- Keskustelun aloittaja
Otin nyt tuon irralleen, kun sai pihdeillä helposti irti. Huomenna selvinnee auttoiko tuo vai pahensiko tilannetta.Juurikin tuo jousi
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Otin nyt tuon irralleen, kun sai pihdeillä helposti irti. Huomenna selvinnee auttoiko tuo vai pahensiko tilannetta.Juurikin tuo jousi
Kotimatkalla ei jarru äännellyt, mutta keli oli kostea ja sateinen. Levyjen lämpötilat samat kuin aiemmin noin 80 km/h nopeudella eli 69 C kuski ja 42 C pelkääjä.Otin nyt tuon irralleen, kun sai pihdeillä helposti irti. Huomenna selvinnee auttoiko tuo vai pahensiko tilannetta.![]()
Kudosvikainen rengas johtaa ajan kanssa laakerivaurioon ja jarrulevyn "väpätykseen " =>50km/h.Tähän ei auta rasvaukset eikä jarrusatulan tappien trimmauksetkaan!Ihan heittona mistään tietämättä, kun haetaan mahdollisia ja mahdottomia vikoja. Mulle tuli vastaan yksi kipeää saanut Mitsu, jonka jarrulevy ei ollut linjassa eli pyöriessään väpätti paloja vasten. Korjaantui pyöränlaakerin vaihdolla.
Tässä tapauksessa jarrulevy on uusi ja palat uudet. Linjaus kunnossa, ei ole tullut mitään iskuja takarenkaaseen.Mulle tuli vastaan yksi kipeää saanut Mitsu, jonka jarrulevy ei ollut linjassa eli pyöriessään väpätti paloja vasten.
Jarrusylinteriin kertynyt lika (tai kulumapuru) saattaa saada voitelua vedestä kostealla kelillä. Oma kokemus on, että vanhassa ja vähällä käytöllä olleessa autossa jarrusylinterin takeltelu pahenee vähitellen. Itse puhdistaisin sylinteritkin ja männät kunnolla sekä varmistaisin tiivisteiden kunnon, jos rupeaa syynämään mahdollisia letkutukoksiakin.Kotimatkalla ei jarru äännellyt, mutta keli oli kostea ja sateinen. Levyjen lämpötilat samat kuin aiemmin noin 80 km/h nopeudella eli 69 C kuski ja 42 C pelkääjä.
Tässä on siis laahaavan pyörän jarrusatula kokonaisuudessaan jo uusittu (=mäntä+sylinteri). Kannattaa lukea aloitusviesti.Jarrusylinteriin kertynyt lika (tai kulumapuru) saattaa saada voitelua vedestä kostealla kelillä. Oma kokemus on, että vanhassa ja vähällä käytöllä olleessa autossa jarrusylinterin takeltelu pahenee vähitellen. Itse puhdistaisin sylinteritkin ja männät kunnolla sekä varmistaisin tiivisteiden kunnon, jos rupeaa syynämään mahdollisia letkutukoksiakin.
Juu pyöritelty on ja laahaa enemmän kuin pelkääjänpuolella (eikä sekään aivan vapaasti pyöri). Ei tuo taida käsivoimin pyöriä kuin ehkä 2 kierrosta. Auto ei ole ollut tuossa mun testissä käynnissä, joten sen vaikutusta en tiedä.Miten tuo käyttäytyy, jos
* ongelma rengas ilmassa
* polkee jarrua maksimit paikalla auton käydessä
ja sen jälkeen pyörittelee käsin rengasta ?
Ja jos vertaa tuohon toiseen puoleen sitten....
Olen monestikin miettynyt, mikä levyjarrun saa palutumaan niinkin hyvin kuin se täysin terveenä palautuu. Ainahan se vähän rahisee kun rengasta ilmassa pyörittää, mutta auton liikettä tämä ei mitenkään jarruta vaan valuu eteen ja taakse, jos vain jotain kallistusta on. Katsuritkin sitä yleensä pyöräyttävät viimeisenä vetonaan ja varmaan tuntevat ja kuulevat heti jos jotain laahausta on.
Ei tuo ultimaattisesti todista ettei ole laakerivika, mutta varmana tuossa tilanteessa olet väännellyt rengasta ja todennut ettei ole klappia tmsTässä tapauksessa jarrulevy on uusi ja palat uudet. Linjaus kunnossa, ei ole tullut mitään iskuja takarenkaaseen.
Jarrulevyn lämpötila laskee jarrupinnasta napaa (=laakeria) kohden mennessä. Pyörä pyörii vapaasti silloin kun palat on kammettu irti jarrulevystä. => ei siis ole laakerivika
Pitänee tällä viikolla jossain kohdin tehdä tuo AI:n ehdottama letkuvian toteaminen/poissulku
Mikä voisi aiheuttaa auton jarrun laahauksen?
