Tietoturva & kyberhyökkäykset

haraldh

Vakionaama
Saahan noita koneita blokatuksi yksitellenkin. Voi olla, että tyypillisillä runkoreitittimillä taulut eivät kestä, mutta ainakaan jokin linux-pc ei ole moksiskaan muutaman kymmenen tuhannen lähettäjän yksilöllisen laiteosoitteen blokkaamisesta.
Sattuipa tuossa että yritin lisätä iptables-säännöt azuren koko avaruudelle. N 100 000 riviä, sis IPv4 ja IPv6. Skripti ajoi n 55 minuuttia. Tein sitten lopulta niin että avasin vain north_europe regionin joka on onneksi vain alle 1500 riviä.

anders

Vakionaama
Sattuipa tuossa että yritin lisätä iptables-säännöt azuren koko avaruudelle. N 100 000 riviä, sis IPv4 ja IPv6. Skripti ajoi n 55 minuuttia. Tein sitten lopulta niin että avasin vain north_europe regionin joka on onneksi vain alle 1500 riviä.

Siis yksittäisiä /32 -sääntöjä, oletan?

Eikö niitä ole mahdollista sieventää yhtään?

haraldh

Vakionaama
Siellä on ihan kaikkea, heti alussa muutama /18, /231 ja /20. Tietenkin 32-iakin ja sitten on tietenkin IPv6 puolella kaikkea /48 ja /128 välillä. Jos tykkää katsoa jasonia niin tuossa listaus;

Niillä on kyllä käytössä aivan sairaan valtava ip-avaruus. Amazonilla sama homma: https://ip-ranges.amazonaws.com/ip-ranges.json

Viimeksi muokattu:

bungle

Vakionaama
Palvelut ovat kuitenkin harvoin ostettuja - ilmeisesti siis joko kalliita tai huonoja. Tai molempia.
Tehokas DDoS suojaus vaatii enemmän kapasiteettia kuin hyökkääjällä on. Jos asian tekee itse, niin tarvitsee kohtuu paksua letkua. 100 Gbps riittää jo hyvin, olisiko maailman mittakaavassa muutama tällainen hyökkäys koko historiassa, mutta on kallis. Sitten voi ostaa palveluna, mikä on toki myös kallis. Tietty sitä voi punnita sitten, että jos ihmiset alkavat joukoin vaihtamaan pankkia, niin sekin voi käydä kalliiksi. Kerroksellinen ratkaisu erilaisia tekniikoita yleensä vaaditaan (softimpia ja rajumpia).

Husky

Hyperaktiivi
Olisiko kellään kokemusta mobiilivarmenteesta DNA:n liittymään jälkikasvulle, kun itse on liittymän maksaja?

Olen tunnin verran puhunut useamman aspan kanssa eivätkä tiedä miksei onnistu.

Lähettävät uuden SIMmin, mutta vanha sen verran uusi että pitäisi sen puolesta toimia ja lisäksi antaa varmenteen tilaushommassa mennä loppuun asti minun pankkitunnuksilla. Jälkikasvun tunnuksilla tökkää puolivälissä. Tästä voisi päätellä, että johtuu tuosta liittymäasiasta, mutta aspat ovat olleet "aika varmoja", että tuon ei pitäisi estää.

VesA

In Memoriam
Tehokas DDoS suojaus vaatii enemmän kapasiteettia kuin hyökkääjällä on. Jos asian tekee itse, niin tarvitsee kohtuu paksua letkua. 100 Gbps riittää jo hyvin, olisiko maailman mittakaavassa muutama tällainen hyökkäys koko historiassa, mutta on kallis. Sitten voi ostaa palveluna, mikä on toki myös kallis. Tietty sitä voi punnita sitten, että jos ihmiset alkavat joukoin vaihtamaan pankkia, niin sekin voi käydä kalliiksi. Kerroksellinen ratkaisu erilaisia tekniikoita yleensä vaaditaan (softimpia ja rajumpia).
Nordean datoja en tunne, mutta varhaisemmat hyökkäykset jolla kyykytettiin viestintävirastoa, jotain pankkeja - mitä nyt milloinkin olivat datamäärältään luokkaa kymmeniä megabittejä sekunnissa - ei edes 100M eetteri olisi tullut täyteen.

