Pörssisähkön hinta Euroopassa vuonna 2026

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Ranska uusi energiastrategiansa: Lisää ydinvoimaa, vähemmän maatuulivoimaa​

Ranskan hallitus esitteli torstaina uuden energiasuunnitelman, jonka tavoitteena on vähentää maahan tuotujen fossiilisten polttoaineiden käyttöä lisäämällä ydinvoimalla tuotetun energian määrää.

fraatti

Hyperaktiivi

Ranska uusi energiastrategiansa: Lisää ydinvoimaa, vähemmän maatuulivoimaa​

Ranskan hallitus esitteli torstaina uuden energiasuunnitelman, jonka tavoitteena on vähentää maahan tuotujen fossiilisten polttoaineiden käyttöä lisäämällä ydinvoimalla tuotetun energian määrää.
Ranskassa ja Epsanjassa taitaa olla ollut vähän vääntöä uusista rajasiirtoyhteyksistä. Epsanja haluaisi, mutta Ranska ei taida olla niin innokas. Eivät koe hyötyvänsä siitä oikein mitään. Taitavat myös pelätä että markkinoille tulviva "ilmainen" (epsanjan ylijäämä) tulvii markkinoille ja romauttaa ydinvoiman kannattavuuden. Hyöty jäisi epsanjalaisille tuottajille.

fraatti

Hyperaktiivi
Tanskassa piikittelee illalla
1771304345436.png

fraatti

Hyperaktiivi

kotte

Hyperaktiivi
Tuollaista ei taida Suomessa olla missään?
Ei ole maaperää, jotka moista tukisivat. Oulun seudulla on jonkinlainen syvä ruhje, mutta tuskin tuokaan soveltuisi kaasuvarastoksi.

Ruotsissa on kokeiltu kaasun varastointia kalliioon tuettuun suureen metallisäiliöön ja todettu tuo toimivaksi, mutta kalliihkoksi. Moinen toimisi Suomessakin. Latvian varastolla on aika vähän tekemistä maakaasuesiintymien ja niiden varastouusiokäytön kanssa. Latvian varasto on eräänlainen vedepaineella toimiva suuri kaasukupla.

fraatti

Hyperaktiivi
Norjassa on muutakin poikkeuksellista, vuorilla on vähän lunta joka myöhemmin täydentäisi vesivarantoja.
68682.jpg

Jutun mukaan hydeologinen balanssi on huonoin koskaan, ellei mukaan lasketa pohjois Norjaa.

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Putoan jossakin kohtaa perusteluista/ logiikasta sillä ensin argumentti on "sähkö on perustarvike ja pörssin hinta ei saa olla kova." (vaikka kiinteitä soppareita on) ja sitten "kyllä sähkökatkot ovat ihan ok".
Monella on valmis argumentti: Miksi olet pörssissä? Ota kiinteä jos et siedä tätä.
Teiltä jää ilmeisesti käsittämättä se tosiasia että perustarvikkeen hinta nousee pilviin pörssin takia, myös kiinteänä.

Arisoft

Hyperaktiivi
Monella on valmis argumentti: Miksi olet pörssissä? Ota kiinteä jos et siedä tätä.
Teiltä jää ilmeisesti käsittämättä se tosiasia että perustarvikkeen hinta nousee pilviin pörssin takia, myös kiinteänä.

Ei nouse pilviin. Toki se nousee, mutta maltillisesti niin kauan kun sopimukset tehdään pitkäksi aikaa ja myyjä suojaa hinnan. Pörssiin jää vain ylijäämäsähkö - tai sen puute.

Arisoft

Hyperaktiivi
No, se "pilviin" oli yliammuttu. Tarkoitin turhan korkeaa hintaa.

Mitä tarkoittaa turhan korkea? Moni voi tehdä sähkönsä itse, mutta silti ostavat kaupan sähköä, koska se on edullisempaa. Kiinteissä sopimuksissa kaupan sähkö on ollut enimmäkseen edullisempaa kuin itse valmistettu. Teollisuus alkaa tehdä oman sähkönsä myös itse jos kaupan sähkö on liian kallista.

