Aurinkovoimala hyvä sijoitus omakotitalo asujalle vai pelkkä mielenkiintoinen harrastus?

dbwarrior

Vakionaama
Aikoinaan laitoin topikin pystyyn ilppeihin liittyen, että ketkä olivat tienanneet ekan "touhu tonnin" ilppiin sijoittamalla, niin mikseipä saman voisi tehdä aurinkosähköön liittyen.

Itsehän kuulun varmasti siihen tosi harrastajien joukkoon, mutta osaan kyllä tarvittaessa "roustata" omia valintojakin :)

Mutta itse asiaan, kuinka kaukana kullakin on tän hetken arvion mukaan ekan tonnin saavuttaminen , jos vielä laskentaan otetaan kuluiksi VAIN itse aurinkovoimalaan tehty investointi(jotta on reilumpi mulle :) ) ?

Excelöin juuri että kaikkien laajennosten jälkeen rahaa palanut noin 4300eur ja TMA piste saavutetaan 2028 keväällä.
Sen jälkeen noin 8MWH vuosituotanto tuottaisi nyky energian ja sähkönsiirron hinnoilla about 880eur vuodessa.
Joten kysymykseen, milloin on eka tonni kasassa ois vastaukseni omalta kohdalta: Kesäkuu 2028

Kuulostaa aika kohtuulliselta ?
Riippuu mihin vertaa :)
Verrokiksi klassinen: "Ostappa samalla rahaa Fortumia". Ostot kahdessa osassa eli 2021 ja 2025(=laajennos).
ChatGPT:n laskemana lopputulema(03-malli)
Aika maltilliset osinko ennusteet on vuosille 2026-2028, mutta silti aurinkosähköllä kestää hetki kiriä ohi.

1746246044870.png

Mutta onhan tämä mahtava harrastus :)

Viimeksi muokattu:

vmakela

Vakionaama
Vaikeaa arvailla kun sähkön hintoja ja omaa kulutusta ei voi tietää tarkasti. Meillä pieni voimala (2,25kWp), ja tuo tonni edustaa n. 50% investoinnista.

dbwarrior

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
Vaikeaa arvailla kun sähkön hintoja ja omaa kulutusta ei voi tietää tarkasti. Meillä pieni voimala (2,25kWp), ja tuo tonni edustaa n. 50% investoinnista.
Totta. Pelkkää speuklointia mutta jos parametrit ois vaikka näin:
2.25kwp vuosituotanto voisi olla joku 1.8MWh.
Jos sattuu olemaan Elenian tai carunan verkossa niin sille voisi syntyä omankäytön maksimoinnilla keskihinnaksi vaikka 11snt.
jos tuolla laskee niin rahallinen arvo about 200eur

TMA piste saavutetaan 2000eur/200eur/v = 10V
ja sen perään sitten 1000eur/20eur/v = 5v

vmakela

Vakionaama
Täytyy myös huomioida että investoinnin arvo ei ole tuossa vaiheessa enää 100%. Paneelit, telineet ja invertteri ovat "ikääntyneet". TMA on oletus että kaikella on sama uuden arvo jäljellä edelleen. Jos rahan makuuttaisi tilillä, sen arvo heikkenisi inflaation verran. Esim. 15 vuoden kohdalla, tai myöhemmin, invertteri on uusittava. Toivotaan laitteille kuitenkin pitkää ikää ;)

dbwarrior

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
Täytyy myös huomioida että investoinnin arvo ei ole tuossa vaiheessa enää 100%. Paneelit, telineet ja invertteri ovat "ikääntyneet". TMA on oletus että kaikella on sama uuden arvo jäljellä edelleen. Jos rahan makuuttaisi tilillä, sen arvo heikkenisi inflaation verran. Esim. 15 vuoden kohdalla, tai myöhemmin, invertteri on uusittava. Toivotaan laitteille kuitenkin pitkää ikää ;)
Tuon makuuttamisen takia laitoin tuon Fortum verrokin, että ois ns joku vaihtoehto :)
Vaikka Fortumia arva pitää edes erityisen hyvänä sijotuksena, niin ompahan joku verrokki....

Tifo

Vakionaama
Helpompi sanoa näin, voimala maksoi noin 3000€ ja ikää on nyt 3 vuotta. Tuotantoa on 11000 kWh eli tuhannenkaksisataa tullut tuottoa.

