Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onhan tuolla juu selkeesti kvarttaalin 2. ja 3. kk kiinnitettävissä eli toukokuu ja kesäkuu ovat olleet kiinnitettävissä myös, kesäkuu ehkä toukokuun loppuun saakka ollut tarjolla, mutta heinäkuu ei ollenkaan ... ehkä aika meni liian nopeasti ja luulin heinäkuunkin olleen tarjolla.Mielestäni se oli kiinnitettävissä, en nyt satavarma mutta mielestäni touko- kesäkuussa semmosesta muistikuva.
Pitänee seurata Q3 ajan kk-kiinnityksiä.
Omavoima muuten nostaa kk-maksun 4.95€/kk ja marginaalin 0.49s/kWh jossain kohtaa, kaikilla viimeistään vuodenvaihteessa vissiin.
Tuo on selvitetty UKK kohdassaAika outoa sinänsä ettei kaikkia kuukausia pysty kiinnittämään erikseen, eli joka kvartaalin 1. kk jää tarjonnan ulkopuolelle.![]()
![]()
Olenko minä nyt ainoa tyhmä joka ei tajua tätä selitystä ollenkaan?Tuo on selvitetty UKK kohdassa
”Priiman kiinnitysjaksojen logiikan vuoksi yhdelle ajanhetkelle on aina vain yksi kiinnitysjakso tarjolla ja tästä johtuen kvartaalin eli vuosineljänneksen ensimmäinen kuukausi ei tule erikseen kiinnitettäväksi.”
Joo eihän tossa oo mitään logiikkaa, kun kerta pystyy kiinnittään koko vuoden 2025 tai sitten kaikki erilliset kvartaalit 2025.Olenko minä nyt ainoa tyhmä joka ei tajua tätä selitystä ollenkaan?
Näinhän se lähtökohtaisesti on. Riskin siirtäminen myyjälle maksaa, muuten kyseessä on ilmainen lounas, joita ei yleensä ole.kiinnitykset ovat tuntuneet siltä että niillä ei pörssin keskihinnalle pärjää.
Harmittaa. Itse hyppäsin kelkkaan vasta kun homma alkoi mennä huonompaan suuntaan. No kesäkuun kiinnitykset osuivat nappiin, mutta no kesä on kesä. Talvi tässä on tärkeämpää. Täytyy katsella vielä ja yrittää löytää se talven ylityssoppari jostain.PKS oli hyvinkin kilpailukykyinen, itsekin olen porskutellut pörssiä edullisemmin PKS kiinnityksillä jo lähemmäs vuoden.
Mutta suunta on muuttunut PKS:llä, eivät halua enää jatkaa asiakkuuksia, tai saada uusia asiakkaita. Hinnat eivät ole olleet talven jälkeen enää kilpailukykyisiä, niinpä hyppään toisen firman KV sopimukseen vuodeksi 2025.
Itse kiinnitin 1.10-31.12 6,9snt/kWh, nyt tuo näytti olevan 7,7snt, mutta tammikuu itselläkin vielä avoin. Tuo 6,9 on riittävä, kun kv on miinusmerkkinen. Täytyy itsekin yrittää muistaa, että tammikuussa 8 senttiäkin on parempi kuin viime tammikuun 11snt/kWh.Talvi tässä on tärkeämpää. Täytyy katsella vielä ja yrittää löytää se talven ylityssoppari jostain.
Sama täällä että tuli jo joskus maaliskuussa kiinnitettyä 31.12 asti mikä oli iso virhe, vaikka olikin (mielestäni) halpa.Itse kiinnitin 1.10-31.12 6,9snt/kWh, nyt tuo näytti olevan 7,7snt, mutta tammikuu itselläkin vielä avoin. Tuo 6,9 on riittävä, kun kv on miinusmerkkinen. Täytyy itsekin yrittää muistaa, että tammikuussa 8 senttiäkin on parempi kuin viime tammikuun 11snt/kWh.
6.9snt + marginaali varmaan kun priimasta kysymys? Vai laskitko marginaalin jo hintaan mukaanItse kiinnitin 1.10-31.12 6,9snt/kWh, nyt tuo näytti olevan 7,7snt, mutta tammikuu itselläkin vielä avoin. Tuo 6,9 on riittävä, kun kv on miinusmerkkinen. Täytyy itsekin yrittää muistaa, että tammikuussa 8 senttiäkin on parempi kuin viime tammikuun 11snt/kWh.
Juuri näin. Unohtui mainita.6.9snt + marginaali varmaan kun priimasta kysymys?
Kuinka iso virhe? 2000kWh kulutuksella tammikuussa sentti on 20€ ja 2 senttiä 40€. Joulu-tammikuu ne pahimmat. Muun osan vuodesta ihan sama onko kWh 6 vai 8 senttiä.Sama täällä että tuli jo joskus maaliskuussa kiinnitettyä 31.12 asti mikä oli iso virhe, vaikka olikin (mielestäni) halpa.
