Kuka tunnustaa harrastavansa? Vaimo ottaa aina laturit seinästä irti. Paitsi mun kännylaturin ja läppärin laturin. Muut kodinkoneet sun muut laitteet saa olla rauhassa.
Helénin mukaan neuvo pätee enimmäkseen kaupunkien ulkopuolella olevilla haja-asutusalueilla, joissa sähkölinjat kulkevat ilmassa, eivätkä maan alla, kuten kaupungeissa. Esimerkiksi ukonilma voi vaurioittaa tällöin kodin sähkölaitteita.
Kaupungeissa tällainen ei kuitenkaan ole useissa tapauksissa tarpeen, Helén huomauttaa. Jos joka käyttökerran jälkeen alkaisi nyhtää kaikkia johtoja irti seinistä, olisi vaivannäkö turhan suurta hyvin pieniin riskeihin nähden.
– Jos itse olen vähintään viikon poissa kotoa, silloin otan kaikki pistokkeet pois seinästä, hän kertoo.
www.is.fi
Pitääkö töpselit irrottaa?
Moni on saattanut kuulla ohjeen, jonka mukaan kodinkoneiden, kuten kahvinkeittimen ja leivänpaahtimen, pistokkeet tulisi irrottaa seinästä aina kun poistuu kotoa – tai jopa jokaisen käyttökerran jälkeen.Helénin mukaan neuvo pätee enimmäkseen kaupunkien ulkopuolella olevilla haja-asutusalueilla, joissa sähkölinjat kulkevat ilmassa, eivätkä maan alla, kuten kaupungeissa. Esimerkiksi ukonilma voi vaurioittaa tällöin kodin sähkölaitteita.
Kaupungeissa tällainen ei kuitenkaan ole useissa tapauksissa tarpeen, Helén huomauttaa. Jos joka käyttökerran jälkeen alkaisi nyhtää kaikkia johtoja irti seinistä, olisi vaivannäkö turhan suurta hyvin pieniin riskeihin nähden.
– Jos itse olen vähintään viikon poissa kotoa, silloin otan kaikki pistokkeet pois seinästä, hän kertoo.
Nämä kaksi töpseliä sähköasentaja irrottaa aina – ja asia, jota hän ei tee koskaan kotonaan
Joskus ihmiset toimivat kodin sähkölaitteiden ja jatkojohtoviritelmien kanssa tavoilla, jotka voivat olla vaaraksi.
Viimeksi muokattu: