Keskustelua sähköautoista

jmaja

Hyperaktiivi
Mun autossa neliveto (quattro) on täysin ylläpitovapaa.
Siinä on kuitenkin kalliita potentiaalisesti hajoavia komponentteja. Sähköautoista puhuttaessa toinen moottori ohjauksineen ja jäähdytyksineen. Toki sähköauton tapauksessa se on tavallinen tapa lisätä tehoa, jos sitä kaipaa enemmän kuin muuten on tarjolla.

jmaja

Hyperaktiivi
Joka kaksikaistaisessa liikennevalossa. Pääsee vasemmalta jonon ohi. No soo soo, eihän näin tietysti kukaan tee.
No sehän nyt onnistuu tuolla 120 hv etuvetoisella dieselfarkullakin (0-100 12 s) helposti. Keskimääräiseltä liikennevaloista lähtijältä menee varmasti yli 10 s 0-50 km/h ja piitkälti yli 30 s 0-80 km/h. Joskus tulee tietysti joku muukin liikkeellepääsevä rinnalle, mutta silloin muu jono jää kauas taakse.

Mikki

Hyperaktiivi
Minulla olisi kyllä nelivedolle käyttöä juurikin kotipihalla, muutamana päivänä vuodesta, mutta ei edes ihan joka vuosi.

Mutta mitenkä muuten liukkaan mäen kiipeämisessä nastoilla etuveto vs. takaveto pärjää? Sähköautossa ei painosta ole pulaa, mutta mitenkäs tuo vetotapa?

Mikki

Hyperaktiivi
ChatGpt pohti asiaa pitkään ja teki lopulta tämmöisen yhteenvedon... taitaa olla pitkälti oikeassa.

1760365033986.png

pökö

Kaivo jäässä
Nelivetokeskustelut kuuluu samaan kastiin kun aikoinaan oli jutut xenon-valoista. Autoja jopa ostettiin xenonien takia ja ne ketkä ajoi halogeeneillä oli täysiä luusereita.

Jule

Vakionaama
Paitsi, että ovat lähinnä etuvetoisia?

Suurinosa toki, mutta kyllähän osa noista ovat myös lähinnä takavetoisia, riippuu siitä perustekniikasta. Toki on jotain AWD autoja jossa se systeemi tosiaan vetää jatkuvasti kaikilla, mutta 90% vaan kahdella pyörällä, ja niistä 90% etuvetoisia. Mitään käytännön merkitystähän tuolla ei ole.

Esäätäjä

Vakionaama
No sehän nyt onnistuu tuolla 120 hv etuvetoisella dieselfarkullakin (0-100 12 s) helposti. Keskimääräiseltä liikennevaloista lähtijältä menee varmasti yli 10 s 0-50 km/h ja piitkälti yli 30 s 0-80 km/h. Joskus tulee tietysti joku muukin liikkeellepääsevä rinnalle, mutta silloin muu jono jää kauas taakse.
Minä olen välttänyt kovin paljoa ohitella tuolla sähköpakulla kun on vaan 100kW (136hv) tehoa ja 12 s kiihtyvyys, mutta onhan tuo ihan vanhemman perheauton veroinen. Yli satasen vauhdissa kiihtyvyys onkin jo aika maltillista.

jmaja

Hyperaktiivi
ChatGpt pohti asiaa pitkään ja teki lopulta tämmöisen yhteenvedon... taitaa olla pitkälti oikeassa.
Vähän pelotti ostaa takavetoisen sähkis, kun kaikki aiemmat omat autot olivat olleet etuvetoisia. Vanhemmilla oli kyllä Bemareita, joten niilläkin on tullut ajettua, mutta huonompiahan ne ovat talvella olleet kuin mun etuvetoiset.

Takavetoinen sähkis kyllä yllätti positiivisesti ei ole ollut kitkoilla mitään ongelmaa. Joskus perä vähän heilahtaa. Aina on päästy mäet ylös ja irti parkista. Vähintään mun etuvetoisten veroisesti etenee liukkaalla.