Täällä tuntuu olevan on kovia autotietäjiä. Mulla on kinkkinen ongelma auton jarrujen kanssa. Kuljettjan puoleinen takajarru laahaa hieman. Lähtötilanteessa vanhat levyt ruostuneet/urautuneet ja palat käyristyneet. 8) Mitä tehty: 1. jarrunesteet vaihdettu, 2. jarrulevyt ja jarrupalat taakse...lampopumput.info
Tässä siis levyjarrut takana ja sähköinen käsijarru (EPB). Erilliset moottorit kummallakin puolella. Männän sisällä kierretappi jota liikkutellaan moottorilla sisään/ulos..Vanhan Focuksen käsijarrusta joka on siis mekaaninen ,mihin käsijarrumoottori vaikuttaa onko jotain vastaavuutta esim jumiin jäämiseen??
Hieman Offtopic tähän kommenttiin liittyen.Ford (= Fix Or Repair Daily)

Äkkiä vaikuttaa,että käsijarrumoot. on väärässä asennossa siihen ruuviin nähden mikä on männän sisällä tai ruuvi jumittaa.Tässä siis levyjarrut takana ja sähköinen käsijarru (EPB). Erilliset moottorit kummallakin puolella. Männän sisällä kierretappi jota liikkutellaan moottorilla sisään/ulos..
![]()
Keväällä vanhoilla jarruosilla oli jarrutehot kunnossa ei isoja eroja tehoissa vasen/oikea.
katso liitettä 108403
Lähtökohtaisesti uudessa vaihdetussa satulassa on tuo ruuvi pyöritetty sisälle (jotta mäntä olisi sisällä). Vanhan satulan kohdalla pyörittelin manualisesti sopivalla hylsyllä sen sisälle. Uudet levyt ja palat sai näin mahtumaan paikalleen. Huoltotilaan en ole saanut sähköistä käsijarrua millään kikalla. Itse jarrumäntä menee ihan painamalla sisälle, sitä ei tarvitse pyörittää.Äkkiä vaikuttaa,että käsijarrumoot. on väärässä asennossa siihen ruuviin nähden mikä on männän sisällä tai ruuvi jumittaa.
Olisiko tuossa vaikuttamassa myös samantapainen ilmiö kuin levymuisteilla, eli palat tavallaan kelluvat irralleen väliin jäävän ilman vaikutuksesta, kun vauhti kasvaa? Periaatteessa levyn pinnan virtaus hidastuu, kun pala on lähellä paikallaan, eli tuosta pitäisi Bernoullin teorian mukaan muodostua keskimäärin korkeampi paine verrattuna paikkaan ennen kuin levyn pinta pyörähtää palan kohdalle. Ainakin omassa autossa palat on jopa viistetty niin, että molemmin puolin jää V-muotoinen kita palan ja levyn väliin.Olen monestikin miettynyt, mikä levyjarrun saa palutumaan niinkin hyvin kuin se täysin terveenä palautuu.
Palat "palautuu" ihan yhtälailla vaikkei pyörä pyöri ollenkaan.Olisiko tuossa vaikuttamassa myös samantapainen ilmiö kuin levymuisteilla, eli palat tavallaan kelluvat irralleen väliin jäävän ilman vaikutuksesta, kun vauhti kasvaa?
Jarrumännän tiiviste on suorakaiteen/neliön mallinen ja se kiertyy painettaessa jarrua. Kun paine laskee niin tiivisteen muodonmuutoksen palautuminen palauttaa myös mäntää wikipedian mukaan.Olisiko tuossa vaikuttamassa myös samantapainen ilmiö kuin levymuisteilla, eli palat tavallaan kelluvat irralleen väliin jäävän ilman vaikutuksesta, kun vauhti kasvaa? Periaatteessa levyn pinnan virtaus hidastuu, kun pala on lähellä paikallaan, eli tuosta pitäisi Bernoullin teorian mukaan muodostua keskimäärin korkeampi paine verrattuna paikkaan ennen kuin levyn pinta pyörähtää palan kohdalle. Ainakin omassa autossa palat on jopa viistetty niin, että molemmin puolin jää V-muotoinen kita palan ja levyn väliin.
No tämähän on looginen selitys ja lähtökohtaisesti vastaus pohdintaani.Jarrumännän tiiviste on suorakaiteen/neliön mallinen ja se kiertyy painettaessa jarrua. Kun paine laskee niin tiivisteen muodonmuutoksen palautuminen palauttaa myös mäntää wikipedian mukaan.
