Sitten lasketaan
ja onhan mallisarjaan ollut H7 tarjolla? Jos ei niin erillishyväksyntä vaaditaan koska ei ole tyypitetty. Kiitos Traficom ja nämä säännöt että 3D tulostettua osaa ei saa asenta…
Jos menee kulmasta valo pimeäksi, kannattaa laskea paljonko se yksi ”oho” vahinko maksaa kaskossa, auto lipsahti vähän metsähallituksen puolelle ja oli ikävästi puunjuuri törröttämässä ja se läpäisi umpion.
Edit
Mitäs Trafi just sanoi 3D tulostettuista osista? Ei autoon jos ei ole valmistajan ohjeistus
Se trafin jäärä nillitti siitä korkeajännite sähköjärjestelmän muutoksesta, joksi se sen 3d tulostetun osan katsoi.
Tuon yleismallisen halogeenivalaisimen sovittamiseen käytettävä sovitepala voisi olla verrattavissa esim rekisterikilven takana olevaan autoliikkeen laittamaan mainosmuoviin.
Eikä noita ajovaloja muutenkaan ajoneuvokohtaisesti tyyppihyväkaytä. Esim autoon jossa on pelkkiä halogeenivaloja alunperin, voi laillisesti vaihtaa täystehoiset xenonit, kun vaihtaa vaan oikeat xenon umpiot, on ajovalon pesimet ja automaattinen korkeudensäätö. Esim mä voisin tuohon mun retkeilyautoon laittaa xenonit laillisesti pelkät umpiot vaihtamalla - tosin se 3d osa pitäisi printata jottei maskiin jää isoja reikiä.
.
Tai sumuvalopellet, häikäisee aina vastaantulijat ja lisäksi estää omaa näkemistä (ellei sitten halua nähdä vain muutaman metrin eteenpäin).
Miksikö noin ? Kannattaa miettiä miten silmä toimii, paljon valoa -> aukko pienenee -> jos lähialue on kirkas niin vain se näkyy hyvin.
Mä en ole oikein tuota sumuvaloista meuhkaamista tajunnut.
Mitä tuolla tulee autoja sumarit päällä vastaan ne ovat 95% ihan surkeat tuikut, jotka eivät häikäise sen enempää kuin parkitkaan. Sitten 4,9% on kuten mitkä tahansa lähivalot ja 0,1% on sitten jotain päin helvettiä säädettyjä lyysäreitä, mutta paljon useammin ne häikäisevät lyysärit ovat niitä perusajovaloja. Useammin näkee häikäiseviä huomivaloja kuin sumareita.
Mulla on joskus ollut auto(ja), joiden omat ajovalot olivat niin surkeat, että ei voinut puhua mistään silmän sopeutumisesta sumariin, kun ne sumarit auttoivat lähinnä sen verran että ylipäätään tien erotti siinä auton edessä.
Perskohtaisesti surkeimmat halogeeniajan valot olen kokenut 1. perslingossa, johon kokeiltiin kyllä kaikki laittomat ja lailliset tavat, kunnes lopulta päädyttiin ajovalojen kahdentamiseen, joka toki oli laitonta, ko. vuosimallissa. Varmaan sillä ajovaloumpion vaihtamisella johonkin yleismalliseen olisi voinut saada laillisesti ei-hengenvaaralliset valot.