-Teme-

Vakionaama
Oma kokemus nelikosta ei perustu mikään taakan vetämiseen tai offroad hörhöilyyn, vaan maantie ja kylätie ajoihin. Omalla kylällä on pari sellaista tiukempaa mutkaa, jossa kallistus on vähän huono ja niissä etuveto vajarin kanssa useimmat autot ovat puskeneet reippaasti, kun taas nelikon kanssa ne olivat vallan tylsiä kun auto meni niistä läpi kuin raiteilla, tai hyvin kevyesti tasaisesti mutta hyvin hallittavasti liukuen.
Nyt mielenkintoista kokea kuinka takatuuppari vajarin kanssa nuo mutkat taittuu.
Alla on ollut kitkat jo useamman auton kanssa

Tunturi

Aktiivinen jäsen
Vähän pelotti ostaa takavetoisen sähkis, kun kaikki aiemmat omat autot olivat olleet etuvetoisia. Vanhemmilla oli kyllä Bemareita, joten niilläkin on tullut ajettua, mutta huonompiahan ne ovat talvella olleet kuin mun etuvetoiset.
En kyllä käsitä miten takavetoinen bemmi voi olla huonompi kuin mikään etuvetoinen talvella! Itsellä sattuu olemaan takavetoinen bmw ja kyllä talvella luistonestot ym hauskuuden rajoittimet on aina pois päältä, paitsi matka-ajossa. Niin ja olen yli 5-kymppinen!

pökö

Kaivo jäässä
En kyllä käsitä miten takavetoinen bemmi voi olla huonompi kuin mikään etuvetoinen talvella! Itsellä sattuu olemaan takavetoinen bmw ja kyllä talvella luistonestot ym hauskuuden rajoittimet on aina pois päältä, paitsi matka-ajossa. Niin ja olen yli 5-kymppinen!
Sekö on hyvyyttä ettei talvella pääse auto tiensuuntaisesti eteenpäin, eikä ylämäkiin liikkeelle?

Hempuli

Töllintunaaja
Koirankusetuksella aamulla juttelin fillarilenkkeilevän tosiharrastajan kanssa pääasiassa luonnosta, mutta sivuttiin näin lehtien putoamisen aikaan liikenteen meluakin. Fillaristi sanoi tunnistavansa takaa tulevat sähköautot, kun niiden rengasmelu on kovempi kuin esim. jakeluautoissa. Epäili, että johtuu kovemmista rengaspaineista.

Voi olla, että matalaprofiiliset isomman kantavuusluokan renkaat antavat ääniefektiä. Näytti olevan pikkusähkiksessä 102-luokan renkaat, kun vasen silmä on niitä välillä vilkuillut.

Arisoft

Hyperaktiivi
Koirankusetuksella aamulla juttelin fillarilenkkeilevän tosiharrastajan kanssa pääasiassa luonnosta, mutta sivuttiin näin lehtien putoamisen aikaan liikenteen meluakin. Fillaristi sanoi tunnistavansa takaa tulevat sähköautot, kun niiden rengasmelu on kovempi kuin esim. jakeluautoissa. Epäili, että johtuu kovemmista rengaspaineista.

Voi olla, että matalaprofiiliset isomman kantavuusluokan renkaat antavat ääniefektiä. Näytti olevan pikkusähkiksessä 102-luokan renkaat, kun vasen silmä on niitä välillä vilkuillut.

Sähköautosta kuuluu käytännössä vain rengasmelu. Polttomoottorisissa moottorin melu on voimakkaampi joten rengasmelu ei kuulu samalla tavalla. Johtuu ihan korvan toimintatavasta, voimakkaat äänet hävittää heikommat.'

