Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
https://lampopumput.info/foorumi/th...itteista-juttelin-tehtaalle.35030/post-607005Olikos jollain sitä modbus opasta? Vai onko sillä edes mitään lisäarvoa halkoa hiuksia verrattuna vaikka localtuyaan?
Pumppu lähti kuitenkin afrikan ympäri seilaamaan.
Tokihan kun pääsee asentelemaan. Oman paikka sen verran haastava, että ei tälle lämmityskaudelle ehdi. Kesällä sitten niin tulee tehtyä kunnolla.Laitelkaas taas kokemuksia tänne kun saatte pumppuja pultattua kiinni.
katso liitettä 95961
Lisäsin käyriin myös vilpin ottaman tehon (punainen ja keltainen = varaaja, musta = ottoteho, violetti = ulkolämpötila). Olen toistaiseksi pyöritellyt sitä ihan tehdasasetuksin. Näyttää tekevän sen, että käynnistyksen jälkeen ajaa täydellä teholla ja pudottelee portaittain tehoa, kun lämpötila rupeaa saavuttamaan ylärajaa. On niin heikko käyttöohje, ettei heti sytyttänyt, miten saisi sen toimimaan aseteltavalla vakioteholla, niin näkisi, millä teholla saa parhaimman COP:n
Lämpöenergian mittausta tuosta ei kyllä saa ilman siihen tarkoitettua mittaria. Mun silmään näyttäisi että käy juurikin optimiteholla, itseasiassa näyttää oikein hyvältä.katso liitettä 96038
Tässä mentiin vähän enemmän pakkasen puolella ja nyt tuli selväksi, että tuohan yrittää pitää varaajan lämpötilaa vakiona kun taas minulla olisi tavoitteena, että se kävisi optimiteholla, kunnes lämpötila saavutetaan ja sitten huilailisi välillä. Ei mun hieno saadun lämpöenergian laskentakaavakaan toimi tuossa, kun se perustuu siihen, että olosuhteet pysyisi suht' koht' vakiona koko jakson aikana. Mutta kun koneen käydessä on ulkona -10°C ja taukoaikana ollaan nollan paikkeilla, ei tuosta cop-laskennasta näin tule mitään järkevää, ei mistään näe lattialämmityksen ottamaa tehoa käynnin aikana. Sitä kun Oumanni säätää ulkolämpötilan mukaan.
Pörssioptimointiin tarviit kyllä jotain ulkoista järkeä. Muuten varaaja yhdistelmä näyttäisi toimivan oikein hyvin. Minimiteho asetuksesta mulla ei ole tietoa.PoolWorld-mallista en löytänyt parametreista sellaista kuin pumpun minimiteho, PowerWorld-malleissa tietääkseni sellainen on. Ei näillä asetuksilla pääse hyötymään varaajasta, jotta voisi ohjailla käyntiä edullisimman vuorokaudenajan mukaan, sähkön hinnan tai ulkoilman lämpötilan mukaan.
Taikka oikeastaan, jos sitä ohjaisikin ulkoa päin. Siinähän on moodi ulkoiselle on/off-termostaatille. Sitä käyttäen antaisi sille käntilupaa varaajan lämpötilan mukaan, mutta pumpulle valehtelisi lämpötilan ohjearvoksi isomman lukeman, jossa se ymmärtäisi laittaa tehoa tarpeeksi koko ajan.
Kuinkas iso tuo sun varaaja on ? Ja kuinka kuumaksi lämmität sen yöllä ? Mulla se menee päiväksi muutenkin aika hiljaiselle kun lämpöä ei tarvita niin paljoa muutenkaan.Täällä on kevätpuolella tuo VILP ja varaaja yhdistelmä ollut oikein toimiva. Öisin on pakkasen puolella, ja päivisin lämpöasteita nyt. Yöaikaan on sähkö juuri sen verran halvempaa, että vaikka yöllä on kylmää, kannattaa varaaja lämiittää öisin, ja päivät on sitten VILP huilaa kokonaan. Ihan sillä Tuya- ajastimella puhelimesta olen nämä laittanut.
Ulkoinen järki pörsisähköohjaukseen olisi kyllä poikaa. Jos ensi talvena saisi alettua siihen projektiin. Nyt alkaa kiinnostaa kaikkien kesälelujen rassaus taas. Motskarit, vene, harrasteautot jne.
Onkohan nuo OSOn wallyt mistään kotoisin? Noita myös onnisella kamppiksena.
katso liitettä 95961
Lisäsin käyriin myös vilpin ottaman tehon (punainen ja keltainen = varaaja, musta = ottoteho, violetti = ulkolämpötila). Olen toistaiseksi pyöritellyt sitä ihan tehdasasetuksin. Näyttää tekevän sen, että käynnistyksen jälkeen ajaa täydellä teholla ja pudottelee portaittain tehoa, kun lämpötila rupeaa saavuttamaan ylärajaa. On niin heikko käyttöohje, ettei heti sytyttänyt, miten saisi sen toimimaan aseteltavalla vakioteholla, niin näkisi, millä teholla saa parhaimman COP:n.
Joo, mutta jos voi valita, lämmittääkö varaajaa silloin kun ulkona on -10°C vai 0°C, niin ei tarvitse taulukkoakaan, kun tietää, kummalla on parempi cop. Mulla on vakiohintainen sähkö eli yöajosta ei ole etua. Eli tuo periaate jota vilp ajaa, että varaajan lämpötila pysyisi mahdollisimman vakiona ilman, että tarvitsee pysähtyä, näyttää johtavan siihan, että pumpun pääasiallinen käyntiaika on yöllä.Taulukossa valmistajan ilmoittamia COP arvoja. Tuon perusteella pikkuteholla ajelu kannattaa.
