V2G - autojen kaksisuuntainen lataus

Espejot

Hyperaktiivi
Tästä on keskusteltu mutta en löytönyt, tehdään uusi aloitus ja yhdistetään. Minua ei sähkios kiinosta mutta aisaa voi silti pohtia. V2G on hiipinyt autoihin mutta toistaiseki on harvassa, kiinaliset autonvalmistajat ovat kuunostautuneet V2L ominaisuuden tuomisessa autoihin.

Which Electric Cars Have Bidirectional Charging (V2L, V2G, V2H)?​

By zecar|April 3, 2024

Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
No eipä noita V2G-tuella olevia montaa näytä löytyvän, neljä kappaletta. Noistakin yksi on sadan tonnin lestabussi.

lmfmis

Vakionaama
On kuulemma kaikennäköistä lastentautia ja toimimattomuutta. Ei vielä valmis.

Plus: kun jatkossa ostat käytetyn sähkörassin ja sen akulla ladattukkin taloa 1000 sykliä auton kilometerien lisäksi....olet voittaja :bileet:

Viimeksi muokattu:

Lappanen

Hyperaktiivi
Olikohan uusimmassa tai sitä edellisessä Tekniikan Maailmassa jotain juttua asiasta ja tekniikasta. Muistaakseni ei kuitenkaan kovin kattava.

Espejot

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
On kuulemma kaikennäköistä lastentautia ja toimimattomuutta. Ei vielä valmis.

Plus: kun jatkossa ostat käytetyn sähkörassin ja sen akulla ladattukkin taloa 1000 sykliä auton kilometerien lisäksi....olet voittaja :bileet:
Luulisi että auton sisuksiin jää tieto syklien määrä. Jos ei niin ai jai ja voi voi, auto ei ollut sitä mitä sen piti olla jos vain km ilmoitettu.

mokin

Aktiivinen jäsen
LFP-akullinen pitäisi kestää aika monta sykliä verrattuna muihin.

Sanotaan että jos v2g yleistyy, niin jopa käyttöetu tulee aika hyväksi, kun viikonloput ja illat saa ladattua paneeleilla ja yöt voi purkaa, eikä tarvitse liisarin kanssa murehtia akusta

tj86430

Vakionaama
Sanotaan että jos v2g yleistyy, niin jopa käyttöetu tulee aika hyväksi, kun viikonloput ja illat saa ladattua paneeleilla ja yöt voi purkaa, eikä tarvitse liisarin kanssa murehtia akusta
Ja vielä parempi kun saa (vapaalla autoedulla) ladattua ilmaiseksi vaikkapa työpaikalla ja sitten voi käyttää sen sähkön kotona. Siinä on verottaja taas ihmeissään.

mokin

Aktiivinen jäsen
Ja vielä parempi kun saa (vapaalla autoedulla) ladattua ilmaiseksi vaikkapa työpaikalla ja sitten voi käyttää sen sähkön kotona. Siinä on verottaja taas ihmeissään.
Yhtenä perjantaina olisi tehnyt kovan tilin kun olisi ladannut 60kwh illan aikana (eikä tietysti olisi veloittanut työantajaa latauksesta) ja toisena perjantaina kun olisi myynyt 60kwh verkkoon.

Nihan

Aktiivinen jäsen
Kovasti kiinnostaisi tämä mutta kovin vähissä ovat V2H saati V2G -autot. Joku Leaf olisi edullinen ja autonakin ihan jees vähintäänkin paikallisliikenteeseen, mutta ei vissiin ole oikein tarjolla 2-suuntaisia latureita joilla sen saisi taloon kytkettyä, ainakaan järkihinnalla.

-Teme-

Vakionaama
Luulisi että auton sisuksiin jää tieto syklien määrä. Jos ei niin ai jai ja voi voi, auto ei ollut sitä mitä sen piti olla jos vain km ilmoitettu.
Kyllä jää luvut muistiin
Tuttu otti oheisen kuvan Skoda Enyaq RS näytöltä 4000h tai 10.000kWh kaksisuuntaista käyttöä
IMG20221227103157.png

VesA

In Memoriam
LFP-akullinen pitäisi kestää aika monta sykliä verrattuna muihin.

Jos sinulla on V2G et pura itse akkuja yöllä vaan verkkoyhtiö tms purkaa autosi akkuja silloin kun saa siitä voittoa ja maksaa tästä sinulle jotenkin pienen korvauksen, öiseen kotikäyttöön pitää olla V2H.

mokin

Aktiivinen jäsen
Jos sinulla on V2G et pura itse akkuja yöllä vaan verkkoyhtiö tms purkaa autosi akkuja silloin kun saa siitä voittoa ja maksaa tästä sinulle jotenkin pienen korvauksen, öiseen kotikäyttöön pitää olla V2H.
Eikö tuossa pysty muka itse määräämään koska menee myyntiin?