Sähköauto voi kuitenkin keskimäärin hieman painavampana tuottaa sitä kautta voimakkaamman rengasmelun. Joissain autoissa käytetyt "sähköautorenkaat" ovat myös kovempaa kumiseosta, joka vähentää vierintävastusta mutta meluaa enemmän.

-Teme-

Vakionaama
Sähköautoissa on myös pakollinen mölytoosa kuuluttamassa ääntä hiljaisemmilla nopeuksilla.
Oma auto kuulostaa sen myötä sporalta.

-Teme-

Vakionaama
Talvirenkaiden vaihdosta tuli mieleen että oon aiemmin käyttänyt pesuhallilla renkaanvaihdosta ja samalla saanut auton käsinpesun kaveriksi.
Siellä käyttävät tavallisia tunkkeja kulmista nostoon, niin pitännee vaihtaa toiseen mestaan jatkossa?
Oon siinä käsityksessä että pitää olla tasaisesti nostava 4-piste nostin mitä käyttää?

Jule

Vakionaama
Talvirenkaiden vaihdosta tuli mieleen että oon aiemmin käyttänyt pesuhallilla renkaanvaihdosta ja samalla saanut auton käsinpesun kaveriksi.
Siellä käyttävät tavallisia tunkkeja kulmista nostoon, niin pitännee vaihtaa toiseen mestaan jatkossa?
Oon siinä käsityksessä että pitää olla tasaisesti nostava 4-piste nostin mitä käyttää?
Jos sitä autoa vaan nostaa tunkkauspisteen kohdalta, niin kyllä sen yhden nurkan nostaminen on ihan oikein. Toki jos auto alkaa olla pitkälle lahonnut, kannattaa nostaa tasaisesti isolta alalta.

korsteeni

Jäsen
ei sellaista autoa olekaan mitä ei voi kulmasta nostaa, eihän sillä silloin voisi ajaakaan muualla kuin lentokentällä.
entäpä tienpäällä sillä omalla rimpulilla tunkilla renkaanvaihto.......ei oo mikään kolmentonnin hallitunkki mikä ...........

Tifo

Vakionaama
ei sellaista autoa olekaan mitä ei voi kulmasta nostaa, eihän sillä silloin voisi ajaakaan muualla kuin lentokentällä.
entäpä tienpäällä sillä omalla rimpulilla tunkilla renkaanvaihto.......ei oo mikään kolmentonnin hallitunkki mikä ...........
Joskus näkee kun takapyörä on parkkeerattu kanttikiven päälle niin toinen takarengas on ilmassa.

Minä

Jäsen
Sähköautoon saa renkaat vaihdettua ihan itse, niin kuin muihinkin. Ainakin Teslaan. Sellainen n 6€ maksava kappale tunkin ja auton väliin pitää Teslassa laittaa. Saksitunkilla en ehkä lähtisi kuitenkaan yrittämään.

Vararengasta tai tunkkia ei varmaan monessa sähköautossa enää tule mukana. Kamelinpaskapaikat ja 12v kompura/pumppu ja hinurin numero mukaan, niin niillä ehkä selviää.

pamppu

Vakionaama
Fillaristi sanoi tunnistavansa takaa tulevat sähköautot, kun niiden rengasmelu on kovempi kuin esim. jakeluautoissa. Epäili, että johtuu kovemmista rengaspaineista.
Sanoisin tilastoharhaksi, sähköautoissa vaan aika poikkeuksetta on valtavan kokoisia renkaita. Mutta on muissakin uusissa. Ja sähköautoissa on vain renhasmelu kun se lähestyy. Mitä leveämpi lätty, sen pahempi melu ja kaikki muutkin oireet. En ymmärrä miksei nykyään saa juuri lainkaan järkevällä rengaskoolla autoja.

pamppu

Vakionaama
entäpä tienpäällä sillä omalla rimpulilla tunkilla renkaanvaihto.......ei oo mikään kolmentonnin hallitunkki mikä .........
Eikös jonkun rellun ohjeessa erityisesti kielletty yhdestä kulmasta nosto, auto on ilmeisesti aika kelvottomasti rakennettu, jos siitä vääntyy. Eikä niissä tunkkejakaan ole, lavalle vaan aina kun mitä tahansa tapahtuu.

