Aurinkosähköjärjestelmien päivittäiset tuotot / teho

dbwarrior

Vakionaama
Voi sitä iloa ja onnea mikä irtoaa tällaisista erikoispäivistä niihin kohteisiin missä normaalisti lurahtaa myyntiin se 10-20kwh per paiste päivä :)
Jokunen voimala on suomessa kaupattu kalliilla 2023 esittäen myynti tulot 2022 erikoishinnoilla :(

K

korsteeni

Vieras
Voi sitä iloa ja onnea mikä irtoaa tällaisista erikoispäivistä niihin kohteisiin missä normaalisti lurahtaa myyntiin se 10-20kwh per paiste päivä :)
Jokunen voimala on suomessa kaupattu kalliilla 2023 esittäen myynti tulot 2022 erikoishinnoilla :(
yli 22kw teholla menee varaajaan, nuo mittarit on vaan 100A niin laitoin coolerin
1745493635042.png

dbwarrior

Vakionaama
Viime yönä olisit saanut varaajat täyteen ilmaiseksi ja vielä rahaa päälle.
Itse lataan varaajaa parhaillaan VILPillä klo 15-16 välillä. Sitten taas myyntiin.
Taitaa Korsteenin siirto + vero olla hyvin lähellä Elenian ryöstö hintoja eli 60kwh ostona maksaa 0snt energia hinnoilla kuitenkin yli 5eur
Toki näissä erikois päivissä ois "katetta" myyntisopparilla jäänyt kuitenkin parhaimmillaan kymmeniä senttejä per kwh mutta isossa kuvassa ei ole isosta tappiosta kyse :)

Espejot

Hyperaktiivi
Tässä voi alkaa odotelemaan milloin menee 40 kWh rikki 6,75 kW inuteholla (3x2,25kW 1xkoilinen 2xlounas). 5,3 kWp näytttä valuvan 12-15 välissä. Huiputehot varmaan irtoaa joskus klo 14:00 korvilla kun aurinko on lounaan puoleissa lapella. Huipputea ei oikestaan tarvi lisää kuin vasta sitten kun EV on pihassa. Nyt akku on nvain liian pieni joten alensin lataustehoa kun ehtii se täyttyä hitaamallakin vauhdilla.

Kanavatuuletin ja rele tilattu, pitäs taas aktivoitua ja alkaa asentamaan talven aikana kertynyttä rompetta. Huhtikuun edessä on ollut sateisia ilmoja ja 900 kWh tuskin ylittyy, ehkä 700-800 kWh. Myös talon kokonaiskulutus on kasvamaan päin ollen nyt 150 kWh. Eli vauhti hiipuu ja kustanuksia kertyy erinomaisen alun jälkeen mutta kk jää silti tulon puolelle, uskoisin.

1745500635080.png

Viimeksi muokattu:
K

korsteeni

Vieras
Viime yönä olisit saanut varaajat täyteen ilmaiseksi ja vielä rahaa päälle.
Itse lataan varaajaa parhaillaan VILPillä klo 15-16 välillä. Sitten taas myyntiin.
laskeppa numeroina allekkain tähän minulle rautalankamalliksi että ymmärrän, niin alan minäkin rikastumaan että kuinka ilmaista se on, varaajaan mahtuu 300kwh

Arisoft

Hyperaktiivi
laskeppa numeroina allekkain tähän minulle rautalankamalliksi että ymmärrän, niin alan minäkin rikastumaan että kuinka ilmaista se on, varaajaan mahtuu 300kwh
Annapa lähtötiedot, eli lähinnä siis siirtomaksun suuruus/kWh (yö/päivä jos on aikatariffi) ja paljonko tänään latasit ja mihin aikaan.

Espejot

Hyperaktiivi
Varmaa tarkoitettiiin että lähes ilmaiseksi ladataan siirron hinnalla yöllä ja nyt myydään PV tuotto. Nyt on kannatanut myydä kaikki.

