Taas vanhukselta vietiin kaikki säästöt

Arisoft

Hyperaktiivi
Miten se viranomainen aloittaa keskustelun jos vain avaa puhelimen mutta ei puhu mitään.
Viranomainen tuollaisessa tilanteessa varmaan aloittaa keskustelun yksipuoleisti esim. sanomalla: "Täällä on poliisi, autonne on löytynyt Ruskeasuolta poltettuna." Saa sitten itse vastata jos haluaa.

Husky

Hyperaktiivi
Vaikka jatkuvasti neuvotaan ettei verkkomaksutunnuksia saa antaa kenellekkään niin silti joka päivä joku kuitentin sortuu tähän petokseen. Huoletikaa omaisitanne ja ottakaa heidän pankkitille käyttöoikeus ja estäkää ulkomaan siirot ja pientäkää sirtorajoja. Hulttio lapsille tämä ei ole suositeltavaa.
Olen erittäin pettynyt Nordean tilisuojauspalveluihin. Olen käsityksessä, että ei ole mitään tapaa rajata tilisiirtoja. Miten on? Jos on säästötilejä, niin kaipaisi esim 72h siirtoeston. Itse tietää, jos muutaman päivän sisään tarvii nostaa kerran muutamassa vuodessa, niin lähettäisi tekstarin ja pariin meiliosoitteeseen viestin, että olet siirtämässä rahaa, vai oletko se sinä. Ja pitäisi käyttötilillä alttiina pikkusumman.
Nordea vaan sanoo, että ei tuollaisia tarvita, he tunnistavat väärät siirrot. Sitten kun lukee Iltalehteä, niin mitenkäs onkaan...
Jos jossain pankissa asiat ovat kunnossa, niin saa mainostaa vapaasti!
Ei paljoa auta vaikka tilillä ei olisi juurikaan rahaa kun ottavat lainan nimiisi. Tuo pankkien toiminta on kyllä käsittämätöntä p a s k a a, osaavat kytätä satasen käteispanoja, mutta monen kymmenen tuhannen tilisiirrot ulkomaille ei soita mitään kelloja.
Juuri näin!
Mobiilivarmanne on hyvä yksi keino huijareita vastaan:

Mobiilivarmenne toimii käytännössä kaikkiin muihin suomalaisiin palveluihin tunnistautuessa, paitsi ei verkkopankkiin.
Tässä on yksi ikävä poikkeus ainakin. Pohjolan vakuutusasioihin ei ole mobiilivarmennetta. Pitää mennä kilpailijapankin tunnuksilla ja pidän tätä erittäin huonona. Vakuutuslaskujen katselu ei ole mikään pankkitoimi.

Voi, mutta en ole selvittänyt kuinka systeemi pelaa - tuolla lisää:

Hyvää tietoa. Mutta miten tuollainen voi olla maksullinen? Sama kuin tarviit poliisia, niin ensin pitäisi maksaa. Nettipankkisysteemi lähestyy tilannetta, että on täysin käyttökelvoton. Kukaan ei ole klikkailematta nettilinkkejä vaikkapa tällaisen palstan seuraaja, ja joka linkissä voi olla kaappausohjelma. Ja jokainen makselee pikkusummia sinne tänne ja syöttelee pankkitunnuksiaan ilman, että diplomityön verran tutkailee tekstejä ja osoitetietoja.

K

korsteeni

Vieras
olen yhä mieltä että järjestelmä ei ole seula, se toimii mutta joku, itse vuotaa mahdollisuuden, ne tunnukset pin koodit salasanat
maksoin verot kun veropäätös tuli, hieman hormaalisiirtojani suuremman summan
ensin varmistus, sitten toinen ja vielä tekstiviestin koodi piti syöttää
ei nosto/siirto ole mahdollinen ilman kännykkää mihin tekstiviesti tulee ja kun sillä esmes tässä tapauksessa op mobiililla varmennetaan niin en usko että kukaan vie/siirtää rahoja jos toimitaan oikein
jos järjestelmä kusee niin kyllä pankki korvaa
jos käyttäjä kusee niin käyttäjä korvaa
näin raakaa se on

jos joku antaa jollekin toiselle minun nimissäni lainan on lainan antaja korvausvelvollinen