Skata

Vakionaama
Onko mahdollinen kotitalousvähennys (ei koske DIY-asennuksia) huomioitu?
Itselläni aika tarkkaan 3 vuotta tuotettu, tuottoa 15203 kWh. Hinta avaimet käteen oli 6700€. Täysi kotitalousvähennys. Exceliin olen lukuja lykännyt, siirto + omakäyttö näyttäisi tällä hetkellä jotain +1700€ paikkeilla (luku ei sisällä 4/2025, joka jo itsessään taitaa tuottaa jonkun 75€). Omakäyttöön olen käyttänyt kwh:n osalt kk pörssisähkön keskiarvoa, en sitä että olen käyttänyt kwh:n kun sähkö on maksanut 30 snt/kwh mutta toisaalta en myöskään 0,5 snt/kwh arvoa. Ajatus on ollut harrastuspohjalta mutta sen suurempaa optimointia ei pysty tekemään.

dbwarrior

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
Onko mahdollinen kotitalousvähennys (ei koske DIY-asennuksia) huomioitu?
Itselläni aika tarkkaan 3 vuotta tuotettu, tuottoa 15203 kWh. Hinta avaimet käteen oli 6700€. Täysi kotitalousvähennys. Exceliin olen lukuja lykännyt, siirto + omakäyttö näyttäisi tällä hetkellä jotain +1700€ paikkeilla (luku ei sisällä 4/2025, joka jo itsessään taitaa tuottaa jonkun 75€). Omakäyttöön olen käyttänyt kwh:n osalt kk pörssisähkön keskiarvoa, en sitä että olen käyttänyt kwh:n kun sähkö on maksanut 30 snt/kwh mutta toisaalta en myöskään 0,5 snt/kwh arvoa. Ajatus on ollut harrastuspohjalta mutta sen suurempaa optimointia ei pysty tekemään.
Kyllähän tässä kotitalous vähennykset otetaan huomioon.
Eli nettona voimala maksoi about 4500eur(?)
Jos ajatellaan että tuo 3v ja 1700eur edustaisi tulevaisuuttakin niin vuosiarvio vois olla vaikka 600eur
4500eur / 600eur/v= 7.5v TMA pisteeseen.
Sitten oiskin ekaan tonniin matkaa vain 1000eur/600eur/v eli alle 2V

Skata

Vakionaama
Eli nettona voimala maksoi about 4500eur(?)
Noin olen summaa itselleni yrittänyt markkinoida. Nyt kun tuota vähennystä on tiputettu, niin tänään paneelit asentava ei hyödy yhtä paljon mutta toisaalta paneelit ovat halvempia ja tehokkaampia.
7.5v TMA pisteeseen.
Sitten oiskin ekaan tonniin matkaa vain 1000eur/600eur/v eli alle 2V
Tämä tuskin toteutuu, jos hinnat jatkuvat näillä hinnoilla. Minulla eka vuosi oli kiinteä halpa soppari ja myyntihinnat taas 2022 olivat aivan pilvissä eli eka 8 kk tuotti suhteessa todella paljon. Olisi pitänyt ymmärtää myydä vielä enemmän kuin myi. Eli uskon TMA:n olevan pidempi kuin 7,5 v (eli yhteensä n. 10,5 vuotta) ja tämä taas pidentää ekan tonnin tienaamista mihin taas vaikuttaa myös tulevat sähkönhinnat. Jos talous elpyy, niin saattaa sähkökin taas kallistua. Harrastus :cool:

dbwarrior

Vakionaama
Tämä tuskin toteutuu, jos hinnat jatkuvat näillä hinnoilla. Minulla eka vuosi oli kiinteä halpa soppari ja myyntihinnat taas 2022 olivat aivan pilvissä eli eka 8 kk tuotti suhteessa todella paljon. Olisi pitänyt ymmärtää myydä vielä enemmän kuin myi. Eli uskon TMA:n olevan pidempi kuin 7,5 v (eli yhteensä n. 10,5 vuotta) ja tämä taas pidentää ekan tonnin tienaamista mihin taas vaikuttaa myös tulevat sähkönhinnat. Jos talous elpyy, niin saattaa sähkökin taas kallistua. Harrastus :cool:
Tuo selväntääkin, että mistä se kova keskihinta tulikaan :)

pökö

Kaivo jäässä
Minulla aurinkovoimala(t) on pääasiassa mielenkiinnosta pystytetty.
Ensimmäinen eli 2014 tehty aurinkolämpövoimala oli n. 2000e ja se teki 35-40000 kWh kunnes myin sen 750 eurolla ja korvasin sen nykyisellä 7 kWp aurinkosähkövoimalalla jonka hinta jäi vajaaseen 3000 euroon.

