VILP monoblock 2000-luvun kaukolämpötaloon - tulee Panan J-sarjan 9 kW monoblock

Arisoft

Hyperaktiivi
Meneekö PEX-putkesi seinän läpi vai liittyykö se kupariputkeen?
PEX-putkea ei taida saada valmiina 1 1/4 mutterilla.

Menee yhdellä vedolla seinän läpi perille saakka.

Pexiin käy samat puserrusliittimet kuin kupariinkin. Pään sisään työnnetään vahvistusholkki.

Noin paksu PEX ei kyllä juuri enää taivu jouhevasti mutkalle jos sellaista edes löytää.

Viimeksi muokattu:

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Pexiin käy samat puserrusliittimet kuin kupariinkin. Pään sisään työnnetään vahvistusholkki.
Kiitos tarkennuksistasi.

Mikä on käyttämiesi PEX-putkien halkaisija? 🤔

Panasonicin asennusoppaan (kuva alla) mukaan tulisi käyttää 32 mm putkea (1 1/4"). Se vaikuttaa suurelta. On selvää, että pumpun tulo- ja menoliittimiin kierretään 1 1/4" mutterit, mutta 32 mm putki vaikuttaa suurelta.
1774338557169.png

Viimeksi muokattu:

Ode

Aktiivinen jäsen
Teetkö putkityöt(kin) itse? Mitä asentaja tekee? Paljonko tulee putkihommia, kun vaihdat kytkennän kaukolämpö -> vilp? Kattelin tota omaa kaukolämpölaitetta ja jonkun verran pitäisi vetää uutta putkea pitkin lämmönjakohuonetta laitteistoa vaihtaessa. Jos purkaisi ensin kaukolämmön ja asentaisi vilpin samaan paikkaan, niin sitten jäisi muutokset minimiin. Oma suunnitelma on asentaa vilppi ensin vanhan laitteen viereen, varmistaa että toimii ja purkaa sen jälkeen kaukolämpö pois.

Arisoft

Hyperaktiivi
Panasonicin asennusoppaan (kuva alla) mukaan tulisi käyttää 32 mm putkea (1 1/4"). Se vaikuttaa suurelta. On selvää, että pumpun tulo- ja menoliittimiin kierretään 1 1/4" mutterit, mutta 32 mm putki vaikuttaa suurelta.

Itsellä on 22 millin PEX putkea. Se taipuu vielä kaarelle. Tiukallekin jos lämmittää. Sinulle kävisi UPONOR RADI PIPE 32X3.0

PEXissä on pieni ongelma se ettei sitä voi ostaa pieniä määriä. Minulla kävi tuuri kun sain reilut 10m ostettua putkiliikkeen jämäputkea. Lisäksi sitä ei saa millään suoraksi, joten asennus näyttää aina itse tehdyltä tai pitää laittaa piiloon. Toisaalta siihen ei sitten tule virtausta hidastavia tiukkoja kulmia lainkaan.

Pumppuun tulee paksut putket siksi että virtaus halutaan hyvin suureksi. Minullekin ohje suositteli isompaa, mutta kun kurkkasin pumpun tuloliittimeen, huomasin että laitteen sisällä oli varsin ohut putki. Käyttämäni oli kuitenkin selvästi paksumpaa.

Jule

Vakionaama
Kiitos tarkennuksistasi.

Mikä on käyttämiesi PEX-putkien halkaisija? 🤔

Panasonicin asennusoppaan (kuva alla) mukaan tulisi käyttää 32 mm putkea (1 1/4"). Se vaikuttaa suurelta. On selvää, että pumpun tulo- ja menoliittimiin kierretään 1 1/4" mutterit, mutta 32 mm putki vaikuttaa suurelta.katso liitettä 114929

Jos siinä koneessa on 1,25" kierre, niin 32mm putkelle se on silloin tarkoitettu, toki siihen supparilla tai laajennoksella muitakin kokoja saa kytkettyä.