Husky

Hyperaktiivi
olen yhä mieltä että järjestelmä ei ole seula, se toimii mutta joku, itse vuotaa mahdollisuuden, ne tunnukset pin koodit salasanat
maksoin verot kun veropäätös tuli, hieman hormaalisiirtojani suuremman summan
ensin varmistus, sitten toinen ja vielä tekstiviestin koodi piti syöttää
ei nosto/siirto ole mahdollinen ilman kännykkää mihin tekstiviesti tulee ja kun sillä esmes tässä tapauksessa op mobiililla varmennetaan niin en usko että kukaan vie/siirtää rahoja jos toimitaan oikein
jos järjestelmä kusee niin kyllä pankki korvaa
jos käyttäjä kusee niin käyttäjä korvaa
näin raakaa se on

jos joku antaa jollekin toiselle minun nimissäni lainan on lainan antaja korvausvelvollinen
Kusemiseen: sepä se onkin kun jokainen seilaa säkällä. Ei auta se, ettet anna puhelimessa tunnustasi, googlehaulla hae pankin sivustoa tai muuta älytöntä, vaan operoit normaalisti.

Puhelimessasi ei varmana ole mitään virussuojaa ja niitä kaapataan käyttöön, kun takuulla klikkailet vaikka mitä linkkejä.

Ps. Mikä pankki toimii noin fiksusti ja kyselee varmistuksia vieläpä tekstarilla?!?! Kysyin itse asetetun summan tilikohtaista tekstarivarmennusta Nordeasta, niin "ei sellaista tarvita"....jeps juu

VesA

In Memoriam
Hyvää tietoa. Mutta miten tuollainen voi olla maksullinen?
Tuo allaoleva putiikkihan (enento) tekee paljon kaikenlaista tähän liittyvää muutaman maan alueella, mutta alunperin tämä oli pankkien jne kotimainen tiedontasaussysteemi jolla hillittiin huijareiden mahdollisuuksia jatkaa seuraavan kohteen kanssa.

Eli sitä käytetään pankeissa jne myös tähän koska valmis järjestelmä on jo olemassa - oma luottokielto ei ole kannassa monta bittiä lisää siihen että kielto on voimassa väärinkäytösten takia. Uutuus tässä on se, että myös asioiden kunnolla hoitaminen on lain mukaan rekisteröitävä.

Tähän on rajattu pääsy täällä, myös luottokielto on täällä:

yritykset sitten voivat tehdä omiaan asiakastiedossa:

Espejot

Hyperaktiivi
Miten se viranomainen aloittaa keskustelun jos vain avaa puhelimen mutta ei puhu mitään.
"Verovirastosta hyvää huomenta. Olette hakeneet verokorttiin uutta veroprosenttia ansiotuloja varten. Huomasimme että olette laskeneet eläketulojen määrää. Voiteko selittää asiaa?"

kotte

Hyperaktiivi
Onko jossakin selvitetty, mitkä ovat vapaaehtoisen luottokiellon asettamisen seuraukset käytännössä? Esimerkiksi itse haluaisin käyttää moista muodossa, jossa nykyiset luottokorttisopimukset luottorajoineen säilyvät ennallaan, mutta kaikenlainen uusien luottojen ottaminen nimiini estettäisiin. Lähinnähän tuostakin seuraisi, että asioiden hoitaminen esimerkiksi autokorjaamossa vaikeutuisi, jos lasku osoittautuu yllättävän suureksi ja on itse asettanut maksimisummat laskun summan alle. Nykyisin tosin yleensä lähettävät tiedon laskun suuruudesta ennakolta, joten maksimisummia voi itse peukaloida tiedon saatuaan.

kotte

Hyperaktiivi
"Verovirastosta hyvää huomenta. Olette hakeneet verokorttiin uutta veroprosenttia ansiotuloja varten. Huomasimme että olette laskeneet eläketulojen määrää. Voiteko selittää asiaa?"
Oma kokemukseni muutaman vuoden takaa: "Onko omistamallenne kiinteistölle XXX rakennettu lisärakennus, jota ei ole merkitty kiinteistöverotietoihinne ...?"

