Asuntolaina

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Jengi maksoi asuntonsa 10 vuodessa samalla asuntojen arvon noustessa huomattavasti ja palkat nousi myös.
Tuota taidettanee kutsua inflaatioksi ja tuohon aikaan ihan yleisesti sanottiinkin jotta inflaatio kuittaa asuntolainat. Se kk-lyhennys kun ei vuosien aikana nouse mihinkään (jos ei korot muutu), vaikka palkat nouseekin ja näin porukalle tuli enempi palkastaan omaan käyttöönsä. Nykyisin tuota inflaatio-korttia ei enää voi käyttää, palkat junnaa käytännössä paikoillaan ja näin ne kk-lyhennykset on vaan jostain irti revittävä, eikä tilanne myöskään juurikaan helpota ajan kuluessa.

puuteknikko

Vakionaama
Aiemmin oli aika selkeä tikapuumalli kun siirryttiin pienemmästä suurempaan perheen vaatiessa vähitellen lisää tilaa. Nyt saattaa hyvinkin helposti käydä niin, että suurempaa varten tarvitset niin paljon lisää lainaa, että tällaiset kai normaalitasoksi luokiteltavat korot tekee lainaeristä huomattavan suuria ja laina-ajoista maksimipitkiä.

Homma toimii melko hyvin silloin, kun pystyt asumaan kohtuullisen hintatason alueella ja kuulut vähintään suunnilleen keskituloiseen porukkaan. Silti on itselläkin lainanhoitokulut noin kolmannes kuukauden kokonaismenoista.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Molemmat tuntuu olevan laskussa.
ei se ole valittamista jos faktat toteaa, paperimiehet sai keväällä yli 8% palkkoihin, eikö mikään riitä?
yleensäkin taso oli tuo ja jos asuntojen hinnat ovat laskeneet niin helpompihan niitä on ostella ja korot myös alhaalla.
kuin tämän voi edes .........(vihapuhetta)

jmaja

Hyperaktiivi
jos faktat toteaa, paperimiehet sai keväällä yli 8% palkkoihin, eikö mikään riitä?
Niin kolmen vuoden aikana yhteensä eli reilut 2 % vuodessa eli luultavasti alle inflaation.

"Sopimus on kolmevuotinen ja se on voimassa 31.3.2028 saakka. Sopimus ei sisällä tekstiheikennyksiä. Palkkoja korotetaan sopimuskauden aikana yhteensä 8,2 prosenttia."

Onhan siinä ajat valtavasti muuttuneet viime vuosituhannelta, jolloin ASP-lainassa oli selkeästi negatiivinen reaalikorko ja ylipäätänsä inflaatio söi lainat nopeasti. Asuntojen arvot ja palkat tuplaantuivat alle 10 vuodessa eli laina puolittui lyhentämättäkin.

Kyllähän mekin pääsimme nauttimaan -95 ja -99 ostettujen asuntojen arvon tuplaantumisesta, mutta sitten jonkun n. 2005 jälkeen niiden arvo ei enää noussut ja korjauskulut kasvoivat valtavasti.

Tämä meidän rivarin arvo on nyt suunnilleen tuplat -99 nähden, mutta yhtiölainoja on kertynyt 20% nykyarvosta ja onhan niitä lyhennetykin. Ostettiin, kun olin 30 v ja hurjalta tuntui silloinen laina, josta vieläkin on puolet jäljellä. Jos nyt vastaavan koulutuksen omaava tän ostaisi 30 v, pitäisi lainaa ottaa tuplasti, mutta palkka tuskin olisi edes 50% enemmän kuin mulla oli -99. Oma palkka on kyllä tuplaantunut tuosta, mutta onhan työkokomustakin 30 v muutaman vuoden sijaan.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
elämä on, jokaisen kohdalla erilainen, tasan ei käy onnenlahjat eikä arvon nousut/laskut
viikonlopun lööppi näytti olevan että ihmiset rypee rahoissaan, tilit täynnä eivätkä kuluta.
sitten toinen miten vaikeat ajat ovat, kaikki leikataan, asuntolainat/korot kauheita/armeijaakaan ei jakseta käydä kun on niin huono hallitus.
tätä peilaten nostin tuon median edellä esille

remykv

Vakionaama
Usein sen viimeinen eräpäivä koittaa ennemmin tai myöhemmin. Usein summa x on ollut varattuna lainanlyhennykseen. Mitäs sitten kun sen pitkä taival on ohi? Mihin ne rahat pitäisi tuhlata?

Vaajaamatta itselläkin alkaa se hetki lähestymään että velat on kuitattu pikkuhiljaa ja jotain tarvisi keksiä.
Itsellä oli samat mietteet ja päädyin tekemään työ/varastotilan, kesämökkiä minullekin ehdoteltiin mutta se ei ainakaan tällä hetkellä kiinnosta ollenkaan.
Tuosta vähän isommasta tallista voi olla hyötyä lapsillekin jos heitä alkaa kiinnostamaan tulevaisuudessa käsillä tekeminen.
Tällä hetkellä talli on tarkoitettu yrityskäyttöön paikkaamaan vuorotöistä johtuvaa liiallista vapaa aikaa, mutta voi olla että lunastan sen tulevaisuudessa itselle.

bungle

Vakionaama
tilit täynnä eivätkä kuluta. sitten toinen miten vaikeat ajat ovat, kaikki leikataan

Juuri niin. Tätä itsekin ihmetellyt, että miten ennen saatiin tiet ja infra pystyyn, kun ei ollut rahaa nimeksikään. Ja vielä ylläpidettyä niitä. Nyt ne tiet on pääosin kuraa. Jokaisessa tuppukylässä oli lähikauppa. Nyt pitää mennä joka ostoksella johonkin motarin varteen idioottiparkkiin. Eli pienemmällä kaupalla ei enää oikein pyristele. Ja jengi tilaa muutenkin mieluummin Kiinasta kotiovelle. Julkinen bussi kulki joka tuppukylään monta kertaa päivässä. Posti tuli joka päivä. Sähkö oli lähes ilmaista. Kyläkeskustat viriilejä. Nyt se on takana päin. Enää on kyyryssä käveleviä valojen sammuttelijoita. Loput kilpailee verissä päin suurimpien kaupunkien neukkuyksiöistä.

Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Varmaan suurin muutos on ollut, että "ennenvanhaan" oli aasialaisia ja afrikalaisia paljon vähemmän, ne ajeli riksoilla ja söi riisiä. Eipä ne ollut jakamassa juurikaan maailman resursseja, saatika sitten tuottamassa niistä jalostettuja tuotteita.

Fossiilinen energia oli siis halpaa kuin saippua länsimaissa. Saippuakin taidettiin tehdä täällä kotimaassa.

kotte

Hyperaktiivi
Kyllähän mekin pääsimme nauttimaan -95 ja -99 ostettujen asuntojen arvon tuplaantumisesta, mutta sitten jonkun n. 2005 jälkeen niiden arvo ei enää noussut ja korjauskulut kasvoivat valtavasti.
Ja muutamaa vuotta aiemmin asuntojen arvo putosi paljon enemmän, mistä nyt valitetaan. Vähintään yhtä hurjat ajat oli 1990-luvun alkuvuosina kuin nyt. Tilanne oli silloin kuitenkin siinä mielessä onnellisempi kuin nyt, että a) jokaiseen resurssien niukkuusasiaan ei ollut vielä opittu ratkaisuksi kustannusten leikkaamista juustohöyläämiseksi kuvatulla menettelyllä homman järkevyydestä ja vaihtoehdottomuudesta piittaamatta, b) viitekorkotaso ei ollut ollut lukuisia vuosia negatiivisen puolella, eli varat, jotka olisi pitänyt käyttää uuden luomiseen, käytettiinkin kaikenlaiseen keinotteluun, kun nollasummapelikin tuotti lisäarvoa ja kulukin muuttui melkein voitoksi.