kaihakki

Vakionaama
TMA laskenta sopii parhaiten lyhytkestoisiin investointeihin, joissa on tärkeää, että systeemi saadaan maksettua reilusti ennen sen hyytymistä. Hyvänä esimerkkinä on tehtaiden jotkut tuotantokoneet ja laitteet. Esimerkiksi CNC koneet, joissa jo muutaman vuoden päästä on kehittyneempää teknologiaa markkinoilla ja laitekin on jo kulunut siihen mennessä. Aikoinaan insinööriopinnoissa annettiin ohje, että näissä tapauksissa TMA saa olla enintään kolme vuotta.

Aurinkopaneeleiden osalta tilanne on täysin erilainen. Tuottava ikä voi olla yli 30 vuotta ja teknologian kehitys on hidasta. Lisäksi systeemi ei vaadi jatkuvaa ihmistyövoimaa, eikä materiaalisia hankintoja, kunnossapitoa, jne.
Tähän sopii paremmin sijoitetun pääoman tuottolaskenta. Esimerkiksi meillä aurinkopaneelisysteemi maksoi kaikkine päivineen 4000 euroa ja tuottoarvio on n. 400 euroa vuodessa. Voi olla isompikin, jos huomio ylijäämäsähkön myyntitulot. Sijoitetun pääoman tuotto on n. 10% vuodessa. Ja koska kestoikä on tosi pitkä, ei laskennassa tarvitse huomioida jäännösarvoa.
Meilläkin tilanne oli, että maksettiin säästöillä, joille ko. 10% on hyvä ja takuuvarma tuotto.

dbwarrior

Vakionaama
TMA laskenta sopii parhaiten lyhytkestoisiin investointeihin, joissa on tärkeää, että systeemi saadaan maksettua reilusti ennen sen hyytymistä. Hyvänä esimerkkinä on tehtaiden jotkut tuotantokoneet ja laitteet. Esimerkiksi CNC koneet, joissa jo muutaman vuoden päästä on kehittyneempää teknologiaa markkinoilla ja laitekin on jo kulunut siihen mennessä. Aikoinaan insinööriopinnoissa annettiin ohje, että näissä tapauksissa TMA saa olla enintään kolme vuotta.

Aurinkopaneeleiden osalta tilanne on täysin erilainen. Tuottava ikä voi olla yli 30 vuotta ja teknologian kehitys on hidasta. Lisäksi systeemi ei vaadi jatkuvaa ihmistyövoimaa, eikä materiaalisia hankintoja, kunnossapitoa, jne.
Tähän sopii paremmin sijoitetun pääoman tuottolaskenta. Esimerkiksi meillä aurinkopaneelisysteemi maksoi kaikkine päivineen 4000 euroa ja tuottoarvio on n. 400 euroa vuodessa. Voi olla isompikin, jos huomio ylijäämäsähkön myyntitulot. Sijoitetun pääoman tuotto on n. 10% vuodessa. Ja koska kestoikä on tosi pitkä, ei laskennassa tarvitse huomioida jäännösarvoa.

Eli tuo TMA piste saavutetaan 10v kohdalla ja eka tonni kasassa noin 12.5v päästä.

dbwarrior

Vakionaama
Minulla aurinkovoimala(t) on pääasiassa mielenkiinnosta pystytetty.
Ensimmäinen eli 2014 tehty aurinkolämpövoimala oli n. 2000e ja se teki 35-40000 kWh kunnes myin sen 750 eurolla ja korvasin sen nykyisellä 7 kWp aurinkosähkövoimalalla jonka hinta jäi vajaaseen 3000 euroon.
Tuossa huomaa hyvin, kuin sivusta seuranneet pääsee tähän mielenkiinoiseen harrastukseen huomattavasti huokeammin mukaan :)

maanma

Vakionaama
Sitten on meitä, jotka ovat alkaneet nollaamaan tasejakson halpoina tunteina. Minulla halvan raja on tällä hetkellä 5,6snt/kWh. Pörssisähkö keskihinta oli mielessä arvoa miettiessä.

