiväsaikaan ollut alempi lämpötila.

Ei tuo olisi nyt säätynyt alaspäin, mutta nosto +18-tasolle aktivoi vastuksen, mikä taas johti lämpötilamuutoksen sallimiseen.

Ohjaus on ollut nyt välillä +13 ja +16. Ilman vastusta on tuloilma +17 asteista.

Oli muuten jäänyt käyttöönottotila pysyvästi päälle. Ihmettelin, kun HA:aan mukaan käyttöönottotila olisi edelleen päällä melkein kahden tunnin päästä sen asettamisesta. Otin käyttöönottotilan manuaalisesti pois päältä, käsittääkseni en ollut tehnyt asetuksiin mitään muutoksia alun jälkeen ja se oli kuitenkin päällä kaikkiaan reilut 1,5 h.

repomies

Hyperaktiivi
ok, meneekin mielenkiintoiseksi, just testasin, W3 Smart heittää kilowatin vastuksen päälle, kun takkatoiminto otetaan käyttöön
Siinä on ilmeisesti etuvastus?

Sinänsä vastuksen käyttämättä jättäminen ei ole ainakaan itselläni ollut tavoitteena, pikemminkin päin vastoin. R5 ei käytä mitään vastusta silloin kun huurteenpoisto käynnistyy. Siinä mielessähän tämä on energiaa säästävä vehje, jos huonon hyötysuhteen unohtaa ja onnistuu lämmittämään vaikka niillä ilmaisilla polttopuilla. Sähköä ei kulu.

repomies

Hyperaktiivi
Oli muuten jäänyt käyttöönottotila pysyvästi päälle. Ihmettelin, kun HA:aan mukaan käyttöönottotila olisi edelleen päällä melkein kahden tunnin päästä sen asettamisesta. Otin käyttöönottotilan manuaalisesti pois päältä, käsittääkseni en ollut tehnyt asetuksiin mitään muutoksia alun jälkeen ja se oli kuitenkin päällä kaikkiaan reilut 1,5 h.
Aika jännä. Mikä oli samassa yhteydessä valittu toimintamoodi? Minulla se naksahti tasan tarkasti 30 minuutin kohdalla pois.

Sukke

Aktiivinen jäsen
ok, meneekin mielenkiintoiseksi, just testasin, W3 Smart heittää kilowatin vastuksen päälle, kun takkatoiminto otetaan käyttöön

Ilmeisesti tuo toimii erilaisella logiikalla tai sitten liittyy esim. asetettuun tuloilman lämpötilaan. Kannattaa varmaan seuraavilla kovemmilla pakkasilla yrittää päästä testaamaan eri tiloja ja asetuksia.

Olin käsittänyt väärin, että sinunkin tapauksessa oli kyse pyöriväkennoisesta, mutta ei ollutkaan. Minun moka.

Siinä on ilmeisesti etuvastus?

Sinänsä vastuksen käyttämättä jättäminen ei ole ainakaan itselläni ollut tavoitteena, pikemminkin päin vastoin. R5 ei käytä mitään vastusta silloin kun huurteenpoisto käynnistyy. Siinä mielessähän tämä on energiaa säästävä vehje, jos huonon hyötysuhteen unohtaa ja onnistuu lämmittämään vaikka niillä ilmaisilla polttopuilla.
juu, kilowatin etuvastus.
ok, vähän eri tavoite. Meillä on hyvä maalämpö=ei vastuskäyttöä koskaan edes viime viikon 40 pakkasilla. ja tuo iv:n vastus vie tosiaan itse pelkästään 24kw sähköä vuorokauteen, olosuhteissa ei suihkua, ei saunaa, kosteus reilusti alle 10%. sitä en pysty hyväksymään. Valloxissa pääsee säätämään huurtumisen estoa ite vallitsevan kosteusolosuhteen mukaan, siksi olen vaihtamassa tätä siihen.
Vaikka ei se vaihto maksa itseään ikinä takaisin, vtuttaa vehje, mitä ei yhtään pysty optimoimaan eri olosuhteisiin, kosteus anturit ja kaikki on, mutta niiden arvoja ei höldynnetä sulatustarpeen arviointiin, vaan sulatellaan 'ennaltaehkäisevästi', ei tarpeen mukaan.

Mutta hyvää pöhinää ja ongelmanratkaisua, tuohon R sarjalaiseen

repomies

Hyperaktiivi
Täällä on nyt ulkona +2C, ja minulla on tuloilma ilman jälkilämmitystä +19.5C kun asetuksena on +20C. Suodattimet on turkaisen tukossa, vaihtaa pitäisi.

Back
Ylös Bottom