Pörssisähkön hinta Euroopassa vuonna 2026

fraatti

Hyperaktiivi
Miltäs alkuvuoden hinnat näyttävät pösän osalta. Baltia loistaa melkoisen punaisena. Suomi on lähellä Puolan tasoa.
1770671449589.png

bungle

Vakionaama

Ja Ranska, Espanja, Portugali halvimmat. Nuo kerettiläiset, jotta eivät ymmärrä liberaalin markkiasetannan päälle. Eivät tajua, että marginaalihinnoittelu on parhautta. Italia sentään tajuaa ja saa oikeat korkeat markkinahinnat, niin kuin kuuluukin. Onneksi Suomessa on kesällä maailman halvin sähkö, kun kaikki on mökeillä ja lämmittää kaiken puulla.

Mase

Aktiivinen jäsen
Paljon toitotettu halpa sähkö Suomessa on näyttänyt kääntöpuolensa. Hinnan voi romuttaa kaksi riskitekijää: Huono tuulisähkötilanne ja Olkiluoto 3:n vika. Onneksi molempia ei tänä talvena ollut samaan aikaan, ainakaan vielä.

bungle

Vakionaama
Mitä horiset? Samassa markkinassa he ovat, kuin mekin.
Espanja on energian osalta saari. Jos laitat minkä tahansa noista maista tekoälylle ja vertailun Suomeen, se aloittaa ”eroavat merkittävästi”. Joten mitä itse horiset?

Tai vaikka toisella kysymyksellä Ranskan osalta:

Sähkön kuluttajahinnan muodostumisessa on merkittäviä eroja Suomen ja Ranskan välillä, vaikka molemmat maat kuuluvat Euroopan yhteiseen sähkömarkkinaan. Suomessa hinta perustuu vahvasti markkinaehtoisuuteen ja pörssihinnan vaihteluihin, kun taas Ranskassa valtiolla on keskeinen rooli hintojen sääntelyssä.

Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
Espanja on energian osalta saari. Jos laitat minkä tahansa noista maista tekoälylle ja vertailun Suomeen, se aloittaa ”eroavat merkittävästi”. Joten mitä itse horiset?

Tai vaikka toisella kysymyksellä Ranskan osalta:

Jokainen maa on saari, jos sillä ei ole rajattomia rajasiirtoyhteyksiä. Markkina toimii Pyreneiden niemimaalla kuitenkin samalla lailla kuin meilläkin, ja ovat yhteisessä hinnanmuodostuksessa mukana. Samoin Ranska.

Minulle tekoäly kertoi, että Ranskassa on kotitalouksille tarjolla vielä sähköä säännellyllä hinnalla, mutta ovat siirtymässä siitä pois. Viime vuonna noin 76 % kaikesta sähköstä Ranskassa oli markkinahintaista.

bungle

Vakionaama
Minulle tekoäly kertoi, että Ranskassa on kotitalouksille tarjolla vielä sähköä säännellyllä hinnalla, mutta ovat siirtymässä siitä pois.
Nimenomaan ovat siirtymässä pois tempoilusta (kuten täälläkin):

Ja aika kaukana tuo heidän Tempo systeeminsä suomalaisesta pösästä.

Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Nimenomaan ovat siirtymässä pois tempoilusta (kuten täälläkin):

Ja aika kaukana tuo heidän Tempo systeeminsä suomalaisesta pösästä.
Pösän heilahtelut ovat kasvaneet ja kasvavat edelleen sitä mukaa, kun ihmiset siirtyvät taas pelästyksen seurauksena kiinteisiin tai kv-sopimuksiin sälyttäen hinnanmuutosriskit tukkumarkkinapelureille. Tästä ei voi juuri muuta seurata, kuin että kuluttajille tarjottavat hinnat kohoavat ja suojaushintoihin tulee jonkinalaista lisäsprediä riippuen siitä, ollaanko myymässä vai ostamassa tulevia sähköeriä.