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Itsellä on 22 millin PEX putkea. Se taipuu vielä kaarelle. Tiukallekin jos lämmittää. Sinulle kävisi UPONOR RADI PIPE 32X3.0

Pumppuun tulee paksut putket siksi että virtaus halutaan hyvin suureksi. Minullekin ohje suositteli isompaa, mutta kun kurkkasin pumpun tuloliittimeen, huomasin että laitteen sisällä oli varsin ohut putki. Käyttämäni oli kuitenkin selvästi paksumpaa.
Tätä saisi ostettua viiden metrin pätkissä.

Mielelläni käyttäisin 22-millistä, mutta en tiedä pumpun sisäputken halkaisijaa. Jos 22-millinen sopisi, voisin käyttää minulle tutumpaa kupariputkea liittimineen. En toki epäile, etteikö PEX toimisi myös.

Viimeksi muokattu:

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Panassa on pumpun sisällä kiertovesipumppu joka voi vetää aika haipakkaakin. Ei kannata 22 millistä siihen harkita minun mielestä.
Selvä. Kenties on hyvä käyttää vähintään 28-millistä. 10 metriä (2 x 5 m) 28 x 25,6 mm kovaa suoraa kupariputkea maksaa rahteineen 234 €.

Arisoft

Hyperaktiivi
Selvä. Kenties on hyvä käyttää vähintään 28-millistä. 10 metriä (2 x 5 m) 28 x 25,6 mm kovaa suoraa kupariputkea maksaa rahteineen 234 €.

Onhan tuossa jo tilaa. 32 mm PEX on sisämitaltaan vain 26 millistä. Eli tuo kupariputki olisi ihan sama sisämitaltaan. Kallistahan tuo on. Mutkat kannattaisi tehdä juotettavilla käyrillä jos vain mahdollista.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Sitten tuo vasta kallista on, jos ottaa asentajat tekemään sen. Tuon paksuinen PEX mahtaa olla siinä määrin jäykkää, että liitynnät koneelle pitäisi olla kaarella, jotta putki voi joustaa vapaasti. Oma vähäinen kokemus diffuusiosujatun PEXin taivuttamisesta kuumana on, että diffuusiokalvo menee kurtuille, siis pilalle.

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Hienoa, että tähänkin asiaan tulee erilaisia näkemyksiä!

Amigon valokuvassa näkyvät hienot kapillaarikäyrät 28-millisessä putkessa olkoon tämänkin hankkeen putkistosuunnittelun lähtökohta!

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Teetkö putkityöt(kin) itse? Mitä asentaja tekee?
Karkeasti näin:
Tarkoitukseni on porata läpiviennit seinään putkille ja sähköjohdoille, asentaa maateline, nostaa pumppu neljän miehen voimin telineelle, vetää sähköjohdot, asentaa turvakytkimen ja pistorasioiden kotelot ja purkaa kaukolämpölaitteisto. Näiden jälkeen asentajan kanssa tehdään lämmönjakohuoneen sisäiset putkiasennustyöt. Sitä ennen sopivassa välissä asianmukainen sähköasentaja tekee ryhmäkeskuksen muutostyön.

Pumppu tulee lämmönjakohuoneen ulkopuolelle, ja varaajat tulevat seinän sisäpuolelle. Täten putkia ei tarvitse vetää pitkiä matkoja rakennuksen sisällä.

Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tuossa nyt joku kuva putkien sovittelusta.
Setässä lämmönvaihdin rokkaa kompressorin mukana. Koneissa voi olla eroja, mutta arvelen lämmönvaihtimen ja sen vesiputkien liitoskohtien myös nauttivan kompressorin värinästä. Lisäksi kone saattaa hiukan liikkua maan routimisen mukana. Onhan tuossa varsin hyvin mittaa noissa putkissa ja niitä tuskin kannattaa pultata kovin tiukasti seinään kiinni aivan koneen läheltä. Itse laitoin 250 mm teräspaljeletkut heti ensimmäiseksi koneeseen kiinni. Jopa niistäkin tulee sopivilla kierroksilla putkiin pieni värinä, jonka voi kuulla pannuhuoneessa. CTC ainakin ravistaa liittimen päitä sen verran, että sen näkee jopa silmällä ja tuntee heti sormella. Värinä lienee suurin minimikierroksilla. Venyttämättömänä 250 mm mittainen teräspalje on todella letkeä ja sen voi venyttää noin 3 x pituuteen. Arvelen, että myös lyhyempi teräspalje tekisi tehtävänsä yhtä hyvin. Jos tuohon sellaisen laittaisi, oikea paikka olisi koneen liitynnästä vaakasuoraan, esim. 100 mm teräspalje sellaista mallia, joka sallii sekä sivuttaisen että päittäisen liikkeen.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Ei joustoja mutta putkien kannakointi seinään vähän kauempana pumpusta jos betonilaatta vähän muljaa.
Mulla oli ajatuksena tehdä asennuksesta niin järeä ja jäykkä että pumppu ei periaatteessa voisi täristä mutta onhan siellä sisällä kompura omilla kumityynyillään. Kyllä pumpusta kädellä pienen värinän tuntee. Täytyy kesällä katsoa passilla onko pumppu suorassa. Tänään kun katsoin niin näytti että saattaa olla aavistuksen elänyt tuo betonilaatta tai sitten vaan näyttää kun talo on vinossa.

Kupariputket kapillaareilla tuli halvemmaksi mitä olin varautunut. Sulkuihin ja helmiliittimiin meni enemmän rahaa.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Oma näkemys tuosta C-pitimestä on että ovat suoraan p:stä, koska tulee suoraan putken taakse. Itse valmistin puusta ja toisaalta oli jotain valmiitakin, joissa on ruuvin reiät putken kahtapuoleta. Noita sinun C pitimiä ei saa pyhä pietarikaan avattua kun siinä on putki edessä ja jotain pitäsi tehdä.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Putkiston osat ovat tosiaankin kalliita. Saatan saada joitain sulkuventtiileitä hyödynnettyä kaukolämpölaitteistostani.
Romiksessa vimpan päälle ammattilaislaatua femman kilo mutta pitää tunnistaa osat. Tokmannilta saa melkein samaan hintaan mutta ne ovat sitä laatua mitä siellä myydään, uuttahan ne tosin ovat.

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Romiksessa vimpan päälle ammattilaislaatua femman kilo mutta pitää tunnistaa osat.
Hyvä, että toit tämän esiin. Täällä Helsingissä on vain yksi metalliromuttamo, joka myy tavaraa kuluttajille. Sieltä saattaisi löytyä 28 mm kupariputkea. Mielelläni tosin käytän uutta putkea, mutta ehkä siellä on sitäkin.

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Kun saan maatelineen ja pääsen siten mittaamaan pumpun tarkan sijoituspaikan, tarkoitukseni on porata seinään kaksi 76 mm reikää pumpun meno- ja tuloputkien kohdalle. Putket (28 mm kupari) eristetään 20 mm paksulla Thermaflex-solukumieristeellä, jonka ulkohalkaisija on 70 mm. Reikäväli on 210 mm.
IMG_8625.jpeg

Putkien yläpuolelle seinään porataan esimerkiksi 48 mm reikä sähköjohtojen läpivientiä varten. Seinän reikiin jäävä tyhjä tila täytetään eristevillalla.

Pumpun virransyöttö tarvitsee yhden 3 x 1.5 mmj-kaapelin ja kaksi 5 x 1.5 mmj-kaapelia. Täten ryhmäkeskuksesta vedetään 2.5 mmj-kaapeli turvakytkimelle seinän ulkopuolelle. Lisäksi seinän läpi tuodaan puskurivaraajan anturin johto ja kondenssivesiputken sulanapitokaapelin pistorasian johto. Olen ajatellut tätä sulanapitokaapelia.

