Kodinkoneet

fraatti

Hyperaktiivi
Olisi tarve ostaa eräällä mökille imuri satunnaiseen käyttöön.

Huomasin samalla että kotona olevassa vanhassa imurissa on ottoteho 1400W. Nyt myytävissä imureissa teho on 600 - 890W. Näinkö imuteho on kuristettu EU:n toimesta vai onko näissä oikeasti tapahtunut jotain kehitystä esim moottoreiden suhteen? Vai onko tyydyttävä vaan hinkkaamaan enemmän saman lopputuloksen saavuttamiseksi?

esimerkki:
1716105529860.png
 

pökö

Kaivo jäässä
Näinkö imuteho on kuristettu EU:n toimesta vai onko näissä oikeasti tapahtunut jotain kehitystä esim moottoreiden suhteen?
Onhan kehitys tullut esim iv-koneisiin ec-puhaltimien muodossa ja lämpöjohtopumppuihin , miksei sitten imuriin. Tyttären uudehko 800 W imuri imee suunnilleen yhtälailla kuin meidän 2000 W (molemmat Miele) muttei puhalla kuumaa ilmaa laitteesta ulos.
 

kotte

Hyperaktiivi
Noiden vanhojen pölynimureiden moottoreiden hyötysuhde oli luokkaa hiukan vajaat 50%. Vaikea uskoa, että uusissa olisi varaa päästä jonnekin sanottavasti 60% paremmalle puolelle (käytännössä korvaamalla moottori BLDC-tyyppisellä korkeataajuisella invertterin käyttämällä kaksi- tai kolmivaiheisella kestomagneetti- tai reluktanssimoottorilla). Puhaltimen paremmalla suunnittelulla ja ohivuotojen tukkimisella saa ainakin uudelle imurilla hiukan lisää hyvitystä. Silti epäilen, että noissa uusissa imuteho on vanhoja heikompi, mutta itselläni ei ole kokemusta. Käytän kotona vanhaa, missä on 2kW:n moottori ja mökillä jotakin 1-2kW:n tienoilla olevaa, jotka kumpikin puhkuvat kunnolla.
 

VesA

In Memoriam
Noiden vanhojen pölynimureiden moottoreiden hyötysuhde oli luokkaa hiukan vajaat 50%. Vaikea uskoa, että uusissa olisi varaa päästä jonnekin sanottavasti 60% paremmalle puolelle (käytännössä korvaamalla moottori BLDC-tyyppisellä korkeataajuisella invertterin käyttämällä kaksi- tai kolmivaiheisella kestomagneetti- tai reluktanssimoottorilla). Puhaltimen paremmalla suunnittelulla ja ohivuotojen tukkimisella saa ainakin uudelle imurilla hiukan lisää hyvitystä. Silti epäilen, että noissa uusissa imuteho on vanhoja heikompi, mutta itselläni ei ole kokemusta. Käytän kotona vanhaa, missä on 2kW:n moottori ja mökillä jotakin 1-2kW:n tienoilla olevaa, jotka kumpikin puhkuvat kunnolla.
En ole uusia availlut, mutta vanhoissa ei kyllä ollut edes yritetty optimoida mitään vaikkapa sen potkurin aerodynamiikan kannalta, paikka on kyllä epäkiitollinen jos laitteesta pitää saada pieni. Vanha imuri on tosiaan lähinnä lämpöpuhallin, sellaisella on hyvä sulatella pakastinta.
 

VesA

In Memoriam
Imureissahan on kaksi asiaa joista teho koostuu: alipaine johon se kykenee ja ilmamäärä joka sen läpi kulkee. Ostin joskus Kärcherin halpisimurin ( juu ei pidä ikinä koskea keltaiseen kärcheriin ) ja sen merkittävin ominaisuus oli järjetön meteli. Sillä ei esmes saanut vähänkään epätasaiselta pinnalta hiekkaa pois, mutta sileällä se toimi jossain määrin ja vettäkin saattoi imeä.
 

Sukke

Aktiivinen jäsen
Meillä taitaa olla uusin imuri näitä tehoiltaan rajoitettuja malleja. En kyllä kaipaa yhtään enempää imutehoa tai aiempia imureita. Suulakkeet vaikutti tosin olevan kapeampia kuin aiemmissa imureissa.
 

pökö

Kaivo jäässä
Imureissahan on kaksi asiaa joista teho koostuu: alipaine johon se kykenee ja ilmamäärä joka sen läpi kulkee.
Mulla on autoa varten vanha 1200 W Vetrok, se on hieman isompi kuin koti-imuri mutta eri muotoinen . Se imee yllättävän rajusti ja äänikin on siedettävä.
 

HelaKammo

Vakionaama
Jos nyt saa suositella, niin vie vanha mökille ja osta talouteen uusi pölypussiton Miele. Satuin joskus imurihankintoina ostamaan hyvällä alennuksella tuollaisen ja ei ole pölypusseja ikävä. Jelppo ja siisti tyhjentää, sekä hienosuodattimet pestäviä, ei häviä liioin tehossa muille olleille.
 

In-Vertti

Jäsen
Ostin joskus mainoksen uhrina Dysonin, joka oli oikein lemmikkitalouteen tarkoitettu. No pussittomuus on ihan jees, mutta vain pussillisesta koneesta saa ulosasti kaiken mitä on sisään imetty. Ilman että kantaa koko värkkiä pihalle tyjättäväksi. Lisäksi nuo ihme föönikierrehässäkät kerää itseensä ihan jäätävästi pölyä, siis pintoihinsa sisäpuolella.

Kaikenkukkuraksi tuo Sontaläjä (700.-) ei kestänyt kuin vuoden ja sitten oli suodatin niin jumissa että ei gliide in, ei gliide ulos ilma eikä mikään muukaan. Mailia maahantuojalle, joka väittää ettei laitteesa ole suodatinta. No laitoin kuvan puretusta vehkeestä ja siitä suodattimesta jota ”ei ole”. Jaa, mut EI ole vaihdettavissa, vastattiin, vaikka onkin siinä irrallisena jo pöydällä, oli ihan ruuveilla kiinni. Uusi vaan tänne niin ruuvaan itse paikalleen. Ja ullattaen tietysti takuu raukesi siinä samassa kun laitteen avasin.
NO eikun Dysonin p@ska kaatopaikalle ja pussillinen perus Miele tilalle. Toimii.

EI ikinä Dysonia…
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Entäs Gigantin epoq liedet ja uunit ? Mitähän niiltä voi odottaa, kun Gigantti näitä Kiinassa teettää omaan myyntiinsä?

Edellinen uuni oli luultavasti talon alkuperäinen UPO, ns. "kalusteuuni" ja päällä keraaminen liesitaso kivitason läpi upotetteuna. Uusintana tuli Gigantin epoq induktiivinen liesitaso ja kiertoilmauuni. Vanha uuni oli kyllä itse asiassa ehjä, vain luukun tiiviste oli konkreettisesti rikki. mutta liedestä jo kaksi neljästä lakkasi lämpeämästä. Liitäntä johto oli mielenkiintoinen, kun noin 6 kW liesitaso oli myyntipakkauksessa 1-v johdolla. Kaksi vaihetta oli kytketty lieden päässä yhteen peltiliuskalla ja sen kun poisti niin vanhalla 5-napaisella sai kytkettyä kahteen vaiheeseen ja uunin kolmanteen. Keraamiseen verrattuna tämä induktiivinen on kyllä todella nopea.

Näissä arveluttaa lähinnä ukkosen varalta, kun ovat semmoista digitaalista "virta aina päällä mallia" kosketuspaneelilla ellei itse ukkosella jostain syöttöpuolelta sulaketaulusta katkaise. Vanhassa ei vissiinkään ollut mitään digitaalista ja kaikki virrat oli poikki, jos mitään ei ollut kuumenemassa.
 

In-Vertti

Jäsen
Noi induktiiviset on ihan s@@tanasta. Jossain hifimmissä lomakohteissa yms sellasia ollut. v1tunmoinen koodaus ennenkuin saa toimimaan ja sitten kun vahingossa rätti tmv hipaisee jotain niin koko himmeli sippaa siihen ja eikun uudelleen kevätjuhlaliikkeitä käynnistykseen.

Miksei voi olla vain yksinkertainen, kuten ennen, kytkimestä päälle ja pois. Sillä on menty puolvuossataa… ja eihän nuo iduktiivit edes lämpeä jollei hellalla ole jotain magneettista=”turvalinen pääkytkin”

Kotona omassa ihan perus hella, jossa keraaminen taso. Ruoanvalmistuksen laadun osalta ihan sama onko valurautalevyt vai mikä sen pannun kuumentaa ja kuinka nopsaan.
 

pjkl

Aktiivinen jäsen
Noi induktiiviset on ihan s@@tanasta. Jossain hifimmissä lomakohteissa yms sellasia ollut. v1tunmoinen koodaus ennenkuin saa toimimaan ja sitten kun vahingossa rätti tmv hipaisee jotain niin koko himmeli sippaa siihen ja eikun uudelleen kevätjuhlaliikkeitä käynnistykseen.

Miksei voi olla vain yksinkertainen, kuten ennen, kytkimestä päälle ja pois. Sillä on menty puolvuossataa… ja eihän nuo iduktiivit edes lämpeä jollei hellalla ole jotain magneettista=”turvalinen pääkytkin”

Kotona omassa ihan perus hella, jossa keraaminen taso. Ruoanvalmistuksen laadun osalta ihan sama onko valurautalevyt vai mikä sen pannun kuumentaa ja kuinka nopsaan.
Induktioliesi on kyllä niin nopea, etten ihan halvalla vanhaan vaihtaisi. Liesiä saa myös sellaisilla old school-kytkimillä esim. meillä mökillä AEG. Hitaampaan hommaan mulla on sitten hiiligrilli ja kunnon köntsähiiliä eikä mitään silppua.
 

HelaKammo

Vakionaama
Kaasua nopeampaa ei olekaan ;) Mulla ei enää niin kiire ole vapaa-ajalla etten joutaisi minuuttia oottaa että pannu on lämmin.
Kaasu vaan kuulemma katoaa ammattikeittiöistäkin, kun tule remppa, niin lähtee kaasu. Meillä ihan perus keraamiset 2x ja kaasu 2x, keraamisista toisen termostaatti ronaa, välillä menee täysille.

Induktioliesi tuntuu jyräävän kaikkialla.
 

VesA

In Memoriam
Induktioliesi tuntuu jyräävän kaikkialla.
Joku wokkipannu ei oikein ole kätevä muulla kuin kaasulla, mutta onhan noita nähty kaikilla alustoilla. Se että joissain induktiotasoissa on vainoharhainen nappulasto on kyllä rasittavaa.. ei sillä ole induktion kanssa tekemistä, mutta joku alihankkija sellaista tarjoaa useammallekin merkille.
 

pökö

Kaivo jäässä
Meillä ei olla vielä induktioloikkaa otettu ja keraamisella mennään vielä pitkään mutta tyttären kertsin keittiöuudistuksessa sellainen laitetaan ilmeisesti talvella.

Vieläkö nykyään uudet induktiotasot pitää sirittävää ääntä?
 

VesA

In Memoriam
Vieläkö nykyään uudet induktiotasot pitää sirittävää ääntä?
Riippuu yksilöstä ja kuun asennosta. Meillä on kaksi samanlaista induktiotasoa, eikä siinä milloin niistä jotain kuuluu ole selkeää logiikkaa. Ei edeltävä Siemensin keraaminen tasokaan äänetön ollut.

Se mikä oli pettymys näissä induktiotasoissa oli lasin laatu. Kaikissa niissä lukee Schott-ceran, mutta keraamiseen tasoon ei juuri naarmuja tullut ajankaan kanssa vaikka niistä raavittiin ruokaa välillä irti sellaisella partahöylällä. Näihin induktiotasoihin tulee vaikka niihin ei edes pala mitään raaputeltavaa kiinni - selvästi halvempaa laatua.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Riippuu yksilöstä ja kuun asennosta. Meillä on kaksi samanlaista induktiotasoa, eikä siinä milloin niistä jotain kuuluu ole selkeää logiikkaa. Ei edeltävä Siemensin keraaminen tasokaan äänetön ollut.
Täällä ainakin on huomattu että se liedellä oleva astia vaikuttaa ääneen, mitä ohkaisempi pohja ja pienempi astia suhteessa levyyn niin sen todennäköisempää on että siitä tulee ääntä. Myös suuremmalla teholla tulee herkemmin ääntä. Ääni ei sinällään ole kyllä häirinnyt, lähinnä suuremmalla sirityksellä alkaa miettimään että meneekö jotain rikki.
 

tuna

Vakionaama
Liitäntä johto oli mielenkiintoinen, kun noin 6 kW liesitaso oli myyntipakkauksessa 1-v johdolla.
Ne on Norjaa varten 1-vaiheisina by default, kuulemma. Noin oli oma Gramin liesi myös syksyllä, 1*50A kytkentäjohdolla.
Noi induktiiviset on ihan s@@tanasta.
Tarkoitat ilmeisesti _kapasitiivisia_ hipaisukytkimiä, ei induktiotasoa. Niitä on kaiken tyyppisissä liesissä nykyään. Omassa induktioliedessä on ihan old school kiertokytkimet.

Vieläkö nykyään uudet induktiotasot pitää sirittävää ääntä?
Kyllä kattila kihisee kun teho on päällä. Ei haittaa yhtään itseä ainakaan, hyvä että antaa jotain palautetta että päällä on.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Meilläkin ollut kohta kymmenen vuotta induktioliesi ja kun paljon & monipuolisesti kokataan niin en kyllä mistään hinnasta vaihtaisi pois, niin paljon nopeampi ja tarkemmin säätyvä kuin mikään muu. Hitaat fiilistelyt sitten ulkona hiilillä. Fyysiset kiertokytkimet toki liedestä löytyy, ei mitään hipaisupelleilyitä tämän talouden autoihin tai muihinkaan kodinkoneisiin, puhelimen kosketusnäyttö riittää hiplailutarpeen tyydyttämiseen. ;D
 

PolyEsko

Vakionaama
Meillä ei olla vielä induktioloikkaa otettu ja keraamisella mennään vielä pitkään mutta tyttären kertsin keittiöuudistuksessa sellainen laitetaan ilmeisesti talvella.

Vieläkö nykyään uudet induktiotasot pitää sirittävää ääntä?
Ei meidän toistakymmentä vuotta vanha induktiotaso pidä juurikaan ääntä. Jäähdytyspuhaltimen humina kuuluu heikosti. Siemens.
Uusissa halvoissa nuo kattiloita lämmittävät kelat voivat olla hyvinkin pieniä ja vain keskeltä pannut ja kattilat lämpiävät.

Ei ole ikävä mitään vanhaa mallia, ei edes kaasua, induktioon verrattuna.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tuli tuossa lukaistua imuritesti. Muutama poiminta siitä. Mulla oli joskus reilu 10v sitten pölypussiton laite ja sen tyhjentäminen on likaista puuhaa. Ehkä kaikissa ei ole asia samalla tavalla. Se kuitenkin riitti sinetöimään päätöksen että sellaista ei enää tule.
Hinta ei ratkaise imurin suorituskykyä. Testin halvin laite jäi jumboksi, mutta kahdesta kalleimmasta toinen on kärkipäätä, toinen keskivertoa huonompi.
Imurin valinta on monimutkainen tehtävä. Samankaltaisia, hiukan toisistaan poikkeavia malleja markkinoidaan eri kohderyhmille ja erilaisin lisätoiminnoin ja hienouksin. Malleja on eläintalouksiin, allergisille tai hiljaista ääntä kaipaaville. Myös hintahaitari on laaja: testimme hintavimman ja halvimman ero on peräti yhdeksänkertainen.
Testasimme 54 pölypussillista imuria, joiden hinnat vaihtelevat 50 eurosta 450 euroon. Ihan halvinta tuskin kannattaa valita. Testissämme 50 euron hintainen jäi hännille. Kalleimmista 450 euron malleista toinen on kärkipään laite, mutta toinen menestyi testissä heikommin kuin suuri osa imureista.
Testivoittaja maksaa yli 300 euroa, mutta jo 160 eurolla saa lähes yhtä hyvän imurin. Se ansaitsee hyvästä hinta–laatusuhteestaan Hyvä ostos -merkinnän.
Kuten imuritesteissämme yleensä, myös tällä kertaa suoritukset eri pinnoilla ja materiaaleilla vaihtelevat paljon. Yhtä ja samaa mallia ei voi suositella mihin kotiin vain. Olemme koonneet tulokset taulukkoon, jonka avulla verrata imureiden hyviä ja huonoja puolia ja tehdä itselle parhaan valinnan.

