Panasonic T-CAP 9kW H-sarja, asennusliikkeen touhujen korjaamista

kallek

Aktiivinen jäsen
Naapuri taistellut tällaisen kanssa ja kolmas talvi eikä laite vieläkään toiminut oikein. Aloin sitä myös ihmettelemään kun jotain omien laitteiden takia sielunelämästä tiedän.
Ongelma oli siis se että vähänkään pakkasilla sisällä lämpö ei riittänyt, jäätymisiä ja järkyttävä kulutus vs meidän talo joka about saman kokoinen ja samanikäinen. Meillä toki myös 40m2 autotalli samassa piirissä mutta kulutus silti puolet tämän Panan vastaavasta.

Noh kävin tutkimassa hieman laitteita ja ensimmäinen huomio oli että Alpha kiertovesipumput ovat vilpin ohjaamia, juuri kun olin katsomassa niin pumppu oli lämmitysmoodissa mutta kumpikaan pumppu ei päällä. Siitä se ajatus lähti, laitettiin pumpun syötön väliin shelly loggaamaan että näkee mitä siinä tapahtuu, sammuvatko joskus. Samalla kun sitä touhuttiin niin ihmettelin kun 25-60 Alpha pumppu pumppasi 38W teholla vaikka patterit eivät olleet lämpimiä. Huomasin että meno/paluun välissä oleva ohitusputki/venttiili oli täysin auki eli hullunkierto koko ajan päällä. Käänsin sen niin että on 1/2 kierrosta auki. Pumpun watit tippui alle puoleen. Patterien termostaatit käännettiin täysin auki (isot Purmot) eikä tästä ollut asennusliikkeen kanssa ollut mitään juttua. Olivat vaan nostaneet käyrää koko ajan suuremmalle. Lopputulos se että käyrä oli käytännössä tapissa ja kierto pattereissa olematon. Tällä muutoksella sain tiputettua kierron lämpötilaa vaivaiset 20 astetta ja sisälämpö nousi 1,5 astetta. Kuulostaa käsittämättömältä.

Mutta kysymys nyt sitten liittyyen pumpun säätöihin. Talossa siis kahdessa kerroksessa Purmot ja kellarissa pienempi lattialämmitys. Koska vanha talo niin kellarin eristys on varmaankin huono joten lattiaan pitäsi saada ajettua lämpimämpää vettä kuin pattereihin ainakin näillä plussakeleillä. Ongelma on se että järjestelmässä shuntti vain lattiakierrolle ja se ottaa veden tuosta ilmausyhteestä. Kierron lämpötilaa ei saa nostettua shuntti täysin auki samaan kuin patterikierrossa vaan jää väkisin 1-2 astetta pienemmälle. Olenko hakoteillä mutta eikös tuon bufferin idea mene vähän hukkaan kun nyt pumpun tekemä lämpö menee käytännössä suoraan kiertoon eikä puskuria ole lainkaan? Eikös tuohon pitäisi laittaa toinen shuntti?
Katselin logeista että laitehan koittaa säätää molempia shuntteja vaikka vain yksi asennettu enkä löydä sille edes mitään valikkoa. Eihän tuossa ole edes mitään mahdollisuutta toimia ellei toinen piiri olisi huomattavasti pienemmällä lämmön tarpeella? Pakkasilla tätä ongelmaa ei varmaan ole kun patterienkin lämpö nousee mutta säätö/puskuri olisi helpompi hallita varmaankin shuntilla. Ohessa kuva tuosta kytkennästä, tuohon pumppua ennen shuntti varmaan sitten tarvisi mahduttaa. Seuraava homma onkin sitten löytää sopiva venttiili tai oikeanlainen ohjaus, manuaali puhuu 30s-120s AC230V toimilaitteesta, mahtaiskos esim tällainen toimia tuossa
https://hpcontrol.fi/zawor-mieszajacy-3-drogowy-1-cal-z-silownikiem-elektrycznym.html20251111_194653908.JPG
20251111_194711237.JPG

20251111_193812973.JPG

Ton1A

Vakionaama
Ihan ekana tulee mieleen, että mahtaako tuo olla buffer tank tilassa? Mä en koskaan saanut mun H-sarjaista toimimaan buffer tank tilassa silloin kun ulkona on pakkasta. Syynä on se, buffer tank tilassa on lyhyet käyntijaksot, ja jostain syystä tuo kone käy todella huonolla COP-arvolla jokaisen pakkaskäynnistyksen jälkeen.

