Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämä onkin yksi ongelma, muuttuva maailma yhdistettynä ihmismuistin lyhyyteen. Oliko vuonna 2024 loppuvuosi halpaa tammikuun jälkeen? Oletettavasti koska tammikuu 2024 spot oli oli 13,17snt ja saman vuoden spot oli "vain" 5.68snt. Kuluvasta kuusta on vaikea ennustaa kk päähän saati koko vuoden keskihintaa. Mutta ehkä olemme uuden äärellä ja koittaa aikakausi milloin kiinteä on edullisempi vaikka luulisi että spot heijastuvan myös kiinteisiin hintoihin.Kyllä.
Saa olla tosiaan pösä halpaa loppuvuoden jos aikoo kiinteän 6.55 voittaa.
Oma keskihinta jo tähän mennessä yli 12snt ja kulutusta 886kwh. Ja pakkasjakso näyttäisi jatkuvan ainakin tammikuun loppuun.
Kulutusennuste näyttää 1370kwh tammikuulle.
Kesällä menee sitten 400-500kwh/kk
Olipa tästä yleisesti ottaen mitä mieltä vain, niin Suomi on lähtökohtaisesti ollut ns. iät ajat vahvasti tuotantovajeen puolella ja tuontiin on nojattu koko ajan. Hirvittäisi ajatella mitä hinnat olisivat nykyisellä fossiilisten kustannustasolla, jos siirtoyhteyksiä ei olisi. Varmaankin lähempänä Baltian hintoja kuin sitä vanhaa hyvää aikaa.
Oikeastihan meillä on suhteellisen järkevät hinnat lähinnä siksi, että naapureilla sattuu olemaan halpaa vesivoimaa tarjolla yli oman tarpeen, ei omien ansioiden takia (paitsi jos omiksi ansioiksi lasketaan juuri nuo siirtolinjat Ruotsiin). Pelkillä omilla nykyisillä lähtökohdilla tekisi tiukkaa, ja tämä piti paikkansa jo ennen tuulivoiman lisäntymistä.
tuo on mielestäni parempi kuin tasapaksu ja kallis >5snt/kWh hintaMitä pienempi markkina-alue, sitä todennäköisempi on tuotannon ja kulutuksen epätasapaino, jolloin hinta piikittää suuntaan tai toiseen.
Niinpä, mulla meni tammikuussa 2024 sama 300eur mikä menee tänäkin vuonna. Oma koko vuoden keskihinta 2024 oli 5c/kwh...katsotaan sitten loppuvuodesta mitä tuli 2026.Tämä onkin yksi ongelma, muuttuva maailma yhdistettynä ihmismuistin lyhyyteen. Oliko vuonna 2024 loppuvuosi halpaa tammikuun jälkeen? Oletettavasti koska tammikuu 2024 spot oli oli 13,17snt ja saman vuoden spot oli "vain" 5.68snt. Kuluvasta kuusta on vaikea ennustaa kk päähän saati koko vuoden keskihintaa. Mutta ehkä olemme uuden äärellä ja koitta aikakausi milloin kiinteä on edullisempi vaikka luulisi että spot heijastuvan myös kiinteisiin hintoihin.
Ainakin jos edullisimmat hinnat nousevat, niin ohjauksella ei ole niin helppo poimia rusinoita pullasta.tuo on mielestäni parempi kuin tasapaksu ja kallis >5snt/kWh hinta
Kun hinta piikittää molempiin suuntiin on mahdollista optimoida ja noukkia ne rusinat pullasta, sekä skipata kalliit tunnit/vartit.
Itse epäilen merkittävää oman keskihinnan kohoamista vuodesta 2025, kun hinnat eivät sähköpatojen käyttöaikana painu alle 5snt/kWh kirveelläkään.
tuo on mielestäni parempi kuin tasapaksu ja kallis >5snt/kWh hinta
Kun hinta piikittää molempiin suuntiin on mahdollista optimoida ja noukkia ne rusinat pullasta, sekä skipata kalliit tunnit/vartit.
Itse epäilen merkittävää oman keskihinnan kohoamista vuodesta 2025, kun hinnat eivät sähköpatojen käyttöaikana painu alle 5snt/kWh kirveelläkään.