jmaja

Hyperaktiivi
76 % kaikesta sähköstä Ranskassa oli markkinahintaista.
Oisko tuossa kuitenkin hyvin merkittävänä erona se, että sähköntuotanto on lähes 100% valtio-omisteista Ranskassa ja Suomessa vaikkapa Fortumista valtio omistaa vain 51% ja Fortumin tavoite on tehdä voittoa minkä kykenee eikä tarjota suomalaisille kohtuuhintaista sähköä.

bungle

Vakionaama
Pösän heilahtelut ovat kasvaneet ja kasvavat edelleen sitä mukaa, kun ihmiset siirtyvät taas pelästyksen seurauksena kiinteisiin tai kv-sopimuksiin sälyttäen hinnanmuutosriskit tukkumarkkinapelureille. Tästä ei voi juuri muuta seurata, kuin että kuluttajille tarjottavat hinnat kohoavat ja suojaushintoihin tulee jonkinalaista lisäsprediä riippuen siitä, ollaanko myymässä vai ostamassa tulevia sähköeriä.
Uskon juuri näin tapahtuvan. Siksi olenkin ollut pitkään sitä mieltä, että ne kiertävät sähkökatkot olisi siinä mielessä paljon parempi, että tähän herättäisiin. Markkinat tätä eivät yksin varmasti saa kuntoon, joten vaaditaan jonkinlaista regulaatiota ja interventiota. Se voi toki ajaa asiat vielä pahemmin metsään. Poliittinen riski on toki suuri, mutta niin on myös näköjään täysin vapaa markkinakin ja kokonaan näitä ei saa asiassa kuten energia mitenkään irti toisistaan. Euroopan laajuisena joka valtiolla tuntuu olevan erimieliset ideat ja päämäärät. Osa tosiaan poimii rusinoita pullista ja osa pelaa jotain pitkää peliä, missä isot riskit siinäkin.

kotte

Hyperaktiivi
Siksi olenkin ollut pitkään sitä mieltä, että ne kiertävät sähkökatkot olisi siinä mielessä paljon parempi, että tähän herättäisiin.
Ottamatta suoraan kantaa puolesta tai vastaan, ainakin tuo pakottaisi keksimään hajautettuja ratkaisuja sähkön riittävyyden turvaamiseen. En sitten tiedä, millainen sotku, huuto ja rahojen haaskaus olisi seurauksena murrosvaiheessa, mutta epäilemättä myöhemmin syntyisi myös erilaisia palveluita omaehtoisten teknisten palveluiden rinnalle, eli eipä enää siinä vaiheessa mikään katastrofi olisi vallalla ja lopputulos voisi olla parempi, mitä nyt julkisuudessa ratkaisuiksi ehdotellaan.

tet

Hyperaktiivi
Uskon juuri näin tapahtuvan. Siksi olenkin ollut pitkään sitä mieltä, että ne kiertävät sähkökatkot olisi siinä mielessä paljon parempi, että tähän herättäisiin.

No jos sinä haluat sähkökatkoja, niin ihan vapaasti vaan, niitä voit tehdä itsekin itsellesi. Minä en sellaisia halua. Kalliskin sähkö on minulle parempi vaihtoehto, kuin ei sähköä. Uskon, että niin se on suurimmalle osalle suomalaisista. Siksi uskon ja toivon, että ehdotuksesi ei ota tuulta purjeisiin.