Käsittääkseni pumpun pohjan sulanapitokaapeli (Panasonic) voidaan kytkeä pumppuun, joten se ei tarvitse erillistä virransyöttöä.

Tuleeko mieleen jotain muuta huomioon otettavaa läpivientien ja sähköjohtojen osalta? Olenko luetellut tarvittavat sähköjohdot, vai tulisiko lisätä esimerkiksi lv-varaajalle anturi, josta vedetään johto pumpulle?

Näistä kuvista näkee, mitä haen, joskin minulla putkiin ei tule mitään mutkia pumpun puolella, vaan ne menevät suorana seinän läpi. Kuvista poiketen pumpulleni tulee tämä maateline.

Liitteet

• IMG_8623.png
    IMG_8623.png
    1,5 MB · Katsottu: 40
  • IMG_8622.png
    IMG_8622.png
    1,2 MB · Katsottu: 45
Viimeksi muokattu:

veemeli

Jäsen
Täältä sain vinkin että läpiviennit kannattaa putkittaa ja tehdä pieni kaato. Itse käytin 75mm ja 50mm viemäriputkea, kaato sisään päin. Mahdolliset vuoto- , kondenssi- tai valumavedet ei päädy seinän eristeisiin ja lisäksi putket ja johdot on helpompi työntää läpi.

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Kävin Onnisella kokeilemassa, millaisilla osilla 28 mm putken saisi kiinnitettyä pumpun 1 1/4" nippaan. Siihen tarvitaan kolme osaa (puserrusliitin, supistuskaksoisnippa ja muhvi), joiden kokonaishinta on 80 €:
vilp nippa.jpeg

Kahden putken kiinnittäminen maksaisi siis 160 €. Lisäksi tarvitaan sopivat liittimet, jotta tyhjennysventtiilit saadaan paikalleen. Tähän täytyy olla jokin halvempi tapa. Kenties se on Mapress.

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Täältä sain vinkin että läpiviennit kannattaa putkittaa ja tehdä pieni kaato. Itse käytin 75mm ja 50mm viemäriputkea, kaato sisään päin. Mahdolliset vuoto- , kondenssi- tai valumavedet ei päädy seinän eristeisiin ja lisäksi putket ja johdot on helpompi työntää läpi.
Mielenkiintoista! 75 mm viemäriputki mahtuisi 76 mm terällä tehtyyn reikään, ja 70 mm Thermaflex mahtuisi viemäriputkeen.

BBF

Vakionaama
Kävin Onnisella kokeilemassa, millaisilla osilla 28 mm putken saisi kiinnitettyä pumpun 1 1/4" nippaan. Siihen tarvitaan kolme osaa (puserrusliitin, supistuskaksoisnippa ja muhvi), joiden kokonaishinta on 80 €:
Kato vaikka Puuilo/Motonet ym. niin ei varmasti maksa 80€.

misa64

Aktiivinen jäsen
katso liitettä 114962

Kahden putken kiinnittäminen maksaisi siis 160 €. Lisäksi tarvitaan sopivat liittimet, jotta tyhjennysventtiilit saadaan paikalleen. Tähän täytyy olla jokin halvempi tapa. Kenties se on Mapress.
Jos masiinassa on 1 1/4" ulkokierre tiivistepinnalla ,niin siihen kävisi se teräs/kytkentäletku suoraan .
Muuten supistusmuhvi 1 1/4" x 1" oli alta 10e siihen 28mm lähtöliitin 1" alta 10e kpl yht alle 40eur putkien kiinnitys

Arisoft

Hyperaktiivi

Tyhjennysventtiilit tässä ilmeisesti määrää mitä kaikkea joudut sille tekemään. Niihin ei auta edes se Mapress.

Itse olen hakenut liittimet Motonetistä mutta siellä ei ole 28 mm kokoa.