Selvisi keskustelun aikana mm., että tieto oli peräisin sijaintikunnan rakennusvalvontapuolen ilmoituksista vuosien takaa, verottajalla oli tuore ilmakuva tontista, mistä näkyi, että puheena olevaa rakennusta ei liene mahdollistakaan olla, eli kyse oli ilmeisesti kunnan rakennusvalvontapuolen virheestä, missä kohdeosoitteessa oli kahden aikaisemmman vakioilmoituksen kohdalla kirjoitusvirhe tms. ja aikaisempi rakennus oli kahdentunut. Muistaakseni verottaja suostui korjaamaan ongelman omista rekistereistään ja selvitämään asian kunnan rakennusvalvonnan kanssa. Ei ole perästä mitään kuulunut.

Antero80

Vakionaama
Itsellä on kokemusta että viranomainen useasti pyrkii varmistamaan että keskustelee haluamansa henkilön kanssa.
Pitääpä kokeilla ensi kerralla hiljaa olemista, tuleeko se heidän asia sieltä vaikka ei puhu mitään.

Olisihan tuo parempi kun suoraan kertoisivat asian, voi sitten päättää haluaako vastata heille mitään vai ei.

Espejot

Hyperaktiivi
Itsellä on kokemusta että viranomainen useasti pyrkii varmistamaan että keskustelee haluamansa henkilön kanssa.
Pitääpä kokeilla ensi kerralla hiljaa olemista, tuleeko se heidän asia sieltä vaikka ei puhu mitään.

Olisihan tuo parempi kun suoraan kertoisivat asian, voi sitten päättää haluaako vastata heille mitään vai ei.
Meidän tenavat vastaa "haloo" tai "mitä asiaa", ja se kyllä vastaa informaatiosisällöltaa hijaa olemista.

kaihakki

Vakionaama
Minulla on kahdessa pankissa käyttötili. Toinen on virallinen, jota käytän kaikkiin tilisiirtoihin, jne. Sitten toisessa pidän pari satkua ja maksan sieltä, jos jossain pitää pankkikortilla maksaa. Lisäksi käytän sen pankkitunnuksia netissä, jos mobiilivarmenne ei jossain käy. Lompakossa pidän aina muutaman kympin varmuuden vuoksi.
Riskeihin kannattaa varautua. Ne lisääntyvät koko ajan.

Esäätäjä

Vakionaama
Minulla on kahdessa pankissa käyttötili. Toinen on virallinen, jota käytän kaikkiin tilisiirtoihin, jne. Sitten toisessa pidän pari satkua ja maksan sieltä, jos jossain pitää pankkikortilla maksaa. Lisäksi käytän sen pankkitunnuksia netissä, jos mobiilivarmenne ei jossain käy. Lompakossa pidän aina muutaman kympin varmuuden vuoksi.
No alkaa olla aika varma systeemi ja menettää sen parisataa max. Tuon kun viitsisi tehdä.

mobbe

Vakionaama
Onnistun alkuvuodesta vahingossa resetoimaan kännykän tehdasasetuksiin seurauksena että kahden pankin sovellukset hävisi.Tällöin ei ollut mitään mahdollisuutta tunnistautumiseen muuta kuin soittaa pankin asiakaspalveluun joka tenttasi parikymmentä kysymystä joihin ei juuri muilla voinut olla tietoa.Onnistuneen tentin jälkeen sain piitkän numerosarjan jolla pääsin avaamaan pankin sovelluksen.Jälkeen päin tuli ajatus että minullahan ei ollut aivan täyttä varmuutta kuka oli se langan toisessa päässä mutta tällä kertaa ei toki vahingoja tullut.

Husky

Hyperaktiivi
Tuo allaoleva putiikkihan (enento) tekee paljon kaikenlaista tähän liittyvää muutaman maan alueella, mutta alunperin tämä oli pankkien jne kotimainen tiedontasaussysteemi jolla hillittiin huijareiden mahdollisuuksia jatkaa seuraavan kohteen kanssa.