Oman sähkiksen olen kyllä nostanut nurkka kerrallaan, mutta pitäis ehkä hankkia sellainen nostopuomi, jolla puolikas auto nousisi kerralla. Nytkin se melkein nousee, kun on niin jäykkä.

jklaukka

Aktiivinen jäsen
Just vaihdoin talvirenkaat Nokialaiset kitkat 185/65R15. Eli normaalit renkaat. Yhdestä kulmasta nostin saksitunkilla(max. 1500 kg).
Hyundai Inster sähköauto. Nostopaikat merkitty. Kevythän se on n.1400 kg omapaino.

Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Mersuissa on ainakin ongelmana se että tunkit tahtovat mennä pohjasta läpi, toisin kuin noissa ranskalaisissa maiseman siirtäjissä.

Husky

Hyperaktiivi
Mikä saksitunkissa vikana? Pullo ei usein mahdu ja hallitunkki on äärimmäisen vaarallinen, kun ei hämärässä auton alla tarvii olla kuin pieni kivi edessä, niin jo tulee iso sivuttaisvoima ja lipeää auton alta

Minä

Jäsen
Mikä saksitunkissa vikana? Pullo ei usein mahdu ja hallitunkki on äärimmäisen vaarallinen, kun ei hämärässä auton alla tarvii olla kuin pieni kivi edessä, niin jo tulee iso sivuttaisvoima ja lipeää auton alta
No on sillä saksitunkilla aika nihkeä isoa autoa nostaa. Toki niitäkin on varmaan järeämpää mallia. Ja jotenkin se on huterampi, kuin hallitunkki.

Miten se hallitunkki siitä lipeää? Minulla on sorapiha, siis täynnä pieniä kiviä. Onnistuu siinäkin.

Arisoft

Hyperaktiivi
Itse käytän hallitunkkia sorapihassa. Ongelma on lähinnä se että sen pyörät uppoaa maahan. Niinpä laitan sen alle jonkin levyn estämään sitä.

jmaja

Hyperaktiivi
Itse käytän hallitunkkia sorapihassa. Ongelma on lähinnä se että sen pyörät uppoaa maahan. Niinpä laitan sen alle jonkin levyn estämään sitä.
Joo näin on. Muuten tulee vääntöä nostokohtaan, joka saattaa taittua tai sitten tunkki lipsahtaa ohi nostokohdasta, kun tunkki ei pysy suoraan alla.

tet

Hyperaktiivi
Sähköautoissa on myös pakollinen mölytoosa kuuluttamassa ääntä hiljaisemmilla nopeuksilla.
Oma auto kuulostaa sen myötä sporalta.

Onneksi ei ole omassa, vaan on äänetön kuin aave. Tuohan tuli pakolliseksi vasta tietyn päivämäärän jälkeen tyyppihyväksytyille.

pökö

Kaivo jäässä
Mutta tässä kätevä konsti lisätä sähköauton suosiota!

Kyllä. Ja joku pölhö vielä luulee että tuo vitkuttelu lisää asiointia ja ostoja huoltiksella.

Kukaan ei mene enää huoltikseen sisälle seisottuaan pistoolin kahvassa kiinni vesisateessa. Sitä kahvaahan ei saa lukittua tankkaamaan.

Jule

Vakionaama
Hallitunkin huono puoli on se että sen pitää päästä liikkumaan nostettaessa, kun nousurata ei ole suora kuten pullo- tai saksitunkissa.

Toki mikä tasainen ja kantava pinta riittää, ei sille tuollaista rataa tarvitse tehdä.

Back
Ylös Bottom