Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
yli 22kw teholla menee varaajaan, nuo mittarit on vaan 100A niin laitoin coolerinVoi sitä iloa ja onnea mikä irtoaa tällaisista erikoispäivistä niihin kohteisiin missä normaalisti lurahtaa myyntiin se 10-20kwh per paiste päivä
Jokunen voimala on suomessa kaupattu kalliilla 2023 esittäen myynti tulot 2022 erikoishinnoilla![]()
yli 22kw teholla menee varaajaan, nuo mittarit on vaan 100A niin laitoin coolerin
3-4€/hViime yönä olisit saanut varaajat täyteen ilmaiseksi ja vielä rahaa päälle.
Itse lataan varaajaa parhaillaan VILPillä klo 15-16 välillä. Sitten taas myyntiin.
Taitaa Korsteenin siirto + vero olla hyvin lähellä Elenian ryöstö hintoja eli 60kwh ostona maksaa 0snt energia hinnoilla kuitenkin yli 5eurViime yönä olisit saanut varaajat täyteen ilmaiseksi ja vielä rahaa päälle.
Itse lataan varaajaa parhaillaan VILPillä klo 15-16 välillä. Sitten taas myyntiin.
Mihinkäs ilmansuuntaan nuo katselee?15:30 tehoa 5000W ja tuotettu 25,1 kw
Etelään 2870 kWp ja länteen 4100 kWp loivalla aumakatolla.Mihinkäs ilmansuuntaan nuo katselee?
Kiinnostaa tuo länteen olevan kentän tehot, paljonko antaa ja kuinka pitkälle iltaan?Suunnitteilla joskus voimalan laajennus.Etelään 2870 kWp ja länteen 4100 kWp loivalla aumakatolla.
Seuranta päällä. Aurinko vaan piiloutuu nyt pilveenKiinnostaa tuo länteen olevan kentän tehot, paljonko antaa ja kuinka pitkälle iltaan?Suunnitteilla joskus voimalan laajennus.
laskeppa numeroina allekkain tähän minulle rautalankamalliksi että ymmärrän, niin alan minäkin rikastumaan että kuinka ilmaista se on, varaajaan mahtuu 300kwhViime yönä olisit saanut varaajat täyteen ilmaiseksi ja vielä rahaa päälle.
Annapa lähtötiedot, eli lähinnä siis siirtomaksun suuruus/kWh (yö/päivä jos on aikatariffi) ja paljonko tänään latasit ja mihin aikaan.laskeppa numeroina allekkain tähän minulle rautalankamalliksi että ymmärrän, niin alan minäkin rikastumaan että kuinka ilmaista se on, varaajaan mahtuu 300kwh
Varmaa tarkoitettiiin että lähes ilmaiseksi ladataan siirron hinnalla yöllä ja nyt myydään PV tuotto. Nyt on kannatanut myydä kaikki.laskeppa numeroina allekkain tähän minulle rautalankamalliksi että ymmärrän, niin alan minäkin rikastumaan että kuinka ilmaista se on, varaajaan mahtuu 300kwh
ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa mitä tänään olen ladannut, tarkoitin ja kirjaimellisesti sinäkin että viime yönä olisin ladannut ilmaiseksi.Annapa lähtötiedot, eli lähinnä siis siirtomaksun suuruus/kWh (yö/päivä jos on aikatariffi) ja paljonko tänään latasit ja mihin aikaan.
kuinka niin olisi kannattanut myydä PV tuotto, meinaatko että ensi yönä olisin ladannut taas ne takaisin?Varmaa tarkoitettiiin että lähes ilmaiseksi ladataan siirron hinnalla yöllä ja nyt myydään PV tuotto. Nyt on kannatanut myydä kaikki.
