puuteknikko
Vakionaama
Näin jos pesä on varatonYleensähän tuo perunkirjoitus on yhden illan homma tehdä itse.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Näin jos pesä on varatonYleensähän tuo perunkirjoitus on yhden illan homma tehdä itse.

Mitä meinaat? Saa perintöä jättävästäkin tehdä itse. Useinhan nämä tässä köyhässä maassa ovat yksinkertaisia. Asutaan vuokralla ja auto lähtenyt alta. Yhdellä tiliilä se vähä mitä on.Näin jos pesä on varaton![]()
Nykyään jos velka on jostain rahoituslaitoksesta niin ne saa tiedon kuolemasta varsin nopeasti.Mitä meinaat? Saa perintöä jättävästäkin tehdä itse. Useinhan nämä tässä köyhässä maassa ovat yksinkertaisia. Asutaan vuokralla ja auto lähtenyt alta. Yhdellä tiliilä se vähä mitä on.
Ainoa tuo että millä pirulla saat selville onko jossakin velkaa
Velkoja ei kukaan peri. Kuolinpesästä jää jaettavaksi varat miinus velat miinus kulut. Jos raha ei riitä, pesä todetaan varattomaksi ja se on velkojille voivoi.Juu reagoi, mutta ties jos tulee sen verta pitkällä vieterillä tieto eri osoitteeseen, että on perukirja jo raapustettu.
Kun itsellä oli pelko, että ottaako perintö vastaan, justiinsa että kosahtaa velat omaan piikkiin jos ottaa sen lipaston itselleen.
Eikä. Juuri oli IS:ssä juttu että joku likka laittoi nimensä alle, että ottaa perinnön vastaan ja kosahti velat niskaan
Tuo on selvä: ei vaan kertakaikkiaan ota sitä perhekuvaakaan lipaston päältä eikä tee muutenkaan mitään ja laittaa perukirjaan ettei vastaanota. Sillä hoituu se. Ja että miten perillinen voi jättää ottamatta vastaan kuolinpesää.
On todella kehno tuo herkulexen juttu. Paljon sanoja, muttei mitään sisältöä.
miten sellainen kuolinpesä saatetaan päätökseen, jossa velkoja on enemmän kuin varoja.
Ja että miten perillinen voi jättää ottamatta vastaan kuolinpesää.
Niin, jos kukaan ei ota vastaan niin kai se sitten valtiolle kaatuuMinullakin on tuttavapiirissä useita tapauksia, joissa perilliset antaisivat ilmaiseksi kuolinpesän omaisuuden jos joku vaan huolisi. Voisivat jopa maksaa jonkin verran. Ränsistynyt maatila navetoineen ja kaikkine rakennuksineen sopivassa paikassa on täysin arvoton. Ja purkukustannukset ovat perillisten riesana.
Minun ymmärryksen mukaan kuolinpesällä on joka tapauksessa automaattisesti osakkaat, eli vainajan lakisääteiset perilliset. Siitä ei kukaan osakas pääse eroon. Jos osakas luopuu perinnöstä, se siirtyy lakisääteisesti hänen perillisilleen. Jos perillisiä ei ole, niin en tiedä, mitä tapahtuu. Meneekö valtiolle?
Kenenkään ei ole pakko ottaa mitään perintöä vastaan. Nokkia ei voi, eli joko ottaa perinnön tai ei sitten mitään. Sijaan tulevat voivat myös luopua perinnöstään. Jos perintö on arvoltaan negatiivinen, siitä kannattaakin kieltäytyä ja myös DVV hyväksyy edunvalvonnassa olevien perinnöstä kieltäytymisen, jos perinnöstä on oletettavasti vain haittaa päämiehelle.Minun ymmärryksen mukaan kuolinpesällä on joka tapauksessa automaattisesti osakkaat, eli vainajan lakisääteiset perilliset. Siitä ei kukaan osakas pääse eroon. Jos osakas luopuu perinnöstä, se siirtyy lakisääteisesti hänen perillisilleen. Jos perillisiä ei ole, niin en tiedä, mitä tapahtuu. Meneekö valtiolle?
Niin siis onko kyse EV vaiko EVV?Jos joku antaa edunvalvonnan toiselle, niin jos tarve tulee, niin pitää antajan puolisolta kysyä ennenkuin DVV vahvistaa.
Miksi hitossa jos järjissäsi olet antanut, niin sitten yhtäkkiä ei riitäkään vaan puoliso otetaan piiriin?
No piru, en muista tarkemmin, mutta luki edunvalvontaan liittyvässä ohjeessa. Taisi olla DVV:n sivuilla. Ja tosiaan ihan psykedeeliseltä kuulosti, että annetaan valtuus ja sitten kun tarvii, niin kas - pitääkin puolisolta, joka voi olla dementikko jo hänkin, olla lupa.Niin siis onko kyse EV vaiko EVV?
Meinaan EV ei DVV päätä, se vaan kirjaa ja valmistelee asian käräjäoikeuden päätettäväksi. DVV:llä ei ole muuta tässä virkaa kuin kirjaaminen ja rekisteriin merkitseminen kun se oikeuden päätös on aikanaan ulos saatu.
EVV sen sijaan DVV kyllä vahvistaa, mutta senkään viralliseen prosessiin ei muuta tarvita kuin EVV-valtuutetulta hakemus vahvistamisesta, alkup. EVV valtakija, sekä lääkärinlausunto asiasta. That's it.
Eli sitä puolison mielipidettä EV/EVV tarpeesta ei virallisessa prosesissa tarvita, ei kummassakaan, mutta toki DVV:llä on mahdollisuus myös häneltä se lausunto kysäistä, hänhän oletettavasti tuntee tulevan päämiehen parhaiten ja tietää hänen tilanteensa. Ja varsinkin jos parilla on yhteisiä velkoja taikka ja-tyyppisiä tilejä, niin sillä EV/EVV saattaa olla ihan käytännön vaikutuksia tälle puolisolle itselleenkin.