Pölypussillinen toimii hyvin

Perinteiset pölypussilliset imurit ovat yleisesti parempia kuin pölypussittomat, joita niitäkin olemme testanneet. Pölypussillista imureista 18 laitetta sai paremman arvosanan kuin pölypussittomien Testivoittaja. Suurin ero on käyttömukavuudessa. Pölypussin vaihto on siistiä verrattuna pölysäiliön tyhjennykseen ja puhdistukseen.

Isoja eroja tehossa ja sähkönkulutuksessa

Imurin ilmoitettu liitäntäteho kertoo suurimman energiankulutuksen, mutta lukema ei kerro, kuinka tehokkaasti imuri toimii. Imureiden tehokkuudessa on paljon vaihtelua. Hyötysuhde kertoo, kuinka suuri osa liitäntätehosta muuttuu hyötykäyttöön imutehoksi. Imutehoon puolestaan vaikuttaa esimerkiksi suulakkeen muotoilu.

Suurin mitattu imuteho on Mielen Complete C3 Cat&Dog -mallilla, 255 wattia. Testivoittaja Electroluxilla hyötysuhde on paras, 36 prosenttia, ja se on kärkipään imureista ainoa, jolla energiankulutus on erinomaisella tasolla.

Mielen Complete C3 Silence Flex -imurin hyötysuhde jää 16 prosenttiin, mikä on testin heikoin lukema. Alhainen on myös sen suurin mitattu imuteho, 84 wattia.

Pienin sähkönkulutus on OBH:n Green Force Effitech Animal -mallilla, Nilfiskin Select Classicilla ja Senzin imurilla. 12 imuria kuluttaa paljon energiaa. Eniten sähköä kuluttaa Bosch BGBS4POW1 Serie 4 ProPower.


Ärsyttävää melua ja hiljaista hurinaa

Imuri on toivon mukaan pitkäaikainen hankinta, joten testasimme myös moottorin ja sähköjohdon kestävyyden. Hooverin kalliimpi imuri ei selvinnyt moottorin 550 tunnin kestävyystestistä, vaan hajosi 394 käyttötunnin jälkeen. Myös Boschin Serie 6 ProPower jäi 550 tunnin tavoitteesta jonkin verran (470 tuntia) ja Bosch BGL6HYG1 Serie 6 ProHygienic hieman (528 tuntia).

Useimmilla sekä moottori että sähköjohto kestävät erinomaisesti. Johto ei ole riittävän kestävä Mielen kahdella Compact C2 -mallilla (Silence ja Cat&Dog), OBH Nordican Compact Powerilla ja Boschin Serie 6 ProHygienic -mallilla. Myöskään Electrolux PD82-4ST Pure D8:n johto ei kestänyt testissä vaadittua tuhatta kelauskertaa. Boschin mallien BGB6X330 Serie 6 ProAnimal ja BGB6X320 Serie 6 johto jumiutuu helposti.


X201 maksaa Powerissa 99€, ostan sellaisen.
1716193773395.png
 
Viimeksi muokattu:

pjkl

Aktiivinen jäsen
Tuli tuossa lukaistua imuritesti. Muutama poiminta siitä. Mulla oli joskus reilu 10v sitten pölypussiton laite ja sen tyhjentäminen on likaista puuhaa. Ehkä kaikissa ei ole asia samalla tavalla. Se kuitenkin riitti sinetöimään päätöksen että sellaista ei enää tule.
Hinta ei ratkaise imurin suorituskykyä. Testin halvin laite jäi jumboksi, mutta kahdesta kalleimmasta toinen on kärkipäätä, toinen keskivertoa huonompi.
Imurin valinta on monimutkainen tehtävä. Samankaltaisia, hiukan toisistaan poikkeavia malleja markkinoidaan eri kohderyhmille ja erilaisin lisätoiminnoin ja hienouksin. Malleja on eläintalouksiin, allergisille tai hiljaista ääntä kaipaaville. Myös hintahaitari on laaja: testimme hintavimman ja halvimman ero on peräti yhdeksänkertainen.
Testasimme 54 pölypussillista imuria, joiden hinnat vaihtelevat 50 eurosta 450 euroon. Ihan halvinta tuskin kannattaa valita. Testissämme 50 euron hintainen jäi hännille. Kalleimmista 450 euron malleista toinen on kärkipään laite, mutta toinen menestyi testissä heikommin kuin suuri osa imureista.
Testivoittaja maksaa yli 300 euroa, mutta jo 160 eurolla saa lähes yhtä hyvän imurin. Se ansaitsee hyvästä hinta–laatusuhteestaan Hyvä ostos -merkinnän.
Kuten imuritesteissämme yleensä, myös tällä kertaa suoritukset eri pinnoilla ja materiaaleilla vaihtelevat paljon. Yhtä ja samaa mallia ei voi suositella mihin kotiin vain. Olemme koonneet tulokset taulukkoon, jonka avulla verrata imureiden hyviä ja huonoja puolia ja tehdä itselle parhaan valinnan.

Pölypussillinen toimii hyvin

Perinteiset pölypussilliset imurit ovat yleisesti parempia kuin pölypussittomat, joita niitäkin olemme testanneet. Pölypussillista imureista 18 laitetta sai paremman arvosanan kuin pölypussittomien Testivoittaja. Suurin ero on käyttömukavuudessa. Pölypussin vaihto on siistiä verrattuna pölysäiliön tyhjennykseen ja puhdistukseen.

Isoja eroja tehossa ja sähkönkulutuksessa

Imurin ilmoitettu liitäntäteho kertoo suurimman energiankulutuksen, mutta lukema ei kerro, kuinka tehokkaasti imuri toimii. Imureiden tehokkuudessa on paljon vaihtelua. Hyötysuhde kertoo, kuinka suuri osa liitäntätehosta muuttuu hyötykäyttöön imutehoksi. Imutehoon puolestaan vaikuttaa esimerkiksi suulakkeen muotoilu.

Suurin mitattu imuteho on Mielen Complete C3 Cat&Dog -mallilla, 255 wattia. Testivoittaja Electroluxilla hyötysuhde on paras, 36 prosenttia, ja se on kärkipään imureista ainoa, jolla energiankulutus on erinomaisella tasolla.

Mielen Complete C3 Silence Flex -imurin hyötysuhde jää 16 prosenttiin, mikä on testin heikoin lukema. Alhainen on myös sen suurin mitattu imuteho, 84 wattia.

Pienin sähkönkulutus on OBH:n Green Force Effitech Animal -mallilla, Nilfiskin Select Classicilla ja Senzin imurilla. 12 imuria kuluttaa paljon energiaa. Eniten sähköä kuluttaa Bosch BGBS4POW1 Serie 4 ProPower.


Ärsyttävää melua ja hiljaista hurinaa

Imuri on toivon mukaan pitkäaikainen hankinta, joten testasimme myös moottorin ja sähköjohdon kestävyyden. Hooverin kalliimpi imuri ei selvinnyt moottorin 550 tunnin kestävyystestistä, vaan hajosi 394 käyttötunnin jälkeen. Myös Boschin Serie 6 ProPower jäi 550 tunnin tavoitteesta jonkin verran (470 tuntia) ja Bosch BGL6HYG1 Serie 6 ProHygienic hieman (528 tuntia).

Useimmilla sekä moottori että sähköjohto kestävät erinomaisesti. Johto ei ole riittävän kestävä Mielen kahdella Compact C2 -mallilla (Silence ja Cat&Dog), OBH Nordican Compact Powerilla ja Boschin Serie 6 ProHygienic -mallilla. Myöskään Electrolux PD82-4ST Pure D8:n johto ei kestänyt testissä vaadittua tuhatta kelauskertaa. Boschin mallien BGB6X330 Serie 6 ProAnimal ja BGB6X320 Serie 6 johto jumiutuu helposti.