Tämä tässä juuri on niin häpeällistä, jos joku oikeasti laittaa bittiä liikkeelle niin pulassa ollaan. Yksi tyhmä asia näistä yhdessäkin hyökkäyksessä oli se, että maailmalle levitelty kuormitussofta vieläpä ilmaisi itse itsensä laittamalla jonkun oman, vakiotunnuksen, siihen missä selain kertoo mikä se on - filtteröinti olisi ollut helppoa melkein millä vaan vehkeellä sen jälkeen kun tls-ssalaus on avattu.. tämän ne dossaajat korjasivat kyllä myöhemmin.

maanma

Vakionaama
@Husky onko lasten liittymät kirjattuna heidän omissa nimissä ja ikä vähintään 13 ?
Elisa (oman ohjeen mukaan) vaatii (molempien huoltajien?) valtakirjan esitettäväksi liikkeessä. Todennäköisesti myös henkilötodistus on esitettävä.

Husky

Hyperaktiivi
@Husky onko lasten liittymät kirjattuna heidän omissa nimissä ja ikä vähintään 13 ?
Elisa (oman ohjeen mukaan) vaatii (molempien huoltajien?) valtakirjan esitettäväksi liikkeessä. Todennäköisesti myös henkilötodistus on esitettävä.
On yli 18v. Täytyy tarkistaa, mutta ei kai tuo jälkikasvun nimissä ole tuo liittymä, vaan on ns käyttäjä.
Tuollaisia asioita juuri koitin kysellä DNA:n aspoilta, että ihmettelen elleivät tienneet. Piti tunnistautua puhelussa ja katsoivat juuri tätä liittymää.

fraatti

Hyperaktiivi
On yli 18v. Täytyy tarkistaa, mutta ei kai tuo jälkikasvun nimissä ole tuo liittymä, vaan on ns käyttäjä.
Tuollaisia asioita juuri koitin kysellä DNA:n aspoilta, että ihmettelen elleivät tienneet. Piti tunnistautua puhelussa ja katsoivat juuri tätä liittymää.
Etkös virittänyt itsellesi jotain luottokieltoja tms? Ettei ne jarruttaisi menoa.

Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Hmmmm, virkistävä ajatus. Juu luottokiellot on päällä ja kaikki muutkin kiellot mitä kyberturvakeskus suositteli. En tarkemmin edes tiedä mitä ne kaikki kiellot oli lopulta. Voisiko perkale liittyä noihin.

Kannattaa olla kyllä noiden kanssa hereillä, kun ei esim tule enää katsastusmuistutusta, niin katsastus unohtuu helppsti yllättävän pitkäksi aikaa. Ja luottokortin kanssa oli pienet sekoilut myös. Plus pankissa oltiin epäluuloisia tilinavauksessa, mutta vaikutti että uskoivat puhetta

fraatti

Hyperaktiivi
Asuksen reitittimet olleet mukana palvelunestohyökkäyksessä. Näköjään vanhimmat mallit on yli 10 vuotta vanhoja.

Reitittimet kannattaa päivittää ja vaihtaa oletussalasanat pois.

Ode

Aktiivinen jäsen
Asuksen reitittimet olleet mukana palvelunestohyökkäyksessä. Näköjään vanhimmat mallit on yli 10 vuotta vanhoja.

Reitittimet kannattaa päivittää ja vaihtaa oletussalasanat pois.
Kuluttaja-asiakkaiden kannattaa hommata reititin operaattorilta ja antaa heidän hoitaa ylläpitotyöt. Onneksi tämä on nykyään uusissa liittymissä enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta noita vanhoja itse hallittuja (eli hallitsemattomia) on valitettavasti vielä pilvin pimein käytössä.

