Tukes valvoo

Ai, voiko? Verotaja on yksi esimerkki joka on ollut useampaan otteeseen väärässä ja ratkaisuihin on haettu oikesistumessa muutosta. Esimerkinä MLP kaivojen kotitalousvähennys sekä tuontiautojen verotus. Tukesilla on ollut vastaavasti vääriä tulkintoja mm. 2014 Tukes oli sitä mieltä että maalämmön asentaminen on luvanvaraista toimintaa (1). Näistä oikeuksista tehdä sitä ja tätä on väänettty usemapaan kertaa että tulkinnat kuuluvat asian luonteeseen.
No kyllä nyt tuollaisessa asiassa, mikä koskettaa aika laajasti koko alaa, luottaisin Tukesiin aika varmasti, yksittäisissä asioissa kuten tuo maalammön asennus, varmasti tulkinnoissa tulee virheitäkin ja hyvä että on korjattu jos on ollut.
Tämä on selvää, kyse oli lähinnä missä yhteydessä yksityshenkilö on lain tarkoitama toiminnanharjoitaja ja voi toimia sähkötöiden johtajana. Täälähän oli väitämä että laki ei koske yksityshenkilöitä mutta näiltä osin laki on yksiseliteinen. Ainoa tulkinta on että toiminnanharjoitajan kritterit. Tukesin tulkinta on että toiminanharjoitaja on jos on ilmoitanut itsensä Tukesin urakointirekisteriin. Kertaluontoiset työt - kuten esim paneelien asennus - täytyy ilmoittaa erikseen jos toimintaa ei ole jatkuvasti ja ilmoitus maksaa sen 80EUR.

Lähtee: 1
En nyt oikein tiedä mitä tuosta enää oikein voi vääntää, taitaa kuitenkin tuo lakia valvovan viranomaisen mielipide riittää itselle ja valtaosalle muita.

Toimintailmoitus sähkötöistä

Sähköasennusten tekeminen, korjaaminen ja huoltaminen sekä sähkölaitteiden korjaaminen ja huoltaminen edellyttää ammattipätevyyttä ja ilmoitusta Tukesille ennen toiminnan aloittamista. Rekisteröityjä toiminnanharjoittajia kutsutaan sähköurakoitsijoiksi, jollaisena voi toimia joko yritys tai luonnollinen henkilö.

Ei toiminnan tarvitse kokoaikaista olla että voit toiminnanharjoittajaksi ruveta ja haluat itsesi rekisteriin ilmoittaa ja pysyä sielä koko ajan, se maksaa hieman enemmän kuin tuo 80€, tuo kertaluontoinen maksu on lähinnä yksittäiseen hommaan ja silloin et ole Tukesin rekisterissäkään kuin sen yhden homman ajan.

Ei toiminnan tarvitse kokoaikaista olla että voit toiminnanharjoittajaksi ruveta ja haluat itsesi rekisteriin ilmoittaa ja pysyä sielä koko ajan, se maksaa hieman enemmän kuin tuo 80€, tuo kertaluontoinen maksu on lähinnä yksittäiseen hommaan ja silloin et ole Tukesin rekisterissäkään kuin sen yhden homman ajan.
Juuri näin, tähän tulkintaa tulin itsekkin.

Laki muuttui 2017, minkä jälkeen ei edes itselle voi suorittaa käyttöönottoa ilman urakointioikeutta ja tukes rekisterissä oloa sen perusteella.

Laki muuttui 2017, minkä jälkeen ei edes itselle voi suorittaa käyttöönottoa ilman urakointioikeutta ja tukes rekisterissä oloa sen perusteella.
Poikkeuksena laissa on tuossa se, että haet kelpoisuustodistuksen Setiltä ja senkin jälkeen homma pitää varmennustarkastuttaa. Silloin saat tehdä itselle ja lähisukulaiselle.

Kokeleppa tuota varmennustarkastusta. Se tulee varmasti kalliimmaksi kuin käyttöönotto henkilöltä, jolla urakointioikeus on.

