Olen itse laskenut aina vedet pois mökiltä, kun on pakkasta luvassa. En viitsi pitää ylläpitolämpöä päällä, vaan pelkän roottorikuivaajan, joka hoitaa vedettömässä talossa saman asian ja vaihtaa hiukan ilmaakin. Vesijohdot saa kuivaklsi suhteellisen helposti, kun on kiinteä liitäntä öljyttömälle kompressorille, jolla saa vesiputket ja varaajat puhalletuksi tyhjäksi. Viemäreitä ei ole saanut kaivetuksi riittävän syvälle joka paikasta kallion takia, joten harmaavesiviemärin pumppuosuuden olen puhaltunut tyhjäksi vesi-imurin puhallustoiminnolla huoltoliitännän kautta. Wc:n puolipaineviemärissä on vähemmän veden kertymäpaikkoja ja tuo imaisee itsensä aika tyhjäksi, joten olen tyytynyt kaatamaan wc:n vesisäiliöön viimeksi pakkasnestettä sen verran, että pumppu käynnistyy ja viemärinsenseurauksena imaisee itsensä tyhjähköksi. Kaikki vesi menee samaan paineviemärikaivoon ja sieltä suuren suurempien ja pienempien kuntien yhteiseen kunnalliseen viemärijärjestelmään. Paineviemärikaivo on pari metriä syvä ja olen lisännyt 15cm:n styrox-välikannen alkuperäisen melko heppoisen välikansieristeen päälle ja lisäksi, joten tuo ei ole koskaan osoittanut jäätymisen merkkejä.
Vesijohdossa on sellainen veden kiertomahdollisuus ja lämmitysmahdollisuus (muutaman asteen lämpötilaan) ja kriittisimmissä paikoissa (kuten vesimittari) saattolämmitys, joten tuota voi kyllä käyttää pikkupakkasilla, mutta wc:n ja harmaavededen viemärit pakkaavat jäätymään, ellei niihin laske vettä vähintään muutaman tunnin välein. Ilman kiertoa kaiken puhaltaa kuivaksi ja viemärit suojaa runsaassa tunnissa ja kierron kanssa menee vastaavasti runsaat puolisentoista tuntia oman mökin osalta (tontilla on muutakin, jota ei käytetä pakkaskaudella).