Niin. 2025 oli varsin halpa. Kuitenkin oma keskihinta oli silti 6.56snt eli sama kuin nykyinen kiinteä.Tämä onkin yksi ongelma, muuttuva maailma yhdistettynä ihmismuistin lyhyyteen. Oliko vuonna 2024 loppuvuosi halpaa tammikuun jälkeen? Oletettavasti koska tammikuu 2024 spot oli oli 13,17snt ja saman vuoden spot oli "vain" 5.68snt. Kuluvasta kuusta on vaikea ennustaa kk päähän saati koko vuoden keskihintaa. Mutta ehkä olemme uuden äärellä ja koittaa aikakausi milloin kiinteä on edullisempi vaikka luulisi että spot heijastuvan myös kiinteisiin hintoihin.
2024 n. 5c/kwh, 2025 3,35c/kwh ja tämä vuosi eiliseen asti 9,96c/kwhOnko se kulutusvaikutus nyt kaikki kaikessa?
Millainen keskihinta teillä nyt vuoden ajalta?
Kulutusvaikutus tammikuun alusta tähän päivään on -0,8 s/kWh. Liukuvaa keskihintaa vuoden ajalta en näe, mutta koko viime vuodelta 4,99 s/kWh ja nyt tammikuulta 11 s/kWh. Tammikuun energialaskuosuus on vaihdellut hurjasti vuosien mittaan. (K=kiintällä, P=pörssihinnalla)Onko se kulutusvaikutus nyt kaikki kaikessa?
kesällä täytyy olla 3kk pörssisähkön nollahintaa että tämän tammikuun tappio tulee kuitatuksiEn minä nyt ainakaan vielä heitä kirvestä kaivoon ja lähde panikoimaan vaikka täällä on jo mennyt 2300kwh 10c keskihinnalla. Kokonaisuudessaan tammikuussa tulee menemään n. 3000kwh ja laskua tulee todennäköisesti vähän yli 300eur.
Vertailun vuoksi vuosi sitten tammikuussa meni 2300kwh mikä kustansi vähän yli satasen eli tänä vuonna tammikuun jälkeen laskukertymää tulee olemaan n. 200eur enemmän kuin vuosi sitten. Toisaalta koko viime vuoden toteutuma oli 636eur ja 19000kwh ja keskihinnaksi tuli 3,35c/kwh. Jos lisää tuon pari sataa euroa viime vuoden lukemiin niin ei tuosta tule vieläkään kuin 4,4c/kwh. On mielenkiintoista nähdä mihin hinnat asettuvat, no loppuvuodesta ollaan viisaampia...
22.1.2025 - 10.8.2025 jolloin pösä, keskihinta 3.0snt/kWh marginaalin kanssaOnko se kulutusvaikutus nyt kaikki kaikessa?
Ei 5snt/kwh ole kallis hinta energiasta, mulle kelpais kiinteä 5snt/kwh oikein hyvin.tuo on mielestäni parempi kuin tasapaksu ja kallis >5snt/kWh hinta
Jep. Toivo piilee kun aurinko alkaa paistaa niin päivisin sähkön hinta saattaa pudota, kun eihän niistä saa tuottoa omistajilleen tulla. Kaupallista aurinkovoimaakin on tullut ja eiköhän sitä tule vielä lisääkin.kesällä täytyy olla 3kk pörssisähkön nollahintaa että tämän tammikuun tappio tulee kuitatuksi
Tarkoittaa 60% korkeampaa energiahintaa mitä edellinen 12kk ollut itselleEi 5snt/kwh ole kallis hinta energiasta, mulle kelpais kiinteä 5snt/kwh oikein hyvin.
Pörssisähkö + Oma sähkölaitos läpi vuoden noin 15 - 25 snt/kWh. Ei ole mitään "keskitalvella kallista ja kesällä halpaa"; ei tällaista ole !Nyt näyttää vähän siltä että se on keskitalvella kallista ja kesällä halpaa. Ainut vaan ettei sitä kesällä juuri mene talveen verrattuna. Saattaa PöSä suosio kohta hiipua...
Miten pitkä sopimus, 12 vai 24kk?Saa olla tosiaan pösä halpaa loppuvuoden jos aikoo kiinteän 6.55 voittaa.
Alkoi 10.8.25 ja loppuu 30.9.26Miten pitkä sopimus, 12 vai 24kk?