Arisoft

Hyperaktiivi
Kuluttaja-asiakkaiden kannattaa hommata reititin operaattorilta ja antaa heidän hoitaa ylläpitotyöt. Onneksi tämä on nykyään uusissa liittymissä enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta noita vanhoja itse hallittuja (eli hallitsemattomia) on valitettavasti vielä pilvin pimein käytössä.

Kannattavuus on suhteellista. Juuri tuon etähallinnan kautta on myös laitteisiin tunkeuduttu. Reitiin on vain yksi kodinkone. Ei niitä kaikkia voi operaattorilta hankkia vain sen vuoksi ettei itse osaa vaihtaa oletussalasanaa.

Ode

Aktiivinen jäsen
Kannattavuus on suhteellista. Juuri tuon etähallinnan kautta on myös laitteisiin tunkeuduttu. Reitiin on vain yksi kodinkone. Ei niitä kaikkia voi operaattorilta hankkia vain sen vuoksi ettei itse osaa vaihtaa oletussalasanaa.
Keskiverrolle kuluttajalle voi olla vaikeaa/ylivoimaista vaihtaa reitittimen salasanaa. Firmiksen päivittämisestä puhumattakaan. Operaattorien vehkeet sentään pysyvät päivitettyinä ja salasanat ovat oletuksena muutettu. Lisäksi (ainakin osa) operaattoreista ilmoittaa asiakkaalle, mikäli vehkeestä on tuki päättymässä. Ehkä operaattorin laite ei ole absoluuttisesti turvallisin, mutta isossa kuvassa varmasti parempi kuin oma laite. Ja puhuin reitittimestä, en älyjääkaapista tai muista kodinkoneista. :D

Olen itse propellihattu ja tehnyt tietoturva-aasinkin hommia ~6-vuotta. Omat reitittimet olen hommannut operaattoreilta jo vuosia, ettei tartte itse jaksaa/muistaa niitä ylläpitää.

VesA

In Memoriam
Olen itse propellihattu ja tehnyt tietoturva-aasinkin hommia ~6-vuotta. Omat reitittimet olen hommannut operaattoreilta jo vuosia, ettei tartte itse jaksaa/muistaa niitä ylläpitää.
Tämä nyt sisältää sen oletuksen, että operaattorit ylläpitävät niitä laitteita. Sanoisin että operaattorit ylläpitävät niitä jos se on helppoa, käytännössä varmaan jos laitteen valmistaja jotenkin tekee sen helpoksi / automaattiseksi - eli jos se on operaattoriversio jota ei ole pahemmin sorkittu vaan on käytetty valmiita ominaisuuksia. Jos laite on kovin kotinurkissa kustomoitu / geneerinen kuluttajalaite niin operaattorin pitäisi itse rakentaa systeemi, jossa tarpeen tullen tulee uusia omalla logolla koristeltuja versioita. Eivät ne välttämättä vaivaudu.

Juu, olen ollut operaattorillakin töissä...

Harrastelija

Vakionaama
Onnistuuko päivitykset jos se operaattorin laite onkin sillattuna eikä reitittävänä?
Jos päivitys ei onnistu niin voiko siihen saada yhteyttäkään (=murtautua) ddos hyökkäys mielessä?

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Sanoisin että operaattorit ylläpitävät niitä jos se on helppoa, käytännössä varmaan jos laitteen valmistaja jotenkin tekee sen helpoksi / automaattiseksi - eli jos se on operaattoriversio jota ei ole pahemmin sorkittu vaan on käytetty valmiita ominaisuuksia.
Eiköhän sille operaattorille ole helpompaa vaan iskeä se liikennettä filteroiva oma laite tuohon väliin, heidän verkkoon kaikki kulkee jonkinlaisen OnLine filtterin läpi leikellen erilaista pöpöä parhaan kykynsä mukaan. Toki asiakkaan erilaiset VPN-yhteydet menee tuollaisen filsun ohi että paukkuu, mutta noin perustason liikenteessä voisi olla ihan toimivakin palvelu näille mistään tietämättömille asiakkaille, jotka eivät tuollaisia suojaratkaisuja itse pysty rakentamaan.