Voi olla varma, että moisen kuurin päätteeksi krapula on hirveä, ellei sitten jatka "ryyppäämällä lisää" (niin kuin asiat siitä muka korjaantuisivat).

bungle

Vakionaama
viikonlopun lööppi näytti olevan että ihmiset rypee rahoissaan, tilit täynnä eivätkä kuluta.
Niinkuin alussa sanoin. Se on liian myöhäistä opetella kuluttamaan, jos sitä ei ole koskaan kuluttanut. Rahat on niillä vanhusten tileillä. Tai sellaisten, jotka eivät keksi enää mitään ostettavaa/kulutettavaa. Se on rikkaan vaikea ostaa uusia farkkuja jos kaapissa on jo kolmet käyttämättömät. Ja kun mitään ei oikein keksi, ne ohjautuu sijoituksiin. Ei kuluttamiseen.

salasana

Aktiivinen jäsen
Kummallista kuinka vähän mediassa käsitellään tällä hetkellä pankkien nihkeää rahoitusta joka myös merkittävänä jarruna koko taloustilanteessa tällä hetkellä.

Onko sitten niin, että asunto- tai rakennuslainojen kysyntä tällä hetkellä niin heikkoa ettei ilmeisesti siitä tarvitse edes keskustella.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Onko sitten niin, että asunto- tai rakennuslainojen kysyntä tällä hetkellä niin heikkoa ettei ilmeisesti siitä tarvitse edes keskustella.
Käpykylillä nollahintaista asunto-osaketta ei kukaan vaivaudu edes kysymään. Kun oli jokin hintapyynti, sai sentään englannin kielistä "niegarialaispostia". Nollahinnalla ei tule edes sitä.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Niinkuin alussa sanoin. Se on liian myöhäistä opetella kuluttamaan, jos sitä ei ole koskaan kuluttanut. Rahat on niillä vanhusten tileillä. Tai sellaisten, jotka eivät keksi enää mitään ostettavaa/kulutettavaa. Se on rikkaan vaikea ostaa uusia farkkuja jos kaapissa on jo kolmet käyttämättömät. Ja kun mitään ei oikein keksi, ne ohjautuu sijoituksiin. Ei kuluttamiseen.
heitäppä vaikka 5 ehdotusta mihin nyt vielä kuluttaisin? itse en keksi mitään järkevää mistä olisi jotain muuta hyötyä kuin lisää rahaa, josta nyt on kyse. miksi täytyisi keinotekoisesti kuluttaa?
miksi pitää keinotekoisesti kuluttaa maailman luonnonvaroja vaikkei ole mitään tarvetta.
mihin perustuu jatkuva vaahtoaminen "talouden" noususta, enempi, enempi , enempi ja vielä lisää, vaikkapa paperimiehille palkkaa vaikka se riittää kaikkeen mitä tarvitsee ja osa kannetaan lentokoneilla ulkomaille ja sijoituksiin ja tili pitää olla joka pankissa kun yhdelle mahtuu vain 100k

bungle

Vakionaama
heitäppä vaikka 5 ehdotusta mihin nyt vielä kuluttaisin? itse en keksi mitään järkevää mistä olisi jotain muuta hyötyä kuin lisää rahaa, josta nyt on kyse. miksi täytyisi keinotekoisesti kukuttaa?
1. harkitse lahjoittamista hyväntekeväisyyteen tai kasvata nykyistä lahjoitusta
2. ryhdy käyttämään enemmän palveluita (esim. sen sijaan, että tekisit itse tai muuten vaan, panosta vaikka itseesi, on paljon tarjontaa esim. hyvinvointiin, käy lounailla/kahvilla jne.)
3. osta pääosin kotimaisia ja luomutuotteita tms., jotka voivat olla kalliimpia
4. osta lippuja erilaisiin kulttuuritapahtumiin
5. remontoi
Bonus. järjestä läheisille ohjelmaa ja osallistu itse