K

korsteeni

Vieras
Annapa lähtötiedot, eli lähinnä siis siirtomaksun suuruus/kWh (yö/päivä jos on aikatariffi) ja paljonko tänään latasit ja mihin aikaan.
ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa mitä tänään olen ladannut, tarkoitin ja kirjaimellisesti sinäkin että viime yönä olisin ladannut ilmaiseksi.
kuinka sen perustelet

K

korsteeni

Vieras
Varmaa tarkoitettiiin että lähes ilmaiseksi ladataan siirron hinnalla yöllä ja nyt myydään PV tuotto. Nyt on kannatanut myydä kaikki.
kuinka niin olisi kannattanut myydä PV tuotto, meinaatko että ensi yönä olisin ladannut taas ne takaisin?

Arisoft

Hyperaktiivi
ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa mitä tänään olen ladannut, tarkoitin ja kirjaimellisesti sinäkin että viime yönä olisin ladannut ilmaiseksi.
kuinka sen perustelet
Pankkitilin saldolla sitä perustelisin. Jos se näyttää enemmän, niin tuote ei ole maksanut mitään. Jos näyttää vähemmän niin tuote on maksanut jotain.

K

korsteeni

Vieras
Pankkitilin saldolla sitä perustelisin. Jos se näyttää enemmän, niin tuote ei ole maksanut mitään. Jos näyttää vähemmän niin tuote on maksanut jotain.
mistä se saldo sinne tulee jos taas ensi yönä lataisin?
tulisitko muuten sillä "tienatulla" hinnalla lämmittämään meille puilla sen sijaan kun sähkö olisi myyty "hyvään hintaan"

Arisoft

Hyperaktiivi
kuinka niin olisi kannattanut, meinaatko että ensi yönä olisin ladannut taas ne takaisin?

Sähköverkko on kuin pankki. Sinne voi tallettaa sähköä ja nostaa sitä. Nostoista menee kiinteä provisio eikä talletukselle makseta korkoa. Mutta ostaminen ja myyminen voi kannattaa samalla tavalla kuin kullan ostaminen ja myyminenkin, jos sen tekee silloin kun kurssit ovat itselle edulliset.

K

korsteeni

Vieras
Jos lataat verosta 100 kW * 8 snt ja myyt PV:n tuoton 100 kWh * 30 snt niin erotus on 22snt/kWh
ja sitten ostan taas ensi yönä 20snt siirtoineen ja en saa rahoja vaan ne vuoden lopussa tasataan jonkin sapluunan mukaan ja maksan joka kilowatista sähköveron ja 25.5% alvin ja provikat, huomioithan että alvi on prosentteja loppusummasta

Arisoft

Hyperaktiivi
ja sitten ostan taas ensi yönä 20snt siirtoineen ja en saa rahoja vaan ne vuoden lopussa tasataan jonkin sapluunan mukaan ja maksan joka kilowatista sähköveron ja 25.5% alvin ja provikat, huomioithan että alvi on prosentteja loppusummasta

Tämän vuoksi se laskeminen oikeilla tiedoilla on tärkeää. Minulla kone laskee joka tunnille vertailukelpoiset osto ja myyntihinnat, jotta tiedän milloin ei kannata esim. ladata autoa aurinkosähköllä, koska joutuisin maksamaan siitä lisää että tuhlaan voitot.

Espejot

Hyperaktiivi
Tämän vuoksi se laskeminen oikeilla tiedoilla on tärkeää. Minulla kone laskee joka tunnille vertailukelpoiset osto ja myyntihinnat, jotta tiedän milloin ei kannata esim. ladata autoa aurinkosähköllä, koska joutuisin maksamaan siitä lisää että tuhlaan voitot.
Jos myyntihina > (siirto + spot yöllä*alv+marginaali) niin kannataa myydä. Oman varaajan lataaminen 30 snt hinnoilla maksaa sen 20 snt/ kWh vaikka se sähkö tulisi taivaalta ilmaiseksi koska siinä menettää puhdasta rahaa.

