Ei syytä lukea ilman ropelihattua (tee se itse VILP-juttua)

apa

Jäsen
Vs: Ei syytä lukea ilman ropelihattua (tee se itse VILP-juttua)

Toin julki omat kokemukset kapillaarin toiminnasta.Minulle tuo 2-4(ilman sulatuksia)coppi riittää.Jos saisin edullisesti(alle 100 egeä) bolt on EEV:n,voisihan sitäkin kokeilla.TEV:iä en laita,syyksi riittää seuraava:The disadvantage of TEVs is the necessity for relatively high superheating,which "steals" heat transfer area from the evaporation process.Täältäkin löytyy jotain juttua kapillaarista:http://www.ecaa.ntu.edu.tw/weifang/hp/Influence%20of%20the%20expansion%20device%20on%20the%20performance%20of%20a%20heat%20pump%20using%20R407C%20under%20a%20range%20of%20charging%20conditions.pdf

F

Freeze

Vieras

:cool:
Tilator tuliko näppihäiriö tai ajatuskatkos höyrystymislämpötila +20C on aika raju arvo? ;)

T

Tilator

Vieras

Freeze sanoi:
:cool:
Tilator tuliko näppihäiriö tai ajatuskatkos höyrystymislämpötila +20C on aika raju arvo? ;)

No, ajatus meni lähinnä niin, että jäähdytyshärveleitä käytetään siellä, missä huonelämpötila tuppaa helposti olemaan 30 astetta, jolloin höyrystymislämpötila voisi hyvin olla 20 asteen luokkaa. No, tarkemmin ajatellen 10 astetta voi toki olla lähempänä totuutta.

Itse asiaa se ei kuitenkaan muuta miksikään, eli kapillaari sopii vakio-olosuhteisiin.

T

teukka

Vieras

Katselin tuon apan ilmoittaman viitteen julkaisun läpi kursoorisesti. Siinä vertailtiin kapillaaria ja EEV:tä vesi-vesi-pumpuissa.
Jos ei mennä -20 asteeseen vaan käytetään ilppiä lähinnä -10 asteen tienoilla, niin eroa COPissa näyttäisi olevan vajaa 10% EEV:n hyväksi. Nollan tienoilla taisivat olla yhtä hyviä. :)

zadah

Vakionaama

teukka sanoi:
Katselin tuon apan ilmoittaman viitteen julkaisun läpi kursoorisesti. Siinä vertailtiin kapillaaria ja EEV:tä vesi-vesi-pumpuissa.
Jos ei mennä -20 asteeseen vaan käytetään ilppiä lähinnä -10 asteen tienoilla, niin eroa COPissa näyttäisi olevan vajaa 10% EEV:n hyväksi. Nollan tienoilla taisivat olla yhtä hyviä. :)

Katoppa tarkemmin... Siellä puhuttiin -20% optimi kylmäainemäärästä, ei lämpötilasta... Ihan hyvä tutkimus sinänsä, joka puhuu EEV /TEV:in puolesta, sillä kapilaari koneilla täytöksen pitää olla tarkka jotta päästään kohtuullisiin COppeihin edes mitoitus lämpötilassa.... Tässä tapauksessa "ulkona" +25 astetta ja sisällä 30-42 astetta.

Moniko ILP asentaja asentaa kapilaarikoneita ja tarkastaa kylmäainemäärät 10 gramman tarkkuudella :p

kotte

Hyperaktiivi

zadah sanoi:
, sillä kapilaari koneilla täytöksen pitää olla tarkka jotta päästään kohtuullisiin COppeihin edes mitoitus lämpötilassa.... Tässä tapauksessa "ulkona" +25 astetta ja sisällä 30-42 astetta.

Moniko ILP asentaja asentaa kapilaarikoneita ja tarkastaa kylmäainemäärät 10 gramman tarkkuudella :p

Erityisesti vajaatäyttö pudottaa COPia, lievä ylitäyttö tyypillisesti huomattavasti vähemmän (olettaen, että laite on suunniteltu sietämään tätä, kuten yleensä on). Eihän putkien katkominen esim. välille 3m-7m yleensä edellytä toimenpiteitä minkään ILPin kohdalla.