En vastusta sitä, että yritetään kehittää toimivampaa sähkökauppajärjestelmää. Mutta vastustan ehdottomasti sellaista mallia, jossa vanha systeemi rikotaan ensin, ja sitten aletaan sovitella palasista jotain uutta.

bungle

Vakionaama
No jos sinä haluat sähkökatkoja, niin ihan vapaasti vaan, niitä voit tehdä itsekin itsellesi. Minä en sellaisia halua. Kalliskin sähkö on minulle parempi vaihtoehto, kuin ei sähköä. Uskon, että niin se on suurimmalle osalle suomalaisista. Siksi uskon ja toivon, että ehdotuksesi ei ota tuulta purjeisiin.
Tehdään sitten kaksi sopimusta. Sulle toimitusvarmaa ökyhintaan ja mulle toimitusepävarmaa halvalla. Jokainen ottaisi varmaan mökeille heti toimitusepävarman noin ens alkuun (eiköhän nykysillä älymittareilla luulisi saavan esim. pelkästään mun sähköt alas ja jos ei, niin on kyllä älyttömät). Toivottavasti idea ottaa tuulta purjeisiin, jengi olisi heti vaihtamassa. On se kumma jos sun elämä menee sekasin jostain 5 minuutin kiertävästä katkosta totaalisesti pari kertaa vuodessa (kun se 50MW ylitys nostaa hinnat taivaisiin). On erittäin todennäköistä, ettei monina vuosina edes osuisi omalle kohdalle. Niitähän tulee joka vuosi muutoinkin monesti eikä jengi kuole pystyyn sen takia. Nytkin jouluna oli ihmisiltä poikki sähköt viikon. Jos se sulle niin tärkeetä, niin voit hoitaa varmuuden myös akuilla tai voimalaitoksilla (ei tarvii kummosta akkua tollasen katkon ylittämiseen, upsi pöydälle, niin Netflixin katsominen voi jatkua, laitetaan vaikka joku valtion huoltovarmuustukiakkuhanke tulille samalla ja eikös ne sähköautot muutenkin kohta kaikilla tai ICE miehillä toki bensa-/dieselaggregaatit). Pääset samalla myös pelaamaan systeemiä ja TMA senkun laskee. Ja jos haluut, niin aina voidaan tiputtaa vaikka vaihe tai kaks alas, niin jää vielä vähän käyttösähköäkin. Väännä sinne sitten haluamasi älykkyys. Alkais kynttilän valossa myös väestörakenne oikeamaan. Ja mummot pärjäis hyvin, ei niillä sähköjä ollut nuoruudessakaan. Tämä se olisi aitoa ja automaattista ja vapaaehtoista joustoa ilman juuri mitään investointeja ja kooltaan merkittävää. Julkinen infra mukaan sitten omalla panoksella (ei ketään haittaa jos katuvalot ei pala muutamaan minuuttiin tai syttyvät 15 minuuttia myöhemmin). Valtava käyttämätön potentiaali! Ja täysin markkinaehtoinen! Ja sen Nobelin voi lähettää, :). Mitäs mutku mutku ihmiset mieltä? Luonnollisesti avauksia ei tule, mutta ampukaa nyt edes alas.

Viimeksi muokattu:

huugo

Vakionaama

En vastusta sitä, että yritetään kehittää toimivampaa sähkökauppajärjestelmää. Mutta vastustan ehdottomasti sellaista mallia, jossa vanha systeemi rikotaan ensin, ja sitten aletaan sovitella palasista jotain uutta.
Putoan jossakin kohtaa perusteluista/ logiikasta sillä ensin argumentti on "sähkö on perustarvike ja pörssin hinta ei saa olla kova." (vaikka kiinteitä soppareita on) ja sitten "kyllä sähkökatkot ovat ihan ok".

Sähkön hinta on vaan rahaa. Mutta sähkökatko on mahdollisesti hengenvaarallinen asia - ei mitään bittejä tietokoneessa.

Arisoft

Hyperaktiivi
Sähkön hinta on vaan rahaa. Mutta sähkökatko on mahdollisesti hengenvaarallinen asia - ei mitään bittejä tietokoneessa.

