Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pörssin keskihinta on aritmeettinen keskiarvo. Sitten kun lasketaan oman kulutuksen mukaan, saadaan kulutusvaikutus. Jos oman kulutuksen mukaan laskettu keskiarvo on pienempi kuin keskihinta, on kulutusvaikutus negatiivinen, jos taas suurempi, on kulutusvaikutus positiivinen.en oikeen tajua tuota pörssin keskihinta juttua. Lasketaanko sitä kuitenkaan kulutuksen mukaan?
Tottakai jokainen joka laskee oman keskihinnan niin se on painotettu keskiarvo kulutuksen mukaan.Ei pidä pahastua, mutta en oikeen tajua tuota pörssin keskihinta juttua. Lasketaanko sitä kuitenkaan kulutuksen mukaan? Kun se on ihan perhanan sama vaikka se on 0,1s sillon kun on lämmintä eikä sähköä kulu. Jos se on vaikka 60s kun on kylmä ja lämmitys imee, niin pikkasen keskihinta pomppasee.
Väre - webissä minusta tuota kv:tä ei näytetä (tai en vaan löydä), mutta Väppi mobiiliappissa ainakin itsellä näkyy kulutusvaikutus keskellä kuuta.Keväällä tein kulutusvaikutteisen 6kk sopimuksen Väreelle, kun halvalla sai, sopimus alkoi nyt syyskuun lopulla. Ennen sitä mulla oli Väreen pörssisoppari josta näkyi päiväkohtainen kulutusvaikutus muuten vaan, vaikka se ei silloin hinnoitteluun vaikuttanutkaan. Nyt kun tuo kulutusvaikutteinen on ollu kolmisen viikkoa jo, kulutusvaikutusta ei näy vielä missään !? Toisessa kohteessa Oomilla on näkynyt kulutusvaikutus päivittäin vaikka laskut onkin hyvin usein olleet pielessä, ja nyt Oomilla ei ole piirtynyt pörssihintaa mukaan yli kymmeneen päivään niin että laskennan lähtötietojakin puuttuu.
Muilla samanlaisia havaintoja?
Vaihtoehtoinen vastaus: keskihintoja voi jokainen laskea miten haluaa. Jos haluaa esim. keskihinnan arkipäiville klo 10-15 niin tokihan sen voi laskea.Alottelija, (kiinteällä sopimuksella), kysyy:
Lasketaanko pörssin keskihinta yölle ja päivälle erikseen?
Siis oomin laskennat sivuilla vai oomin laskutus pielessä?Keväällä tein kulutusvaikutteisen 6kk sopimuksen Väreelle, kun halvalla sai, sopimus alkoi nyt syyskuun lopulla. Ennen sitä mulla oli Väreen pörssisoppari josta näkyi päiväkohtainen kulutusvaikutus muuten vaan, vaikka se ei silloin hinnoitteluun vaikuttanutkaan. Nyt kun tuo kulutusvaikutteinen on ollu kolmisen viikkoa jo, kulutusvaikutusta ei näy vielä missään !? Toisessa kohteessa Oomilla on näkynyt kulutusvaikutus päivittäin vaikka laskut onkin hyvin usein olleet pielessä, ja nyt Oomilla ei ole piirtynyt pörssihintaa mukaan yli kymmeneen päivään niin että laskennan lähtötietojakin puuttuu.
Muilla samanlaisia havaintoja?
Juu, vielä en osaa sanoa onko hyvä appi. Ulkomailla ei näköjään pysty antaa valtuutuksen tähän: https://oma.datahub.fi/Matille ja muillekin voin varauksetta suositella KSS:n "Muutakin" -sovellusta. Kun antaa valtuutuksen datahubiin, niin on erittäin kätevä seurata miten kulutusvaikutus on onnistunut
Sama, tosin 7.28snt kv, olisi ongelmat ja tyyni saa jatkunut, niin olisi saanut negatiivisen hinnan. Alkukuusta taisi olla -10snt kv.Nyt painui lokakuun keskihinta marginaalin kanssa jo alle 4snt/kWh (siis oma keskihinta) vaikka alku kuusta näytti pahalta.
Samalla pösä - kulutusvaikutus 7.5snt/kWh vaihtoivat paikkaa pösän kiilatessa just halvimmaksi vaihtoehdoksi.
katso liitettä 100824
Okei, jännä homma kun mulla näkyy vaan päättynyt sopimus ja uusi sopimus on ollu voimassa jo tovin.^
Ainakin mulla päivittyi tieto etukäteen ... jo "katumusajan" ollessa vielä meneillään.
Taisin olla lukevani jostain että vesivoimalla on tuotettu vähän sähköä kesällä Pohjoismaissa ja halpa sähkö olisi näinollen lipastettuna osittain varastoaltaissa. En ole katsonut tosin itse tasoja.Onpa harvinainen arkipörssisähköpäivä huomenna maanantaina, kun hinnat eivät käy lainkaan plussan puolella.
Huomenna hinnat ovat halvat myös kaikkialla Ruotsissa. Norjassa sähkön hinnat ovat etelässä melko normaalitasolla (ja kaapelienkin päässä muun etelän tasolla), mutta pohjoisessa Ruotsi vetää niitä selvästi alas, ei kuitenkaan Ruotsin ja Suomen tasolle. Joten tuskin vesivarastot ovat ainakaan etelässä vielä pursuamassa ylitse, mutta pulaa ei ainakaan ole, https://www.statnett.no/en/for-stak...data-from-the-power-system/#hydrological-data.Taisin olla lukevani jostain että vesivoimalla on tuotettu vähän sähköä kesällä Pohjoismaissa ja halpa sähkö olisi näinollen lipastettuna osittain varastoaltaissa. En ole katsonut tosin itse tasoja.
No hupsista. Sen verran paljon oli lokakuussa noita halpoja pörssitunteja, että nyt ollaankin ihan +/-0Yep. Tähän mennessä tämä 1.9. alkanut aidosti kiinteä sopparini on maksanut minulle 74€, kun pörssillä laskua olisi kertynyt 111€, joten olen tähän mennessä säästänyt jo 37€![]()
pörssisähkö molemmissa, kulutus hieman laskenut ostetun sähkön suhteen
ilmeisesti ollut aurinkoista ja akkuja käytetty enempi
Lokakuun 2023 kulutus
252,11kWh, 4.11snt/kWh
Lokakuun 2024 kulutus
37,92kWh, 4.12snt/kWh
koko vuoden ostettun sähkön määrä pysynyt kohtuullisena 2024
Vuoden 2024 kulutus
792,5kWh