Tuolla käytöllä ladataan jotain -usein kai vesivaraajaa.

Usein kai tuo varaaminen vähentää jotain muuta kulutusta, mutta onko aina niin?

fraatti

Hyperaktiivi
Reilu 2600e tuotannon rahallinen arvo tähän asti. 2022 arvo oli yli tonnin vuodessa.

Asian voi laskea monella eri tavalla ja lopputulokseen vaikuttaa paljon paikallisen siirtoyhtiön taksat, paljonko sähköä on mahdollista käyttää itse ja tietty myös millainen myyntisopimus sähköyhtiöltä on. Jos sopii erittäin kalliin kiinteän sähkösopimuksen itselleen, niin homma muuttuu äkkiä todella kannattavaksi.

Itse en ole hommannut aurinkopaneleita rahan kiilto silmissä. Harrastushan olisi huono ellei se veisi kaikkia rahoja. :)

dbwarrior

Vakionaama
Tuotosta pitää vähentää myynti (koska ei ole omaa kulutusta). Myynnin arvostus pitää kerätä laskuilta.
Tuon takia laitoin HA:n laskemaan että ois jokseenkin tarkkaa tietoa aurinkosähkön euromääräisestä arvosta.
Olen toki leikitellyt ajatuksella, että mitäpä jos huijaisi tulevaisuudessa ylijäämä sähköllä itseään niin, että työntää sen vaikka Niben vastuksilla lattialaattaan ja samalla ilpillä jäähdyttää, mutta totesin, etten taida itse petoksessa vajota noin alas :)

puuteknikko

Vakionaama
Ensimmäinen voimala asennettiin syyskuussa 2021 kun satuin saamaan ylimääräistä rahaa, toinen tuli perässä kesäkuussa 2024 kun halusin saada paneeleja aamuauringon puolelle ja samalla koestettua mikroinvertterin kanssa puuhaamista.

Laskennallisesti ensimmäinen 1000€ tuli täyteen aiemmin tällä viikolla, sisältää oman käytön laskettuna aina voimassa olleella sähkösopparin ja siirron hinnalla sekä myynnin pörssihinnan perusteella (miinus mahdollinen marginaali ja siirtoyhtiön 0,09 c/kWh). Ei ole tullut laskettua, minkä verran jälkimmäinen voimala tuli maksamaan kotitalousvähennyksen jälkeen, mutta koko harrastuksen TMA lienee jossain lähempänä 15 vuotta. Vuoden 2022 tilanteella se olisi huomattavasti lyhyempi, toisaalta nyt kun hankin sähköauton niin saan "liian halvan" pörssisähkön aikana painettua osan sen akkuun. Eilen oli oikeastaan ensimmäinen päivä kun auto oli aamusta iltaan pihassa ja kyllä sinne sellainen 7-8 kWh livahti myynnin sijaan :)

Espejot

Hyperaktiivi
Sattuipa hauskasti, olen juuri kursilla missä pyöritellään energiaremontejen takasinmaksuaikaa. Pitäisi tehdä tehtävä tiistaihin mennessä. Tällä hetkellä elikaarilaskenta on valitseva tapa - jos siis unohdetaan kustannus/tuotto laskelmat röökiaskin kanteen. Uutena on tullut remontien enegiavirtojen uudelleen järjestely ja simulounti. Kysyin simulointien virhemarginaalista, kysymys ohitettiin hienovaraisesti. Simulointipalvelut on kohtuu kallilta mutta sillä voidaan kohdistaa kustanuksia oikeeseen paikkaa. Paneeleit ei pidetty energiatehokkaan ratkaisuna.