Ennen tuulivoimaa sähkö oli suhteellisen edullista. Mutta sitä tuotettiinkin pääasiassa säätöön kykenevissä isoissa laitoksissa. Se ei ole enää tilanne.

kotte

Hyperaktiivi
Mutta sitä tuotettiinkin pääasiassa säätöön kykenevissä isoissa laitoksissa. Se ei ole enää tilanne.
Vain fossiilipohjaista sähköntuotantoa on voinut rakentaa mielin määrin ja säädettäväksi siedettävin kustannuksin Suomen oloissa. Kun tuo on mennyt vähiin toisaalta polttoaineiden hinnan, niiden verotuksen, päästökaupan ja yleisen paheksunnankin myötä, ei joustavaa tuotantoa ole helppoa toteuttaa kohtuukustannuksista nyt puhumattakaan.

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Mitä tarkoittaa turhan korkea? Moni voi tehdä sähkönsä itse, mutta silti ostavat kaupan sähköä, koska se on edullisempaa. Kiinteissä sopimuksissa kaupan sähkö on ollut enimmäkseen edullisempaa kuin itse valmistettu. Teollisuus alkaa tehdä oman sähkönsä myös itse jos kaupan sähkö on liian kallista.

Ennen tuulivoimaa sähkö oli suhteellisen edullista. Mutta sitä tuotettiinkin pääasiassa säätöön kykenevissä isoissa laitoksissa. Se ei ole enää tilanne.
Sinä olet ilmeisesti valmis hyväksymään esimerkiksi 10 sentin hintaa läpi vuoden?

Arisoft

Hyperaktiivi
Sinä olet ilmeisesti valmis hyväksymään esimerkiksi 10 sentin hintaa läpi vuoden?

Minun hyväksyminen ei asiassa paina. Mutta jos katsot vaikka mitä sähkö maksoi viime vuonna Saksassa niin siellä keskihinta oli 38-44 senttiä per kWh. Pakkohan siihen 10 senttiin olisi olla tyytyväinen kun ei itse pysty sen hinnan kanssa kilpailemaan.

Kerroppa minulle kuinka moni esimerkiksi sinun tuttavapiirissä ovat niitä.

Monet voisivat halutessaan käynnistää aggregaatin ja ryhtyä tuottamaan sähköä itse. Kerrostalossa se on vähän vaikeampaa melun vuoksi. Ei sitä voisi parvekkeella oikein pyörittää. Itse tuotan sähköä hieman aurinkopaneeleilla, mutta se ei kata kuin pienen osan kaikesta. Suurimmalle osalle kansalaisia sähkö on niin halpaa etteivät ole edes harkinneet sen tuottamista itse.

bungle

Vakionaama
Ei se ole ainoa vaihtoehto tehdä itse. Jossain redditissä oli puhetta siirtoyhteyksistä. Siellä väännettiin siitä, että onko se hyvä Suomelle vai ei. Argumentit tais mennä suunniilleen niin, että Suomi on niiden takia nettovoittaja. Siis se tuotantopuoli. Mutta kuluttajat eivät tästä pääse hyötymään. Ulkomaiset kommentoijat sanoivat perään, että jos Suomen päättäjät eivät välitä kuluttajista, niin on teidän asia ottaa asia puheeksi. Jäi jotenkin sellainen fiilis, että monissa maissa kohtuullisen hintainen energia on jossain määrin paremmin hoidettu asia. Puhtaasti sähköä ei kannata tuijottaa, sillä kaikki tietää, että jossain kaukolämpö/kaasulämpö asunnossa, se ehkä kalliimmankin sähkön osuus euroissa on pieni. Fakta taitaa olla, että suomalaiset kuluttavat euroja energiaan reilusti enemmän ja kiihtyvään tahtiin (kts. myös ilmasto ja lämmitysinfrastruktuuri). Inflaatiostakin valtaosa (vai lähes kaikki) tuntuu nykyisin selittyvän energialla.

Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Monet voisivat halutessaan käynnistää aggregaatin ja ryhtyä tuottamaan sähköä itse.
Jep,
Tätä olen salaa mielessäni tutkaillut. Generaattorin pitäisi olla kohtuulisen äänetön ja varustettu vähintään lohkon lämmöntalteenotolla veteen. Sitten on kaksi vaihtoehtoa, tuottaa sähköä yhdessä verkkoyhteyden kanssa nollaten oma kulutus tai tuottaa sähköt myös sähkökatkon aikana. No, nythän on sitten varagenu sähkökatkon varalle mutta sen pyöritys on ikään kuin täysimittainen työ. Tämä pitäisi saada jotenkin hovikelpoisemmaksi, niin että generaattorin voisi rauhallisin mielin jättää päiväksi tai yöksi toimintaan ilman että se häitsee elämää. En nyt tarkoita että tämä mitenkään erityisen kannattavaa olisi mutta ihan kiusalla ja periaatteen vuoksi. Olisi aikalailla helpompaa laittaa generaatori pannuhoneeseen kuin vesitakka asuinkerrokseen. Generaattori tuottaisi myös sähkön ja kun polttoaine sähkön tekemiseen kustantaa jotain 15-20 s/kWh polttoaineesta riippuen, kyllä tälle jotain käyttöäkin voisi kuviella ilmaantuvan.