1762937951459.png

kallek

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Ihan ekana tulee mieleen, että mahtaako tuo olla buffer tank tilassa? Mä en koskaan saanut mun H-sarjaista toimimaan buffer tank tilassa silloin kun ulkona on pakkasta. Syynä on se, buffer tank tilassa on lyhyet käyntijaksot, ja jostain syystä tuo kone käy todella huonolla COP-arvolla jokaisen pakkaskäynnistyksen jälkeen.

katso liitettä 109800
On buffer tank tilassa, pitäiskö ottaa pois? Ei silti poista sitä että shuntilliseen kiertoon ei saa kuumempaa tai edes lähelle mitä toisessa kierrossa lämpöä. Johtuukohan siitä miten on varaajaan kytketty ja veden sekoittumisesta. Olen koittanut muuttaa tuota bufferin deltaa mutta helposti käy niin että patterikiertoon menee kuumempaa mitä pitäisi.

Ton1A

Vakionaama
Noista shunteista, mulla on myös kaksi eri lämpötilan lattialämmityskiertoa. Eli pesutilat erikseen (tasalämpöinen) ja sitten muu talo (ohjataan ulko- ja sisälämpöanturilla). Puskuritankkina on vanha öljykattila, josta Ouman EH-203 shunttaa, kummassakin piirissä on oma shuntti ja oma kiertovesipumppu.

Panasonic taas ajaa ns. direct modessa, eli nimenomaan tuo 'buffer tank connection' ei ole päällä. Panasonicin lämpötilatavoite on asetettu ulkolämpötilan mukaan, niin että se on vähän korkeampi kuin mitä lämmitykseen tarvitaan. Alaraja tulee pesutilojen lämmitystarpeesta, eli mun tapauksessani aina vähintään +32 astetta.

Ton1A

Vakionaama
On buffer tank tilassa, pitäiskö ottaa pois?
Koita tätä aivan ensimmäiseksi, mulla buffer tank tosiaan toimi hienosti vain ja ainoastaan yli nolla-asteen ulkolämpötiloilla. Ja tämä on nimenomaan tämän H-sarjalaisen ongelma.

Tuo muuttaa koneen toimintaa aivan radikaalisti. Buffer tank ajaa isolla teholla kunnes tavoite saavutetaan ja pysähtyy sitten, kun taas direct mode säätää tehon sellaiseksi että tuotetaan lämpöä tasaisesti. Minimi on noin 1 kW sähkötehoa, sillä saadaan noin 3-4 kW lämpötehoa. Jos tuo on enemmän kuin mitä talo käyttää, jossakin vaiheessa kone joka tapauksessa pysähtyy.

kallek

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Noista shunteista, mulla on myös kaksi eri lämpötilan lattialämmityskiertoa. Eli pesutilat erikseen (tasalämpöinen) ja sitten muu talo (ohjataan ulko- ja sisälämpöanturilla). Puskuritankkina on vanha öljykattila, josta Ouman EH-203 shunttaa, kummassakin piirissä on oma shuntti ja oma kiertovesipumppu.