Jonkin verran olen omia lukuja pyöritellyt ja huomasin että energian hankintakustanukset on tipumassa n. 500EUR vuodessa ja talon E-luku 49 saneerauksen myötä. Nyt kun suurin osa energiarenpasta on tehty niin uusiminen on helpompaa mikä voidaan ajatella jatkuvina huoltokustanuksina. Esim 333EUR/kk tekisi 10kEUR kolmenkymmenen vuoden aikana. Ennen kaikkea asoita ei tarvitse enään miettiä. Joku 27kEUR on energiaremontteihin tekniikkaan palanut rahaa, mistä paneelit on viimesin saneeraus. Samalla tieto on lisääntynyt ja energiaremonti kursilla tulikin hyvin vähän uutta.

Jaa se TMA... systeemi ei ole vielä valmis joten enterin painnallusta täytyy odottaa. Datan syötämistä exeliin olen aloittanut penkomalla vanhoja sähkölaskuja. Mutta yksi asia on varma, en aio kytätä sähkösopimuksia seuraavat 30v. Polku näyttää jatkuvan.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Mitä tuohon on vaikuttanut paneelit ja akut, tietääkseni niillä ei isoa vaikutusta ja akkua ei taideta edes tuntea vielä E-luku yhteyksissä!?
Akkut ei vaikuta mutta laskentatapa muuttuu jatkuvasti. PV:ssä on kiinteä tuotto neliöiden ja suuntauksen mukaan, minulla 29.52 kWh/m2 per vuosi. Toki tohion vaikuttaa vielä energiakerroin ja päälämmitykähteen COP. Laskijalla kävi kämmi ja laski myös takan mukaan - vaikka käsin olla laskematta - mikä huonotaa E-lukua. Mutta tuskin tässä kannattaa takertua E-lukuun koska ihmiset näkee osien summan.

Viimeksi muokattu:

Luukku

Vakionaama
Olen toki leikitellyt ajatuksella, että mitäpä jos huijaisi tulevaisuudessa ylijäämä sähköllä itseään niin, että työntää sen vaikka Niben vastuksilla lattialaattaan ja samalla ilpillä jäähdyttää, mutta totesin, etten taida itse petoksessa vajota noin alas
Miinushinnoilla, jopa tarpeellista :)

kkk

Aktiivinen jäsen
Simulointipalvelut on kohtuu kallilta mutta sillä voidaan kohdistaa kustanuksia oikeeseen paikkaa.
Jos exeli kohtuu hyvin hallinassa, onnistunee sillä. Pyrkisin tekemään kaavajonot yhdelle riville ja siitä vierittämään rivejä alaspäin ajan suhteen, esim 1 rivi on 1kk. Taikka sitten makrolla. Lähtöarvoja mm vanha eristepaksuus ja lisäeristeen hinta/m3.

Espejot

Hyperaktiivi
Miten tuo määräytyy?
Siihen on joku taulukko ja kaava... taisi olla tämä dokumentti. Tietäjät tietäköön jos on uudempaa, jäi sellainen kuva että kehitys ollut niin nopeaa että viranomaiset jääneet lähtötelineisiin asian kanssa.

Aurinkolämmön ja –sähkön energiantuoton laskennan opas 2012

Jos exeli kohtuu hyvin hallinassa, onnistunee sillä. Pyrkisin tekemään kaavajonot yhdelle riville ja siitä vierittämään rivejä alaspäin ajan suhteen, esim 1 rivi on 1kk. Taikka sitten makrolla. Lähtöarvoja mm vanha eristepaksuus ja lisäeristeen hinta/m3.
Simuloinissa listattiin kaikki energiaremontin osa-alueet ja niiden variaatiot ja katsottiin mikä kombinaatio tuottaa lyhyimmän TMA:n. Eli ensiksi simuloitiin energivirrat ja sen jälkeen remontin jokaisen osa-alueen vaikutukset. Mutta aletaan lipsua offtopikin puolelle...

Viimeksi muokattu:

dbwarrior

Vakionaama
Mikä se raja on?
Palautin mieleen nuo nykyiset linjaukset. Ei ole näköjään huolta että joutuisi veroja maksaa :)
Koska omaakäyttöön tuotanto on verovapaata (ainakin vielä) Eli jos tuotan 8MWh ja käytän 7MWh ite niin se siivu ei kiinnosta verottajaa. Jos myyntiin lurahtaneesta saa satkun niin tuosta satkusta saa vähentää investoinnit(tositteet talteen ? ) Koska investoinnit on tonneja niin vähennykset ei lopu kesken :)
Toki vähennykset tehdään myynnin suhteessa tuotantoon.