Eli sitä käytetään pankeissa jne myös tähän koska valmis järjestelmä on jo olemassa - oma luottokielto ei ole kannassa monta bittiä lisää siihen että kielto on voimassa väärinkäytösten takia. Uutuus tässä on se, että myös asioiden kunnolla hoitaminen on lain mukaan rekisteröitävä.

Tähän on rajattu pääsy täällä, myös luottokielto on täällä:

yritykset sitten voivat tehdä omiaan asiakastiedossa:

Täytyypä paremmalla ajalla katsoa tuo Suomi.fi. Että jos siellä siis on tuo palvelu. Vaikuttaakos tämä luottokortin käyttöön :huh: Ei sekään vältt. ole kynnyskysymys
Nerokasta! Mikähän olisi edullisin Nordean oheen...no täytyy selvittää asap tämä ajatus
Onnistun alkuvuodesta vahingossa resetoimaan kännykän tehdasasetuksiin seurauksena että kahden pankin sovellukset hävisi.Tällöin ei ollut mitään mahdollisuutta tunnistautumiseen muuta kuin soittaa pankin asiakaspalveluun joka tenttasi parikymmentä kysymystä joihin ei juuri muilla voinut olla tietoa.Onnistuneen tentin jälkeen sain piitkän numerosarjan jolla pääsin avaamaan pankin sovelluksen.Jälkeen päin tuli ajatus että minullahan ei ollut aivan täyttä varmuutta kuka oli se langan toisessa päässä mutta tällä kertaa ei toki vahingoja tullut.
On tuossa se että kun itse soittaa, niin ei kai oikein pitäisi rikollisen numeroon kääntyä.

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä ketjussa kun ollut puhetta noista mobiilivarmenteesta niin mihin sitä voi tarvita? Mulla Ei ole tullut vielä mitään vastaan mihin olisin tarvinnut sitä. Saati jos siitä tarvii maksaa kk-maksua.

Viimeksi muokattu:

kaihakki

Vakionaama
Trafi, Elisa, Telia, Ilmarinen, jne. sivustot. Kyllä tarvetta ja käyttöä on.
Pankkitunnuksia ei kannata missään tapauksessa käyttää muuta kuin omaan verkkopankkiin menossa. Ja kännykkää ei kannata käyttää missään maksutapahtumissa. Rosvo ryökäleet väijyy koko ajan kulman takana. Nämä huijausjutut ovat vasta alkutaipaleella. Ei mene kauaakaan, kun kansa on putsattu tyhjiin.
Huijauspisnes alkaa olla maailman kannattavin toimiala. Äskettäin raportoitiin, että Itä-Suomessa oli lyhyessä ajassa saatu 700.000,- euroa putsattua kansalta. Olikohan viime vuonna, kun raportoitiin jossain mediassa, että Suomessa on n. 10 miljoonaa huijattu vuodessa. Kun tämän skaalaa Euroopan tasolle, niin kokonaisluku taitaa olla luokkaa 4 miljardia euroa. On erittäin kannattava pisnes. Rahat pois kuleksimasta.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Mitenkäs on, oletteko saaneet neuvoteltua moviilivarmenteen hintaa alas?
Tässä ketjussa kun ollut puhetta tuista mibiilivarmenteesta niin mihin sitä voi tarvita? Mulla ei ole tullut vielä mitään vastaan mihin olisin tarvinnut sitä. Saati jos siitä tarvii maksaa kk-maksua.
Huijauksen riski pienenee murto-osaan. Mulla ei ole vielä mutta tarkoitus hankkia... pankkin tunnusluvut on overkilliä käyttää muissa palveluissa.

K

korsteeni

Vieras
Mitenkäs on, oletteko saaneet neuvoteltua moviilivarmenteen hintaa alas?

Huijauksen riski pienenee murto-osaan. Mulla ei ole vielä mutta tarkoitus hankkia... pankkin tunnusluvut on overkilliä käyttää muissa palveluissa.
ei maksa mitään telialta rekisteröin, toimii hyvin esmes suomi.fi, vero.fi jne

kaihakki

Vakionaama
No jos sinulle ei ole tilillä kovin kummoisia summia, niin ei ole ongelma. Ja jos osaa olla varovainen ja tietää varmasti mitä on tekemässä, niin ok. Olihan tuossa joku aika sitten joku yritysjohtajakin hilkulla menettää miljoona euroa, kunnes ihan viime hetkellä ei sitten painanutkaan enteriä.

fraatti

Hyperaktiivi
Koska kaapatulla tunnuksilla voi tyhjentää pankkitilin. Huijauksen muuten tunnistaa siitä että mobiilivarmeneeta ei ole mahdollista käyttää. Mobiilivarmenteen ainoa (?) huono puoli on että se maksaa.
Mites se kaapataan? Omalla pinkoodilla ja räpylänjäljellä pitää hyväksyä kaikki toimenpiteet.

Espejot

Hyperaktiivi
Mites se kaapataan? Omalla pinkoodilla ja räpylänjäljellä pitää hyväksyä kaikki toimenpiteet.
Sanotaan näin että niitä tilejä tyhejentään ja sitä kait on vaikea kieltää että tapoja on olemassa? Kaikki ne huijaukset olisi voitu vältää mobiilivarmenteella. Että skäli tämä on turhaa vänkäystä... mutta onko se riski sen 36e/v on sitten jokaisen omassa harkinassa. Mulla on vahava suositus ja itse otan sen, arvon vaan siiränkö liittymät samalla kertaa.

kaihakki

Vakionaama
Normaali huijaus menee suunnilleen niin, että tulee tekstiviesti, jossa sanotaan, että autoosi on tullut joltain viranomaiselta päivityspyyntö ja että klikkaa tätä linkkiä. No sitten klikkaat ja menet sivustolle, jonka huijari on tehnyt täsmälleen Trafin sivuston näköiseksi ja tunnistaudut pankkitunnuksilla, jolloin ne ovat huijarilla ja hän kirjautuu sitten tilillesi. Sen jälkeen huijari on tililläsi ja tekee pankkisiirron omalle tililleen, jolloin sinulle tulee vahvistuspyyntö kännykkään. Huijari on ilmoittanut, että tuli joku propleema ja pitää antaa tunnukset uudelleen. Ja sitten annat ja niin lähti fyrkat tililtäsi. On erittäin helppo huijausproseduuri, eikä tarvitse huipputaitoja.

Mutta kun kirjaudutkin Trafin sivustolle mobiilivarmenteella, ei huijari pääse tilillesi.
Kannattaa perehtyä erilaisiin huijaustapoihin.

Sen verran vielä, että koska sivusto on täsmälleen Trafin näköinen, niin pitää osata katsoa web-osoite, että onko varmasti Trafin. Tämä on kyllä tavalliselle kansalaiselle mahdoton juttu tarkistaa, koska osoitteessa ei tarvitse olla, kuin yksi piste jossain kohtaa, niin se eroaa oikeasta.

Viimeksi muokattu:
K

korsteeni

Vieras
Koska kaapatulla tunnuksilla voi tyhjentää pankkitilin. Huijauksen muuten tunnistaa siitä että mobiilivarmeneeta ei ole mahdollista käyttää. Mobiilivarmenteen ainoa (?) huono puoli on että se maksaa.
ei kait se meksa telialla, en muistaakseni edes kirjautunut, se menee omia polkujaan, antaa vain puhelinnumeron, kokeile

pökö

Kaivo jäässä
Olihan tuossa joku aika sitten joku yritysjohtajakin hilkulla menettää miljoona euroa, kunnes ihan viime hetkellä ei sitten painanutkaan enteriä.
Ei lähde miljoona tililtä entterin painamisella, ei kannata näin pimeitä edes esitellä.
Mulla aikanaan maalämpökaivon maksu pysähtyi tarkastuksen ja varmennuksen ajaksi eikä ollut kovin iso raha kyseessä.

pökö

Kaivo jäässä
Mulla DNA mobiilivarmenne on 1,99 / kk kolmen ilmaisen kuukauden jälkeen.