Viimeksi muokattu:

bungle

Vakionaama
mihin perustuu jatkuva vaahtoaminen "talouden" noususta, enempi, enempi , enempi ja vielä lisää
Se perustuu siihen, että systeemi leviää käsiin, jos sitä ei ole (kuten nyt, säästetään, säästetään, ei investoida, säästetään, leikataan). Talouskasvu tapahtuu pääosin kahdella tavalla: resursseja lisäämällä (mm. ihmiset ja raaka-aineet) tai tehokkuutta ja tuottavuutta kasvattamalla (samoista ihmisistä ja/tai raaka-aineista saadaan enemmän). Suurempaa kasvu on ollut nykyisin kauempana raaka-aineita.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
1. harkitse lahjoittamista hyväntekeväisyyteen tai kasvata nykyistä lahjoitusta
2. ryhdy käyttämään enemmän palveluita (esim. sen sijaan, että tekisit itse tai muuten vaan, panosta vaikka itseesi, on paljon tarjontaa esim. hyvinvointiin, käy lounailla/kahvilla jne.)
3. osta pääosin kotimaisia ja luomutuotteita tms., jotka voivat olla kalliimpia
4. osta lippuja erilaisiin kulttuuritapahtumiin
5. remontoi
Bonus. järjestä läheisille ohjelmaa ja osallistu itse
en lahjoita enää kellekään mitään eikä se ole kuluttamista vaan lahjoittamista
minulla ei ole enempää minkäänlaista tarvetta lisätä palvelujen ostamaista, käyn lounailla, panostan 100% itseeni ja perheeseen ja ostan aina kalleinta ja kotimaista
käyn festareilla, kylläkin harvoin, mutta kulttuuri ei ole minun juttu
olen koko ikäni remontoinut, ei yksinkertaisesti ole mitä palkkaisin jonkun tekemään/uusimaan
tuo bonus on nyt jotain , jääköön sanomatta
teennäinen keinotekoisesti keksitty kulutus lisäksi saattaa olla vastenmielistä, en voi sietää kuunnella oopperaa, ei sille voi mitään

korsteeni

Aktiivinen jäsen
6. Lisää paneeleita
tätä olen harkinnut mutta siinäkin alkaa tulla raja vastaan.
hyvä pointti muuten kun kulutan rahaa akkuihin, inverttereihin paneleihin, maksan alvit/rahdit, siis kulutan,
mutta sitten en kuluta rahaa ostettuun sähköön, siirtoon ja siitä kertyviin veroihin........niinpä
kumpi näistä on "kuluttamista"?

nyt lähden taimikkoon kuluttamaan raivaussahan terää ja vatsamakkaroita, jos teettäisin sen muilla minulta jäisi se liikunnan ilo ja rasvamaksa vain paisuisi ja nivelet jäykistyisi liikunnan puutteessa, panostan siis itseeni

Husky

Hyperaktiivi
ei se ole valittamista jos faktat toteaa, paperimiehet sai keväällä yli 8% palkkoihin, eikö mikään riitä?
yleensäkin taso oli tuo ja jos asuntojen hinnat ovat laskeneet niin helpompihan niitä on ostella ja korot myös alhaalla.
kuin tämän voi edes .........(vihapuhetta)
Miksi aina otetaan esiin paperimiehet, vaikka melkein kaikki muut saa saman?

Ei paperimies nyt niin tienaa enää absoluuttisissa summissa ja pitkät välivapaatkin varastettu. Ysärillä olikin eri peli

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Miksi aina otetaan esiin paperimiehet, vaikka melkein kaikki muut saa saman?

Ei paperimies nyt niin tienaa enää absoluuttisissa summissa ja pitkät välivapaatkin varastettu. Ysärillä olikin eri peli
anteeksi, ajatuksena oli mainita että se on vain esimerkkinä, kaikilla muilla samoin, paperimiehet ei yhtään ihmeellisempiä, ehkä sitkeämpiä...........lakkoilemaan