Panasonic taas ajaa ns. direct modessa, eli nimenomaan tuo 'buffer tank connection' ei ole päällä. Panasonicin lämpötilatavoite on asetettu ulkolämpötilan mukaan, niin että se on vähän korkeampi kuin mitä lämmitykseen tarvitaan. Alaraja tulee pesutilojen lämmitystarpeesta, eli mun tapauksessani aina vähintään +32 astetta.
Kai se täytyy shunttikauppaan lähteä. Mitä nyt ymmärsin panan logiikasta niin jos haluaa käyttää laitteen ohajamana shuntteja niin ainoa millä saa puskuriin hieman enemmän lämpöä on käyttää buffer asetusta. Mutta nyt kun ei ole toista shunttia niin toiminta huono. Jos laittais vaikka Oumannin säätäämään niin silloin panan voisi laittaa tekemään käyrällä hieman tuota kuumempaa. Toki en tiedä miten tuo panan shuntin ohjaus toimii, ottaako kuumemman piirin mukaan tavoitteen, pitäisi näin toki olla. Mutta oletus on että molemmissa on shuntti välissä. Ehkä senkin takia laite vähän vajaa kun luulee että molemmista piireistä se löytyy

Jule

Vakionaama
Ei sinne kellarin lattiaan kyllä missän tilanteessa pitäisi olla tarvetta saada kuumempaa vettä kuin yläkerran pattereihin.

Tai jos yläkerrassa on merkittävä määrä ulkopuolista lämpöä, tuo on toki mahdollista, mutta ei sitä systeemiä voi silloin muutenkaan käyrällä säätää, vaan sinne ylös tarvitaan rajoittavia termostaatteja.

kallek

Aktiivinen jäsen
Ei sinne kellarin lattiaan kyllä missän tilanteessa pitäisi olla tarvetta saada kuumempaa vettä kuin yläkerran pattereihin.

Tai jos yläkerrassa on merkittävä määrä ulkopuolista lämpöä, tuo on toki mahdollista, mutta ei sitä systeemiä voi silloin muutenkaan käyrällä säätää, vaan sinne ylös tarvitaan rajoittavia termostaatteja.
Ainakin 50-luvun talon kellarissa lämmön tarve on aika suuri lämpimilläkin keleillä vs asuintilat. Tässä nyt vaan käy se että shuntattua piiri jää noin 2 astetta shunttaamatonta pienemmäksi. Täytyy varmaan kokeilla tuota pientä rajoitusta termostaateista ja katsoa pakkasilla miten alkaa käyttäytymään

Jule

Vakionaama
Ainakin 50-luvun talon kellarissa lämmön tarve on aika suuri lämpimilläkin keleillä vs asuintilat. Tässä nyt vaan käy se että shuntattua piiri jää noin 2 astetta shunttaamatonta pienemmäksi. Täytyy varmaan kokeilla tuota pientä rajoitusta termostaateista ja katsoa pakkasilla miten alkaa käyttäytymään
Jos kummankin tilan haluaisi käyräohjatuksi, siellä pitäisi olla omilla käyrillään ohjatut suntit ylä- ja alakertaan.. Kyllähän sen toki voi tehdä niinkin, mutta termarit ovat yleensä fiksumpi ratkaisu, jo siksikin että ne termarit reagoivat ulkoisiin lämmönlähteisiin..

Harrastelija

Vakionaama
Joillakin valmistajilla pumppu tekee käyrällä pattereille sopivaa lämpöä.
Jos samassa systeemissä lattialämmitys, otetaan se shuntin kautta omalla käyrällään.
Tuossa tapauksessa riittää siis yksi shuntti.
En tiedä onnistuuko panassa.

On kyllä poikkeuksellinen jos lattiaan tarvitaan lämpimempää vettä kuin pattereille. Yläkerroksissa uunia/takkaa lämmitetään?

Tifo

Vakionaama
Joillakin valmistajilla pumppu tekee käyrällä pattereille sopivaa lämpöä.
Jos samassa systeemissä lattialämmitys, otetaan se shuntin kautta omalla käyrällään.
Tuossa tapauksessa riittää siis yksi shuntti.
En tiedä onnistuuko panassa.