tet

Hyperaktiivi

Selitä nyt, miksi se vuodesta 1998 yhtäjaksoisesti käytössä ollut pörssi alkaa ihan kohta huomenna nostaa sähkön hintaa kohti pilvipeitettä?

tet

Hyperaktiivi
Tukkusähkön hinta ei ole sama kuin kotitalouksien maksama sähkön hinta. Jos 'me' tarkoittaa teollisuutta, niin kyllä.

Ei ole ei. Mutta siirtohinnalla taas ei ole mitään tekemistä pörssin tai tuulivoiman kanssa, sen nousut selittyvät ihan muilla seikoilla. Kotitalouksien kiinteiden energiasopimusten hintaankaan siirron kallistuminen ei vaikuta. Whataboutismi on aina parhautta, mutta jos jätetään siirto pois yhtälöstä, kuten kuuluu jättää, niin Suomessa sähköenergian hinta on halpaa niin teollisuudelle kuin kotitalouksillekin. Pitkällä aikavälillä tarkasteltuna toki, ei helmikuun 2026 pituisella tarkastelulla.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tuo diagrammi antaa hiukan vääristyneen kuvan. 2025 oli kokonaisuudessaan aikakeskiarvolla mitattuna varsin edullinen vuosi mutta jos asiaa tarkasteltaisiin vaikkapa tyypillisen lämmitysprofiilin kannalta tilanne olisi jo selvästi erilainen. Halvat kuukaudet olivat touko, kesä ja heinäkuu. Kulutus on tällöin yleensä aika pientä. Jokin merkillisyys tuohon hinnoitteluun liittyy. 4 s/kWh => varsin tarkasti 5 s/kWh ALV:n kanssa. Sähköä nyt on myyty kiinteilläkin vain vähän kalliimmalla.

Sinällään kovat sähkön hinnat Keski-Euroopassa eivät ole kuluttajille kovin iso taakka koska sähköä ei juurikaan käytetä lämmittämiseen. Lämpöpumppujen yleistymiselle se kyllä on hidaste, jos tämä nyt jokin itseisarvo on.

Hempuli

Töllintunaaja
Ei ole ei. Mutta siirtohinnalla taas ei ole mitään tekemistä pörssin tai tuulivoiman kanssa, sen nousut selittyvät ihan muilla seikoilla. Kotitalouksien kiinteiden energiasopimusten hintaankaan siirron kallistuminen ei vaikuta. Whataboutismi on aina parhautta, mutta jos jätetään siirto pois yhtälöstä, kuten kuuluu jättää, niin Suomessa sähköenergian hinta on halpaa niin teollisuudelle kuin kotitalouksillekin. Pitkällä aikavälillä tarkasteltuna toki, ei helmikuun 2026 pituisella tarkastelulla.
Muista foorumilla en tiedä, mutta meille sähköenergian hinnan päälle tulee siirto ja verot. Maito eikä dieselkään ei tule meille tukkuhinnalla ilman veroja yms. Siksi on mielestäni harhaanjohtavaa sanoa, että meillä on Euroopan halvin sähkö, kun ainakin itse ymmärrän, että 'me' viittaa kotitalouksiin. Myös muut kotitaloudet Euroopassa maksaa tukkuhinnan lisäksi veroja ja muuta. Harva foorumillakaan voi sanoa, että ostin sähköä 10.000 kWh vuoden 2025 aikana ja se tuli maksamaan 400 €, kun veroluokan I maksu on jo 282 €.

Mutta asiaa voi katsoa niin monelta kantilta. Jostain kulmasta katsoen meillä on Euroopan halvin bensa ja viinakin.

Tilastot tietenkin valehtelevat enemmän kuin Nordpool, mutta luulisin, että Euroopan tilastonikkarit on edes pikkasen kartalla. Suomen kotitaloudet ei loista sähkön halpuudella tai kalleudella, mutta ei-kotitaloudet ovat merkittävästi halvemmassa päässä.

