Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minulla tökkii tämä asia oikein kunnolla.Omaan käyttöön ja myyntiin menevät osuudet nähdään, jahka Oomi saa softansa kuntoon.
Täällä näyttää 553 kWh.Meillä huhtikuun alusta tähän päivään 520 kwh. Paneelisto 4,36 kwp.
Hyvälle näyttää. Omaan käyttöön ja myyntiin menevät osuudet nähdään, jahka Oomi saa softansa kuntoon.
Datahubista saaNäin on. Hain Fingridin ja Oomin sivulta lukuja ja laskin niiden perusteella noita jakaumia, mutta ei onnistu. Oomin pitää ilmoittaa myyntiin menevä määrä. Sitä ei saa mistään muualta.
Minä sain sentilleen samat luvut mitä sähkön myyjä. Siellä on kaksi sopimusta joista toinen kertoon myyntiin menneen määrän. Toinen sopimus kertoo talon kulutuksen.Datahub (Fingrid) osaa netottaa, eli ylijäämä menee myyntiin. Laskin noita lukuja nelilaskimella (taisi olla kyläkin funktiolaskin), mutta en saa niitä ihan täsmäämään, joten odotellaan Oomin softaa, jonka luvanneet kesälomiin mennessä.
Mikä siinä tökkii? Lataa älyenergia äppi ja liitä sinne aurinkoinvertterisi ja sitten kirjaudut Fingridin datahubiin ja annat siellä valtuudet älyenergialle. Sitten näet äpistä kulutuksen, tuotannon, oman käytön ja myynnin.Minulla tökkii tämä asia oikein kunnolla.
Hankintasopimuksen sinetöinnin jälkeen katosi näkyvistä huhtikuun kulutus ja tuotto eikä vielä tähän päivään ole saatu sähköntuotantoa näkyville eikä sähkönmyyjän tietoon. Kaikki data on kuulemma olemassa mutta hukassa toistaiseksiMikä siinä tökkii?
Samalla katosi huhtikuu 2024. Nämä kaikki löytyy kun selaa verkkoyhtiön Wattivahtia 1 päivä kerrallaan mutta kuukausinäkymä on hukassa eikä mitään siirry sähkönmyyjälle asti.Se oiskin mielenkiintoinen tilanne jos hukkaisivat sen sun datan nyt kokokoaan (kulutuksen ja tuotannon ) ja tarjoavaisit arvio laskutusta pohjautuen historiaan![]()
Tuo äppikö ei vaadi ostoa/myyntiä tuolta?Lataa älyenergia äppi ja liitä sinne aurinkoinvertterisi ja sitten kirjaudut Fingridin datahubiin ja annat siellä valtuudet älyenergialle.
Ei vaadi. Itsekin käytän tätä. On helpoin ja paras sovellus oston ja myynnin seurantaan (+kulutusvaikutuksen) mitä tullut tähän mennessä vastaanTuoko äppikö ei vaadi ostoa/myyntiä tuolta?
Oomiko toimii verkkoyhtiönä, olen kuvitellut että on vain sähkön "kassaneiti" ja suorittaa vain myynnin/oston laskuttamista?Oomin pitää ilmoittaa myyntiin menevä määrä. Sitä ei saa mistään muualta.
Fingridiin pitää vaan mennä dataa, minulla ei nyt meneFingrid hubidata+liukuri kyllä näyttää asiat hyvin laajasti ja oikein...
Verkkoyhtiö sitten sylttytehdas, menikö Porienergia sekasi kun myytiinFingridiin pitää vaan mennä dataa, minulla ei nyt mene
Voi myös ohjata auton latausta pörssihinnan mukaan.Ei vaadi. Itsekin käytän tätä. On helpoin ja paras sovellus oston ja myynnin seurantaan (+kulutusvaikutuksen) mitä tullut tähän mennessä vastaan
Täs kävi niin että Väre teki ilmeisesti väärin tai liian aikaisin hankintasopimuksen ja siksi data meni jonnekki piiloon. Minulle tuli tästä soitto porienergialta ja käskettiin ottamaan yhteys Väreeseen ja perumaan sopimus siihen asti että saavat luvan tehdä sen, muuten data ei liiku kuten pitää.Verkkoyhtiö sitten sylttytehdas, menikö Porienergia sekasi kun myytiin![]()
Tietty laturi/auto vai miten tuo käytännössä hoituu?Voi myös ohjata auton latausta pörssihinnan mukaan.