Espejot

Hyperaktiivi

Minun mielestä tästä ei ole standardia Eurooppassa miten toimii. Käytänössä jos on 2G niin silloin on myös 2H eli noi on kovin läheistä suua toiliieen. Ja autot joissa on V2L on muunetavissa V2G jos edellistä taulukkoa katsoo. Auto itse tiedä kuka sitä käskyttää myymään tai kuka nappaa hillot eli että kait se myyminen on sopimus kysymys. Mysökään sähköyhtiö ei tiedä mistä se sähkötulee, kotiakuista vai auton akusta. Näin minä olen tämän mieltänyt.

Skata

Vakionaama
Kovasti kiinnostaisi tämä mutta kovin vähissä ovat V2H
ChaDeMo pystyy syöttämään kumpaankin suuntaan, japsia hankkimaan ;) Tässä pätkässä on kytketty aurinkopaneelit, Teslan PowerWall ja Outlander Phev. Virtaa pystyy syöttämään taloon ja virtaa syötetään videolla jopa yhdestä Outista toiseen Outtiin invertterin kautta. Tämä kiinnostaisi minua, kun kaikki osat PowerWall:ia lukuunottamatta löytyy pihalta (vielä 13,8 kW:n akulla) mutta ei ole osaamista tai riittävän yllytyshullua tuttua sähkömiestä :p

Nihan

Aktiivinen jäsen
ChaDeMo pystyy syöttämään kumpaankin suuntaan, japsia hankkimaan ;) Tässä pätkässä on kytketty aurinkopaneelit, Teslan PowerWall ja Outlander Phev. Virtaa pystyy syöttämään taloon ja virtaa syötetään videolla jopa yhdestä Outista toiseen Outtiin invertterin kautta.

Juu, juuri hiljan koitin lueskella miten pääsisi esim. Leafin kanssa teoriasta käytäntöön mutta niitä 2-suuntaisia latauslaitteita ei nopealla hakemisella tahtonut löytyä ainakaan mielekkääseen hintaa.

Uusikori-Lefaahan saisi jo alkaen jotain 12-13k mikä on 40kWh akustosta aika inhimillinen hinta kun ottaa huomioon että ko. akusto toimisi kaupanpäällisiksi kulkuvälineenäkin :D

VesA

In Memoriam
Minun mielestä tästä ei ole standardia Eurooppassa miten toimii. Käytänössä jos on 2G niin silloin on myös 2H eli noi on kovin läheistä suua toiliieen. Ja autot joissa on V2L on muunetavissa V2G jos edellistä taulukkoa katsoo. Auto itse tiedä kuka sitä käskyttää myymään tai kuka nappaa hillot eli että kait se myyminen on sopimus kysymys. Mysökään sähköyhtiö ei tiedä mistä se sähkötulee, kotiakuista vai auton akusta. Näin minä olen tämän mieltänyt.
ISO-15118... DC-latauksessa on PKI ja sertifikaatit ja se auto tietää hyvin tarkkaan kenen kanssa se juttelee tai se ei juttele ollenkaan - isoveljen luopien mukaan, DC-latauspönttö ei toimi paikallisesti/itsenäisesti vaan se reitittää tiedot isoveljelle, auton ja pöntön välissä on ipv6-pohjaisia kummallisia protokollia, bäkkärissä jotain muuta. Kyllähän ne kaikki toimivat teknisesti hyvin samalla tavalla - myös plug to charge - mutta auton / latauslaitteen omistajaa ei päästetä siihen itse sekaantumaan.

Sen takia ylipäänsä on jo autossa erikseen V2G ja V2H - se kyky ei jää siihen seinällä olevaan pönttöön. Tästä siis seuraa se, että jos on myynyt autonsa akun V2G palveluun ainoa mitä käyttäjä hallitsee on sopparin toivomusta siitä kuinka tyhjäksi akun saa vetää. V2G ei myöskään mitenkään rajoitu kotilataukseen - autosi voi osallistua siihen sitten myös vaikka liityntäpysäköinnissä juna-aseman parkissa, näitä on ollut suunnitteilla ja minusta jossain on jo koeparkkipaikkakin.