Ode

Aktiivinen jäsen
Tämä nyt sisältää sen oletuksen, että operaattorit ylläpitävät niitä laitteita.
Pahoittelen, jos olin epäselvä. Tarkotin tietysti operaattorien palvelulaitteita. Tässä esim. poiminta Elisan palvelukuvauksesta.

1000036415.png

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Husky

Hyperaktiivi
Älkää nyt sanoko, että olette niin viitseliäitä että jotakin reititintä päivittelette?
Tuossa joku kirjoittikin ettei kukaan normi-ihminen moista tee. Jo on toimimattomat systeemit, jos moista vaatii!

Pitäisi toimia niinkuin japanilaiset autotehtaat, että softa kerrasta kuntoon ja sitten vasta tuotantoon, eikä niinkuin euroopassa että vähän väliä softapäivitys.

No, meillä on 6kk vanha Arris EE69 WPA2-Personal, pitäisikö harkita päivitystä?

Olisi kyllä takuulla rasittava operaatio alkaa googletella miten tuollainen purkki päivitetään. Kuitenkin olisi 50% todennäköisyys itse saada sinne virus, ellei tee diplomityön kokoista selvitystä ensin, ketuttaa ajatuskin jo:mad:

fraatti

Hyperaktiivi
Älkää nyt sanoko, että olette niin viitseliäitä että jotakin reititintä päivittelette?
Tuossa joku kirjoittikin ettei kukaan normi-ihminen moista tee. Jo on toimimattomat systeemit, jos moista vaatii!

Pitäisi toimia niinkuin japanilaiset autotehtaat, että softa kerrasta kuntoon ja sitten vasta tuotantoon, eikä niinkuin euroopassa että vähän väliä softapäivitys.

No, meillä on 6kk vanha Arris EE69 WPA2-Personal, pitäisikö harkita päivitystä?

Olisi kyllä takuulla rasittava operaatio alkaa googletella miten tuollainen purkki päivitetään. Kuitenkin olisi 50% todennäköisyys itse saada sinne virus, ellei tee diplomityön kokoista selvitystä ensin, ketuttaa ajatuskin jo:mad:
Tämä on vain nykypäivää että tietoturvapäivitykset pitää olla kunnossa. Oli se sitten se sun läppäri, puhelin, töllö tai mikä tahansa muukaan laite millä on yhteys nettiin.
Joskus aikoinaan operaattorit blokkasivat saastuneita koneita verkosta. Eräällä tutullekkin tuli ilmoitus että puhdista koneesi. Tämän soisi tapahtuvan vielä nykypäivänäkin.

xismo

Aktiivinen jäsen
Kyllä ne operaattorit blokkaa kun tunnistavat sellaisen liikenteen. Mutta ne DDOS hyökkäyksen tekijät on sen verran fiksuja että ei tykitä koko ajan muutamalla purkilla vaan silloin tällöin useammalla niin operaattorin aika mahdoton tunnistaa tilannetta varmasti. Ja suuri ? osa bottiverkoista on ulkomailta, valtiollisen toimijan hallussa joilla on resursseja keksiä erilaisia keinoja , vastapäänä on operaattorit joilla on rajallinen määrä resursseja.
Tämähän on perinteinen tikapuu-muuri tapaus , tehdään muuri, toinen tekee tikapuut. Korotetaan muuria - korotetaan tikapuita. Loppua ei näy, AI alkaa kohta avustamaan molempia osapuolia, saa nähdä mitä siitäkin tulee.

HiTec

Fiksummat vehkeet asennetaan s.e. ne käy itse esim. kerran päivässä tarkistamassa onko niitä päivityksiä ja jos on, niin lataa ja asentaa ne ihan issekseen, käyttäjän tartte niihin puuttua millään tavalla :)

Husky

Hyperaktiivi
Pakko kai sitten alkaa selvitellä tuon päivittelyä tai ties jos säkällä olisi tuollainen joka itsekseen päivittyy.