Eikös marssijärjestys ole niin että pitää ensin olla se myyntisopimus, tässä Väre, ja sitten Porienergia antaa kytkentäluvan.Täs kävi niin että Väre teki ilmeisesti väärin tai liian aikaisin hankintasopimuksen ja siksi data meni jonnekki piiloon. Minulle tuli tästä soitto porienergialta ja käskettiin ottamaan yhteys Väreeseen ja perumaan sopimus siihen asti että saavat luvan tehdä sen, muuten data ei liiku kuten pitää.
En tiedä.Eikös marssijärjestys ole niin että pitää ensin olla se myyntisopimus, tässä Väre, ja sitten Porienergia antaa kytkentäluvan.
Sain lopulta kaikki luvut täsmäämään. Datahubista löytyy kaikki tarvittavat luvut. Siellä on vaan useampi näyttö, joissa pitää tietää mitä lukuja käyttää. Maaliskuun sähkölaskun kanssa sain kaikki stemmaamaan.Datahub (Fingrid) osaa netottaa, eli ylijäämä menee myyntiin. Laskin noita lukuja nelilaskimella (taisi olla kyläkin funktiolaskin), mutta en saa niitä ihan täsmäämään, joten odotellaan Oomin softaa, jonka luvanneet kesälomiin mennessä.
Auto lisätään älyenergian äppiin. Sitten annetaan lähtöaika jolloin akun pitää olla täysi ja älyenergia ohjaa latausta.Tietty laturi/auto vai miten tuo käytännössä hoituu?
Onhan tuotantopaikkanumero oikein?En tiedä.
Porienergia sanoi että väre otti tuotantopaikkanumeron ja teki sopimuksen samalla sekunnilla kun se luotiin, kuin olisi ollut automaatti sitä vahtimassa.
On se oikein, asiat on varmistettu muutamaankin kertaanOnhan tuotantopaikkanumero oikein?
Kiitos tästä vinkistä, tämähän toimii mainiosti. Sain nyt ekan kerran konkretiaa että elokuun alussa asennettu 2kWp järjestelmä on huhtikuun loppuun mennessä säästänyt/tuottanut 89,11€ joka on 6,24% hankintakustannuksesta. Olisi todella haastava lähteä kehittelemään sellaista Exceliä joka laskee kaiken auki noin kätevästi. Kun parhaat kuukaudet on vielä edessä, ennen kuin vuosi tulee täyteen, investoinnin kannattavuus alkaa näyttää ihan hyvältä.Mikä siinä tökkii? Lataa älyenergia äppi ja liitä sinne aurinkoinvertterisi ja sitten kirjaudut Fingridin datahubiin ja annat siellä valtuudet älyenergialle. Sitten näet äpistä kulutuksen, tuotannon, oman käytön ja myynnin.
Haastavuuden taso riippuu kuinka paljon on leikkinyt taulukkolaskentaohjelmilla. Itse koen että kun datan kerran on tuonut niin siitä voi laskea asioita senkin jälkeen kun app on hävinnyt. Mutta kyllä, joudut tuomaan Datahubista kulutuksen ja myynnin, paneelisoftasta tuoton, ja jostakin spotin että ei se ihan ilman vaivaa tapahdu. Lahjaksi saa sitten vapauden pyöritellä lukuja miten haluaa.Kiitos tästä vinkistä, tämähän toimii mainiosti. Sain nyt ekan kerran konkretiaa että elokuun alussa asennettu 2kWp järjestelmä on huhtikuun loppuun mennessä säästänyt/tuottanut 89,11€ joka on 6,24% hankintakustannuksesta. Olisi todella haastava lähteä kehittelemään sellaista Exceliä joka laskee kaiken auki noin kätevästi. Kun parhaat kuukaudet on vielä edessä, ennen kuin vuosi tulee täyteen, investoinnin kannattavuus alkaa näyttää ihan hyvältä.