K

korsteeni

Vieras
mutta ethän sinäkään tiennyt kuin kolmisen tuntia sitten ensi yön hinnat, siis sitä että kannattiko tänään myydä ja ensi yönä ostaa? vai

K

korsteeni

Vieras
Jos myyntihina > (siirto + spot yöllä*alv+marginaali) niin kannataa myydä. Oman varaajan lataaminen 30 snt hinnoilla maksaa sen 20 snt/ kWh vaikka se sähkö tulisi taivaalta ilmaiseksi koska siinä menettää puhdasta rahaa.
kuinka siinä menettää, ei minun tililtä lähtenyt mitään.
ei homma mene että valitaan yksi tai kaksi päivää ja yötä ja niiden perusteella lasketaan kumpi niistä on ensimmäinen, myydäänkö ensin ja ostetaan vai ostetaanko ensin ja myydään

Arisoft

Hyperaktiivi
mutta ethän sinäkään tiennyt kuin kolmisen tuntia sitten ensi yön hinnat, siis sitä että kannattiko tänään myydä ja ensi yönä ostaa? vai

Siksi se laskee niitä koko ajan. Näen suoraan kaaviosta onko myynti korkeammalla kuin ostaminen näkyvissä olevalla aikajaksolla.

Juuri nyt omilla hinnoillani laksettuna näyttää tältä

1745509329410.png

Tumma palkki on myynti- ja vaalea ostohinta. Näen heti että juuri nyt auton lataaminen auringolla olisi tyhmää, koska 7 tunnin kuluttua se maksaa vähemmän ja 30 tunnin kuluttua paljon vähemmän. Samasta syystä latasin varaajaa viime yönä ostosähköllä enkä aurinkosähköllä tänään aamupäivällä.

Espejot

Hyperaktiivi
Siksi se laskee niitä koko ajan. Näen suoraan kaaviosta onko myynti korkeammalla kuin ostaminen näkyvissä olevalla aikajaksolla.

katso liitettä 106504

Tumma palkki on myynti- ja vaalea ostohinta. Näen heti että juuri nyt auton lataaminen auringolla olisi tyhmää, koska 7 tunnin kuluttua se maksaa vähemmän ja 30 tunnin kuluttua paljon vähemmän. Samasta syystä latasin varaajaa viime yönä ostosähköllä enkä aurinkosähköllä tänään aamupäivällä.
Milläs oletkaan tehnyt nämä laskut+graafit?

K

korsteeni

Vieras

katso liitettä 106504

hieno homma, kunhan väänsin joutessani.
olen kuitenkin sitä mieltä että aina kun ostaa, niin maksaa, myynti ei koskaan yli viikon aikajänteellä korvaa kokonaisuudessaan ostoa. nyt on harvinainen hetki.
en ole kahteen kuukauteen ostanut sähköä enkä kuukauteen tarvinnut lämmittää puilla joten olen tyytyväinen tilanteeseen
täten ei ole myöskään tarvinnut seurata sähkön hintaa......mutta köyhänä pysyn kun myyti puuttuu, no ei ole kyllä vielä ollut ylimääräistä mitä myydä

Espejot

Hyperaktiivi
hieno homma, kunhan väänsin joutessani.
olen kuitenkin sitä mieltä että aina kun ostaa, niin maksaa, myynti ei koskaan yli viikon aikajänteellä korvaa kokonaisuudessaan ostoa. nyt on harvinainen hetki.
en ole kahteen kuukauteen ostanut sähköä enkä kuukauteen tarvinnut lämmittää puilla joten olen tyytyväinen tilanteeseen
täten ei ole myöskään tarvinnut seurata sähkön hintaa......mutta köyhänä pysyn kun myyti puuttuu, no ei ole kyllä vielä ollut ylimääräistä mitä myydä
Tässä onkin se kiteytys, ostanko sähkö vai maksanko ostamastani sähköstä... huhtikuu on minulle ehkä ensimäinen kk että sähköstä ei tarvitse maksaa mitään vaikka sitä ostaa (sis siis kaikki muuttuvat kulut alvi ja ölvit). Jos sähköä kuluu noin 200 kWh niin 9 snt keskihinalla (sis siirto+spot+marginaali) pitäisi myydä 18EUR:lla takasin eli suunilleen 120 kWh keskihintaan 15 snt. Sitten jää maksetavaa vielä kk-maksu.