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen

Tuolla yhdellä osalla saisit hoidettua noista jo kaksi.
Kyllä. Mutta onkohan tuo 1 1/4" kierre liian pitkä pumpun nippaan, toisin sanoen miten se tiivistyy nippaan?
Kytkentäletkussa kierre on lyhyt ja pohjalla taitaa olla O-rengaskin tiivistämässä (vrt. tavanomainen käyttövesikalusteen (esim. apk) tulovesiletku).

Arisoft

Hyperaktiivi
Kyllä. Mutta onkohan tuo 1 1/4" kierre liian pitkä pumpun nippaan, toisin sanoen miten se tiivistyy nippaan?

Hampulla ja kitillä kuten kaikki kierteelliset tiivistetään. Kierteet eivät ole suoria vaan kartioita. Menevät siis sitä tiukemmalle mitä syvemmälle niitä kiristää. Tarkoitus ei ole vetää pohjaan saakka.

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Hampulla ja kitillä kuten kaikki kierteelliset tiivistetään. Kierteet eivät ole suoria vaan kartioita. Menevät siis sitä tiukemmalle mitä syvemmälle niitä kiristää. Tarkoitus ei ole vetää pohjaan saakka.
Selvä. Eli kierre jää "auki", toisin sanoen se ei mene pohjaan asti. Mutta hamppu ja kitti lukitsevat sen.

Arisoft

Hyperaktiivi
Selvä. Eli kierre jää "auki", toisin sanoen se ei mene pohjaan asti. Mutta hamppu ja kitti lukitsevat sen.

Ihan kaikki kierteet eivät ole kartioita. Ne, joissa on tarkoitus käyttää tasotiivistettä, esim pesukoneen liitos vesihanaan, niissä kierre on suora eikä kierteeseen laiteta mitään tiivistettä vaan se O-muotoinen kumi tai kuitutiiviste laitetaan siihen putken ja liittimen väliin tiivisteeksi.

Käytännössä tuollaiseen suoraankin saa laitettua kartiollisen kierteen kiinni mutta tiivistyksen kanssa täytyy olla huolellisempi.

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Näyttää siltä, että putkien kiinnitys pumppuun ratkeaisi näillä:
Talotuotteesta voisi samalla tilata 10 m 28 mm kupariputkea (2 x 5 m) 218 eurolla.

Toinen haaste on jäätymisenestoventtiilin kiinnitys. Pumpulta tulee siis yllä mainittujen nippojen jälkeen pätkä putkea, johon täytyy kiinnittää sopiva puserrusliitin venttiiliä varten. Tietysti venttiilin toiselle puolelle pitää kiinnittää samanlainen liitin. Venttiilin kierteen (1 1/4) pituus on vain kymmenisen milliä. Nähdäkseni siinä toimisi sama liitin ja nippa kuin pumpunkin kiinnityksessä.
Frostschutzventil_253060_640x480.jpg

Arisoft

Hyperaktiivi
Pumpulta tulee siis yllä mainittujen nippojen jälkeen pätkä putkea, johon täytyy kiinnittää sopiva puserrusliitin venttiiliä varten.
Itse laittaisin tuon venttiilin, jos minulla sellainen olisi, suoraan kiinni sihen pumpun nippaan. Tuohan menee suoraan tuohon supisteosaan kiinni.

Ilmavesi

Aktiivinen jäsen
Itse laittaisin tuon venttiilin, jos minulla sellainen olisi, suoraan kiinni sihen pumpun nippaan. Tuohan menee suoraan tuohon supisteosaan kiinni.
Tarkoitatko, että venttiili kiinnitettäisiin nippaa vasten 1 1/4" jatkomuhvilla ja venttiilin toiseen päähän tulisi se Puuilon 1 1/4" x 1" supistusnippa, johon Talotuotteen 1" puserrusliitin kiinnitettäisiin? Jos toimisi näin, kokonaisuus olisi varsin yksinkertainen eli myönteinen!

Back
Ylös Bottom