Toki käytännön soppareita ei vielä ole nähty - autohan sitten toimii sen mukaan mitä pääsynhallinta sallii, mutta aivan varamasti G-operaattoeri ei anna auton omistajan sekaantua verkon säätösähkön myyntiin ( joka on G:n tarkoitus)

Espejot

Hyperaktiivi

Liitteet

• 1712689656758.png
    1712689656758.png
    111,7 KB · Katsottu: 87
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Tuossa oli vähän latureista juttua jos sattuu kiinnostamaan. Tuo sattui silmiin muutama pv sitten.

fraatti

Hyperaktiivi
Bemarilta v2g laturi noin 2200e. Uusiin neu klasse autoihin tuki tulee ilmeisesti keväällä 2026. EOn alkaa tarjotaan palvelua ja teho on ilmeisesti 7kW.

Esäätäjä

Vakionaama
60 € kk tuosta hyötyy rahallisesti, reservikorvaushan tuokin on.

Kai sitä itsekin pääsee hyödyntämään, vai oliko tuo vaan Eon kanssa toimiva?

fraatti

Hyperaktiivi
Bemarin ja EONin pilotti etenee. 24 snt/h saa korvausta kun auto on narun päässä. Maks 60€/kk.

Charging and discharging of the vehicle are automated via an algorithm jointly developed by BMW and Eon. Customers receive a flat bonus of 24 cents per hour that the vehicle is connected to the wallbox and the V2G function is activated. Whether charging or discharging is actually taking place is irrelevant for the bonus calculation. Maximum earnings of €60 per month or €720 per year are possible. In addition, each kilowatt-hour actually fed back into the grid is compensated at 40 cents. According to the providers, the annual bonus alone, independent of charging, can theoretically cover up to 14,000 kilometers of driving. In the example calculation, the vehicle manufacturer BMW assumes a price of 32.97 cents per kilowatt-hour and a consumption of 15.1 to 17.9 kilowatt-hours per 100 kilometers.

The partners are enticing customers with a special offer. The first 100 customers will also receive a discount of 700 euros on the BMW Wallbox Professional, one of the few currently available bidirectional wallboxes for home use.

Samassa oli myös esitelty V1G, jolla lataillaan halpoina aikoina. Siitä voi saada bonusta 240€/vuosi.

fraatti

Hyperaktiivi
Polestarilla on ollut myös testiä V2G ja V1G:ssä. Jälkimmäisessä voi osallistua verkon alassäätöön keskeyttämällä latauksen. Haasteena vieläkin että miten nämä kaikki vaikuttavat auton/akun takuuseen.

A pilot project
Emanuella Wallin, product manager for charging at the car company Polestar, highlighted that the company already has a pilot project with Vattenfall in a parking lot with ten electric car chargers testing V2G and that they will now take the next step, by installing V2G chargers in private households of some of their employees.

Furthermore, the company has also launched what they call “V1G” in eight markets, where electric cars can offer downregulation services by stopping or reducing their charging.

– This is a big step in that direction, because then you have created these partnerships that are needed and integrations. And then it's "just" to unload, too, she said.

(vaatii ilmaisen rekisteröitymisen)

fraatti

Hyperaktiivi
Fordilla myös V2G testausta Saksassa.

Financially, the offer relies on a combination of a bonus and a reduced charging price. Octopus Energy grants a monthly bonus of €30, provided the vehicle is connected to the wallbox for at least 300 hours per month. This amounts to up to €360 per year. In addition, users receive a fixed discount of 18 cents per kilowatt-hour on the household electricity price, which, according to the provider, corresponds to an effective charging price of around 15 cents per kilowatt-hour. Theoretically, this allows for charging up to 2,400 kilowatt-hours per year, which, depending on the vehicle's consumption, corresponds to a driving range of up to approximately 16,000 kilometers.

dbwarrior

Vakionaama
Jos tuo saksan kokeilu muuttuu ihan arkipäivän hommaksi siellä, niin oliko Suomessa jotain pykäliä jotka hidastaisi mallin leviämistä myös tänne ?

Esäätäjä

Vakionaama
Jos tuo saksan kokeilu muuttuu ihan arkipäivän hommaksi siellä, niin oliko Suomessa jotain pykäliä jotka hidastaisi mallin leviämistä myös tänne ?
Paljonkohan tuollainen laturi/invertteri maksaa? Periaatteessa kun laite huijaa emuloimalla DC-laturia auton akun kontaktorit kiinni, mikä tahansa aurinkoinvertteri kykenee tuohon.
Niin ja missä tahansa sähköautossa.

Back
Ylös Bottom