Pankkitilin saldolla sitä perustelisin. Jos se näyttää enemmän, niin tuote ei ole maksanut mitään. Jos näyttää vähemmän niin tuote on maksanut jotain.ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa mitä tänään olen ladannut, tarkoitin ja kirjaimellisesti sinäkin että viime yönä olisin ladannut ilmaiseksi.
kuinka sen perustelet
mistä se saldo sinne tulee jos taas ensi yönä lataisin?Pankkitilin saldolla sitä perustelisin. Jos se näyttää enemmän, niin tuote ei ole maksanut mitään. Jos näyttää vähemmän niin tuote on maksanut jotain.
kuinka niin olisi kannattanut, meinaatko että ensi yönä olisin ladannut taas ne takaisin?
mistä se saldo sinne tulee jos taas ensi yönä lataisin?
Jos lataat verosta 100 kW * 8 snt ja myyt PV:n tuoton 100 kWh * 30 snt niin erotus on 22snt/kWhmistä se saldo sinne tulee jos taas ensi yönä lataisin?
ja sitten ostan taas ensi yönä 20snt siirtoineen ja en saa rahoja vaan ne vuoden lopussa tasataan jonkin sapluunan mukaan ja maksan joka kilowatista sähköveron ja 25.5% alvin ja provikat, huomioithan että alvi on prosentteja loppusummastaJos lataat verosta 100 kW * 8 snt ja myyt PV:n tuoton 100 kWh * 30 snt niin erotus on 22snt/kWh
Joko meni?Tässä voi alkaa odotelemaan milloin menee 40 kWh rikki
Ei, reilu 38 kWh tuli, pilvet loppupäivästä pilas.Joko meni?
ja sitten ostan taas ensi yönä 20snt siirtoineen ja en saa rahoja vaan ne vuoden lopussa tasataan jonkin sapluunan mukaan ja maksan joka kilowatista sähköveron ja 25.5% alvin ja provikat, huomioithan että alvi on prosentteja loppusummasta
Jos myyntihina > (siirto + spot yöllä*alv+marginaali) niin kannataa myydä. Oman varaajan lataaminen 30 snt hinnoilla maksaa sen 20 snt/ kWh vaikka se sähkö tulisi taivaalta ilmaiseksi koska siinä menettää puhdasta rahaa.Tämän vuoksi se laskeminen oikeilla tiedoilla on tärkeää. Minulla kone laskee joka tunnille vertailukelpoiset osto ja myyntihinnat, jotta tiedän milloin ei kannata esim. ladata autoa aurinkosähköllä, koska joutuisin maksamaan siitä lisää että tuhlaan voitot.
mutta ethän sinäkään tiennyt kuin kolmisen tuntia sitten ensi yön hinnat, siis sitä että kannattiko tänään myydä ja ensi yönä ostaa? vaiTämän vuoksi se laskeminen oikeilla tiedoilla on tärkeää. Minulla kone laskee joka tunnille vertailukelpoiset osto ja myyntihinnat, jotta tiedän milloin ei kannata esim. ladata autoa aurinkosähköllä, koska joutuisin maksamaan siitä lisää että tuhlaan voitot.
kuinka siinä menettää, ei minun tililtä lähtenyt mitään.Jos myyntihina > (siirto + spot yöllä*alv+marginaali) niin kannataa myydä. Oman varaajan lataaminen 30 snt hinnoilla maksaa sen 20 snt/ kWh vaikka se sähkö tulisi taivaalta ilmaiseksi koska siinä menettää puhdasta rahaa.
mutta ethän sinäkään tiennyt kuin kolmisen tuntia sitten ensi yön hinnat, siis sitä että kannattiko tänään myydä ja ensi yönä ostaa? vai
Milläs oletkaan tehnyt nämä laskut+graafit?Siksi se laskee niitä koko ajan. Näen suoraan kaaviosta onko myynti korkeammalla kuin ostaminen näkyvissä olevalla aikajaksolla.
Juuri nyt omilla hinnoillani laksettuna näyttää tältä
katso liitettä 106504
Tumma palkki on myynti- ja vaalea ostohinta. Näen heti että juuri nyt auton lataaminen auringolla olisi tyhmää, koska 7 tunnin kuluttua se maksaa vähemmän ja 30 tunnin kuluttua paljon vähemmän. Samasta syystä latasin varaajaa viime yönä ostosähköllä enkä aurinkosähköllä tänään aamupäivällä.
Niin, sama asia kun kieltäytyisi palkankorotuksesta koska ei siinä mitään mentä. Kukin tulee autuaaksi tavallaan.kuinka siinä menettää, ei minun tililtä lähtenyt mitään.
hieno homma, kunhan väänsin joutessani.Siksi se laskee niitä koko ajan. Näen suoraan kaaviosta onko myynti korkeammalla kuin ostaminen näkyvissä olevalla aikajaksolla.
Juuri nyt omilla hinnoillani laksettuna näyttää tältä
katso liitettä 106504
Tumma palkki on myynti- ja vaalea ostohinta. Näen heti että juuri nyt auton lataaminen auringolla olisi tyhmää, koska 7 tunnin kuluttua se maksaa vähemmän ja 30 tunnin kuluttua paljon vähemmän. Samasta syystä latasin varaajaa viime yönä ostosähköllä enkä aurinkosähköllä tänään aamupäivällä.
Tässä onkin se kiteytys, ostanko sähkö vai maksanko ostamastani sähköstä... huhtikuu on minulle ehkä ensimäinen kk että sähköstä ei tarvitse maksaa mitään vaikka sitä ostaa (sis siis kaikki muuttuvat kulut alvi ja ölvit). Jos sähköä kuluu noin 200 kWh niin 9 snt keskihinalla (sis siirto+spot+marginaali) pitäisi myydä 18EUR:lla takasin eli suunilleen 120 kWh keskihintaan 15 snt. Sitten jää maksetavaa vielä kk-maksu.hieno homma, kunhan väänsin joutessani.
olen kuitenkin sitä mieltä että aina kun ostaa, niin maksaa, myynti ei koskaan yli viikon aikajänteellä korvaa kokonaisuudessaan ostoa. nyt on harvinainen hetki.
en ole kahteen kuukauteen ostanut sähköä enkä kuukauteen tarvinnut lämmittää puilla joten olen tyytyväinen tilanteeseen
täten ei ole myöskään tarvinnut seurata sähkön hintaa......mutta köyhänä pysyn kun myyti puuttuu, no ei ole kyllä vielä ollut ylimääräistä mitä myydä
näinhän se on, kahta samanlaista ei ole, tilanteet käyttö ihmiset siirtomaksut kaikki on erilaisiaTässä onkin se kiteytys, ostanko sähkö vai maksanko ostamastani sähköstä... huhtikuu on minulle ehkä ensimäinen kk että sähköstä ei tarvitse maksaa mitään vaikka sitä ostaa (sis siis kaikki muuttuvat kulut alvi ja ölvit). Jos sähköä kuluu noin 200 kWh niin 9 snt keskihinalla (sis siirto+spot+marginaali) pitäisi myydä 18EUR:lla takasin eli suunilleen 120 kWh keskihintaan 15 snt. Sitten jää maksetavaa vielä kk-maksu.
minä todellakin herkuttelin päivästä, ei tarvinnutkaan pistää kattilaan tulia vaikka aamulla herätessä se näytti väistämättömälle.@korsteeni :n talon kulutusta tai kartanon kokoa en tietenkään tiedä, mutta luulis noilla varauskyvyillä selviävän muutaman päivän ilman aurinkosähköä tai puulämmitystä, että tällaisia "herkkupäiviä" voisi hyödyntää myymällä verkkoon. Tietysti, jos asia on tahtotila/periaate niin ei siinä sitten ole kahta sanaa.
Edit: parhaimmillaanhan tuossa voisi käydä niinkin, että vaikka joutuisi ostamaankin sähköä niin silti kk:n sähkölasku olisi negatiivinen.
- klo 18 antaa 2000WKiinnostaa tuo länteen olevan kentän tehot, paljonko antaa ja kuinka pitkälle iltaan