K

korsteeni

Vieras
Tässä onkin se kiteytys, ostanko sähkö vai maksanko ostamastani sähköstä... huhtikuu on minulle ehkä ensimäinen kk että sähköstä ei tarvitse maksaa mitään vaikka sitä ostaa (sis siis kaikki muuttuvat kulut alvi ja ölvit). Jos sähköä kuluu noin 200 kWh niin 9 snt keskihinalla (sis siirto+spot+marginaali) pitäisi myydä 18EUR:lla takasin eli suunilleen 120 kWh keskihintaan 15 snt. Sitten jää maksetavaa vielä kk-maksu.
näinhän se on, kahta samanlaista ei ole, tilanteet käyttö ihmiset siirtomaksut kaikki on erilaisia

nyt meni varaajassa viimeyönä 30°c ja allekin, tänään tuli niin että riittää muutaman pilvisenkin päivän yli kun tulevaa ei tiedä.
täällä mennään pitkällä aikajäteellä, tilaa on useallekinaurinkotunnille ja yleensä niitä keväällä piisaa
1745513158969.png

kyllä niin kiinnosti että suurinpiirtein ylimalkaisesti laskin
- tuon 111kWh myynti olisi tuottanut 17snt mukaan tänään ~18€ ilman kuluja koska en tiedä niitä.
- takaisin osto ensi yönä 111kWh siirto veroineen 8.8€ +11.75€ sähkö samasta taulukosta joten kait siihen sähkön osalle +ALV

uskonto 10 ja matikka 4

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Luukku

Vakionaama
@korsteeni :n talon kulutusta tai kartanon kokoa en tietenkään tiedä, mutta luulis noilla varauskyvyillä selviävän muutaman päivän ilman aurinkosähköä tai puulämmitystä, että tällaisia "herkkupäiviä" voisi hyödyntää myymällä verkkoon. Tietysti, jos asia on tahtotila/periaate niin ei siinä sitten ole kahta sanaa.
Edit: parhaimmillaanhan tuossa voisi käydä niinkin, että vaikka joutuisi ostamaankin sähköä niin silti kk:n sähkölasku olisi negatiivinen.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Näyttää siltä että sähköä olen myynyt n. 200kWh hintaan n 10 snt/kWh. Tämä päivä ei ole mukana mutta siinä ja siinä pääsekö plusalle tämän kuun osalta, kk. maksut voi joutumaksamaan.

Kustanukset per 23.4.2024
Osto sähkö 9,06 EUR (sis kaikki)
Siirto 9,7EUR + kk-maksu eli n. 15EUR
-->Kulut yhteensä 24EUR
Myynti: -20EUR

Eli jännitetävää jää.

Viimeksi muokattu:
K

korsteeni

Vieras
@korsteeni :n talon kulutusta tai kartanon kokoa en tietenkään tiedä, mutta luulis noilla varauskyvyillä selviävän muutaman päivän ilman aurinkosähköä tai puulämmitystä, että tällaisia "herkkupäiviä" voisi hyödyntää myymällä verkkoon. Tietysti, jos asia on tahtotila/periaate niin ei siinä sitten ole kahta sanaa.
Edit: parhaimmillaanhan tuossa voisi käydä niinkin, että vaikka joutuisi ostamaankin sähköä niin silti kk:n sähkölasku olisi negatiivinen.
minä todellakin herkuttelin päivästä, ei tarvinnutkaan pistää kattilaan tulia vaikka aamulla herätessä se näytti väistämättömälle.
sitävastoin herkuttelin tuulen suojassa terassilla tumman oluen sen kunniaksi.

^
^
laskelmat näyttäävät ettei ollut huono vaihtoehto

Back
Ylös Bottom