Yksityishenkilö voi rekisteröidä itselleen Tukesille urakointioikeudet ja täten hänen tehdessään sähkötöitä toimii hän itse sähkötöiden johtajana ko. töiden osalta. Vaatimukset tulikin tuossa edellä eli täytyy olla sähköturvallisuustutkinto suoritettuna, setin pätevyystodistus, mittalaitteet ja standardit käytössä. Toinen vaihtoehto on tosiaan tehdä kelpoisuustodistuksella (vain itselle ja lähisukulaisille), mutta tuo on järjetön tapa koska vaatii tosiaan asennusten varmennustarkastuksen. Rekisteröimällä urakointioikeudet saa tehdä kenelle vain eikä tarvi varmennustarkastusta, ellei sitten asennuksen laajuus ylitä sähköturvallisuuslaissa määriteltyjä kynnyksiä. Tuo rekisteröinti on myös toistaiseksi voimassa eli kun kerran maksaa lupamaksun niin homma on sillä selvä.

Edellä mainitusta olen satavarma koska itsellä on Tukesille rekisteröity A pätevyydet rekisteröity omiin nimiin ja lisäksi olen yhden firman sähkötöiden johtaja. Jos teen sähkötöitä niin sitten laitan joko itseni tai firman urakoitsijaksi.

Yksityishenkilö voi rekisteröidä itselleen Tukesille urakointioikeudet ja täten hänen tehdessään sähkötöitä toimii hän itse sähkötöiden johtajana ko. töiden osalta. Vaatimukset tulikin tuossa edellä eli täytyy olla sähköturvallisuustutkinto suoritettuna, setin pätevyystodistus, mittalaitteet ja standardit käytössä. Toinen vaihtoehto on tosiaan tehdä kelpoisuustodistuksella (vain itselle ja lähisukulaisille), mutta tuo on järjetön tapa koska vaatii tosiaan asennusten varmennustarkastuksen. Rekisteröimällä urakointioikeudet saa tehdä kenelle vain eikä tarvi varmennustarkastusta, ellei sitten asennuksen laajuus ylitä sähköturvallisuuslaissa määriteltyjä kynnyksiä. Tuo rekisteröinti on myös toistaiseksi voimassa eli kun kerran maksaa lupamaksun niin homma on sillä selvä.

Edellä mainitusta olen satavarma koska itsellä on Tukesille rekisteröity A pätevyydet rekisteröity omiin nimiin ja lisäksi olen yhden firman sähkötöiden johtaja. Jos teen sähkötöitä niin sitten laitan joko itseni tai firman urakoitsijaksi.
Kun olet urakoinut itsellesi ja ilmoitat itsesi sähkötöiden johtajaksi niin oletko tehnyt sen 80EUR maksavan ilmoituksen? Vai riitääkö siihenne normaalit urakopintiopikesilmoitus?

Viimeksi muokattu:
Yrityksessä missä on sähkötyönjohtaja niin asentaja voi olla jopa kouluttamaton henkilö.

Kouluttamattomalla pitää kuitenkin olla vähintään kuuden vuoden työkokemus alalta, jotta voi tehdä itsenäisesti sähkötöitä. Ennen tuon aikamääreen täyttymistä pitää ymmärtääkseni olla toinen, pätevyyden jo omaava kaveri koko ajan mukana vahtimassa. Tietyillä koulutuksilla sitten tämä vaadittu työkokemus lyhenee, tutkinnosta riippuen joko vuoden tai puolen vuoden mittaiseksi.

Kokeleppa tuota varmennustarkastusta. Se tulee varmasti kalliimmaksi kuin käyttöönotto henkilöltä, jolla urakointioikeus on.
Setin kaverin kanssa juttelin taannoin ja varmennustarkastus menee siten että asentaja tekee itse tarkastuksen ja varmentaja katsoo pistokoeluontoisesti asennukset haluamassaan laajuudessa. Arveli veloituksen olevan 1-2 tuntia. Voi olla hankala menettely tai sitten ei. Suurin osa urakoitsijoista, joilla on A oikeudet eivät ole hakeneet itseään varmennustarkastajiksi.