HiTec

nyt lähden taimikkoon kuluttamaan raivaussahan terää ja vatsamakkaroita, jos teettäisin sen muilla minulta jäisi se liikunnan ilo ja rasvamaksa vain paisuisi ja nivelet jäykistyisi liikunnan puutteessa, panostan siis itseeni
Teettämällä tuon työn ulkopuolisella työllistät ja itse käyt sillä aikaa hakemassa sitä pyykkilauta-vatsaa sitten maksulliselta kuntosalilta ;)

bungle

Vakionaama
en lahjoita enää kellekään mitään eikä se ole kuluttamista vaan lahjoittamista
minulla ei ole enempää minkäänlaista tarvetta lisätä…

No eiköhän se lahjoituksen saaja kuluta, älä siitä huoli. Mutta siinä näit. Vanhemmiten se menee mahdottomaksi. Jos olisit ollut nuori, niin olisi voinut lisätä viinan ja naiset.

kaihakki

Vakionaama
heitäppä vaikka 5 ehdotusta mihin nyt vielä kuluttaisin? itse en keksi mitään järkevää mistä olisi jotain muuta hyötyä kuin lisää rahaa, josta nyt on kyse. miksi täytyisi keinotekoisesti kuluttaa?
miksi pitää keinotekoisesti kuluttaa maailman luonnonvaroja vaikkei ole mitään tarvetta.
mihin perustuu jatkuva vaahtoaminen "talouden" noususta, enempi, enempi , enempi ja vielä lisää, vaikkapa paperimiehille palkkaa vaikka se riittää kaikkeen mitä tarvitsee ja osa kannetaan lentokoneilla ulkomaille ja sijoituksiin ja tili pitää olla joka pankissa kun yhdelle mahtuu vain 100k
Tässä kiteytyy probleeman ydin. Itsellä ihan vastaava tilanne. Eläke ihan ok. Mutta kun kaikki tarpeellinen ja tarpeetonkin on jo elämän aikana hommattu, niin vaikea keksiä mihin pitäisi rahat kuluttaa. Ja nytkun väestö ikääntyy, niin tilanne ei valtakunnassa ainakaan hellitä.

tj86430

Vakionaama
Kaipa se ajatus on, että varallisuuden lisääntyessä ostetaan enemmän palveluita ja tehdään vähemmän itse. Eli ostetaan rahalla vapaa-aikaa ja työllistetään samalla muita. Se ei varsinaisesti kuluta luonnonvaroja yhtään enempää (toki vähän matkustusta tulee lisää jos esim. siivooja tulee luoksesi etkä siivoa itse), eikä lisää krääsän määrää nurkissa. Suomen taloushan ei nouse sillä, että suomalaiset temuttavat enemmän, vaan sillä, että suomalaiset työllistyvät enemmän (ja tässä suomalainen = Suomessa asuva, ei välttämättä Suomen kansalainen tai syntyperältään suomalainen)

Lisäksi voi käydä vaikka parturissa vähän useammin, mennä jalkahoitoon sen sijaan että kärsii känsistä ja kovettumista jne jne.

salasana

Aktiivinen jäsen
Pienissä muuttotappiokunnissa kukaan ei kysy asuntoja, vaikka niitä kaupataan nollahinnalla.

Kun yritti pyytää jotain hintaa, sai satunnaisesti hämäriä kalasteluviestejä, englanninkielisiä.
Miten tämä liittyi kommenttiini keskustelusta asunto- ja rakennuslainojen kysyntään?

Ja ihan mielenkiinnosta niin laittaisitko jonkun esimerkki-ilmoituksen aktiivisesta myynti-ilmoituksesta jossa todella myydään jotain kiinteistöä tai huoneistoa hintaan 0€.

Nämä kiinteistöt ja ehkä joissain tapauksissa huoneistotkin ovat yksinkertaisesti tavallisten asuntomarkkinoiden ulkopuolella ja jos hintapyynnöksi laitetaan 1€, mutta tekstiin laitetaan pyyntö lähettää tarjouksia niin kyseessä on huutokauppa. Sillä erotuksella toki, että kukaan ilmoitusta lukeva ei tiedä yhtään kuvitteleeko myyjä saavansa 50k€ arvoisesta mörskästä 150 000€ ja onko kukaan edes tarjonnut vaikkapa 30 000€.

Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tuskimpa sitä rahoituksen kysyntää paljon on jos kohde voi olla syntyjään arvoton, siis myyntikelvoton. Kuivan maan rakennukset eivät kelpaa kaikilla paikkakunnilla vakuudeksi, koska sitä ei saa myytyä millään hinnalla ja myynnistä tulee vielä erilaisia kuluja.

salasana

Aktiivinen jäsen
Tuskimpa sitä rahoituksen kysyntää paljon on jos kohde voi olla syntyjään arvoton, siis myyntikelvoton. Kuivan maan rakennukset eivät kelpaa kaikilla paikkakunnilla vakuudeksi, koska sitä ei saa myytyä millään hinnalla ja myynnistä tulee vielä erilaisia kuluja.
No tuolta osin saattaa hieman vaikeuttaa tuollaisten mörskien myyntiä, mutta ei tuosta kirjoituksesta vaan saanut selvää mihin liittyy nigerialaiskirjeineen.

Jos tuollaisten ongelmakiinteistöjen hinta on kohdallaan niin eiköhän joku sellaisen voisi ostaa ilman pankkiakin. Toisaalta jos on hyvin todennäköistä, että siitä kohteesta ei tule muuta kuin kuluja etkä saa siitä ikinä edes lähellekään nimellisarvoa irti tulevan 10 vuoden aikana jasijainti paikalla jonne ei kukaan halua muuttaa + omissa silmissä arvo on hyvin kaukana markkinahinnasta niin ei sille mitään mahda. Saahan sitä vakuudetontakin lainaa varmaan 50k€ saakka.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
No eiköhän se lahjoituksen saaja kuluta, älä siitä huoli. Mutta siinä näit. Vanhemmiten se menee mahdottomaksi. Jos olisit ollut nuori, niin olisi voinut lisätä viinan ja naiset.
älä, capteeni morgania ja wiski maistuu, naiselleni ostin sähköauton ja kaiken mitä haluaa, vasta rempattii spa osato

sinänsä huvittavaa kun muut tietävät noinkin hyvin mitä minun pitää tehdä ja kuinka tyhmä ja vanha olen enkä osaa kuluttaa
pitäisi muka lahjoittaa sellaiselle joka ymmärtää kuluttaa, siis en enää ymmärrä!

pökö

Kaivo jäässä
älä, capteeni morgania ja wiski maistuu, naiselleni ostin sähköauton ja kaiken mitä haluaa, vasta rempattii spa osato

sinänsä huvittavaa kun muut tietävät noinkin hyvin mitä minun pitää tehdä ja kuinka tyhmä ja vanha olen enkä osaa kuluttaa
pitäisi muka lahjoittaa sellaiselle joka ymmärtää kuluttaa, siis en enää ymmärrä!
No ainakin olet ihan ennallasi pienestä katoamisesta huolimatta, hyvä näin.

bungle

Vakionaama
Eihän tässä kukaan mitään tiedä. Itse kysyit. Se oli vaan geneerinen lista. Eihän se tietty sulle sovi. Mutta näköjään kulutuspuoli on kunnossa muutenkin. :)

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Kaipa se ajatus on, että varallisuuden lisääntyessä ostetaan enemmän palveluita ja tehdään vähemmän itse. Eli ostetaan rahalla vapaa-aikaa ja työllistetään samalla muita. Se ei varsinaisesti kuluta luonnonvaroja yhtään enempää (toki vähän matkustusta tulee lisää jos esim. siivooja tulee luoksesi etkä siivoa itse), eikä lisää krääsän määrää nurkissa. Suomen taloushan ei nouse sillä, että suomalaiset temuttavat enemmän, vaan sillä, että suomalaiset työllistyvät enemmän (ja tässä suomalainen = Suomessa asuva, ei välttämättä Suomen kansalainen tai syntyperältään suomalainen)

Lisäksi voi käydä vaikka parturissa vähän useammin, mennä jalkahoitoon sen sijaan että kärsii känsistä ja kovettumista jne jne.
jos tavoitteena on lisää jaettavaa ei se känsänpoistolla synny, siihen ainoa lääke on vientiteollisuus

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Tässä näitä kertomuksia lueskellessä usein herää ajatus kuinka erilaisessä tilanteessa asuntojensa kanssa kirjoittajat ovat eripuolilla Suomea.

Osalla asunnot ovat kannattavia sijoituksia jotka tuottavat. Osansa saa korkojen kanssa takaisin
Osalla taas asunnon arvon kehitys menee toiseen suuntaan.. vaikkei kyse mistään mörskästä olisikaan. Alueiden arvostus vaan muuttuu.

Oma asuntolaina päättyy puolen vuoden päästä ja sen jälkeen makselen lämmitytaparemonttia nopeutetusti - ja ehkäpä laitan johonkin sopivaan sijoitukseen.

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä näitä kertomuksia lueskellessä usein herää ajatus kuinka erilaisessä tilanteessa asuntojensa kanssa kirjoittajat ovat eripuolilla Suomea.

Osalla asunnot ovat kannattavia sijoituksia jotka tuottavat. Osansa saa korkojen kanssa takaisin
Osalla taas asunnon arvon kehitys menee toiseen suuntaan.. vaikkei kyse mistään mörskästä olisikaan. Alueiden arvostus vaan muuttuu.

Oma asuntolaina päättyy puolen vuoden päästä ja sen jälkeen makselen lämmitytaparemonttia nopeutetusti - ja ehkäpä laitan johonkin sopivaan sijoitukseen.
Osa hilloaa massia tilille jostain syystä(tai sijoituksiin) ja pihistävät joka asiasta, vaikka rahaa olisikin kulutettavaksi. En tiedä ajattelevatko sitten vievänsä ne arkussa mukana. Varallisuus tileillä kasvaa jatkuvasti.

Suomen Pankin talletustilasto osoittaa, että elokuun lopussa koko talletuskanta oli paisunut jo 119,5 miljardiin euroon. Vuosi takaperin se oli 114,7 miljardia.

Koko Suomen väestölle jaettuna summa tarkoittaisi 21 167 euroa erilaisin talletuksina ja sijoituksina vauvasta vaariin. Viisi vuotta sitten summa oli 18 724 euroa.

Tuossa oli siitä eriytymisestä juuri juttua...

LähiTapiolan laatiman kotitalouksien varallisuuden tuottoindeksin mukaan suomalaisten omistamien asuntojen arvo on laskenut vuodesta 2016 noin 10 prosenttia, keskimäärin lähes 12 000 euroa. Kehitys on köyhdyttänyt etenkin itäsuomalaisia. Asuntojen arvojen eriytymisen lisäksi alueellista epäsuhtaa on kasvattanut rahoitusvarallisuuden keskittyminen pääkaupunkiseudulle, etelään ja länteen. Itäsuomalaisille myös osakkeiden ja rahastojen arvonnousua kertyi vähemmän kuin muualla asuville.

kaihakki

Vakionaama
Nykyisellään on aika vaikea nähdä asuntoa mitenkään järkevänä sijoituskohteena. Jo pelkästään 50 vuoden välein tehtävät putki-, ym. rempat romuttaa koko ajatuksen. Todellisuudessa asuntojen hintojen pitäisi laskea vuosittain tasaisesti, jolloin putkirempan kohdalla arvo olisi yhtälöllä markkinahinta-putkirempat suuruinen. Tilanne muuttuu, kun mennään helsingin arvoalueille Punavuoreen, Kaivopuistoon, jne. Siellä rempat ei paljoa porhoja kiinnosta. Nappulaa riittää.

pamppu

Hyperaktiivi
Osa hilloaa massia tilille jostain syystä(tai sijoituksiin) ja pihistävät joka asiasta, vaikka rahaa olisikin kulutettavaksi. En tiedä ajattelevatko sitten vievänsä ne arkussa mukana. Varallisuus tileillä kasvaa jatkuvasti
Aika moni hilloaa sitä nyt ihan lähiaikojen puskuriksi varalle, koska ajat on erittäin epävarmat. Kenenkään työpaikka ei ole varma. Hyvinvointivaltion kunto on rapautunut, eikä ole tietoa saako vanhuudessa hoitoa tai edes eläkettä. Terveyskeskukset lähinurkilta laitettiin jo kiinni välittömästi soteuudistuksen tultua. Kumma kun kunnalla oli rahaa sitä pyörittää, mutta tuo sotekeskus on ihan pulassa. Niitä asioita, joita koulunpenkillä kerrottiin varmoina asioina, ei enää niin varmana olekkaan.

Omiin tavoitteisiin ja lasekntaperusteisiin kuuluu, että velasta on päästävä eroon töissä ollessa ja asunnon on oltava silloin oma, jotta asumisen kulut eläkepäivinä on siedettävät. Asunnon arvon lasken olevan meidän jälkeen nolla, käytetään se loppuun. Perikunnalla on käsissään sitten täyttä remonttia vaativa talo, jonka korjaus maksaa liki uuden hinnan. Voivat sitten miettiä, että ajaako pillarilla yli vai mitä.

Tulevaisuus näyttää sikseen epävarmalta ja toisaalta itselläni on mennyt sen verran hyvin, että haluaisin myös lapsilleni jättää esimerkiksi opintovelkavapaan elämän. Omatkin vanhempani onnistuivat siinä, vaikka silloin ajat oli vielä toisenlaiset. Hankkikoot lapset mitä hankkii, mutta yritän kustantaa heille edes osaamisen elämään.

HiTec

Omiin tavoitteisiin ja lasekntaperusteisiin kuuluu, että velasta on päästävä eroon töissä ollessa ja asunnon on oltava silloin oma, jotta asumisen kulut eläkepäivinä on siedettävät.
No tässähän se olisi meikäläisenkin tavoite, saa vaan nähdä miten toteutuu kun nykyisellä asuntolainan takaisinmaksuvauhdilla tuo hetki koittaisi vasta 72v kohdalla, enkä usko että tuossa kohtaa enää ainakaan ihan 100% työpäivää teen. Tosin tässä alkaa vajaan vuoden päästä jo saamaan rahaa ulos noista vap.ehtoisista eläkkeistäkin, niin eiköhän tuota maksuvauhtia tule jo sen verran kiihdytettyä, jotta tuosta saisi muutaman vuoden nyt ainakin pois nipistettyä.

jmaja

Hyperaktiivi
Eroja on toki valtavasti. Pääkaupunkiseudulla useimmilla omistusasujilla koko talous pyörii asunnon ympärillä, kun kerrostalo perheasunnot maksavat alkaen 300 tonnia ja OKT:t reilusti enemmän.

Ja tosiaan se arvonnousu tuntuu olevan täälläkin lähinnä menneisyyttä. Vaikka toki 90-luvun taitteessa oli valtava kuoppa, se oli kuitenkin muutamassa vuodessa ohi. Nyt on aika olematon arvonnousu ollut jo 20 v ja valtavat hintaerot uusien vs. 70/80-luvun kämppien välillä, vaikka niitä olisi kuinka remontoitu.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Missähän vaiheessa väki kypsähtää kaupungistumisen lieveilmiöihin puolen millin lainoineen? Pienemmällä paikkakunnalta, satunnaisesti pks seudulla käyvänä totean aina että tuolla voi käydä, mutta kiva palata aina kotiin :).

Hieman sivummalla elämään tulee toisenlaista laatua. On onni, että oma duuni mahdollistaa elämän täälläpäin.
Nyt on aika olematon arvonnousu ollut jo 20 v ja valtavat hintaerot uusien vs. 70/80-luvun kämppien välillä, vaikka niitä olisi kuinka remontoitu.
Tätä välittäjä toteaa täälläkin et kun uudemmistakaan ei voi hinnoitella korkealle niin ei massiivisesti remontoitua 70/80 --lukulaistakaan.

Back
Ylös Bottom