Nyt tulikin mieleen, että tuon tullessa taloon yritin jotakin nimeä siitä muuttaa, muttei onnistunut ilman ohjeiden lukua niin jäi tekemättä. No ehkä tässä vielä joskus alkaa nuo IT-asiat kiinnostaa niin ei tunnu niin kidutukselta moinen operointi.

Harrastelija

Vakionaama
Taitaa usein olla että automaattipäivitys ei ole defaulttina päällä. Ilmeisesti valmistajat itsekin pelkäävät että halvaannuttavat tuhansia laitteita toimimattomilla päivityksillä.
Sen verran joutuu käymään käyttöliittymässä että tuon laittaa päälle. Samalla vastuu toimimattomasta laitteesta siirtyy käyttäjälle….

Olen aikaisemminkin sanonut että noiden eco direktiivien pitäisi edellyttää mm pidemmäksi aikaa tietoturvapäivityksiä. Vaikkapa 10 vuotta.
Operaattoreiden ja valmistajien väitteet laitteiden vanhenemisesta muutamassa vuodessa on pötypuhetta. Laite itse on ok mutta nuo tietoturvapäivitykset ovat ongelma. Toki on tilanteita että halutaan ottaa uusia ominaisuuksia käyttöön mutta ei se tarkoita että vanhemmat laitteet olisivat kelvottomia. Edellyttää vain että tietoturvapäivityksiä saisi edelleen.

Arisoft

Hyperaktiivi
Toki on tilanteita että halutaan ottaa uusia ominaisuuksia käyttöön mutta ei se tarkoita että vanhemmat laitteet olisivat kelvottomia. Edellyttää vain että tietoturvapäivityksiä saisi edelleen.

Eivät ne laitteet kai niin huonoja ole että niitä ihan pakko on päivittää? Yleensä päivittäminen tarvitaan vain jos softassa on ollut joku turvallisuusaukko. Näitähän toki joissain on, mutta usein se aukko on ollut vain oletussalasana, josta on tosin päästy pitkälti jo eroon kun se ei ole enää 1234 tai admin joka laitteessa.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Uusi turvallinen tapa tunnistautua viranomaisten digipalveluihin – henkilökorttia voi käyttää Suomi.fi-tunnistuksessa sovelluksen avulla​

Uusi tunnistusväline hyödyntää henkilöllisyyden varmentamisessa jokaisessa henkilökortissa olevaa kansalaisvarmennetta eli nfc-sirua. Jatkossa henkilökortilla voi tunnistautua viranomaispalveluihin maksuttoman hightrust.id-sovelluksen avulla.

Suomi.fi-tunnistuksessa hightrust.id-tunnistusväline julkaistaan 29.10. Tunnistuspalvelu löytyy Suomi.fi-tunnistuksen välineenvalintasivulla.

katve

Aktiivinen jäsen

Uusi turvallinen tapa tunnistautua viranomaisten digipalveluihin – henkilökorttia voi käyttää Suomi.fi-tunnistuksessa sovelluksen avulla​

Uusi tunnistusväline hyödyntää henkilöllisyyden varmentamisessa jokaisessa henkilökortissa olevaa kansalaisvarmennetta eli nfc-sirua. Jatkossa henkilökortilla voi tunnistautua viranomaispalveluihin maksuttoman hightrust.id-sovelluksen avulla.

Suomi.fi-tunnistuksessa hightrust.id-tunnistusväline julkaistaan 29.10. Tunnistuspalvelu löytyy Suomi.fi-tunnistuksen välineenvalintasivulla.
Miksei valtiolla ole suomi.id-sovellusta.. Edelleen kolmas osapuoli häärää tässäkin. En epäile etteikö luotettava olisi mutta periaate periaate

HiTec

Miksei valtiolla ole suomi.id-sovellusta.. Edelleen kolmas osapuoli häärää tässäkin. En epäile etteikö luotettava olisi mutta periaate periaate
Älä huoli, se on jo tulossa