On kyllä poikkeuksellinen jos lattiaan tarvitaan lämpimempää vettä kuin pattereille. Yläkerroksissa uunia/takkaa lämmitetään?
Ainakin 50-luvun talon kellarissa lämmön tarve on aika suuri lämpimilläkin keleillä vs asuintilat
Muillakin on ollut juttua että kesällä lämmitetään kellaria.

kallek

Aktiivinen jäsen
Joo tässä vähän säädellyt asetuksia ja testailtu miten saisi järkevästi toimimaan. Koitin ilman buffer-asetusta mutta ei se hirveästi vaikuttanut, vaikuttaakohan koneen toimintaan kun tuossa on zone 1 ja 2 käytössä? Ainakin tuntui jättävän lämpötilan alemmas joten ei riittänyt tuolle kuumemmalle kierrolle.
Ohessa kuva kun oli pakkasen puolella, muistelisin että oli buffer päällä mutta quiet 3. Kompuran kierrokset maltilliset mutta huomasin että ei nosta sitten tarpeen tullen kierroksia kovinkaan ylös. Zone 1 on patterikierto, pitää olla 2-3 astetta lämpimämpää kuin zone 2 jotta se pääsee tavoitteeseen. Laskeskelin että noin 5 astetta sais tiputtaa patterikierron lämpötilaa mutta nyt se pitää tehdä rajoittamalla kiertoa termareilla.

pana1.jpg

Tässä viime yöltä tilanne, nuo kompuran alaspäin menevät piikit ovat sulatuksia. Ja molemmissa nuo nollaan menevät ovat niitä kohtia kun muuttaa asetusta etänä niin kone sammuttaa itsensä, suunnittelukukkanen tuokin.

pana2.jpg

Yksi minkä huomasin on se että ei ilmiesesti käyttänyt sähkövastusta legionellan poistoon joka on säädetty maanantaille. Ei meinaan päässyt sinne 65 aseteeseen mihin säädetty, jäi alle 55. Muutenkin tuon lämpimän käyttöveden teko vie aikaa jolloin kiertokin tipahtaa kylmäksi. Täytyy käydä paikan päällä katsomassa niiden asetuksia.

kallek

Aktiivinen jäsen
Tuossa vielä tuo legionella lämmitys, ainakaan tank heater ei ole ollut päällä tuon mukaan eikä kyllä siltä näytäkään. muutenkin tuon käyttöveden lämmityksen kanssa varmaan voisi vastusta käyttää apuna ainakin kylmemmillä keleillä?

1763385392612.png

Ton1A

Vakionaama
Nuo eri quiet-asetukset ovat nimenomaan maksimitehon rajoituksia, eli niillä voi vähän hillitä tuon käyntiä. Noiden kuvien perusteella ymmärtäisin, että tuo ei ole juurikaan huolitaukoja pitänyt, joten ei pitäisi silloin olla kiinni myös huonosta pakkasstartista (koska niitä ei ole).

Saako tuolta ulos sellaista kuvaajaa, jossa olisi otto- ja antotehot, tai jopa niistä laskettu COP mukana? Siis jotain tällaista (mulla on aivan erilaiset, omatekoiset monitorointisysteemit käytössä). Tässäkin nuo kuopat ovat sulatuksia, pitkät nollajaksot taas väistävät pahimpia pörssisähköpiikkejä.

1763386285704.png

Ton1A

Vakionaama
Ymmärränkö oikein että punainen on antoteho ja vihreä ottoteho? Vrt. keltainen ja vihreä tuossa yllä mun kuvassani. Oudolta näyttää...

kallek

Aktiivinen jäsen
Ymmärränkö oikein että punainen on antoteho ja vihreä ottoteho? Vrt. keltainen ja vihreä tuossa yllä mun kuvassani. Oudolta näyttää...
Joo näin on, en tiedä miten se laskee, taulukko päivittyy muutaman minuutin välein ja anturien tarkkuus 1 aste

Ton1A

Vakionaama
Sama laskenta siellä on taustalla kuin tuossa mun graafissa. Erona on on vain se mitä kautta data kerätään. Mulla on pumpussa kiinni open source laite nimeltä HeishaMon, siitä saa suoraan itselleen samat data mitä tuosta lähtee Aquarea Service Cloudiin.

