- Keskustelun aloittaja
- #2 041
Sama ongelma oli viime syksynä ja samalla yksiköllä.OL2:n sähköntuotanto keskeytetään generaattorivian vuoksi
Viimeeksi meni 18 vuorokautta korjauksissa.
Nord Pool - UMM Platform
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sama ongelma oli viime syksynä ja samalla yksiköllä.OL2:n sähköntuotanto keskeytetään generaattorivian vuoksi
Syksyn tulon tietää siitä, että sähköyhtiöt alkavat nostattamaan hintoja rajoittamalla tuotantoa milloin milläkin syyllä.Sama ongelma oli viime syksynä ja samalla yksiköllä.
Nord Pool - UMM Platform
umm.nordpoolgroup.com
Tällä kertaa arvataan että menee ~20 vuorokauttaSama ongelma oli viime syksynä ja samalla yksiköllä.
OL3 on myöskin edelleen vajaatehoilla, kun on niin edullista ja tuulee navakasti.Yön 3569MWh luvusta tultiin alas 2310MWh pintaan. Se tekee 1259kWh eli enemmän kuin tuo yksi OL yksikkö.
Tuossa laitoksessa on sisarlaitoksensa kanssa eräänlainen "suunnitteluvirhe", kun generaattorin roottoriin on järjestetty vesijäähdytys. Ajoittain tuo alkaa vuotaa ja sillä sitten selvä. Jollei korjata, vesi löytyy tiensä korkeajännitekäämeihin ja ties miten kauan korjaus silloin kestäisikään.Ihanaa sekoilua tiedossa lisää. Ei kyllä ydinvoimakaan vakuuta luotettavuudellaan![]()
Tuon virheen kanssa on silti pärjätty vuosikymmeniä aika hyvinTuossa laitoksessa on sisarlaitoksensa kanssa eräänlainen "suunnitteluvirhe", kun generaattorin roottoriin on järjestetty vesijäähdytys. Ajoittain tuo alkaa vuotaa ja sillä sitten selvä
On ne systeemit usemman kerran silti pettäneet käyttöaikana.Tuon virheen kanssa on silti pärjätty vuosikymmeniä aika hyvin
Liki 50 vuotta silti käyntiä melko korkealla käyntiasteella.On ne systeemit usemman kerran silti pettäneet käyttöaikana.
On totta, että huonomminkin olisi voinut mennä. Kansainvälisesti ottaen tulos on ollut mainio. Tyyppivika näyttää silti vaivaavan. Näinhän autoihinkin suhtaudutaan, kun isompi ongelma tietyn osan kohdalla iskee säännöllisesti useammin kuin kerran kymmenessä vuodessa, vaikka osan ei periaatteessa pitäisi kulua niin, ettei asia pysyisi hallinnassa määräaikaishuolloilla.Liki 50 vuotta silti käyntiä melko korkealla käyntiasteella.
Jos panee voimalan huoltoon, jäävät rahatkin saamatta. Eipä Suomessa juuri ole Fortumin ja UPM:n ohella tuottajaa, joka edes periaatteessa voisi ansaita sillä, että luopuu osasta tuotantoa tämän aiheuttamaa korvaavaa hinnannousua vastaan. UPM myös joutuisi maksamaan itse kuluttamastaan sähköstä vastaavasti enemmän, joten lopputulos voisi olla sille tappiollinenkin teoreettisesta vedätyksestä. Fortum taas lienee suojannut aika paljon tuotantohintojaan, mikä syö periaatteellisia voittomahdollisuuksia vastaavasti.Sanojen välissä lukee, että tuottajien kannattaa pohtia josko pakollisia huoltokohteita löytyisi jostakin voimalasta.
Yhtiö peräänkuuluttaa nyt kulutusjoustoa tarjouksia jättäviltä toimijoilta.
Tuo on nyt ihan eri luokkaa kuin gasumin ennuste pelottelu? Vaikka onkin vielä vanhalla alv -kannalla.
Virhe olikin huomisen piikissä ennusteessa noin 290 %Tuo on nyt ihan eri luokkaa kuin gasumin ennuste pelottelu? Vaikka onkin vielä vanhalla alv -kannalla.
Ja huomisen keskihinta on 5.2 c/kWh, jos itsellä olisi pörssisopimus niin en tuota kovin korkeana pitäisi.Sairasta touhua. Huomennakin jo 17,82 kello 8:00 jolloin tuulee reippaasti ennusteen mukaan. Siis pelkkä energia. Ja kaikki vaan hyväksyy, ja ajattelee että venäjän sodan takia.