Satula on ESEN SKV https://www.skv.pl/en/ Hyvin oli paketoitu ja brändätty. Selkeät kuvat ja tiedot.Nyt tulee ensimmäisenä mieleen, että voisiko @janti olla tuo sylinteri China Export laatua ?
Näemmä jossain tuohon vielä liittyy tiivisteuran muotoilu joka voimistaa tiivisteen vaikutusta männän palauttamiseen.No tämähän on looginen selitys ja lähtökohtaisesti vastaus pohdintaani.
Nyt tulee ensimmäisenä mieleen, että voisiko @janti olla tuo sylinteri China Export laatua ?
Asiaan liittyen, itse olen noita huoltanut sillä tavalla, että pumppaa sen sylinterin niin ulos kuin uskaltaa, kuivailee paineilmalla ja täyttää jarrurasvalla. Jo hiukan laahaaviakin on voinut elvyttää ostamatta uutta, kun on purkanut ja puhdistanut kumin urat sekä sylinterissä että männänvarrella. Mikäänhän noissa jarrusylintereissa ei varsinaisesti kulu, ne suojakumin tiivistekohdat vaan eivät kestä näitä meidän köyhien suomalaisten käyttöaikoja ja talven suolausta
Kyllä jarrusatula on alumiinia (mäntä terästä) ja kuvassa näkyvä satulan pidin (alkuperäinen) on terästäKaiketi tuo valurautaa on kuten jarrusatulat yleensä, mutta jotenki halvan näköinen
Eipäs mennä offtopic. nyt ei ole kuitenkaan kyse (vielä) polkupyörästä.Näemmä jossain tuohon vielä liittyy tiivisteuran muotoilu joka voimistaa tiivisteen vaikutusta männän palauttamiseen.
Ok, uutta asiaa minulle. Oliko alkuperäinenkin osa alumiinia?Kyllä jarrusatula on alumiinia (mäntä terästä) ja satulan pidin (alkuperäinen) on terästä
katso liitettä 108412
Meinaat että samaa ajatusta ei ole voitu käyttää myös autoissa? Ne satulat mihin itse vaihtanut joskus vuosikausia sitten tiivisteitä ovat olleet niin ruostuneita että niissä uran mallista ei ole saanut mitään selvää. Harvempi nykyään viitsii vaihtaa tiivisteitä vaan vaihtaa koko satulan.Eipäs mennä offtopic. nyt ei ole kuitenkaan kyse (vielä) polkupyörästä.![]()
![]()
Löysätty ilmausruuvia, ei vaikutusta laahaamiseen. => vika ei ole tuon mukaan letkussaTekoäly erhdotti seuraavaa etenemistä
Tee sama ilmausruuvin testi:
Jos paine vapautuu → vika letkussa.
Jos ei → katse käsijarruun/satulaan.
Kai tuosta näkee kun pyörä on irti painaako käsijarru jarrupaloja.Löysätty ilmausruuvia, ei vaikutusta laahaamiseen. => vika ei ole tuon mukaan letkussa
Laitoin kokeeksi värinänvaimentimen tiukemmaksi, josko ne olisi lämmöstä hieman kuoleentuneet. Nuohan värinän vaimennuksen lisäksi pyrkivät suoristamaan satulaa likupintoihin nähden.
Mikä voisi aiheuttaa auton jarrun laahauksen?
Täällä tuntuu olevan on kovia autotietäjiä. Mulla on kinkkinen ongelma auton jarrujen kanssa. Kuljettjan puoleinen takajarru laahaa hieman. Lähtötilanteessa vanhat levyt ruostuneet/urautuneet ja palat käyristyneet. 8) Mitä tehty: 1. jarrunesteet vaihdettu, 2. jarrulevyt ja jarrupalat taakse...lampopumput.info
Ei siitä ulospäin siitä näe. Käsijarrumoottorin äänen kyllä kuulee kun se pyörii takaperin vapauttaen käsijarrun. Kyllä jarrumäntä painautuu hieman sisään päin jos sitä mekaanisesti avittaa, kun käsijarru on vapautettu. Eipä tuota satulaa olisi muuten saanut paikaltaan jos siellä olisi aina käsijarru osin päällä.Kai tuosta näkee kun pyörä on irti painaako käsijarru jarrupaloja.
Saatko sinne väliin ohuen paperin tai vastaavan, jonka voi vetää pois välistä kun käsijarru on vapautettu.Ei siitä ulospäin sitä näe. Käsijarrumoottorin äänen kyllä kuulee kun se pyörii takaperin vapauttaen käsijarrun.
Ei sinne väliin mitään saa nyt ellei mekaanisesti avita.Saatko sinne väliin ohuen paperin tai vastaavan, jonka voi vetää pois välistä kun käsijarru on vapautettu.