Outo toistuva ongelma Solar Sofar 4.4KTLX-G3 invertterin kanssa.

HEHEHEHEH... En tajua oikeasti mitä tässä on tapahtunut. Olen kymmeniä kertoja käynyt tarkastamassa tuon uuden firmwaren olemassaoloa. Ja aina todennut, että joo minulla se jo on. No ei vaan ole ollut. Minulla on ollut V110006 käytössä. No nyt äsken päivitin tuon
V110008:n ja jatkan tarkkailua. Täytyy kyllä ihmetellä tilannetta. Tuntuu siltä, kun minua olisi jotenkin nyt kusetettu tässä asiassa. Miten olen voinut joka kerta katsoa noin väärin. Olen vielä aina muka verrannut sitä tuohon invertterin oman web sivun näyttämään versioon. No skeptikkona en vielä usko, että tuo firmis korjaa ongelman. :cool:

HEHEHEHEH... En tajua oikeasti mitä tässä on tapahtunut. Olen kymmeniä kertoja käynyt tarkastamassa tuon uuden firmwaren olemassaoloa. Ja aina todennut, että joo minulla se jo on. No ei vaan ole ollut. Minulla on ollut V110006 käytössä. No nyt äsken päivitin tuon
V110008:n ja jatkan tarkkailua. Täytyy kyllä ihmetellä tilannetta. Tuntuu siltä, kun minua olisi jotenkin nyt kusetettu tässä asiassa. Miten olen voinut joka kerta katsoa noin väärin. Olen vielä aina muka verrannut sitä tuohon invertterin oman web sivun näyttämään versioon. No skeptikkona en vielä usko, että tuo firmis korjaa ongelman. :cool:
HEH... tarkastin vielä omasta download kansiosta, niin olen ladannut "uusimman" firmwaren sivustolta 02.06.2025 ja se on ollut tuo V110006.
Voin melkein vannoa, että tuo 08 versio on ilmestynyt sinne ehkä viikko sitten. Silti se väittää olevansa päivätty 2024-07-25, eli jo vuosi sitten.

Niin...voihan se olla, että korjauksia on tehty jo vuosi sitten, mutta on unohdettu laittaa firmis jakoon ?

Näissä kuvissa teho tipahtaa parin tunnin ajaksi n. 50% systemaattisesti. Ja ollaan alle 3,5 kw tasoilla. Voi päätellä ainakin sen, että kyse ei ole alimitoitetusta invertteristä. Mutta voi myös toisaalta olla aika varma, että ei myöskään softabugeista ole kyse.
Huipputehoilla n. 4 kw paikkeilla invertteri näyttää toimivan ihan ok.
Vaikuttaa, että invertterissä on jokin suojamekanismi, joka tiputtaa tehot varmuuden vuoksi alas. Joku anturi antaa nyt tietoa, joka menee toleranssien yli. Olisikohan paneeleissa jotain, joka tämän aiheuttaa. Käyvät ainakin todella kuumina iltapäivällä klo 15-17 aikaan.

1753123723440.png

Näissä kuvissa teho tipahtaa parin tunnin ajaksi n. 50% systemaattisesti. Ja ollaan alle 3,5 kw tasoilla. Voi päätellä ainakin sen, että kyse ei ole alimitoitetusta invertteristä. Mutta voi myös toisaalta olla aika varma, että ei myöskään softabugeista ole kyse.
Huipputehoilla n. 4 kw paikkeilla invertteri näyttää toimivan ihan ok.
Vaikuttaa, että invertterissä on jokin suojamekanismi, joka tiputtaa tehot varmuuden vuoksi alas. Joku anturi antaa nyt tietoa, joka menee toleranssien yli. Olisikohan paneeleissa jotain, joka tämän aiheuttaa. Käyvät ainakin todella kuumina iltapäivällä klo 15-17 aikaan.

Näytä liitetiedosto 107871
Jaa-a. Ei hajuakaan. Sen voin sanoa, että vanha invertteri (vanhempi malli) toimi tuossa muutaman vuoden ihan hyvin samoilla paneeleilla.
Harmi, että se invertteri sitten hajos ja sain tämän "paremman" mallin tilalle. :) No uusi firmis nyt sisässä ja tietenkin paskoja aurinkopäiviä nyt sitten luvassa, kun taas ollaan kotona. Eli joutuu ehkä useamman päivän odotella, että näkee mikä on tilanne.

Se että buuttauksen jälkeen taas toimii, voi viitata juurikin siihen, että joku anturi on antanut tietoa, jolla invertteri on mennyt alempaan tehomoodiin. Buuttaus nollaa nämä anturitiedot ja alkaa taas täysi rähinä.
Joku yhteensopivuusongelma paneeleiden ja invertterin kanssa voi olla syynä.

En nyt lukenut koko ketjua läpi, mutta kysymys, että onko invertteri kytketty valtakunnan verkkoon, että meneekö ylijäämä myyntiin.
Meillä mökillä paneeleiden tuotto vähenee sitä mukaa, kun kulutus vähenee. On paikallinen off-grid-systeemi.

En nyt lukenut koko ketjua läpi, mutta kysymys, että onko invertteri kytketty valtakunnan verkkoon, että meneekö ylijäämä myyntiin.
Meillä mökillä paneeleiden tuotto vähenee sitä mukaa, kun kulutus vähenee. On paikallinen off-grid-systeemi.
Juu myyntiin menee ja aika paljonkin näillä tuotoilla. Vaikea on kuluttaa itse kaikki. Yritystä kyllä on.

Tällaisella sivustolla oli aloittajaa jotensakin vastaava tilanne. Joku esitti, että sähköverkossa on ruuhkaa ja lisätehoja ei mahdu sekaan. Eli aurinkosähkötarjontaa on liikaa ja siksi invertteri leikkaa tehoja.

Näytä liitetiedosto 107876

No taitaa olla aika diipa daapaa ainakin suomessa. En ainakaan koskaan olisi törmäänyt tilanteeseen, jossa kotipanelistien tällaisia minituottoja olisi jouduttu leikkaamaan. Eiköhän syy ole täysin muualla. Joko softapuolella tai sitten vika laitteistossa.
No huomenna on ennusteiden mukaan ehkä taas päivä kun voi nähdä mitä tapahtuu nyt firmispäivityksen jälkeen.

Voihan sitä huvin vuoksi laittaa iltapäivällä vaikka pari auton sisätilalämmitintä ulos lämmittämään ilmastoa ja katsoa mitä tapahtuu.
Tai lisätä jotenkin muuten sähkönkulutusta.

Minulla Steca pätkäisee nollille silloin tällöin hyvän tuoton aikaan. Onneksi toipuu siitä itsekseen. Häiriölokissa ei näy mitään.
Viikko sitten oli kylillä sähkökatko, joka korjattiin suht nopeaan. Vikaantunut osa oli selityksenä. Sen jälkeen huomasin verkkojännitteen pudonneen "normaaliksi", 233-235V, kun ennen päivällä olivat kaikilla vaiheilla yli 240V.
Mene ja tiedä, mutta en ole nyt pätkimistä havainnut.

Takaisin
Ylös Bottom