Sähkökatkot silloin kun sähkö olisi muten kallista ratkaisisi ongelman sikäli, että kaikki alkaisvat tuottaa itse oman sähkönsä puutostilanteessa. Se lisäisi poikkeustilanteiden sietokykyä kun sellainen olisi "jokapäiväistä".

huugo

Vakionaama
Sähkökatkot silloin kun sähkö olisi muten kallista ratkaisisi ongelman sikäli, että kaikki alkaisvat tuottaa itse oman sähkönsä puutostilanteessa. Se lisäisi poikkeustilanteiden sietokykyä kun sellainen olisi "jokapäiväistä".
Kriisitilanne jatkuvasti. Itse alkaisin ainakin maksamaan jollekin yhtiölle joka pitäisi huolta että sähköt ei katkea.

Ainiin - meillähän on jo sellainen systeemi😁

Minulle ainakin käsittämätön ajatus että haaveillaan sähkökatkoista ratkaisuna ongelmaan jota minun on edes vaikea tunnistaa. Ehkä mulla on vaalean punaiswt lasit ja huoleton mieli. Ja hyvä niin!😁🍀

bungle

Vakionaama
Minulle ainakin käsittämätön ajatus että haaveillaan sähkökatkoista ratkaisuna ongelmaan jota minun on edes vaikea tunnistaa. Ehkä mulla on vaalean punaiswt lasit ja huoleton mieli. Ja hyvä niin!😁🍀
Sillä leikattaisiin puhtaasti se 50MW - 500MW, mikä monesti nostaa hinnan sfääreihin (leikataan ne kalleimmat tarjoukset pois tiettyyn pisteeseen). Osallistuminen vapaaehtoista, kuten kirjoitin yllä. Lisäksi voidaan katkoa vaan yksi tai kaksi vaihetta. Suomessa on hemmetisti kohteita, joiden pätkimistä kukaan ei edes huomaisi. Miksi pitää olla niin mustavalkoista? Todennäköisesti päiväsaikaan sitten huomattaisiin, ettei mitään tarvikaan leikata. Katkot kiertäisi, että vois kestää vuosia ennen kuin osuis omalle kohdalle (tavalliset vuotuiset sähkökatkot näin jopa yleisempiä ja laajempia). Ei tässä mitään sellaista ole odotettavissa, että sähköt katkeaa joka minuutti. Järjestelmä voisi lähettää varoituksen etukäteen, että huomenna klo 19 sulla vapaaehtoisella voi yksi vaihe lähteä alas 5 minuutiksi. Ei tässä mistään maailmanlopusta ole kyse. Sulle jätettäisiin edelleen mahdollisuus kieltäytyä rahalla tai hankkia akut tms. (vaikka tuettuna huoltovarmuuden nimiin). Ja jos näitä maksajia on tarpeeksi, niin katetaan sillä sitten ne kalleimmat tunnit, koska eivät halua joustaa rahvaan mukana (voit vaikka saunoa samaan aikaan kun naapurilla on 5 minuuttia lamput pimeenä). Samahan se on muussakin joustossa, pitää vähentää kulutussa joka jollekin voi olla vastaava kuin sähkökatko. Tässä se olisi vaan toteutettu sopimuksella joka mahdollistaisi massa-ohjaamisen. Mutta eihän näille vannoutuneille muutoshaluttomille nykysysteemin kannattajille mikään idea koskaan kelpaa, koska heillä on heidän mielestään täydellinen systeemi.

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Jonkinverran näyttää olevan tämän viikon keskihinnoissa Euroopassa kalleimman ja halvimman välillä. Miltei 200x ero. Mahtaakohan Epsanjassa olla halvin sähkö tänä vuonna? Epsanjan keskihinta tälläviikolla noin 1 snt/kWh. :D

1770750157894.png

huugo

Vakionaama
Sillä leikattaisiin puhtaasti se 50MW - 500MW, mikä monesti nostaa hinnan sfääreihin (leikataan ne kalleimmat tarjoukset pois tiettyyn pisteeseen).
Kaikilla systeemeillä on taipumus palata samaan tasapainoon. Jos ja kun sähköjärjestelmässä on sisään rakennettu ongelma että ne 2 -4 viikkoa joka 5. Vuosi on koko euroopassa kylmää ja tuuletonta niin tuo ehdotus ratkaisee ekan kerran asian. Mutta seuraavalla kerralla "lääkettä" tarvitaan lisää ettei ongelma ilmene.