Espejot

Hyperaktiivi
Muista foorumilla en tiedä, mutta meille sähköenergian hinnan päälle tulee siirto ja verot. Maito eikä dieselkään ei tule meille tukkuhinnalla ilman veroja yms. Siksi on mielestäni harhaanjohtavaa sanoa, että meillä on Euroopan halvin sähkö, kun ainakin itse ymmärrän, että 'me' viittaa kotitalouksiin. Myös muut kotitaloudet Euroopassa maksaa tukkuhinnan lisäksi veroja ja muuta. Harva foorumillakaan voi sanoa, että ostin sähköä 10.000 kWh vuoden 2025 aikana ja se tuli maksamaan 400 €, kun veroluokan I maksu on jo 282 €.

Mutta asiaa voi katsoa niin monelta kantilta. Jostain kulmasta katsoen meillä on Euroopan halvin bensa ja viinakin.

Tilastot tietenkin valehtelevat enemmän kuin Nordpool, mutta luulisin, että Euroopan tilastonikkarit on edes pikkasen kartalla. Suomen kotitaloudet ei loista sähkön halpuudella tai kalleudella, mutta ei-kotitaloudet ovat merkittävästi halvemmassa päässä.
Toisaalta, viitekehys on nimenomaan pörssisähkö, jos topikkia katsoo. Mutta jos viitekehystä haluaa laajentaa niin ostovoimakin pitäisi huomioida. Mutta sitten päästään siihen että samalla putoaa pohja pois "pörssi on rikki" toteamukselta että toteamustakin täytyy muuttaa vastaamaan viitekehystä.

Hempuli

Töllintunaaja
Toisaalta, viitekehys on nimenomaan pörssisähkö, jos topikkia katsoo.
Niinpä. Ja minä vielä menin sotkemaan mukaan 1H/2025 hintatilastoa, vaikka säikeessä on vuosi 2026. :parku:
Mutta hintavertailu muihin maihin menettää merkitystänsä kuluttajan kannalta, jos erilaisia oheiskuluja ei huomioida. Akateemisessa viitekehyksessä vertailu tietysti toimii, kun vertailaan vain osakokonaisuuksia.

tet

Hyperaktiivi
Muista foorumilla en tiedä, mutta meille sähköenergian hinnan päälle tulee siirto ja verot. Maito eikä dieselkään ei tule meille tukkuhinnalla ilman veroja yms. Siksi on mielestäni harhaanjohtavaa sanoa, että meillä on Euroopan halvin sähkö, kun ainakin itse ymmärrän, että 'me' viittaa kotitalouksiin. Myös muut kotitaloudet Euroopassa maksaa tukkuhinnan lisäksi veroja ja muuta.

Keskustelu lähti siitä, onko tuulivoiman syytä se, että joku kokee sähkön hinnan korkeaksi. Toinen taas syyttää korkeaksi kokemastaan hinnasta pörssiä. Kolmas syyttää molempia.

Siirto toki pitää maksaa, mutta se ei liity keskusteluun tuulivoiman tai pörssin roolista hinnanmuodostuksessa. Silloin kun väitellään tästä aiheesta, on katsottava pelkkää energian hintaa, koska energian hinta määräytyy pörssissä, ja siihen vaikuttaa osaltaan tuulivoima. Kumpikaan ei vaikuta siirtohintoihin. Siirtohinnan vetäminen mukaan keskusteluun on maalitolppien siirtämistä.

-Teme-

Vakionaama
Energia/Sähköenergia on se mitä kulutetaan
Siirto/Sähkon siirto on kun se tuodaan perille
Sähkö/Sähkön hinta on mitä lopulta tuo yhdessä maksaa verojen kanssa
Asioista on hyvä puhua niiden oikeilla nimillä, eli vissii kyseessä pitäisi olla se kokonaishinta ei pelkkä osakulu?

huugo

Vakionaama
Aika turhaa hurrata sitä mitä muualla on.
Puola joskus ollut oikea hiilivoiman kotipesä. Nyt vetäisee miinukselle maaliskuun 1. päivä.

Ja kun muistamme miten tiukassa eri alueiden hinnat olivat viimeiset 2kk niin kyllä sama pätee alaspäin mennessäkin. Muistetaan että pörssi välittää tosi herkästi viestiä markkinan kapasiteettitilanteesta. Myös alaspäin mennessä.

Puola on tod lähellä Suomea sähkömielessä. Balttian maat Suomen hinnanasetannalle tärkeitä. Ymmärtääkseni uusiutuvia tehty paljon Puolaan ja Balttiaan - hinnat repsahtaa kun aurinko kirkastuu!

Back
Ylös Bottom