Halutessasi voit itsekin ilmottautua tuonne testaamaan sitä demoympäristössä. Itse olen työni puolesta jo mukana niin tuota EUDi:a testaamassa kuin hightrustiakin jo käyttämässä ja onhan nuo nyt "pikkasen" erilaisia kuin wanhat pankkitunnarit. Tai no ehkä Nordea QR-koodi pääsee lähelle, mutta aivan täysin eri tekniikalla toteutettuja kuitenkin. Kenties jopa hiukan sekaviakin, liekö ihan tarkoituksella kun ei ole käyttö aivan yhtä simppeliä kuin noiden pankkitunnareiden, vaatii useamman klikkauksen kännykällä jne.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Miksiköhän passiin liitettyä sähköistä tunnistusta (NFC-siru siinäkin) ei saada tuohon tunnistautumiseen mukkaan?

HiTec

Miksiköhän passiin liitettyä sähköistä tunnistusta (NFC-siru siinäkin) ei saada tuohon tunnistautumiseen mukkaan?
No tuo hightrust tarttee niin sun tunnistuksen kuin allekirjoituksenkin PIN ennen kuin se suostuu niitä varmenteita tuolta HST-kortilta itselleen lukemaan ja passissahan ei taida olla kumpaakaan featurea vaikka kuinka sirullinen onkin.

kotte

Hyperaktiivi
Ei valtiolla käsittääkseni ole mobiilituotteiden kehittämiseen ja jakeluun keskittynyttä filiaalia, vaan valtio teettää tuollaiset hommat ulkopuolisilla yrityksillä. Kun tässä tapauksessa kyse on suomalaisomisteisesta (kylläkin pienestä) yrityksestä ja palvelun lanseeraajina ovat suomi.fi ja dvv, niin epäilemättä nuo jälkimmäiset toimivat organisatorisina takaajina. Periaatteessa samantyyppistä reittiä passit- ja henkilökortitkin menevät poliisilta eteenpäin ennen luovutusta kansalaiselle.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
No tuo hightrust tarttee niin sun tunnistuksen kuin allekirjoituksenkin PIN ennen kuin se suostuu niitä varmenteita tuolta HST-kortilta itselleen lukemaan ja passissahan ei taida olla kumpaakaan featurea vaikka kuinka sirullinen onkin.
Eikö noita voi saada tuohon muodostettua näin myöhemminkin, vaikka ensin sillä pankkitunnuksella tunnistautuen? :)

tj86430

Vakionaama
Hightrust.id on muuten varmasti ihan näppärä (jos on henkilökortti), mutta:
- tunnistautumisen aktivointi vaatii kortinlukijan
- jos tunnistautumista ei ole heti aktivoinut, niin kuinka monella on aktivointitunnusluku vielä tallessa?

kotte

Hyperaktiivi
Eikö noita voi saada tuohon muodostettua näin myöhemminkin, vaikka ensin sillä pankkitunnuksella tunnistautuen? :)
Passissa ei varmaan ole vastaavaa korttiin sidottua yksilöllisen PIN-koodin takana olevaa henkilösidonnaista sertifikaattia kuin henkiökortissa? Tuollaista ei periaatteessa voi enää lisätä kortin NFC-sirulle kuin erityisessä turvapalvelussa eikä missään tapauksessa itsepalveluna (ja mielellään niin, että NFC-siru menee talletuksen jälkeen read only -moodiin mahdollisen muutoksen estämiseksi ainakin ko. sertifikaatin osalta).

HiTec

Tokihan se onnistuu tuon HST-kortin käyttöönotto myöhemminkin, jos on se aktivointitunnus vaan jemmassa ja sopiva kortinlukija tietokoneessa. Useissa mm. Lenovon läppäreissähän tuo kortinlukija on jo sisäänrakennettuna.
Hightrust.id on muuten varmasti ihan näppärä (jos on henkilökortti), mutta:
- tunnistautumisen aktivointi vaatii kortinlukijan
- jos tunnistautumista ei ole heti aktivoinut, niin kuinka monella on aktivointitunnusluku vielä tallessa?
Jos on sen HST-korttinsa jo aktivoinut, niin hightrust ei tartte kuin vilauttaa sitä HST-korttiasi NFC-sirun sisältävälle kännykällesi, tarvittavat PIN-koodit perään ja kortin tiedot ovat hightrust lompakossasi. Sitten käytät tuota hightrust tunnistautumista jossain edes kerran ja sen jälkeen voit syöttää hightrustille myös sähköpostiosoitteesi. Vielä tuon sähköpostiosoitteen varmennus ja näin on sovellus täysin käyttökunnossa. tuo sähköposti voi olla tarpeen jos olet esim. hukannut puhelimesi ja haluat kuollettaa tuon hightrustin.
Eurooppalaisen "digilompakkoprojektin", vrt. @HiTec 'in viesti edellä, pitäisi ottaa koppi tuosta (onnistuakseen ...).
Homma on jo edennyt QA-testaukseen, joten kyllä se sieltä on tulossa. Voi vain olla että tuolle käy kuin HST-kortille, porukka ei välttis halua sitä ottaa käyttöön ja se(kin) jää tunnistautumisen nyanssiksi marginaaliin roikkumaan. Hiukan sekava tuo meinaan on käyttöliittymältään ja vaatii melkoisen monta klikkausta kännykällä ennen kuin on prosessi valmis. Ja tokihan tuossa on sitten aina se kysymys onko noista lisästepeistä mitään hyötyä, porukka kyllästyy niihin ja kuittaa ne kohta läpi ihan täysin lukemati "joo joo" kuten on käynyt niin monelle muullekin vastaavalle, mutta pääseepähän systeemin pyörittäjä vastuustaan kun sehän kerrottiin siinä ja siinä kohtaa kun klikkailit niitä läpi.

Tosin onhan tuossa EUDi:ssa myös se tunnistautuminen paikanpäällä mahdollista, vaan kertooko tuo oikeasti yhtään mitään. Kännykkä voi hyvinkin olla kyseisen hlö ja sen esittäjä tietää hänen EUDi-tunnuksensa, mutta lärvinkin pitäisi käsittääkseni täsmätä - tai no en ole vielä tuota inspector-sovellusta nähnyt, osaako se jostain kaivaa myös tunnistettavan kaverin lärvin, dunno.

Viimeksi muokattu:

tj86430

Vakionaama
Jos on sen HST-korttinsa jo aktivoinut, niin hightrust ei tartte kuin vilauttaa sitä HST-korttiasi NFC-sirun sisältävälle kännykällesi, tarvittavat PIN-koodit perään ja kortin tiedot ovat hightrust lompakossasi
Aivan, mutta kun se aktivointi ei onnistu ilman sitä kortinlukijaa. Tämän takia jäi aikanaan aktivoimatta (ei lukijaa, ei akuuttia tarvetta -> ei toimenpiteitä), ja nyt kun olisi mahdollisuus sitä oikeast johonkin käyttää ja periaatteessa voisi jopa ostaa halvan lukijan ja aktivoida, niin arvaapa löytyykö se aktivointitunnus vielä jostain?

HiTec

ja nyt kun olisi mahdollisuus sitä oikeast johonkin käyttää
Niin no kuka tarttee ja kuka ei. Itse olen tuota HST-korttia tarvinnut sähköiseen allekirjoittamiseen. Netistä tarvittava PDF-lomake, näpyttelet tiedot sisään ja allekirjoitat sen kortillasi ilmaiseksi. Tuo merkkaa siihen itse PDF-tiedostoon sen allekirjoituksesi ja joka kerta aukaistessa se käy varmentamassa että sä tosiaan olet sen allekirjoittanut. No tuon allekirjoitetun lomakkeen paiskaa sitten turvapostilla viranomaiskäsittelyyn ja homma valmis. Ei tartte leikkiä printtereiden, mustekynien ja skannereiden kanssa.

Back
Ylös Bottom