X210 maksaa Powerissa 99€, ostan sellaisen.
katso liitettä 97661

Ethän sekoittanut tähän? En löytänyt X210 Powerista ollenkaan.
 

fraatti

Hyperaktiivi

Ethän sekoittanut tähän? En löytänyt X210 Powerista ollenkaan.
Joo, katoppa, sekoitin mallit X210 ja X201. Tuli näköjään sekoitettua mallit kiireessä. No eiköhän nuo aja asiansa molemmat.
Tuo härveli on saman hintainen kuin serie 2 boschi.

edit. piti vielä käydä syynäämässä erot mallien näiden mallien kesken. Painoeroa paketilla on 200g. Tuosta kuvasta paljastuu erot eli väri ja toisessa on tuo erilainen suulake lisäksi. Boschin sivujen mukaan muuta eroa ei ole.

edit. katsoin vielä teknisiä tietoja, rakosuulake ja harjasuulake on molemmissa. En tiedä onko muuta eroa kuin väri. Tuolla mihin tuo imuri meni ei ole mitään merkitystä minkä värinen se on.
1716220644793.png


edit. iseasiassa tossa boksissa oli molempien koneiden kuvat. Toinen oli tarra.
1716222153607.png
 
Viimeksi muokattu:

HelaKammo

Vakionaama
Mielen CX1 on kyllä niin siisti tyhjentää, anopilla oli joku ihmeen imuri, jossa namikatkin letkuvarressa, joka oli työläs putasata ja taisi olla joku suodatin lisäksi, joka vaihdettiin. Tuo vekotin vaihdettiin myöhemmin ihan tavalliseen pussi-imuriin.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mielen CX1 on kyllä niin siisti tyhjentää, anopilla oli joku ihmeen imuri, jossa namikatkin letkuvarressa, joka oli työläs putasata ja taisi olla joku suodatin lisäksi, joka vaihdettiin. Tuo vekotin vaihdettiin myöhemmin ihan tavalliseen pussi-imuriin.
Tuossa on saksalaisen testin "yhteenveto" pussittomista ja pussillisista. Tuossa se on toisella sijalla. Selaimen kääntäjällä saanee jotain tolkkua.

 

pökö

Kaivo jäässä
Meillä on 2007 ostettu Miele "cat/dog" ja aika kivasti sen kanssa on mennyt, se osa putkesta mistä pidetään kiinni on kerran vaihdettu kun muovi väsyi ja suulake on vaihdettu kun alkuperäinen kului loppuun.

Mutta se mikä pistää miettimään uutta imaisijaa on haju. Vaikka hepasuodattimen vaihtaa uuteen niin löyhkä ei kokonaan poistu, se on ilmeiseti muoveihin tarttunut.
 

pjkl

Aktiivinen jäsen
Meillä on 2007 ostettu Miele "cat/dog" ja aika kivasti sen kanssa on mennyt, se osa putkesta mistä pidetään kiinni on kerran vaihdettu kun muovi väsyi ja suulake on vaihdettu kun alkuperäinen kului loppuun.

Mutta se mikä pistää miettimään uutta imaisijaa on haju. Vaikka hepasuodattimen vaihtaa uuteen niin löyhkä ei kokonaan poistu, se on ilmeiseti muoveihin tarttunut.
Olet varmaan vilkaissut onko siinä muita suodattimia? Meillä vanhempi Miele on vuodelta 1998 ja edelleen imee kuin Viipurin tyttö aikoinaan. Ei myöskään haise millekkään kun vaihtaa ne pari suodatinta mitä sisällä on. Ruokasoodan imuroinnillakin voi vaikuttaa hajuun, vaikkei varmaan jos se on muoviin tarttunut.
 

jussi

Vakionaama
Meillä on 2007 ostettu Miele "cat/dog" ja aika kivasti sen kanssa on mennyt, se osa putkesta mistä pidetään kiinni on kerran vaihdettu kun muovi väsyi ja suulake on vaihdettu kun alkuperäinen kului loppuun.