Voisin lyödä vetoa, että jossain kohtaa jonkun hallituksen toimesta menee tämä homma verolle :)

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Palautin mieleen nuo nykyiset linjaukset. Ei ole näköjään huolta että joutuisi veroja maksaa :)
Koska omaakäyttöön tuotanto on verovapaata (ainakin vielä) Eli jos tuotan 8MWh ja käytän 7MWh ite niin se siivu ei kiinnosta verottajaa. Jos myyntiin lurahtaneesta saa satkun niin tuosta satkusta saa vähentää investoinnit(tositteet talteen ? ) Koska investoinnit on tonneja niin vähennykset ei lopu kesken :)
Toki vähennykset tehdään myynnin suhteessa tuotantoon.

Voisin lyödä vetoa, että jossain kohtaa jonkun hallituksen toimesta menee tämä homma verolle :)
Mikrovoimalaitos minkä teho alle 100kVA on jätetty verotuksen ulkopuolelle.

Naapuri lopetti viljelyksen ja nyt olisi oman kiinteistön rajalta tarjolla avointa maata n.10ha johon pystyisi rakentamaan hieman isommankin aurinkovoimalan.
Suurin ongelma taitaa olla lainsäädäntö että sitä energiaa ei saa suoraan tuoda rajan yli.
Mennäänkö tulkinnassa harmaalle alueelle jos naapuri kiinteistöllä tuotettua energiaa ladataan akustoon, josta sitä sitten käytetään oman kiinteistön käyttöön? Tällöinhän voimalan tuottama energia ei ole suoraan yhteydessä gridiin, sillä ladataan vaan akustoa

Arisoft

Hyperaktiivi

-Teme-

Vakionaama
Luvanvaraista ei ole:

1)
sähköverkkotoiminta, jossa sähköverkolla hoidetaan vain kiinteistön tai sitä vastaavan kiinteistöryhmän sisäistä sähköntoimitusta;
2)
erillisen linjan kautta tapahtuva sähkönjakelu, jos jaeltava sähkö on tuotettu pienimuotoisessa sähköntuotannossa.

Lähinnä mietin tuota erillisen linjan käyttöä. Se on sallittua, mutta ei saa kytkeä gridiin.
Sen kanssa pohdin mahdollisuutta että välissä onkin akusto
Yleensä pellot vuokrataan tai myydään lopettamisen jälkeen
Tässä tapauksessa itse voisin vuokrata tilkun paneeleille. Isäntä itse on myös kiinnostunut tuottamaan energiaa, jolloin voisi olla jokin osuuskunta - harmi ettei energiayhteisöä vissiin tähän muotoon saa ainakaan vielä. Tässä on pienempi muutaman hehtaarin tilkku mun talon ja hänen talon välissä, johon paneeleita sais kivasti.

Arisoft

Hyperaktiivi
Lähinnä mietin tuota erillisen linjan käyttöä. Se on sallittua, mutta ei saa kytkeä gridiin.
Sen kanssa pohdin mahdollisuutta että välissä onkin akusto

En tiedä lasketaanko paneelien DC linja sähköverkoksi, jos se on tarkoitettu invertteriin liitettäväksi ja inverttteri on siellä omalla tontilla.

Ja jos menee hankalaksi niin aina voi avata uuden liittymän naapurin tontille. Se on sallittua kun on selkeä erillinen käyttötarkoitus. Sitten toki voi vain myydä sähköä.

-Teme-

Vakionaama
Offgrid invertterillä ei pitäisi tulla ongelmia erillisen linjan käytöstä, koska se ei ole liitettynä jakeluverkkoon siellä naapuri tontilla.
Myös tuota invertterin sijoittamista oman tontin puolelle olen miettinyt.

Arisoft

Hyperaktiivi
Myös tuota invertterin sijoittamista oman tontin puolelle olen miettinyt.

Asiahan selviää kysymällä sähkölaitokselta että onko heill jotain sitä vastaan että asennat paneeleita tonttisi ulkopuolelle vai haluavatko he tulla kytkemään ne sähköverkkoon itse?

Back
Ylös Bottom