Keskustelua PKS ja Omavoima Priima sähkötuotteista

Ärjy

Aktiivinen jäsen
Siellähän lukee että 1.7 tulossa kiinitettäväksi elokuu. Kvarttaalin ekaa kuukautta ei pysty yksin kiinnittämään.

roots

Hyperaktiivi
Mielestäni se oli kiinnitettävissä, en nyt satavarma mutta mielestäni touko- kesäkuussa semmosesta muistikuva.
Pitänee seurata Q3 ajan kk-kiinnityksiä.

Omavoima muuten nostaa kk-maksun 4.95€/kk ja marginaalin 0.49s/kWh jossain kohtaa, kaikilla viimeistään vuodenvaihteessa vissiin.
Onhan tuolla juu selkeesti kvarttaalin 2. ja 3. kk kiinnitettävissä eli toukokuu ja kesäkuu ovat olleet kiinnitettävissä myös, kesäkuu ehkä toukokuun loppuun saakka ollut tarjolla, mutta heinäkuu ei ollenkaan ... ehkä aika meni liian nopeasti ja luulin heinäkuunkin olleen tarjolla.

1718690590842.png

Aika outoa sinänsä ettei kaikkia kuukausia pysty kiinnittämään erikseen, eli joka kvartaalin 1. kk jää tarjonnan ulkopuolelle. :oops: o_O

-Teme-

Vakionaama
Aika outoa sinänsä ettei kaikkia kuukausia pysty kiinnittämään erikseen, eli joka kvartaalin 1. kk jää tarjonnan ulkopuolelle. :oops: o_O
Tuo on selvitetty UKK kohdassa
”Priiman kiinnitysjaksojen logiikan vuoksi yhdelle ajanhetkelle on aina vain yksi kiinnitysjakso tarjolla ja tästä johtuen kvartaalin eli vuosineljänneksen ensimmäinen kuukausi ei tule erikseen kiinnitettäväksi.”

Ville-Veikko

Aktiivinen jäsen
Tuo on selvitetty UKK kohdassa
”Priiman kiinnitysjaksojen logiikan vuoksi yhdelle ajanhetkelle on aina vain yksi kiinnitysjakso tarjolla ja tästä johtuen kvartaalin eli vuosineljänneksen ensimmäinen kuukausi ei tule erikseen kiinnitettäväksi.”
Olenko minä nyt ainoa tyhmä joka ei tajua tätä selitystä ollenkaan?

Sammypiru

Vakionaama
Alkaa tulemaan ajankohtaiseksi irtautuminen PKS:stä. Tasan yhden kiinnityksen olen päässyt tekemään tämän vajaan kahden vuoden aikana mitä PKS Priima on minulla ollut, muuten kiinnitykset ovat tuntuneet siltä että niillä ei pörssin keskihinnalle pärjää. Aika siirtyä takaisin paikalliseen ja säästää marginaalissa 0,05snt/kWh.

mokin

Aktiivinen jäsen
Kulutusprofiilista riippuen maksaa muuten aika paljon. Versus kiinteä tai kulutusvaikutteinen. Joulu-tammi kulutus reilu 4500kwh ja nyt touko-heinä kulutus n. 800kw (arvio kuun lopusta mukana). Ei 8snt kiinteä tai 7.2snt kv kyllä kalliita soppareita ole tällä profiililla.

Husky

Hyperaktiivi
No kyllä PKS oli viime syksyn ja talven erittäin halpa kun sivusta katseli minkälaisia kiinnityksiä oli saatu. Harmi kun täällä alettiin puhua tästä pari päivää liian myöhään ja ehti jo lukita paljon kalliimman KV:n.
Nyt tietysti kun A.Ankka tuli kuvioon, niin onkin päinvastoin:).
Mutta niinhän se on jos mediassa puhutaan että osakkeet tuottaa hyvin ei enää pidä hypätä mukaan ja päinvastoin. Pitää osata oikeaan kohtaan aaltoa hypätä

PKS oli hyvinkin kilpailukykyinen, itsekin olen porskutellut pörssiä edullisemmin PKS kiinnityksillä jo lähemmäs vuoden.
Mutta suunta on muuttunut PKS:llä, eivät halua enää jatkaa asiakkuuksia, tai saada uusia asiakkaita. Hinnat eivät ole olleet talven jälkeen enää kilpailukykyisiä, niinpä hyppään toisen firman KV sopimukseen vuodeksi 2025.

heebo1974

Aktiivinen jäsen
PKS oli hyvinkin kilpailukykyinen, itsekin olen porskutellut pörssiä edullisemmin PKS kiinnityksillä jo lähemmäs vuoden.
Mutta suunta on muuttunut PKS:llä, eivät halua enää jatkaa asiakkuuksia, tai saada uusia asiakkaita. Hinnat eivät ole olleet talven jälkeen enää kilpailukykyisiä, niinpä hyppään toisen firman KV sopimukseen vuodeksi 2025.
Harmittaa. Itse hyppäsin kelkkaan vasta kun homma alkoi mennä huonompaan suuntaan. No kesäkuun kiinnitykset osuivat nappiin, mutta no kesä on kesä. Talvi tässä on tärkeämpää. Täytyy katsella vielä ja yrittää löytää se talven ylityssoppari jostain.

Luukku

Vakionaama
Talvi tässä on tärkeämpää. Täytyy katsella vielä ja yrittää löytää se talven ylityssoppari jostain.
Itse kiinnitin 1.10-31.12 6,9snt/kWh, nyt tuo näytti olevan 7,7snt, mutta tammikuu itselläkin vielä avoin. Tuo 6,9 on riittävä, kun kv on miinusmerkkinen. Täytyy itsekin yrittää muistaa, että tammikuussa 8 senttiäkin on parempi kuin viime tammikuun 11snt/kWh.

Santtuk

Aktiivinen jäsen
Eihän nuo kovin houkuttelevia kiinnityshintoja tarjoa, viime talvena ois ollut jos ois aikonaan älynnyt lukita :D Puhtaalla pörssillä siis menty syyskuulta alkaen, liukuri näytti toteutunutta keskihintaa 7snt marginaalin kera. Ei näy tuohon hintaan kiinteitä olevan niin sama jatkaa tällä.

Husky

Hyperaktiivi
Itse kiinnitin 1.10-31.12 6,9snt/kWh, nyt tuo näytti olevan 7,7snt, mutta tammikuu itselläkin vielä avoin. Tuo 6,9 on riittävä, kun kv on miinusmerkkinen. Täytyy itsekin yrittää muistaa, että tammikuussa 8 senttiäkin on parempi kuin viime tammikuun 11snt/kWh.
Sama täällä että tuli jo joskus maaliskuussa kiinnitettyä 31.12 asti mikä oli iso virhe, vaikka olikin (mielestäni) halpa.

Ilman tuota olisi jo voinut ottaa järkevän 6kk sopparin alkaen vaikka syyskuussa.

No on palstalla sitä näkemystä että lokakuussa saa edullista 6kk, mutta saas nähdä

mokin

Aktiivinen jäsen
6.9snt + marginaali varmaan kun priimasta kysymys? Vai laskitko marginaalin jo hintaan mukaan

Luukku

Vakionaama
Sama täällä että tuli jo joskus maaliskuussa kiinnitettyä 31.12 asti mikä oli iso virhe, vaikka olikin (mielestäni) halpa.
Kuinka iso virhe? 2000kWh kulutuksella tammikuussa sentti on 20€ ja 2 senttiä 40€. Joulu-tammikuu ne pahimmat. Muun osan vuodesta ihan sama onko kWh 6 vai 8 senttiä.
Eli 1-2 sentin heitto aika siedettävä vielä.

Husky

Hyperaktiivi
Meillä kuluu enempi kuin 2000kWh ja on potentiaalia että tuli luokkaa 4s tasoinen sohlaus. Plus siinä on sitten helmikuu ja maaliskuu bonuksena vielä

dbwarrior

Vakionaama
Onko tuo pks kiinnityksen hinnan muodostus muuttunut hinnakkaamksi?
Eikös se taala pohjoinen futuurikauppa luo sen hinnan suurimmalta osin mitä kuluttajalle näytetään??

grendy

Vakionaama
Onkos elokuulle tiedossa jotain isohkoja huoltoja/katkoja jotka vois vaikuttaa sähkön hintaan? Nyt ollut niin halpaa pörssiä että kaikki muu on kallista, mutta vielä muutama tunti olis aikaa kiinnittää elokuun PKS-hinta. Tällä hetkellä 4,174+0,45=4,624snt. Halpaa on mutta kallista tietysti pörssiin verrattuna mitä tässä nyt ollut hetken ;)

EDIT: https://sahkovatkain.web.app/ ennustaa huomiselle ja loppuviikolle hirveitä lukemia pörssiin, mutta millä logiikalla?

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
kiinnitin elokuun nyt yllä olevalla 3,864 + marginaali hinnalla kokeeksi 50% osuudella. Sähköä menee sen verran vähän elokuussa että isoa merkitystä ei ehkä ole. Ainakin tässä tapauksessa näyttää selkeästi paras hinta tulevan ihan viime tingassa

edit: melko nopeasti elää nuo hinnat. Nyt 8min myöhemmin se on taas yli 4s

Viimeksi muokattu:

RPekka

Aktiivinen jäsen
kiinnitin elokuun nyt yllä olevalla 3,864 + marginaali hinnalla kokeeksi 50% osuudella. Sähköä menee sen verran vähän elokuussa että isoa merkitystä ei ehkä ole. Ainakin tässä tapauksessa näyttää selkeästi paras hinta tulevan ihan viime tingassa

edit: melko nopeasti elää nuo hinnat. Nyt 8min myöhemmin se on taas yli 4s
Siksi kannattaa käyttää sitä kiinnitysautomaattia. Sain Q2:n sillä sellaisella hinnalla ettei historiakäyrä käynyt missään vaiheessa niin alhaalla, ei ennen eikä jälkeen mutta hetkellisesti kävi ja se riitti automaatille.

tj86430

Vakionaama
Siksi kannattaa käyttää sitä kiinnitysautomaattia. Sain Q2:n sillä sellaisella hinnalla ettei historiakäyrä käynyt missään vaiheessa niin alhaalla, ei ennen eikä jälkeen mutta hetkellisesti kävi ja se riitti automaatille.
Näin toki, jos etukäteen tietää kuinka alhaalla se käyrä tulee käymään ja osaa laittaa kiinnitysautomaattiin oikean luvun.