Onko tää joku kompa. Ainahan yli 5 senttiä soppareita saa mutta saako alle 6 senttiä?tuo on mielestäni parempi kuin tasapaksu ja kallis >5snt/kWh hinta
siis kyseessä mistä puhuttiin oli ison alueen tavoiteltu tasapaksu pörssisähkö minkä hinta ei laske alle 5snt, niin sille mielestäni parempi vaihtoehto on ison volatiliteetin omaava päivähintaOnko tää joku kompa. Ainahan yli 5 senttiä soppareita saa mutta saako alle 6 senttiä?
Ei kannata odottaa. Tämä kun halpa sähkö on myyty datakeskuksille ja lämpövarastoille ja siltikin vohkataan joka tuutissa, että sitä ja tätä tänne äkkiä "kun on ilmaista ja vihreää sähköä", niin heijastuu kiinteisiinkin ja voi heijastua jo piankin. 2-3v kiinteää vaan kehiin.Olen hieman ihmeissäni että nyt kiinteitä tarjotaa alle 7 snt ja siksi odotan keväältä hieman halvempia.
Itse uskon, että huhti-kesäkuussa tulee parhaat kiinteät tarjoukset. Silloin kannattaa olla hereillä mikäli kiinteää haluaaEi kannata odottaa. Tämä kun halpa sähkö on myyty datakeskuksille ja lämpövarastoille ja siltikin vohkataan joka tuutissa, että sitä ja tätä tänne äkkiä "kun on ilmaista ja vihreää sähköä", niin heijastuu kiinteisiinkin ja voi heijastua jo piankin. 2-3v kiinteää vaan kehiin.
Samaa mieltä, Aurora on auttanut ja paljon ja ilman sitä olisi meillä ollut yhdessä Viron kanssa tosi rapsakat hinnat.Olen yllättynyt ettei pörssisähkön hintapiikit tämän korkeampia ole olleet. Aurora ilmeisesti auttaa melkoisesti. ilman sitä olisi varmasti 1€/kwh hintoja nähty
Mihin hintaan otit?Ei kannata odottaa. Tämä kun halpa sähkö on myyty datakeskuksille ja lämpövarastoille ja siltikin vohkataan joka tuutissa, että sitä ja tätä tänne äkkiä "kun on ilmaista ja vihreää sähköä", niin heijastuu kiinteisiinkin ja voi heijastua jo piankin. 2-3v kiinteää vaan kehiin.
Mulla on Väre 5.44, lokakuu-maaliskuu, otin keväällä. Eikä siis mikään kulutusvaikutus, vaan just toi!Onko tää joku kompa. Ainahan yli 5 senttiä soppareita saa mutta saako alle 6 senttiä?
Suht halavalla. Mutta puolittaista kusetusta edelleen.Mihin hintaan otit?
Siis otitko jonkun kiinteän sopimuksen?Suht halavalla. Mutta puolittaista kusetusta edelleen.
Kaksihintainen himmeli niin katsoo sitten mitä on tosiasiassa kun aikanaan alkaa
Tuota aikaväliä kyttään. Voi olla että tein virheen 666-diilin hylkäämisessäItse uskon, että huhti-kesäkuussa tulee parhaat kiinteät tarjoukset. Silloin kannattaa olla hereillä mikäli kiinteää haluaa
Ollaan silti halvemmalla tasolla kuin ennen BFParhaat kiinteät oli jo musta perjantaina. Hinnat on nousseet jo kuukauden. Kukaan ei myy enää 1-2 vuotista alle 7c.
Ei tällä hetkellä, mutta odota kun kevät koittaa ja pörssi halpenee. Sitten nähdään mitä tarjoavat.Parhaat kiinteät oli jo musta perjantaina. Hinnat on nousseet jo kuukauden. Kukaan ei myy enää 1-2 vuotista alle 7c.
Minun 4,99 oli muistaakseni huhtikuun satoaEi tällä hetkellä, mutta odota kun kevät koittaa ja pörssi halpenee. Sitten nähdään mitä tarjoavat.
Nykyisen helen 6.55 löin lukkoon helmikuussa 2025 ja alkamaan 6kk päähän.
Juu, se on se 5.3s/6.8s hässäkkä, vähån kuin yösähkö mutta ihme vaatimuksilla jotka luullakseni täytän, enkä joudu kostoiskun kohteeksi. Helen/VäreSiis otitko jonkun kiinteän sopimuksen?
Halpa, rauhas vaan taloon lämpöäJuu, se on se 5.3s/6.8s hässäkkä, vähån kuin yösähkö mutta ihme vaatimuksilla jotka luullakseni täytän, enkä joudu kostoiskun kohteeksi. Helen/Väre