Ilmalämpöpumppua 120m2 talliin

markok

Aktiivinen jäsen
Pakkasta -7C, Gree sp-x käy edelleen katkoa, käynti voisi olla järkevämpääkin, ilmeisesti kompuran lämmitin on pakkasilla kokoajan päällä ja vie 140w jopa pumpun töitä tehdessäkin, eiköhän kompura pysyisi käynnissä ollessa lämpimänä ilman lisälämmitystä?
Minulla Gree Amber kävi katkoa vielä -40C lämpötilassa 60m2 tallissa.

Siinä on pohjan sulanapitovastus kokoajan päällä. Siitä johtuu tuo 140W:n jatkuva kulutus. Itse modasin tuon toimimaan vain sulatuksen aikana.

remykv

Vakionaama
Minulla Gree Amber kävi katkoa vielä -40C lämpötilassa 60m2 tallissa.

Siinä on pohjan sulanapitovastus kokoajan päällä. Siitä johtuu tuo 140W:n jatkuva kulutus. Itse modasin tuon toimimaan vain sulatuksen aikana.
Ok, olen jostakin saanut päähän että tässä ei olisi pohjan sulanapitokaapelia

arimika

Vakionaama
Ok, olen jostakin saanut päähän että tässä ei olisi pohjan sulanapitokaapelia
Ei ole pohjan sulanapito kaapelia . Ulkoyksikössä käsittääkseni sellainen kuparinen kierukka jota kompura lämmittää tuolla 140-150W teholla.

Tee seuraavat asiat koneelle!
LAITA takkatoiminto päälle
Kaiva se keltainen lämpötilan anturi, koneen oikeasta reunasta koneen ulkopuolelle.

Noilla toimenpiteillä toi minimi ottoteho rauhoittuu hieman

remykv

Vakionaama
Aletaan olla rajalla että sp-x nöyrtyy,
Pakkasta-26C ja lämpö ei ole vielä lähtenyt hallissa laskemaan mutta pumppu ottaa tasaisesti 2100w sulatuksen välit.

arimika

Vakionaama
Aletaan olla rajalla että sp-x nöyrtyy,
Pakkasta-26C ja lämpö ei ole vielä lähtenyt hallissa laskemaan mutta pumppu ottaa tasaisesti 2100w sulatuksen välit.
Paljonko oli pyyntinä ja toteutuneena lämpätilana? Millä puhallisnopeudellla?

Mulla ainakin otti viime yönö 2200W - 2400W tehoja suhttasaseen puhalliksen nopeus 5 vaakasiipien (ylös-alas) suuntaus toiseksi ylin ja poikittais siivet (oikea-vasen) keskellä

remykv

Vakionaama
Pyyntinä 10C ja siinä se pysyy n.pään korkeudella.
Puhallus ja suuntaukset samat kuin sulla

Tällä hetkellä pakkasta onneksi enää -18C

remykv

Vakionaama
Katon rajaan kerääntyvä lämmin ilma olisi hyvä saada liikkeelle
Ei tuonne katon rajaan ainakaan aivan mahdottomasti keräänny lämmintä ilmaa, en väitä että nuo mittarit antaisivat täysin oikeita lukemia mutta kyllä nuo suunnan näyttää

Liitteet

• Screenshot_2026-01-07-19-34-16-875_com.nedis.smartlife.jpg
    Screenshot_2026-01-07-19-34-16-875_com.nedis.smartlife.jpg
    42,4 KB · Katsottu: 61

remykv

Vakionaama
Tämän päivän vedellyt välillä tasaseen, välillä katkoa, ulkolämmöt -22 ja-25 ja ottanut 1700-1900w, tällä hetkellä tuntuu että olen tyytyväinen lämmön tuottoon, vielä kun saisi käymään tasaseen, kokeilen anturin tonkimista kuoren ulkopuolelle myöhemmin

remykv

Vakionaama
Talliin alettu rakentamaan Parvea ns.puhtaaksi puoleksi missä työskennellään ja pidetään normaali huonelämpötilaa.
Tila on 25m2 ja lattiassa 100mm kivivillaa ja seinissä 70mm, kannattaako tuommoinen tila lämmittää pattereilla vai laittaako pienen ilmalämpöpumpun, pumpulla olisi toisaalta kesällä mahdollisuus jäähdyttääkin.
Mielipiteitä?

arimika

Vakionaama
Talliin alettu rakentamaan Parvea ns.puhtaaksi puoleksi missä työskennellään ja pidetään normaali huonelämpötilaa.
Tila on 25m2 ja lattiassa 100mm kivivillaa ja seinissä 70mm, kannattaako tuommoinen tila lämmittää pattereilla vai laittaako pienen ilmalämpöpumpun, pumpulla olisi toisaalta kesällä mahdollisuus jäähdyttääkin.
Mielipiteitä?

Ehdottomasti pienin ja halvin mahdollinen pumppu lämmittämään ja jäähdyttämään tilaa.

Perustelut
Lämpö nousee ylöspäin kesällä ja talvella. Varmaan tila kesällä +30 niin siellä tukala tehdä mitään ja noin pieni tila ei koneelta talvella vaadi paljoa tehoja, kun sulla toi GREE hoitaa sen alaosan hallista.

remykv

Vakionaama
Ehdottomasti pienin ja halvin mahdollinen pumppu lämmittämään ja jäähdyttämään tilaa.

Perustelut
Lämpö nousee ylöspäin kesällä ja talvella. Varmaan tila kesällä +30 niin siellä tukala tehdä mitään ja noin pieni tila ei koneelta talvella vaadi paljoa tehoja, kun sulla toi GREE hoitaa sen alaosan hallista.
Kannattaisiko/olisiko järkeä laittaa ulkoyksikkö puhaltelemaan talliin, ei tarvisi sulanapitokaapeliakaan ja ompahan greelle enemmän työtä että saa pidettyä alakerran lämpimänä?

Jule

Vakionaama
IMO, ei ole järkeä laittaa sen sosiaalitilan ulkoyksikköä halliin.

Suurin "ongelmahan" tuossa on sen pienimmänkin ilpin yliteho noin pienessä tilassa. Lämmöntarvehan tuolla on hyvin pieni, mutta kuinka kuuma siellä sitten kesällä tulee...?

Sinänsä tuo tehontarve on helppo ja halpa mitata. Rakentaa tilan valmiiksi, mutta pitää siellä lämmittimenä ekan vuoden ajan raksalämmittimen ja laittaa sen sellaisen tehomittaritöpselin kanssa kiinni.

Siinä selviää tilan lämmitysenergian tarve, kuten myös se kuinka suuri jäähdytyksen tarve käytännössä on.

Viimeksi muokattu:

remykv

Vakionaama
Spx alkoi toimimaan ilman katkoja kun nosti lämpötilan 18°C, ottaa tasaseen n.500w ja käy pitkiä pätkiä

Back
Ylös Bottom