T

teukka

Vieras

Lainaus käyttäjältä: teukka - 07.07.09 - klo:22:32
Jos ei mennä -20 asteeseen vaan käytetään ilppiä lähinnä -10 asteen tienoilla, niin eroa COPissa näyttäisi olevan vajaa 10% EEV:n hyväksi. Nollan tienoilla taisivat olla yhtä hyviä.

Katoppa tarkemmin... Siellä puhuttiin -20% optimi kylmäainemäärästä, ei lämpötilasta... Ihan hyvä tutkimus sinänsä, joka puhuu EEV /TEV:in puolesta, sillä kapilaari koneilla täytöksen pitää olla tarkka jotta päästään kohtuullisiin COppeihin edes mitoitus lämpötilassa.... Tässä tapauksessa "ulkona" +25 astetta ja sisällä 30-42 astetta.

Moniko ILP asentaja asentaa kapilaarikoneita ja tarkastaa kylmäainemäärät 10 gramman tarkkuudella

Noinhan se näkyy olevan. Katselin tarkemmin. Mökillä on niin hidas netti, että meinaa hermot mennä. Täytöksen vajaus huonontaa kapillaarijuttuja kuten kottekin tuossa sanoo. Ylitäyttö ei olisi niin huono.:)

Boosman

On EEV jaMuuttuva nop. UY puhallin ja mitä kaikkea

Palatakseni propaani aiheeseen,, kuinka on vehkeet toimineet?

Oliskohan propaanista apua omaan mideaan kun ongelma on seuraavanlainen:
epäilen vajaa täytöstä, johtuen sulatuksen liian nopeasta lopetuksesta, jolloin pohjalle hieman kertyilee lisää ja lisää jäätä, pitäis kerran kuukaudessa vetellä sulattaa...
Ja olishan propaanista se etu vielä että saisin ilmastointi koneen sisällä olevasta kennosta hieman enemmän tehoa irti.
Löytyykö tukea pohdiskeluuni?

Midean sulatus vain noin 4,5 min.

jussi

Vakionaama
Tänään pistin vanhaan Panan r410 ilppiin täydennystä propaanilla. Kun oli vajunut nyt 15v aikana niin, että imupaineet oli kovin matalat ja kenno pyrki vaan jäähän.
Ihan grillipullosta siirsin talteenottajalla lisäkuivaimen kanssa apupulloon 400g. Vaan eipä sitä tarvittu kun vajaa 200g, eli noin 15% täytöstä, niin toipu oikeen hyvin henkiin.
Testissä kone pystyy yllättäen parempiin arvoihin kun koskaan. Vaikka propaanin painealue ei vastaa tosiaankaan r410 arvoja.
Lämmityskäytön testi piti lopettaa lyhyeen, oli niin tehokasta. Jäähykäytöllä ilma on ollu ennen sellasta 7 asteen paikkeilla, nyt noin 4,5 astetta, vaikka ei edes täysiä pyydelty.

jussi

Vakionaama
Jäähykäytöllä ilma on ollu ennen sellasta 7 asteen paikkeilla, nyt noin 4,5 astetta, vaikka ei edes täysiä pyydelty.
3 astetta kennon alta lähtö, kun oli vähän lämpökuormaa. Pyyntiä en muuttanu alemmas. Pitää kyllä taukojakin välillä. Vettä kertyy, siitä laitoin tonne putsausketjuun.

Tekniikkatulitaloon

Aktiivinen jäsen
Tuleekohan tälle kylmäainesekoitukselle höyrystymispisteen liukumaa vai miten nämä käyttäytyvät? Propaani vaatii itsessään niin paljon pienemmään paineen höyrystyäkseen, että jossain kohtaahan sitä lisätessä pääsee höyrystimen läpi nestemäisenäkin. Imupaineen mittaus ja lämpötila-antureita pitkin imupuolta niin tästähän voisi päätellä kuinka kauas r410:stä höyrystymispiste on siirtynyt. Onkohan sekoitus nyt luokkaa 30 % propaania?

jussi

Vakionaama
Tuleekohan tälle kylmäainesekoitukselle höyrystymispisteen liukumaa vai miten nämä käyttäytyvät? Propaani vaatii itsessään niin paljon pienemmään paineen höyrystyäkseen, että jossain kohtaahan sitä lisätessä pääsee höyrystimen läpi nestemäisenäkin. Imupaineen mittaus ja lämpötila-antureita pitkin imupuolta niin tästähän voisi päätellä kuinka kauas r410:stä höyrystymispiste on siirtynyt. Onkohan sekoitus nyt luokkaa 30 % propaania?
Seoksen nykyistä rosenttimäärää on paha arvata. Eikä jaksa nyt tutkia sen tarkemmin, pelaa hyvin, eikä kompura pidä ääntä entistä enempää.

Mikkolan

Vakionaama
Mulla lipsahti R22:n tilalle 290, 2014 vuodesta alkaen vielä toiminut. Noilla ei oikeastaan kylmäkaasuina ole mitään eroa eli toiminta menee 1:1.
Seoksena vaikka r410 kanssa en osaa sanoa mutta jos kokonaan korvaa r290:llä niin alhaisen höyrystymis paineen takia kompuran tuottama tilavuusvirta jää pienemmäksi jolloin tehokin jää pienemmäksi vaikka coppi saattaa nousta.
Mitenkä ne kappillaarit toimii jos/ kun vaihtaa propaanille?

Viimeksi muokattu:

jussi

Vakionaama
Mulla lipsahti R22:n tilalle 290, 2014 vuodesta alkaen vielä toiminut. Noilla ei oikeastaan kylmäkaasuina ole mitään eroa eli toiminta menee 1:1.
Seoksena vaikka r410 kanssa en osaa sanoa mutta jos kokonaan korvaa r290:llä niin alhaisen höyrystymis paineen takia kompuran tuottama tilavuusvirta jää pienemmäksi jolloin tehokin jää pienemmäksi vaikka coppi saattaa nousta.
Mitenkä ne kappillaarit toimii jos/ kun vaihtaa propaanille?
R22 tilalle menee tosiaan ihan heittämällä, erot on minimaalisia. 410 kone tuskin toimii pelkällä propaanilla kovin hyvin, vaan ehkä senkin vois testailla... 407c korvautuu kans propaanilla ilman ongelmia ja voi ajaa seostettunakin.
Siin tallin ilpissä on alkujaan ollu 407 ja nyt siinä on vanhasta r22 koneesta kompura ja vielä tev lämmitykselle optimoituna, ihan upeesti jäähylläkin toimii propaanilla. Vaikka ei kyllä oikeesti pitäs toimia...

jamseil

Aktiivinen jäsen
Joskus vuosia sitten täytin 90-luvun alun auton ilmastoinnin grillipullosta testimielessä. Hyvin pelasi täyttöpäivän, seuraavana päivänä oli vuotanut tyhjäksi lauhduttimessa olleesta reiästä. Taisi olla alunperin R12.

jussi

Vakionaama
Joskus vuosia sitten täytin 90-luvun alun auton ilmastoinnin grillipullosta testimielessä. Hyvin pelasi täyttöpäivän, seuraavana päivänä oli vuotanut tyhjäksi lauhduttimessa olleesta reiästä. Taisi olla alunperin R12.
Kyllä se tosiaan toimii, mutta laittaa paikat turhan lujille, on se lauhtumispainevaade sen verran korkea. Mutta kun vaihtaa yli puolet butaaniin, niin alkaa toimimaan. Ihan paras r12 korvike on retkikaasu, jossa joku 10% propaania, loput butaania. Sitä puolet ja sit lisäksi r134a, niin ei palakaan enää.

Back
Ylös Bottom