Saatan siirtyä teliaa ihan tämän asian vuoksi

jiikoo

Vakionaama
Sanotaan näin että niitä tilejä tyhejentään ja sitä kait on vaikea kieltää että tapoja on olemassa? Kaikki ne huijaukset olisi voitu vältää mobiilivarmenteella. Että skäli tämä on turhaa vänkäystä... mutta onko se riski sen 36e/v on sitten jokaisen omassa harkinassa. Mulla on vahava suositus ja itse otan sen, arvon vaan siiränkö liittymät samalla kertaa.

Mobiilivarmenteen hinta on 2 euroa kuussa Elisa ja DNA. Eli 24 euroa vuodessa.

Telialla maksuton.

Muilla operaattoreille ei ole mobiilivarmennetta saatavilla.

Itse ainakin lähipiirin seniorin puhuin ympäri maksamaan tuosta 2 euroa kuussa Elisalle. Pankkitilillä ja pankkitunnusten takana jos on esimerkiksi kuusinumeroisia summia rahaa euroissa, niin ei tuo niin paha hinta ole siitä lisäsuojasta.

Voi se olla monella jo tonnin parin menetys sopivalla hetkellä totaalinen katastrofi.

Telian asiakkaana ei tarvinne edes miettiä onko sen lisäsuoja sen 0 euron arvoinen kuussa.

VesA

In Memoriam
ei kait se meksa telialla, en muistaakseni edes kirjautunut, se menee omia polkujaan, antaa vain puhelinnumeron, kokeile
Mobiilivarmenne on SIMmillä ja kirjaudut sillä varmenteella Telialle joka palauttaa sen mitä näytetään, HETU etunenässä, ja kysyy saako sen antaa eteenpäin palvelulle, mutta itse ei tarvitse näpytellä. Tieto menee operaattorin muun SIM-liikenteen tavoin.

Homma menee niin että menet ensin palveluun joka käyttää tähän jotain luottamusverkon palvelua, niitä hoitaa Signicat, Telia.. No se pyytää autentikoimaan jostain - vaikka mobillivarmenteella - ja välityspalvelun saatua autentikaation läpi tämä luottamusverkon palvelu hoitaa pääsyn varsinaiseen palveluun. Tässä on erikseen kielletty SSO - yhdellä autentikaatiolla ei saa pomppia palvelusta toiseen.

repomies

Hyperaktiivi
Kokeilin. Pankin asiakas, yrittäjänä en osannut arvioida tuloja koska heittelee runsaasti. Laitoin 2900 ja lainahoitokuluiksi 790. Tulos, ei voida myöntää. Lainasummaahan ei tuossa vaiheessa edes kysytty, 2000 alkaen oli johonkin 30000 asti. Vakuudellista lainaa on alle 20000€.
Eikai se läpi voi mennä että pankkitunnukset kaapannut "mörkö" laittaisi tuloisi 5000 ja saisi sillä?
Asiakaspalvelun kanssa asioiva saa esimerkiksi luottokortin luottorajan nostettua ainakin kymppitonniin asti, jos kaapattu identiteetti sattuu löytymään vaikka verolistoilta. Silloinhan kaappaajan ei tarvitse kuin kehottaa aspaa katsomaan tulotiedot jostain julkiselta kateuslistalta.

Mutta jos sattuu olemaan pienituloinen, tuota ei tarvitse isommin pelätä.

Itse vaihdan tilanteen yllättäessä välittömästi käsitystä sukupuolestani, ja nollaan vanhan hetun. Sinänsä naurettavaa, ettei muuta keinoa ole.

VesA

In Memoriam
Voisiko se mitenkään poiketa totuudesta?
No tässä nipussa isoimmassa keisissä pankkiin päästyään rosvo möi ensin sijoitusrahastoja 400 tonnilla ja siirsi rahat pois. Sitä kuinka mutkikas juuri tämä huijaus oli ei ole avattu, mutta nykyään on suuressa suosiossa ensin rekisteröidä e-sim uhrin puhelimen rinnalle jolloin rosvo saa käytettyä vaikkapa SMS-pohjaisia lisävarmistuksia uhria vaivaamatta. Virastot vaativatkin operaattoreita tarkempaan syyniin rinnakkaisliittymiä lisäillessä, mutta eihän tähän suoraa laisäädäntöä ole.

Back
Ylös Bottom