(Täytyipä mennä kauas ILP-aihepuussa, että tuli about sopiva aihe vastaan. Oikeastaan tämäkään ei ole ihan sopiva, mutta ei ihme kyllä näkynyt yhtää aihepiiristä "ILP ja sähkönsäästö", mutta toisaalta tähän liittyy puun poltto)
Olen hieman kipuillut, kun eri tavoilla laskettuna ei ILP ole säästänyt, mutta nyt löytyi tapa, jossa näkyy säästöä
Taustatietona mainittakoon, että idea oli ILP:n avulla pudottaa lattialämmitys puoliksi ja puuttuva puolikas lämpöenergiaa tehdä ILP:llä puolikkaalla sähkönkäytölllä. Muissa ketjuissa on käsitelty miksi lattialämmitys "vain" puoliksi, eikä tässä nyt kannata siihen puuttua eli oletetaan tässä nyt että niin on oltava.
On erinomaista nähdä, että tällä tavalla laskettuna tulee kuvaajaan selvät tendit eri väreille. Tämä lisää luottoa lähestymistapaan ja oikeastaan varsin yllättävä, että kerrankin joku on noin "toistettava".
Pystyakseli on siis kuukauden koko sähkönkulutus.
Pitää oikein hyvin paikkansa, että hupisähkö ja vedenlämmitys ovat pysyneet samana eikä ole mitään sähköautoja tms muuttujia sähkönkulutuksessa.
Takankäyttö 100% tai 75% kuvaa varsin hyvin kuukausittaista puun polttoa. Itse olen tuota meidän takkaa pitänyt aika turhakkeena, mutta onpa nuo keltaiset pallurat samalla viivalla ILP:n tuoman avun kanssa eli ei takka turhake ole tämän perusteella. Huomiona, että keltaisissa on talon lämpö ollut vähän alempi kyllä.
Lattialämmitys pudotettu ILP:n kanssa tasolle 60% eli lähelle mitä oli ajatuksena.
ILP:n kanssa nyt 8 lämmityskuukautta takana, että otantaa alkaa olla.
Sinisiä ja punaisia kun vertailee, niin ei tuo ostovaiheen idea oikein toteudu kyllä. Esim LTL 500 ja 1750kWh: ennen ILP:iä tuosta lattialämmitystä noin 1200kWh, toive oli että kun sen pudottaa tasolle 600kWh ja lopun tarpeen tekee ILP:llä, niin kuluisi 900kWh. Edit: hmmmm, aluksi katsoin ettei ostovaiheen idea toteudu, mutta taitaakin toteutua suunnilleen...täytyy myöhemmin laskeskellä lisää...
Kysymys: ei taida olla palstalla ketään, joka ei olisi saavuttanut ILP:llä selvää säästöä? En muista nähneeni kenenkään sellaista sanoneen