Mulle käy vapaaehtoisuus. Toivottavasti löytyy ihmisiä. Mä nautin jatkuvasta sähköstä ja kenties halvempana kun vaoaaehtoisia sähköjoustajia löytyy. Tsemppiä heille! Hyvä systeemi mutta nautin vaan eduista.

fraatti

Hyperaktiivi
Gaasuvarastot euroopassa alhaisimmillaan... Jossain tuli vastaan että gaasun hinta oli 2x vrt europpaan Suomessakin ~viikko takaperin. Putkesta Virosta ei tule riittävästi kaasua. Onko täällä varastoja ollenkaan?

1770750542456.png

bungle

Vakionaama
Jos ja kun sähköjärjestelmässä on sisään rakennettu ongelma että ne 2 -4 viikkoa joka 5. Vuosi on koko euroopassa kylmää ja tuuletonta niin tuo ehdotus ratkaisee ekan kerran asian. Mutta seuraavalla kerralla "lääkettä" tarvitaan lisää ettei ongelma ilmene.
Sama tapahtuu silloin kaikessa joustossa. Ensin joustit vähän, sitten tarvitaan lisää joustua ja joustat vielä lisää. Toki sen voi kääntää euroiksi. Ai 100c ei riittänyt, laitetaan seuraavaksi 4€/kWh jne. (katto tuli vastaan, nostetaan kattoa). En ymmärrä lainkaan mitä eroa tässä on jouston suhteen. Ultimaalisesti, jos joustoa ei löydy, niin katkot tulevat. Ehdottamallani vain siirrettäisiin tätä pistettä ja tehtäisiin järjestelmästä elastisempi eikä jäykkä kuten se nyt on ja samalla pidettäisiin hinnat kohtuullisina eikä tempoilevina ja katkot hallittuina. Ei siellä mitään luonnollista balanssia ole. Se on jatkuvasti muuttuva dynaaminen systeemi, etenkin uusiutuvilla ja kattiloilla ja näiden ongelmien esiintyminen näyttää kasvavan kokoajan.

Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Onko täällä varastoja ollenkaan?

Tuolla on ainakin pieni varasto

-Teme-

Vakionaama
Jonkinverran näyttää olevan tämän viikon keskihinnoissa Euroopassa kalleimman ja halvimman välillä. Miltei 200x ero. Mahtaakohan Epsanjassa olla halvin sähkö tänä vuonna? Epsanjan keskihinta tälläviikolla noin 1 snt/kWh. :D

katso liitettä 113889
Tässä alkaa olla sitä ajatusta mitä miettinyt, kesäinen jakso Suomessa ja syksystä eteenpäin pitkälle kevääseen jossakin lämpimässä

fraatti

Hyperaktiivi
Tuolla on ainakin pieni varasto

Juu. LNG toimituksia ei kai ole ollut sitten kokoajan kuitenkaan. Luulisi että tuo hinnannousu näkyisi myös jossain?

Finnish spot gas prices reached over EUR 70/MWh on Monday and Tuesday this week, compared to yesterday’s EUR 36.81/MWh in Germany and EUR 60.25/MWh in the joint Estonian-Latvian market, EEX data showed.
---
As cold weather boosted domestic gas demand last month, Finland had to attract more LNG imports to its Inkoo terminal because capacity on the Balticonnector with Estonia was insufficient to meet demand, said Anders Malm, senior vice president for portfolio management and trading at Gasum, Finland’s largest gas supplier.
---
Finnish gas TSO Gasgrid told Montel only one LNG unloading slot for Q1 – covering February – had been booked earlier in the winter, but further slots were later secured for January and March.

Gasgrid data shows an LNG cargo arrived at Inkoo last week and is expected to cover Finnish demand to the end of February, with flows from the terminal averaging around 31 GWh per day during that time.
(ilmainen rek)

dbwarrior

Vakionaama
Jonkinverran näyttää olevan tämän viikon keskihinnoissa Euroopassa kalleimman ja halvimman välillä. Miltei 200x ero. Mahtaakohan Epsanjassa olla halvin sähkö tänä vuonna? Epsanjan keskihinta tälläviikolla noin 1 snt/kWh.

Tuo Espanjan hintataso on niin omaa lukua, että välillä luullut niiden käyttävän jotain omaa valuuttaa jonka muunnos menee pieleen tuossa kartassa :)

huugo

Vakionaama
Kriisitilanne jatkuvasti. Itse alkaisin ainakin maksamaan jollekin yhtiölle joka pitäisi huolta että sähköt ei katkea.

Ainiin - meillähän on jo sellainen systeemi😁

Kuuba on saanut sähköjärjestelmän tavoitetilaan.
"
Havannassa oleva El País -lehden toimittaja kertoo, että sähkökatkoja on nyt keskimäärin 12–14 tuntia vuorokaudessa. Maakunnissa tilanne on pahempi.

Sähkökatkot tuntuvat kaikkialla. Liikenne ei toimi, jääkaapeissa ruoka pilaantuu, pakasteet sulavat. Sairaaloissa potilaat ovat vaarassa. Iltaisin pimeässä kaupungissa on turvatonta.

Viime keskiviikkona koko maa pimeni. Se oli viides koko maan kattava sähköverkon romahdus tänä vuonna. Tiistaina, 11 päivä Kuuban sähköverkkoyhtiö Union Electrica ilmoitti, että 64% maasta jää ilman sähköä"

Tosi vaikea nähdä että sähkökatkot - vaikka vapaaehtoiset sellaiset - olisivat onnistuminen....

jmaja

Hyperaktiivi
Tosi vaikea nähdä että sähkökatkot - vaikka vapaaehtoiset sellaiset - olisivat onnistuminen....
Ei se tietysti ole onnistuminen, mutta ei ole myöskään nykyinen pörssisysteemi Suomessa.

Jos Suomessa 10% sähkön ostajista sanoisi, että yli 20 s/kWh ei ostetata mitään ja yli 10 s/kWh puolitetaan kulutus, eikö se johtaisi siihen, että tuottajat olisivat pakotettuja tarjoamaan alle noiden, jos haluavat jotain myydä,

Siis käytännössä se järjetön 4 €/kWh tippuisi tasolle 20 s/kWh, koska tuossa kohtaa kulutus tippuisi niin paljon, että käyrät eivät koskaan kohtaa yläpuolella.

Aika päivänselvää mielestäni on, että alkuvuoden hinnat eivät perustu millään lailla tuotantokustannuksiin, kuten pörssin säännöt vaativat. Viranomaiset tuntuvat olevan täysin haluttumia edes tutkimaan tarjouksien sääntöjenmukaisuutta.

Ton1A

Vakionaama
Otetaanpa tällainen yksinkertainen laskuharjoitus, eli meillä on voimalaitos joka pystyy 100% käyttöasteella tuottamaan sähköä yksikkökustannuksella joka on tasan yksi. Millä hinnalla laitos pystyy myymään sähköä, jos se on sen verran muita kalliimpi että käyttöasteeksi jääkin vain 10%? 10% on muuten 876 käyttötuntia, kun normivuodessa on 8760 tuntia.

Jos oletetaan, että kustannukset jakautuvat suhteessa 0.7 kiinteä ja 0.3 tuotannon määrän mukaan vaihtuva, niin sähköstä pitäisi saada hinta 7.3. Tilanteessa 50/50 pitäisi silti saada hinnaksi 5.5.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Jos Suomessa 10% sähkön ostajista sanoisi, että yli 20 s/kWh ei ostetata mitään ja yli 10 s/kWh puolitetaan kulutus, eikö se johtaisi siihen, että tuottajat olisivat pakotettuja tarjoamaan alle noiden, jos haluavat jotain myydä,
No, minä nyt olen toiminut juuri tällä tavalla ja juuri tuolla rajahinnalla, tosin ihan nollaan en ole päässyt kuin koemielessä pari tuntia. Sitten alle 10 sentin saa kyllä edelleen kiinteitä ja KV sopimuksia. Fortumilla oli ennen myös pösään mahdollista ottaa hintakiinnitys kuukauden yli periaatteella. Karuja ne tärpit tosin olivat mutta muuten ilmaista veikkaamista sellaisesta pitävälle. Sitten jotkut paikalliset energiayhtiöt tarjoavat omille asukkailleen edullisen siirron lisäksi jopa edullista energiaa ja täällä mistään sellaisesta on turha edes haaveilla.

Jos haluaa norkoilla joskus sentin allennusta, pösällä olisi syytä olla varustautunut siihen. Eihän lämmitys kai maalämmöllä silti nyt ole silti vielä sen kalliimpaa kuin suoralla sähköllä normaalihinnoilla, edut vaan menee parempiin suihin. Enemmän kuin energiayhtiötä, moittisin säätä ja tukiaispolitiikkaa. En ole havainnut keskustelua öljystäluopumisavustuksesta vaikka se osaltaa on pahentanut niin tätä kuin edellistäkin kriisiä. On saatu juuri sitä mitä on tilattukin, yhdessä on maksettu ja edelleen maksellaan näitä avustuksia ja yhdessä kaikki kärsitään niiden seurauksista.

huugo

Vakionaama
Otetaanpa tällainen yksinkertainen laskuharjoitus, eli meillä on voimalaitos joka pystyy 100% käyttöasteella tuottamaan sähköä yksikkökustannuksella joka on tasan yksi. Millä hinnalla laitos pystyy myymään sähköä, jos se on sen verran muita kalliimpi että käyttöasteeksi jääkin vain 10%? 10% on muuten 876 käyttötuntia, kun normivuodessa on 8760 tuntia.

Jos oletetaan, että kustannukset jakautuvat suhteessa 0.7 kiinteä ja 0.3 tuotannon määrän mukaan vaihtuva, niin sähköstä pitäisi saada hinta 7.3. Tilanteessa 50/50 pitäisi silti saada hinnaksi 5.5.

Ja nuo kertoimet voisi kertoa vaikka 5c/kwh - niin yhtäkkiä se 2 vko vuodessa piikkikuormaa tarjoava virolaisen kivihiililaitoksen hinta voi ollakin 50c/kwh.

Ja tosiaan me ei nähdä mitään polttolaitosten paluuta - päinvastoin. Eli ei tuo niin kannattavaa voi olla.

Kulutuksen jousto on hyvä ratkaisu. Toivottavasti siihen löytyy helpompia keinoja kun sähkökatkot. Vapaaehtoiset tai pakolliset.

jmaja

Hyperaktiivi
Sitten alle 10 sentin saa kyllä edelleen kiinteitä ja KV sopimuksia.
Kuluttajien valitsema sopimus ei kuitenkaan oikeastaan vaikuta pörssihintaan tai erityisesti kaikkien siirtyessä kiinteihin pörssihinnat nousevat jouston pienentyessä. Tuosta taas seuraa kiinteiden nousu, kun eihän noita kukaan tarjoa alle pörssihintojen, vaikka tuontantokustannukset olisivat merkittävästi alle sen.

Arisoft

Hyperaktiivi
Kulutuksen jousto on hyvä ratkaisu. Toivottavasti siihen löytyy helpompia keinoja kun sähkökatkot. Vapaaehtoiset tai pakolliset.