Meille tavallisille pulliaisille, joiden kristallipallo on sumeampi, käy helposti niin ettei pilkkiin tartu mitään, tai vaihtoehtoisesti niin, että tulee kiinnitettyä turhan kalliilla.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Itselläkin kevät oli kiinnitetty 3,616s hintaan, joka oli lyhytkestoinen "häiriöhinta". Mutta ei ollut automaattia, pelkkä hintavahti riitti, kuten nyt elokuunkin tapauksessa. Toki jos puhelin ei ole mukana tai ei omista älykelloa, niin kiinnitysautomaatti on hyvä. Itse haluan kuitenkin tehdä lopullisen kiinnityspäätöksen itse

Tästä kiinni vaikkei tällä ole merkitystä suuntaan tai toiseen.

Juu saa sitä nyt keskikesällä tarjota moisia hintoja, kun sillä ole oikein mitään merkitystä 170-200kWh kk-kulutuksilla...

Siksi vedänkin mieluummin koko vuoden 7-8cnt tasolla, sillä ne säästöt tulee talvikuukausilta lämmityskaudella.
Kesällä ei pörssi eroa voi kuroa kuin korkeintaan muutaman euron/kk. Talvella puhutaan "kiinteämmän" sopimuksen hyväksi yleensä kympeistä tai satasista talosta ja pörssihurjasteluhinnoittelusta riippuen.

RPekka

Aktiivinen jäsen
Näin toki, jos etukäteen tietää kuinka alhaalla se käyrä tulee käymään ja osaa laittaa kiinnitysautomaattiin oikean luvun.

Meille tavallisille pulliaisille, joiden kristallipallo on sumeampi, käy helposti niin ettei pilkkiin tartu mitään, tai vaihtoehtoisesti niin, että tulee kiinnitettyä turhan kalliilla.
Ihan samasta kristallipallosta sen näkee siinä vaiheessa kun päätöksen tekee, automaattia käyttämällä päätöksen vain voi tehdä etukäteen valmiiksi. Automaatin hintarajaa voi myös muokata vaikka päivittäin mikäli sen kokee tarpeelliseksi. Automaatiossa on vain sellainen kaunis puoli että se tekee automaattisesti sen hommansa eikä asiaan tarvitse käytää yhtään vaivaa sen jälkeen kun automaatin on liipaissut päälle.

Husky

Hyperaktiivi
Itseä kismittää kun menin tuon Q4:n kiinnittämään kuukausia sitten. Nyt on kädet sidottu ja on vapaata riistaa alkuvuoden nylkemiselle.
Taisit olla niitä, jotka on varmoja, että lokakuussa saa vaikka kiinteän edullisesti Q1 :) ?
En luota, että PKS:n hinnat on kohdillaan Q1 loppuvuonna.

Enhancer

Tulokas
Tänään läksi Q4 kiinnitys 6,747 (+0,45). Nyt vieläkin laskenut ja olis tällä hetkellä 6,685.

Sitten Q1 odottelua että tuleeko alas järkeviin lukemiin.
Oli alle 6snt viime syyskuussa. En lukitse itse ainakaan mitään yli 6snt itse. Ja Q1 ei lukitu yli 8snt, harmittaa vieläkin viime vuoden yli 9snt lukitus.

huugo

Vakionaama
7,49snt/kWh on tarjolla 3kk määräaikainen sopimus ainakin nyt Aalto Energialla, sitä voi pohtia vaihtoehtona. Noita toteutuneita kun katsoo, niin kauheita en lukitse.
Ei ole tarjolla tuota määräaikaista - vaikka kuinka mainostetaan.... Mutta jotakin 8 alkavaa kiinteä / KV varmaan saatavissa talveksi / 12kk....

grendy

Vakionaama
Oli alle 6snt viime syyskuussa. En lukitse itse ainakaan mitään yli 6snt itse. Ja Q1 ei lukitu yli 8snt, harmittaa vieläkin viime vuoden yli 9snt lukitus.
Juu 5,569 oli viime vuonna Q4 kiinnityshinta itsellä kun kiinnitin syyskuussa, että kalliilla meni nyt siihen nähden, mutta kun futuureita katsoo tällä hetkellä niin tällä tietoa ei olla näkemässä 5,XX hintoja Q4:lle, joten pokka petti tässä vaiheessa. Tosin eihän tää Q4 oo vielä niin tärkeä kuin Q1/25, että katsotaan miten se tässä kehittyy, mutta kalliilta näyttää sekin toistaiseksi :)

1722856343054.png

Back
Ylös Bottom