Pumppu siis itse ilmoittaa nuo arvot, esim. antoteho lasketaan virtauksen lämpötilaerosta ja virtauksesta. Tuossahan on mm. virtausanturi ja säätyvänopeuksinen kiertovesipumppu..

vippe0

Jäsen
Tuossa vielä tuo legionella lämmitys, ainakaan tank heater ei ole ollut päällä tuon mukaan eikä kyllä siltä näytäkään. muutenkin tuon käyttöveden lämmityksen kanssa varmaan voisi vastusta käyttää apuna ainakin kylmemmillä keleillä?

katso liitettä 109885
Mitens nuo asetukset oikein on laitettu, onko tankin (käyttövesi) lämpötila aina 50 astetta?
Tuossa kun näkyy 9 - 13:30 ajalla olisi tuo lämpötila jatkuvasti

kallek

Aktiivinen jäsen
Mitens nuo asetukset oikein on laitettu, onko tankin (käyttövesi) lämpötila aina 50 astetta?
Tuossa kun näkyy 9 - 13:30 ajalla olisi tuo lämpötila jatkuvasti
Tankin lämpötila 45-50, legionella 65. Tuossa paremmin kuva miten vaihtoventtiili kääntynyt. Eipä se saa tuota lämpöä juurikaan yli 50 astetta pelkällä pumpulla näköjään. Normaalisti tankin lämmitys aloitetaan kun vesi alle 45 astetta.

1763450403229.png

vippe0

Jäsen
Onko tuo normaalia että käyttövettä ei saa paljoa yli 50 astetta pelkällä pumpulla?
Itsellä ei kokemusta kun ei ole oikeata käyttövesisäiliötä (ja oma pummpu J-sarja)
Tuo riippuu niin monesta, käyttövesihän tehdään aina kierukan tai vaihtimen avulla jolloin se jää aina vähän viileämmäksi kuin pummpu tekee.

Arisoft

Hyperaktiivi
Onko tuo normaalia että käyttövettä ei saa paljoa yli 50 astetta pelkällä pumpulla?

Kyllä siihen pitää syy löytää. Vesi lämpenee niin kauan kuumemmaksi kun pumppu ottaa verkosta sähkötehoa. Muuten menee selittämättämäksi energian katoamiseksi.

Siis joko pumppu pysähtyy 50 asteeessa tai lämpöä alkaa vuotamaan jonnekin muualle niin paljon ettei vesi mene kuumemmaksi. Esim. eristämättömät syöttöputket luovuttaa aika paljon energiaa ymäristöönsä 50 asteisina.

Viimeksi muokattu:

kallek

Aktiivinen jäsen
Juu pitää tänään käydä kurkkimassa asetukset läpi. Onhan siellä tuohon liittyviä, löysin käyttöohjeesta

1763460509549.png

Sit eri kielisessä manuaalissa puhutaan tämän asetuksen kohdalla backup heateristä. Aika sekavaa

1763461898564.png

kallek

Aktiivinen jäsen
Sama laskenta siellä on taustalla kuin tuossa mun graafissa. Erona on on vain se mitä kautta data kerätään. Mulla on pumpussa kiinni open source laite nimeltä HeishaMon, siitä saa suoraan itselleen samat data mitä tuosta lähtee Aquarea Service Cloudiin.

Pumppu siis itse ilmoittaa nuo arvot, esim. antoteho lasketaan virtauksen lämpötilaerosta ja virtauksesta. Tuossahan on mm. virtausanturi ja säätyvänopeuksinen kiertovesipumppu..
Muistatko säätääkö tuo mun laittaman kuvan asetus 6.1 lämmityksen lisävastuksen toimintaa?

kallek

Aktiivinen jäsen
Tässä varmaan käynyt se että laite junnaa huonolla copilla tunnin verran kun ei ole saanut lämpöä tehtyä, tuossa sulatuksen jälkeen klo 12.30. Kammankaan piirin lämpötila ei ole ollut lähelläkään tavoitetta. Kuuma vesi oli menny asteen liian kylmäksi niin laukaisi tankin lämmityksen

1763466276252.png

Ton1A

Vakionaama
Ei kai siinä vain ole sellainen 'ominaisuus', että myös vaihto käyttöveden lämmityksestä lämmitysveden lämmitykseen katsotaan uudelleenkäynnistykseksi, joka sitten saa aikaan tuollaisen tunnin mittaisen huonon COPin käyntijakson???

