Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
ei se ole muuttunut, miksi olisi, olen ollut ja yhä pörssisähkön kannalla juurikin siksi että se on ainoa keino ohjata kulutustaSinulla on asian suhteen kovasti mieli muuttunut?
Viesti keskustelussa 'Pörssisähkön hinta Suomessa vuonna 2024' https://lampopumput.info/foorumi/threads/pörssisähkön-hinta-suomessa-vuonna-2024.36358/post-626600
Mutta hyvä niin, jokaisen oma asia millaisen sopimuksen tekee.
Nyt varmaankin ero suurimmillaan.18.12.2023 alkoi 24kk kiinteäkeskihinta+KV soppari, 7,79 snt/kWh + KV, ei marginaalia.
Aiemmin oli Helenin pörssi, jossa 0,38 snt/kWh marginaali (epäilyksissä, että tuo jossain kohtaa pomppaa suuremmaksi).
Kk-maksu molemmissa samat.
18.12.2023 - 6.4.2024 (eilistä ei vielä Fingridistä löydy):
Pörssisopparilla tuo väli olisi maksanut 408,3 €
Nykyisellä sopparilla 365,3 €
Nyt varmaankin ero suurimmillaan.
Palataan tilanteeseen 6kk päästä - halvat kuukaudet just lähdössä ja eroa futuureihin uskoen tulossa jonkun verrankin.
Ihan mielenkiinnosta, jos katsot 12kk takseppäin mihin oma spot-keskiarvo hinta asettuu? Tuo 7,79 tuntui edukkaalta ja tein kans testin niin oma keskihinta olikin 6,17snt/kWh18.12.2023 alkoi 24kk kiinteäkeskihinta+KV soppari, 7,79 snt/kWh + KV, ei marginaalia.
Aiemmin oli Helenin pörssi, jossa 0,38 snt/kWh marginaali (epäilyksissä, että tuo jossain kohtaa pomppaa suuremmaksi).
Kk-maksu molemmissa samat.
Tehty tuon kiinteän ajalta.Jos nyt sen vertaa et edes itse viitsi nähdä vaivaa sen liukurin kanssa vuoden sähköjen hinnan katsomiseen pörssi vs. se oma kiinteä, niin aivan turhaa huudella pörssisähkösäästöjen romuttumisesta viikon takia.
Totta, mutta ei totta. Eniten vaikuttaa kuukauden/vuorokauden sisällä olevat hinnan vaihtelut ja omat kulutusajankohtasi. Jos on korkea pörssisähkön keskihinta ja ei juuri lainkaan hinnan vaihtelua, et saa kulutusvaikutusta alas päin. Toinen esimerkki: Kuukaudessa matala keskihinta, mutta vaihtelua paljon tuntihinnoissa ja saat ajoitettua kulutuksen halvimmille tunneille -> hyödyt enemmän kulutusvaikutuksesta.Toki tuossa voi olla se ongelma, että jos pörssisähkön kuukauden keskihinta olisi jatkossa edullinen, ei tuosta saisi KV:lla paljoa alaspäin? Vai menikö oikein?
Tässä 6kk kiintä 9,7 snt ja 6kk pörssi.Jos nyt sen vertaa et edes itse viitsi nähdä vaivaa sen liukurin kanssa vuoden sähköjen hinnan katsomiseen pörssi vs. se oma kiinteä, niin aivan turhaa huudella pörssisähkösäästöjen romuttumisesta viikon takia
Ok, ei vaan näytä nuo sinun Tammikuun jutut siltä että "mölyt ovat pysyneet mahassa ja jokaisen saa tehdä haluamansa sopimuksen.."ei se ole muuttunut, miksi olisi, olen ollut ja yhä pörssisähkön kannalla juurikin siksi että se on ainoa keino ohjata kulutusta
eikä mitkää liukurit ja kiinnitykset jotka ovat omiaan sotkemaan sähkömarkkinaa
Pitäisi katsoa vaan pörssin keskihintaa ja verrata siihen tuota "kiinnityshintaa". Kulutusvaikutus molemmissa sama + marginaaliero.Ihan mielenkiinnosta, jos katsot 12kk takseppäin mihin oma spot-keskiarvo hinta asettuu? Tuo 7,79 tuntui edukkaalta ja tein kans testin niin oma keskihinta olikin 6,17snt/kWh
Miksi sitten istuttiin ja paleltiin?
Se tammikuun yksi viikko oli monelle liian paha, eikä sitä korvaa halpa loppuvuosi. Niin se vaan on.
en määrää, kannatan, olen sitä mieltäOk, ei vaan näytä nuo sinun Tammikuun jutut siltä että "mölyt ovat pysyneet mahassa ja jokaisen saa tehdä haluamansa sopimuksen.."
Ennemmin vaikutti että kannatat kaikille pakollista pörssi sopimusta..
Kyllä se monelle tutulle oli kallis viikko. Taisi mennä viikossa rahaa sähköön lähes sama kuin minulla koko talvena.Kieltämättä tammikuun eka viikko oli todella paha ja muutenkin lämmitystarveluvultaanntämäkkä talvi.
Kieltämättä tammikuun eka viikko oli todella paha ja muutenkin lämmitystarveluvultaan on ollut tämäkkä talvi. Tämän jäljiltä meillä tämän lämmityskauden keskihinta edellelleen yli 7 senttiä. Lämmityskautta on tosin vielä jäljellä ja lämmityskauden hinta painunee veroineen ja marginaaleineen nippa alle alle 7 sentin.
Yhdellä shellyllä kulutusvaikutusta saisi meillä arviolta 0,5 senttiä alas asumismukavuteen vaikuttamatta. Samalla laskisi hiukan käytetyn sähkön CO2 päästöt.
Kyllä se monelle tutulle oli kallis viikko. Taisi mennä viikossa rahaa sähköön lähes sama kuin minulla koko talvena.
Mikä on sinulla tässä lämmityskausi?
On varmasti.Tutuillasi on raju kulutus verrattuna sinuun.

Oma pörssisähkö on ollut 1.9.2022 alkaen tähän päivään asti 11,01 (sis. marg.) (keskihintahan on 10,43 ilman marginaalia), joten minulle tuolla hinnalla olisi jo nyt tullut hieman takkiin ja oletettavasti syyskuun alkuun mennessä tulisi vielä lisää takkiin.Tuo vielä tällä hetkellä päällä oleva 24kk on 11.4c/kWh ja tosiaan kun tuon otin 1.9.2022, niin se syksy/talvi oli pörssissä ihan poskettoman kallista aikaa, jona aikana tuo sopparini jauhoi siis plussaa varsin kiitettävästi. Nyt jos katselee taaksepäin vaikkapa viimeiset 12kk, niin varsin hyvin on noita säästöjä tullut tässä syötyä ja pörssi on ollut selvästi edullisempi.
1.9.2024 - 7.4.2024 jakson pörssin keskihinta 10,41snt/kWh eli sentin alle kiinnityksenTuo vielä tällä hetkellä päällä oleva 24kk on 11.4c/kWh ja tosiaan kun tuon otin 1.9.2022, niin se syksy/talvi oli pörssissä ihan poskettoman kallista aikaa, jona aikana tuo sopparini jauhoi siis plussaa varsin kiitettävästi. Nyt jos katselee taaksepäin vaikkapa viimeiset 12kk, niin varsin hyvin on noita säästöjä tullut tässä syötyä ja pörssi on ollut selvästi edullisempi.
Pörssisähkön hinta nyt - Pörssisähköä.fi
Pörssisähkön selkeä seuranta tunneittain.www.porssisahkoa.fi
Vaikuttiko lumipyry pörssisähkön hintaan?Propelit kenties jäässä tuulimyllyissä?
Mulla ei ole vielä ollut pörssisähkösopimusta ja aion todennäköisesti jatkaa kiinteähintaisilla määräaikaissoppareilla. Silloin on hyvä jättää taas pariksi vuodeksi hintojen seuraaminen.Itselle siirtyminen kiinteähintaiseen soppariin olisi stressaavaa, kun näkisi miten "menettää" ne kaikki halvat ja reilusti keskihinnan alle jäävät tunnit.
No kunhan se OL3 saadaan joskus taas tulille niin helpottaa.Aika kovia hintoja pörssissä pitelee. Vapuksi olisi pörssiin vaihtumassa karvan alle 9c (yösähkö) toistaiseksi, pitäisiköhän perua..?![]()
Ei ne nyt vielä tiedä yhtään mitään seuraavasta lämmityskaudesta. Eikä tässä vaiheessa sinne kannattaisi mitään kiinnityksiä tehdäkään vielä.Kovia hintoja on ensi lämmityskauteen tulossa tällä tietoa.
Tuli taas sössittyä oma peli. Älkööt kukaan kiinnitelkö Q4:ää, kun sitten on purjeessa Q1:n kanssa.
Eli kannattaa kytätä nyt järkeviä 6kk tai 12kk sopimuksia. Kohta saa 3kk päästä alkavan 6kk sopimuksenkin jo niin, että selviää talven yli