Eihän vielä edes lämmitetä, turhaa kohkausta pienestä hintapiikistäJa huomisen keskihinta on 5.2 c/kWh, jos itsellä olisi pörssisopimus niin en tuota kovin korkeana pitäisi.
Ja huomisen keskihinta on 5.2 c/kWh, jos itsellä olisi pörssisopimus niin en tuota kovin korkeana pitäisi.
Ja teidän mielestä tämä on ihan ok? Ja vielä kaiken lisäksi kun ei tosiaan lämmitetä. Minä ajattelen asioita hieman eri kannalta kuin te ilmeisesti. Tammikuun 5 päivä oli varmaan ihan hyvä teidän mielestä?Eihän vielä edes lämmitetä, turhaa kohkausta pienestä hintapiikistä
Noin 6 euron päivä minulle sähkön hinnan osalta. Ei mitenkään ihmeellinen.Tammikuun 5 päivä oli varmaan ihan hyvä teidän mielestä?
No lapset oli ainakin mielissään 5.1. Sai olla pimeässä koko päivän ja kahavikin keitettiin kaasulla. Ruoka tuli leivinuunissa. Ihan kokeilumielessä katsottiin kuinka vähällä pääsee. Kylmä ei ollut eikä yksikään putki paukahtanut. Pakkasta oli sen -30 asteen pintaan. Kylmälaiteet oli päällä ihan normaalisti ja varaston lämmitys päällä.Ja teidän mielestä tämä on ihan ok? Ja vielä kaiken lisäksi kun ei tosiaan lämmitetä. Minä ajattelen asioita hieman eri kannalta kuin te ilmeisesti. Tammikuun 5 päivä oli varmaan ihan hyvä teidän mielestä?
Mikä sen keskihinnan pitäisi olla, alle 2 c/kWh?Ja teidän mielestä tämä on ihan ok? Ja vielä kaiken lisäksi kun ei tosiaan lämmitetä. Minä ajattelen asioita hieman eri kannalta kuin te ilmeisesti. Tammikuun 5 päivä oli varmaan ihan hyvä teidän mielestä?
Niin, sähkön hinta on Suomessa pysynyt keskimäärin Euroopan halvimpien joukossa - ja täällä pääsee vielä päättämään hallitseeko riskin hintapiikeistä itse tavalla tai toisella - vai siirtääkö sen kiinteällä hinnalla myyjälle - kukaan ei pakota pörssisopparia tai sen hintavaikutusmuunnelmaa ottamaan. Ajatus siitä että pörssimekanismin pitäisi olla jotenkin hinnoiltaan vakaa on outo.Mikä sen keskihinnan pitäisi olla, alle 2 c/kWh?
Missä menee kipuraja että hinta muuttuu "sairaaksi"?
Minulla on nyt kiinteähintainen sopimus ja keskihinta huomennakin 7.5 c/kWh.
Huomattavasti kalliimpaa kun pörssissä, mutta en silti ala asiasta läyhäämään.
Kun on pakko pumpata kellon ympäri asiat pitää järjestää sen mukaan ettei joustovaraa ole.Noin 6 euron päivä minulle sähkön hinnan osalta.
Kannattaa oikeasti tsekata tuotantojakaumaa vaikkapa 5v takaa. Sama aika syksystä ja jatkuvasti 2000-3000MW miinuksella tuotanto kulutukseen nähden. Ilman Venäjän 1300MW puoli-ilmaista tuontia hinnat olisivat tuolloin olleet jotain muuta (keskihinnat näytti olevan jotain 5-7c luokkaa).Sairasta touhua. Huomennakin jo 17,82 kello 8:00 jolloin tuulee reippaasti ennusteen mukaan. Siis pelkkä energia. Ja kaikki vaan hyväksyy, ja ajattelee että venäjän sodan takia.
Ja teidän mielestä tämä on ihan ok? Ja vielä kaiken lisäksi kun ei tosiaan lämmitetä. Minä ajattelen asioita hieman eri kannalta kuin te ilmeisesti. Tammikuun 5 päivä oli varmaan ihan hyvä teidän mielestä?
5. Tammikuuta ilmeisesti vuoden kallein päivä minulle, kulutin 65 kWh ja ostin sähköä noin 6 eurolla.Kun on pakko pumpata kellon ympäri asiat pitää järjestää sen mukaan ettei joustovaraa ole.
Kyllä.Nostaako OL3 huomenna tehoja, kun hinta paranee?
Yksi teki juurikin näinSanojen välissä lukee, että tuottajien kannattaa pohtia josko pakollisia huoltokohteita löytyisi jostakin voimalasta.
Planned maintenance vielä - kai sen ehtisi perjantainakin?Yksi teki juurikin näin
Nord Pool - UMM Platform
umm.nordpoolgroup.com