Tuosta lämmityksen lisävastuksesta mulla ei ole hajua, vielä ei ole ollut niin kylmä että pumpun teho ei olisi riittänyt. Ainakin -22°C asti tuo riittää meillä. Tosin meillä käyttövettä ei erikseen lämmitetä tuolla pumpulla, ainoastaan haalistus -> loppukuumennus sähköllä lämminvesivaraajassa.

kallek

Aktiivinen jäsen
Ei kai siinä vain ole sellainen 'ominaisuus', että myös vaihto käyttöveden lämmityksestä lämmitysveden lämmitykseen katsotaan uudelleenkäynnistykseksi, joka sitten saa aikaan tuollaisen tunnin mittaisen huonon COPin käyntijakson???

Tuosta lämmityksen lisävastuksesta mulla ei ole hajua, vielä ei ole ollut niin kylmä että pumpun teho ei olisi riittänyt. Ainakin -22°C asti tuo riittää meillä. Tosin meillä käyttövettä ei erikseen lämmitetä tuolla pumpulla, ainoastaan haalistus -> loppukuumennus sähköllä lämminvesivaraajassa.
Voi muuten hyvinkin olla tuo tilanne. Tässä meinaan viime viikolta pakkasen puolelta sama tilanne, eli käyttöveden teon jälkeen lämmöntuotto tunnin aika matalalla. Tuossa toki voi olla se että olen vaihtanut jotain asetusta kun on kompura sammunut pariin kertaan. Tuokin kyllä aika kumma juttu että asetuksen muuttaminen sammuttaa laitteen, en tiedä johtuuko tuosta yhteydestä kun toteutettu vähän eri kautta kuin paneelista näppäily.

1763475016074.png

kallek

Aktiivinen jäsen
Saatko tuon custom menun auki?

Liitteet

• Screenshot_20251118-194207~2.jpg
    Screenshot_20251118-194207~2.jpg
    219,2 KB · Katsottu: 22

kallek

Aktiivinen jäsen
Taisi selvitä että kyllä pumpussa ihan oikea vika on. Nimittäin tuon vastuksen asetus on "heater on temeperature", siihen olin laittanut plussalle asetuksen joten vastuksia oli käytetty, sen takia teho riittäänyt. Tässä näkyy esim tilanne yöltä ja nyt aamulta klo 7 jolloin muutin asetuksen -10. Pumpun lämpöteho olematon.

1763535637910.png

1763535679824.png

Ton1A

Vakionaama
Hyvä jos saatiin noiden seurantaan.

Mulla tuo tosiaan toimii aivan moitteetta alkuvaikeuksien jälkeen. Tosin systeemi on varsin yksinkertainen, pumpun tehtävänä on tuottaa lattialämmitykseen sopivaa lämpöä, puskurina on vanhan öljykattilan vesitila, kummassakin lattialämmityspiirissa on oma shuntti. Käytännössä tuo pumppu siis puskee 32-40 asteista vettä, kelistä riippuen. Minimi on 32, koska sillä saa kivan lämpötilan pesutiloihin, lisäksi ulkoyksikön sulatus toimii paremmin kun on saatavilla yli 28-asteista puskurista sulatuksen aikana. Käyttövesi haalistetaan ensin öljykattilan kierukassa, josta se menee lämminvesivaraajaan.

Tämä kyllä tuottaa ihan sen mitä luvataankin. 9 kW lähtee vielä yli kahdenkympin pakkasillakin, ilman että tarvitaan vastuksia avuksi. Ottoteho tosin alkaa olla luokkaa 5 kW tuossa kohtaa. Tuossa viimeiset 24 tuntia, aamukahdelta kävi -10°C lukemissa.

1763545100143.png

Back
Ylös Bottom