Sama homma itsellä, Tukesiin kerran rekisteröity A pätevyydet omalla nimellä ja maksettu rekisteröitymismaksu silloin. Ja tuo on tosiaan toistaiseksi voimassa oleva. Silloin kun itselle tekee niin oma nimi urakoitsijaksi.

Kun olet urakoinut itsellesi ja ilmoitat itsesi sähkötöiden johtajaksi niin oletko tehnyt sen 80EUR maksavan ilmoituksen? Vai riitääkö siihenne normaalit urakopintiopikesilmoitus?

Tuon ilmoituksen kun täyttää liitteineen niin homma sillä selvä. Käsittelymaksusta en osaa sanoa, varmaan tuota luokkaa joo.. mulla on jo muutama vuosi tuosta ja tais silloin olla 50-60eur.

Muokkaus: tuola samalla sivulla olikin nykyään erikseen "Yksityishenkilön ilmoitus sähköurakoinnista" eli tuo täytynee täyttää. Tuo linkkaamani on yrityksille tarkoitettu.

Minä olen tehnyt n. pari kymmentä omakotitaloasennusta vanhan liiton ajoista asti omilla vanhoilla ns B-oikeuksilla ja yksityishenkilönä (ollut eri alalla firmassa töissä).
Tällä nykyisellä "sähkötyönjohtaja" nimikkeellä yhden.
Kysyin laitanko johtajaksi vaimon vai oman nimen, niin sain ohjeen, "sen nimi jolla on oikeudet" eli vastuu henkilönä on oikeudet omaava.

Kyllä nykyinen pyrokratia tappaa kaiken, eikun lupien uusimista uusimisen perään ja raha vaihtaa omistamaa (varmaan kohta pakollinen muutaman viikon kurssikin 2v välein).
Ennen vanhaan itselle tai "kelle vaan" sai asentaa kukatahansa, joka pystyi todistamaan "taitonsa" ja alueen sähkölaitos sen hyväksyi.

Eli miten menee en halua perustaa firmaa,mut haluaisin korjata naapurin jääkaapin. Minulla on s3pätevyys ja sähkötyöturvallisuus kortti.
Mihin pitää ilmoittaa että voi käydä naapurin jääkaapin korjaamassa.
Yhden keinon jo keksin.
Ostan jääkaapin 1€ ja korjaan sen ja myyn sen takaisin sillä hinnalla mitä meni osiin+1€.
Mutta voiko verottaja puuttua tuohon mitenkään kun tapahtumassa ei tule edes voittoa.

Eli miten menee en halua perustaa firmaa,mut haluaisin korjata naapurin jääkaapin. Minulla on s3pätevyys ja sähkötyöturvallisuus kortti.
Mihin pitää ilmoittaa että voi käydä naapurin jääkaapin korjaamassa.
Yhden keinon jo keksin.
Ostan jääkaapin 1€ ja korjaan sen ja myyn sen takaisin sillä hinnalla mitä meni osiin+1€.
Mutta voiko verottaja puuttua tuohon mitenkään kun tapahtumassa ei tule edes voittoa.
Voisi mennä näin, kun olet löytänyt vian toteat että tuon osan vaihtamalla tulee kuntoon mutta et itse vaihda sitä. Jos autat naapuria ei verottaja ole siitä kiinnostunut. Jos naapuri osoittautuu hankalaksi ja syyttää sinua pieleen menneestä asennuksesta ja juttu paisuu ns isommaksi pitäisi kai olla vastuuvakuutus.
Jos saat työstä rahaa, se on työkorvaus, joka pitää ilmoittaa veroilmoituksessa.
"Jos samalle saajalle työstä maksettava palkka ja muut suoritukset eivät ylitä 1 500 euroa kalenterivuodessa, kotitalous ei ole velvollinen toimittamaan ennakonpidätystä "

Elävästä elämästä . Ihmisellä ns vanhat D luvat, Setiltä haetaan lupa asentaa itselle aurinkopaneelit ja liittää se verkkoon ( hinta muistaakseni useampi satanen) sitten ilmoitetaan tukesille luvista sähköyhtiölle ilmoitetaan kuka tekee . Tarkastaja tarkistaa asennuksen ja voila

Takaisin
Ylös Bottom