Juu, siellähän ne tosiaan on mainittuina, mutta tuo puolison/läheisen lausuma on lähinnä asian käsittelyä nopeuttava liite, ei lakimääräisesti pakollinen. Lähinnä siinä siis joku muu päämiehen tunteva kuin hakija itse kertoo myöskin sen oman mielipiteensä EVV tarpeesta, lääkärilausuman lisäksi.No piru, en muista tarkemmin, mutta luki edunvalvontaan liittyvässä ohjeessa. Taisi olla DVV:n sivuilla.
No jos nyt "sivuvaikutukseksi" katsoo sen että nyt vaimo pääsee (toki valitsemistasi valtuusasioista riippuen) Veroon, Kelaan, Traficomiin... katselemaan asioitasi ja hoitamaan niitä puolestasi. Ja toki jos jaoit myös apteekkiasioinninkin, niin silloin hän pääsee myös noutamaan lääkkeesi apteekista ilman sinun kela-korttiasi.Nyt voi vielä sanoa, jos on mahdollista että tällä on jotakin sivuvaikutuksia?
Onko muut tehneet itse perunkirjoitusta?
Älä sano että minun pitäisi tietää mikä on perinnönjakokirja?Neljät perukirjat on tehtynä ja yhtä monet perinnönjakokirjat. Useampi ilta on mennyt per kappale, kun ummikkona laatii, vaikka ovatkin pienimuotoisia eikä verosuunnittelua tarvetta tehdä.
En sano, mitä sinun pitäisi tietää. Yhden osakkaan kuolinpesässä perintöä ei tarvitse eikä oikeastaan voidakaan jakaa eli käytännössä omaisuus vain siirtyy ainoalle osakkaalle.Älä sano että minun pitäisi tietää mikä on perinnönjakokirja?
Tein siis isästä perunkirjoituksen ja jaoin perinnön itselleni
Tässä kannattaakin muistaa tehdä tarvittaessa perintöverotuksen oikaisuvaatimus. Itse sain useamman satasen veroja takaisin kun omaisuutta myydessä arvo oli parisenkymmentä prosenttia alempi kuin mitä perintöveron perusteena oli.Jos on useampi osakas, niin perunkirjoituksen ja perinnönjaon välissä voi olla pitkäkin aika, jolloin omaisuusarvot saattavat muuttua.
En sano, mitä sinun pitäisi tietää. Yhden osakkaan kuolinpesässä perintöä ei tarvitse eikä oikeastaan voidakaan jakaa eli käytännössä omaisuus vain siirtyy ainoalle osakkaalle.
Jos on useampi osakas, niin perunkirjoituksen ja perinnönjaon välissä voi olla pitkäkin aika, jolloin omaisuusarvot saattavat muuttua.
En tarkalleen tiedä miten missäkin menee, mutta omalla kohdalla meni mielestäni ilman jakokirjaa kun kyse lapsettomasta avioparista ilman mitään avioehtoja (virhe!).Helpon ja vaiken perukirjoituksen välissä on ns. tietokoneavusteinen perukirjoitus (mm. Aatos) joka maksaa parisataa. Itse olen käyttänyt sitä ja on ihan toimiva systeemi.
Siirtynee vasta kun on tehty jakokirja joka kelpaa todisteena esim maaomaiuuden omistajuudesta? Esim kiinteistön omistajuus täytyy ilmoittaa jonnekin reksiteriin ja käsitääkseni siinä tarvitaan jakokirja. Lisäksi jakokirja lakkauttaa pesän. Ilman jakokirjaa pesä jatkaa olemassaoloaan, vai voiko sen lakkauttaa muulla tavalla?
Jos siis lapsettoman avioparin toinen puoliso on kuollut, ensin on tehtävä perunkirja ja jos kaikkea ei jatkossa hoideta kuolinpesän lukuun, ensin on tehtävä ositus (kuten avioerossakin) ja vasta sitten voidaan omaisuutta jakaa perillisten kesken.En tarkalleen tiedä miten missäkin menee, mutta omalla kohdalla meni mielestäni ilman jakokirjaa kun kyse lapsettomasta avioparista ilman mitään avioehtoja (virhe!).
Kaikki puoliksi ja pesän osakkaina myös edesmenneen puolison sisarukset.
Mutta nämä tai heidän perillisensä astuvat kuvaan vasta minun kuoltuani (jos siis en ole tuhlannut kaikkea).
Tässä vaiheessa perijöitä on vaan yksi, mutta minun kuoleman jälkeen nuo muut tulee mukaan sillä osuudella mikä perukirjassa silloin on ollut.Jos siis lapsettoman avioparin toinen puoliso on kuollut, ensin on tehtävä perunkirja ja jos kaikkea ei jatkossa hoideta kuolinpesän lukuun, ensin on tehtävä ositus (kuten avioerossakin) ja vasta sitten voidaan omaisuutta jakaa perillisten kesken.
Olet oikeassa, kun kyse on lapsettomasta pariskunnasta. Eli perit ensin kuolleen puolison omaisuuden, mutta kuolleen puolison omaiset saavat sinun kuoltuasi kuolleen puolisosi omaisuuden takaisin etkä itse voi testamentata sitä.Tässä vaiheessa perijöitä on vaan yksi, mutta minun kuoleman jälkeen nuo muut tulee mukaan sillä osuudella mikä perukirjassa silloin on ollut.
Sitä en oikein tiedä jos vaikka kiinteistön arvo nousee, onko se peruskirjaan merkitty arvo vai todellisesta puolet.