Siksi kannattaa käyttää sitä kiinnitysautomaattia. Sain Q2:n sillä sellaisella hinnalla ettei historiakäyrä käynyt missään vaiheessa niin alhaalla, ei ennen eikä jälkeen mutta hetkellisesti kävi ja se riitti automaatille.kiinnitin elokuun nyt yllä olevalla 3,864 + marginaali hinnalla kokeeksi 50% osuudella. Sähköä menee sen verran vähän elokuussa että isoa merkitystä ei ehkä ole. Ainakin tässä tapauksessa näyttää selkeästi paras hinta tulevan ihan viime tingassa
edit: melko nopeasti elää nuo hinnat. Nyt 8min myöhemmin se on taas yli 4s
Näin toki, jos etukäteen tietää kuinka alhaalla se käyrä tulee käymään ja osaa laittaa kiinnitysautomaattiin oikean luvun.Siksi kannattaa käyttää sitä kiinnitysautomaattia. Sain Q2:n sillä sellaisella hinnalla ettei historiakäyrä käynyt missään vaiheessa niin alhaalla, ei ennen eikä jälkeen mutta hetkellisesti kävi ja se riitti automaatille.
Itselläkin kevät oli kiinnitetty 3,616s hintaan, joka oli lyhytkestoinen "häiriöhinta". Mutta ei ollut automaattia, pelkkä hintavahti riitti, kuten nyt elokuunkin tapauksessa. Toki jos puhelin ei ole mukana tai ei omista älykelloa, niin kiinnitysautomaatti on hyvä. Itse haluan kuitenkin tehdä lopullisen kiinnityspäätöksen itseSiksi kannattaa käyttää sitä kiinnitysautomaattia. Sain Q2:n sillä sellaisella hinnalla ettei historiakäyrä käynyt missään vaiheessa niin alhaalla, ei ennen eikä jälkeen mutta hetkellisesti kävi ja se riitti automaatille.
Tästä kiinni vaikkei tällä ole merkitystä suuntaan tai toiseen.
Ihan samasta kristallipallosta sen näkee siinä vaiheessa kun päätöksen tekee, automaattia käyttämällä päätöksen vain voi tehdä etukäteen valmiiksi. Automaatin hintarajaa voi myös muokata vaikka päivittäin mikäli sen kokee tarpeelliseksi. Automaatiossa on vain sellainen kaunis puoli että se tekee automaattisesti sen hommansa eikä asiaan tarvitse käytää yhtään vaivaa sen jälkeen kun automaatin on liipaissut päälle.Näin toki, jos etukäteen tietää kuinka alhaalla se käyrä tulee käymään ja osaa laittaa kiinnitysautomaattiin oikean luvun.
Meille tavallisille pulliaisille, joiden kristallipallo on sumeampi, käy helposti niin ettei pilkkiin tartu mitään, tai vaihtoehtoisesti niin, että tulee kiinnitettyä turhan kalliilla.
Oli alle 6snt viime syyskuussa. En lukitse itse ainakaan mitään yli 6snt itse. Ja Q1 ei lukitu yli 8snt, harmittaa vieläkin viime vuoden yli 9snt lukitus.Tänään läksi Q4 kiinnitys 6,747 (+0,45). Nyt vieläkin laskenut ja olis tällä hetkellä 6,685.
Sitten Q1 odottelua että tuleeko alas järkeviin lukemiin.
Eli jos ei alle noiden mene, niin sitten pörssillä talvi läpi?Oli alle 6snt viime syyskuussa. En lukitse itse ainakaan mitään yli 6snt itse. Ja Q1 ei lukitu yli 8snt, harmittaa vieläkin viime vuoden yli 9snt lukitus.
7,49snt/kWh on tarjolla 3kk määräaikainen sopimus ainakin nyt Aalto Energialla, sitä voi pohtia vaihtoehtona. Noita toteutuneita kun katsoo, niin kauheita en lukitse.Eli jos ei alle noiden mene, niin sitten pörssillä talvi läpi?
Ei ole tarjolla tuota määräaikaista - vaikka kuinka mainostetaan.... Mutta jotakin 8 alkavaa kiinteä / KV varmaan saatavissa talveksi / 12kk....7,49snt/kWh on tarjolla 3kk määräaikainen sopimus ainakin nyt Aalto Energialla, sitä voi pohtia vaihtoehtona. Noita toteutuneita kun katsoo, niin kauheita en lukitse.
Juu 5,569 oli viime vuonna Q4 kiinnityshinta itsellä kun kiinnitin syyskuussa, että kalliilla meni nyt siihen nähden, mutta kun futuureita katsoo tällä hetkellä niin tällä tietoa ei olla näkemässä 5,XX hintoja Q4:lle, joten pokka petti tässä vaiheessa. Tosin eihän tää Q4 oo vielä niin tärkeä kuin Q1/25, että katsotaan miten se tässä kehittyy, mutta kalliilta näyttää sekin toistaiseksiOli alle 6snt viime syyskuussa. En lukitse itse ainakaan mitään yli 6snt itse. Ja Q1 ei lukitu yli 8snt, harmittaa vieläkin viime vuoden yli 9snt lukitus.
Oli tuo eilen, mutta nyt näköjään ovat ottaneet pois.Ei ole tarjolla tuota määräaikaista - vaikka kuinka mainostetaan.... Mutta jotakin 8 alkavaa kiinteä / KV varmaan saatavissa talveksi / 12kk....