Kuulostaa vähintään kokeilemisen arvoiselta, helpommalta vaikuttaa kuin omat exelöinnit kuten myös on liukuri.fi.Kiitos tästä vinkistä, tämähän toimii mainiosti.
Laitetaan tänne kun tässä on toista viikkoa tullut harrastettua aurinkovoimalaa. Homma lähti liikkeelle Helenin invertteritarjouksesta. Sieltä tuli Sungrow 10 kW ja Oriman telineet. Scanofficelta otettiin HTSaae bifacial 415 W paneelit, nekin tarjouksesta. Voimaloita tuli kaksi,toinen pojalle 8 kW Froniuksella. Se oli simppelimpi operaatio kun pohjat oli valmiina ja yksikerroksinen talo ja se onkin pyörinyt jo maaliskuun alusta.
Mulla oli taloon jäänyt vähän huoltovelkaa... eli joutui odottamaan että säät lämpeni, jotta sai katon maalattua. Hyvin oli konesaumakatto himmentynyt 35 vuodessa eli kaksi kierrosta Nowometal rooftoppia ja pesu ennen sitä painepesurilla. Katolta puuttui vielä kattosilta ja tikkaat eli niiden haku ja asennus seuraavaksi. Kattosiltaan saikin sitten turvaköyden kivasti kiinni. Etelälape on kohtuu jyrkkä 32 astetta niin köydellä oli käyttöä.
Vaimo muutti invertterin sijoituspaikan ja hyvä niin. Olin ajatellut ottaa ketjun itäpäädystä alas mutta nyt se meni pohjoisseinälle uusien tikkaiden viereen. Sain siitä kaapelivedoille hyvän reitin ylös. Pohjoislappeella alumiiniputket on kiinnitetty lapetikkaisiin, jotka menevät kentän puoliväliin. Kentässä on kaksi samanlaista kymmenen paneelin piiriä, joiden kytkentä on lapetikkaiden kohdalla.
Sungrow 10:ssä on yksi 25 A mppt, jossa on kaksi tuloa ja yksi 12,5 A mppt. Kummastakin kentästä tulee piuhat alas invertterille. Ne on nyt kytketty yksi kumpaankin mppt tuloon. Mulla on mahdollista kytkeä molemmat rinnan 25 A tuloon tai kumpaan tahansa mppt tuloon tekemällä niistä yksi 20 paneelin piiri. Kokeitavaa riittää. Softapuoli asentui hyvin mutta wifin asentamisen jälkeen piti vielä tehdä jotain määrityksiä, joita en heti tajunnut tehdä. Sitten vasta sain voimalan näkymään.
Ekan päivän tuotto pilvisellä 26 kWh.
Tässä muutama kuva.
Latasin älyenergiaapin ja annoin valtuutuksen Datahubiin. Hyvin toimii, mutta myyntiä en saa näkyviin. Meillä Oomin kanssa aurinkosähkön myyntisoppari. Vaikuttaako se tähän.Mikä siinä tökkii? Lataa älyenergia äppi ja liitä sinne aurinkoinvertterisi ja sitten kirjaudut Fingridin datahubiin ja annat siellä valtuudet älyenergialle. Sitten näet äpistä kulutuksen, tuotannon, oman käytön ja myynnin.
Samoin kun kerran yritin, eikä jaksanut enempää säätää...Itse en saa valtuutusta annettua datahubissa, herjaa vain virhettä koko ajan
Ei mitään ainakaan minulle. Katselen sitä hetken ja varmaankin poistan senNyt sain menemään, en tosin tiedä mitä hyötyä tuosta sovelluksesta on itselle