Jos lukee teknisiä dokkareita niissä on vastaavia taulukoita joista näkee helposti että ne on jotenkin laskettu - joukosta ei ole vaivauduttu karsimaan lukuja jotak ovat aivan kaiken mahdollisen ulkopuolella vaan on laskettu ruudukko vaan täyteen.En kovin tarkasti tiedä, miten COP määritellään virallisesti. Omissa laskuissani olen COP:lla tarkoittanut tuotetun lämpöenergian suhdetta kulutettuun sähköenergiaan. Ymmärtäisin, että tuo taulukossa ilmoitettu COP lasketaan kompressorin tuottaman lämpötehon suhteena ottotehoon. Äkkiä katsoen sama asia, mutta ilmeisesti valmistajan taulukossa ei huomioida muuta tehonkulutusta, josta merkittävin sulatukseen kuluva teho. Eikä sulatuksen osuutta oikein voisikaan yksiselitteisesti ottaakaan taulukkoon mukaan, koska siihen vaikuttaa lämpötilan lisäksi erityisesti ilmankosteus. Ja onko siinä puhaltimen ja kiertopumpun yms. tehoja laskettu. Kun katson tuon taulukon mukaisia ottotehoja, on mittaamani MAX- ja MIN-tehot isommat kuin taulukossa
Meinaan vain, että nuo muut häviötehot eivät välttämättä kulje samassa suhteessa kompressorin ottaman tehon kanssa. Pienillä tehoilla niiden suhteellinen osuus taitaa olla suurempi. Itse ne tehot pitää päästä mittaamaan VILP:n ulkopuolelta, jotta voi uskoa tulokseen. Sähkötehon mittaus minulla on kunnossa, todellinen lämpöteho vielä pitäisi mitata.
Taulukossa valmistajan ilmoittamia COP arvoja. Tuon perusteella pikkuteholla ajelu kannattaa.
katso liitettä 96054
Tuo PW040 on kohtuu hyvin dokumentoitu maailmalla.En kovin tarkasti tiedä, miten COP määritellään virallisesti. Omissa laskuissani olen COP:lla tarkoittanut tuotetun lämpöenergian suhdetta kulutettuun sähköenergiaan. Ymmärtäisin, että tuo taulukossa ilmoitettu COP lasketaan kompressorin tuottaman lämpötehon suhteena ottotehoon. Äkkiä katsoen sama asia, mutta ilmeisesti valmistajan taulukossa ei huomioida muuta tehonkulutusta, josta merkittävin sulatukseen kuluva teho. Eikä sulatuksen osuutta oikein voisikaan yksiselitteisesti ottaakaan taulukkoon mukaan, koska siihen vaikuttaa lämpötilan lisäksi erityisesti ilmankosteus. Ja onko siinä puhaltimen ja kiertopumpun yms. tehoja laskettu. Kun katson tuon taulukon mukaisia ottotehoja, on mittaamani MAX- ja MIN-tehot isommat kuin taulukossa
Meinaan vain, että nuo muut häviötehot eivät välttämättä kulje samassa suhteessa kompressorin ottaman tehon kanssa. Pienillä tehoilla niiden suhteellinen osuus taitaa olla suurempi. Itse ne tehot pitää päästä mittaamaan VILP:n ulkopuolelta, jotta voi uskoa tulokseen. Sähkötehon mittaus minulla on kunnossa, todellinen lämpöteho vielä pitäisi mitata.
Eikö tuo ongelman aiheuttaja ole monoblock koneiden yleisesti liian pieni lämmönvaihdin jossa tarvitaan suuri vedenkierto.älivarastojen "ohivuoto"-orgioista ,jotka voivat pilata tavoitteellista lämmönsiirtoa
kohtuu paljon.
Kyse siis VILPin tuottaman lämpimän syöteveden ja paluuveden lämpösisällön sekoittumisesta väärissä paikoissa
(eli esim. muualla kuin pattereissa tai lattialämmityksessä).Aihe on skimurantti!
Kuva kertonee enemmän:
![]()
Eikö tuo ongelman aiheuttaja ole monoblock koneiden yleisesti liian pieni lämmönvaihdin jossa tarvitaan suuri vedenkierto.
Eli mittauksissa saadaan hyvät tulokset mutta käytännössä jos tuollaista ohivuotoa joutuu käyttämään vähän huonommat.
Kyllähän se on luonnonlaki, että mitä pienempi ero on ulkolämpötilan ja tavoitelämpötilan välillä, sitä parempi cop. Ja lattialämmitys tarvitsee paljon pienemmän kiertoveden lämpötilan kuin patterilämmitys, koska pinta-alaa on rutkasti enemmän.Mä sanoisin kyllä noin semimutuna että suoraan lattiakiertoon menevä lämpö on se kaikkein energiatehokkain tapa lämmittää, ja optimitilanteessa lämpöpumppu hurraa kokoajan, eli mikä on sitten se minimiteho johon vilpin ohjaus taipuu.
Käytännössä sitten pitää olla riittävästi lämmitettävää lattiaa/massaa, jotta vilppi ei joudu käymään lyhyttä pätkää, eli käytännössä kun ulkolämpötilat ovat jossain +10°C yläpuolella on se kaikkein hankalin tilanne kun lämmöntarve on hyvin pieni, mutta ei vielä voi lopettaa lämmitystä kokonaan.
Suorassa lattiakierrossa pitää myös huonetermarit poistaa, jotta sitä massaa on riittävästi koneen takana.. Tosin käytännössä tuo ei ole ongelma, huonetermarit ei kuitenkaan ole milläänlailla pakollisia.