Katkomisen tilalla säännöstely voisi toimia. Säännöstelyn ollessa voimassa, kuluttajalla olisi oikeus kuluttaa vain tietty määrä energiaa. Ylimääräinen menisi kulloisenkin säätövoiman hinnalla eli olisi hyvin suuri riski kuluttaa enemmän. Kyllä tuo varmasti mieleisempi tapa olisi kuin katkokset.

Välimuoto tässä olisi sitten sellainen että sähköt katkaistaan jos kuluttaa enemmän kuin sen sallitun määrän. Kuluttaja saisi valita kumman vaihtoehdon haluaa. Järjestelmät alkavat olla nyt siinä kunnossa että tuollainen on jo mahdollista toteuttaakin. Pian jokaisessa kulutuspisteessä on kauko-ohjattava sähkömittari/pääkytkin.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kuluttajien valitsema sopimus ei kuitenkaan oikeastaan vaikuta pörssihintaan tai erityisesti kaikkien siirtyessä kiinteihin pörssihinnat nousevat jouston pienentyessä. Tuosta taas seuraa kiinteiden nousu, kun eihän noita kukaan tarjoa alle pörssihintojen, vaikka tuontantokustannukset olisivat merkittävästi alle sen.

Noinhan se pyörä pyörii.
Onhan tuotantokustannukset paljonkin alle päivän hintojen. Varsinaisia käyttökustannuksia aiheuttavista tuotantomuodoista merkittävin on vastapainevoima biomassalla. Ne laitoksethan ovat joka tapauksessa käynnissä jo muutenkin, syövät polttoainetta vain sen tuotetun sähkön verran enemmän, jos tekevät myös sähköä. Maakaasu CHP:n käyttö sitten vasta viimeisessä hädässä kun taitaa olla se kaasukin kortilla taas vaihteeksi.

Kyse on niukkuuden jaosta, jossa pösäasiakkaat ovat käytännössä viimeinen ja ainut varo sillä tähän hinta tepsii hyvin jos on tarpeeksi korkea. Muutama kymmenen senttiä ei sitä ole, näinhän täällä on kerrottu kun sen muutaman euron voi kärsiä ja halkojakin useimmilla. Jos joku onneton yritys on suoraan pösässä, on varmasti korkealla kynnys lähteä säästämään. Ne yritykset jotka sähköä paljon tarvitsevat, ovat hoitaneet asiansa kuntoon.

Eiköhän illuusio, että sähkö Suomessa olisi Euroopan halvimpia ole jo romukopassa. Realiteetti on, että Suomessa kaikki kuluttajille myytävä on Euroopan kalleimpien joukossa. Vain omat ilmaiset puut on enää tarjolla.

huugo

Vakionaama
Muutama ydinvoimala lisää ja kiinteä hinta 4.3snt kansalle kuten norjassa. Ylijäämän voi myydä sitten vaikka viroon.
ja hintalappu on 10mrd per voimalaitos. Ja siihen päälle vuosittaiset sähkötuet yksi 10mrd per voimalaitos.
Ja jo nyt otetaan se 1.5 x 10mrd per vuosi velkaa.
Eli siinnä menisi koko Suomen itsenäisyys kerralla. Ei houkuttele.

Ja lopputuloksena Suomeen tulisi x kpl konesaleja jotka söisivät tuon suomalaisten subventoiman sähkön halvalla. Sitten pian pitäisi tehdä taas 2x ydivoimalaa lisää.

Hei me tienataan tällä - se lause on kuultu jo ennenkin! :-D

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä

Tuo kiinteä kustannus polttolaitokselle on pahasti yläkanttiin, jos ajatellaan että 100% käyttöasteella (tai realistisemmin edes lähes ympärivuotisella käytöllä) kiinteät kulut olisivat 70%. Polttoaine jatkuvalla käytöllä on se suurin kustannus ellei se ole jäte.

Back
Ylös Bottom