Mutta se mikä pistää miettimään uutta imaisijaa on haju. Vaikka hepasuodattimen vaihtaa uuteen niin löyhkä ei kokonaan poistu, se on ilmeiseti muoveihin tarttunut.
Meille laitoin ysärin alussa Allawayn KP mallin, se on ihan "dog"aprroved. Ei haise, kun puhaltaa ulos. Ei tosin noi meidän lappalaiset haise kyllä muutenkaan, ei isosti edes märkänä. Vaan eipä sille oikeesti ole kilpailijaa missään perässäraahattavassa, kun 3-4 imurointikertaa tuottaa reilun 10 litraa karvaa muun roskan ohella.
Silläpä vaihdoin siihen vähän aikaa sitten uuden moottorinkin, kun surkee alkuperänen kärähti 25v kohdilla. Samalla revittelin ja vaihdoin sinne uudemman mallin suodattimen, kun ne alkuperäset vaahtomuovirinkulat alko hapertumaan.
Eli 33-34 vuoden käyttökustannus tarpeiden suhteen muodostuu yhdestä moottorista ja yhdestä suodattimesta. Ja on kyllä imuroitu. Se moottorikin tais kypsyä ku imeskelin sinne kylppärirempan piikkausjätteet...
Toi on myös käytössä talli-imurina, mutta siellä on niin härskiä tavaraa tarjolla putkeen, et siinä on välissä esierottelijana yksi samaisen keskuspölärin "runko". Voi viedä kaiken metallimurun erikseen suoraan pyttyyn siitä.
 
Viimeksi muokattu:

Matias

Aktiivinen jäsen
Silläpä vaihdoin siihen vähän aikaa sitten uuden moottorinkin, kun surkee alkuperänen kärähti 25v kohdilla. Samalla revittelin ja vaihdoin sinne uudemman mallin suodattimen, kun ne alkuperäset vaahtomuovirinkulat alko hapertumaan.
Meillä on Allaway vuodelta -88 ja samantapaiset kokemukset.
Kertaalleen imurin moottori uusittu mutta suodattimina toimivat vaahtomuovirinkulat edelleen alkuperäiset.
Niiden kestoa pidentää jos vetää suodattimen päälle suojaksi sukkahousuista tehdyn "karkeasuodattimen".

Keskuspölynimurin yksi hyvä ominaisuus on siinä että puhaltaa imuroinnissa käytetyn ilman ulos niin Ilpin sisäyksikön suodattimiin ei näytä kertyvän laisinkaan pölyä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Siemens-Bosch ja Dyson on näemmä ollut oikeudessakin joskus imuritesteistä ja imurien toiminnasta. Boschi on nostanut imutehoaan pöntön tullessa täyteen. Liekö tuo noiden 8-sarjalaisten ominaisuus.


Ainakin kuvan perusteella näyttää samanmoiselle kuin tuo tuossa Ylen jutussa.
 

vmakela

Vakionaama
Mieleä puoltaa myös 4 kääntyvää pyörää, jos siis niissä on edelleen neljä. Tulee joka nurkan takaa kiltisti perässä :)
 

Alf

Aktiivinen jäsen
Paitsi jos asunnossa on kynnyksiä, niin silloin tuo pienipyöräinen Miele hiissaa pohjallaan joka kynnyksen.
 

Husky

Hyperaktiivi
UPO tiskikone sanoo vikaa F12 eli että ei muka saisi vettä.
Ei ole kuin n. 2v vanha (kuitti hukassa), eli ravostuttavaa kun nämä ei kestä. Edellinen toimi yli 20 vuotta, mutta siinä ei ollutkaan mitään helkutin piirilevyhimmeleitä kuten tässä pilipalivehkeessä (kuva).

Vettä tulee ja ottoletkun siivilöissä ei ole muruakaan.

Kuvan nurkasta, mihin tulee tuloletku kuuluu teräviä naksauksia luokkaa 10 kertaa ja sitten lopulta ottaa vettä muutaman sekunnin. Sitten kuuluu muutaman sekunnin normaalia pumpun ääntä ja sitten alkaa vähän ikäänkuin kauhoa tyhjää äänen perusteella ja sitten tulee tuo vikakoodi.

Tuota liitintä tumpuloin, mihin tulee kaksi johtoa, muttei auttanut. Niiden välillä on 230V silloinkin kun virrat on koneen kytkimestä pois mikä mielestäni outoa.

Ideoita? Kertakäyttöromu ja eikun uutta kaupasta?
 

Liitteet

  • 20250423_190033.jpg
    20250423_190033.jpg
    212,3 KB · Katsottu: 81
  • 20250423_190025.jpg
    20250423_190025.jpg
    248,6 KB · Katsottu: 80
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom