Sähkönsäästö ja investoinnit

Espejot

Hyperaktiivi
Keskustelu on sikäli mielenkiintoista että samaan aikaan sähkö on kallista mutta liian halpaa että sen säästämiseen kannattaa investoida. Varsinkin kun muistetaan että totuus on jatkuvasti ajassa muotoaan muutava olio. Univertsaalia näkemystä sähkönhinnasta ei tunnu olevan ja joku on aina oikeassa. Asiaa voisi ajatella että merkittävää on pitkän aikavälin vaihteluväli sähkön hinalle mutta silti me tuoijotamme qvartaalitason hintoja ja niin se suunitelma elää kuin tuuliviiri. Kaveri oli pitkään sitä mieltä että ILP ei kannata mutta nyt taipui tuhlaamaan ILP:iin. Useamman henkilön kanssa keskustellut sähkön hinnasta ja optimoinista. Aika monella oli suora sähkölämmitys ja suurin optimointi tuntuu kohdistuvan kirosanojen määrään siitä kuinka meitä kusetetaan.
 

Riihis

Aktiivinen jäsen
Keskustelu on sikäli mielenkiintoista että samaan aikaan sähkö on kallista mutta liian halpaa että sen säästämiseen kannattaa investoida. Varsinkin kun muistetaan että totuus on jatkuvasti ajassa muotoaan muutava olio. Univertsaalia näkemystä sähkönhinnasta ei tunnu olevan ja joku on aina oikeassa. Asiaa voisi ajatella että merkittävää on pitkän aikavälin vaihteluväli sähkön hinalle mutta silti me tuoijotamme qvartaalitason hintoja ja niin se suunitelma elää kuin tuuliviiri. Kaveri oli pitkään sitä mieltä että ILP ei kannata mutta nyt taipui tuhlaamaan ILP:iin. Useamman henkilön kanssa keskustellut sähkön hinnasta ja optimoinista. Aika monella oli suora sähkölämmitys ja suurin optimointi tuntuu kohdistuvan kirosanojen määrään siitä kuinka meitä kusetetaan.
Miksi optimoida, jos kiinteä? Parin sähkölämmittäjän kanssa jutellut, ja molemmat ottaa aina 24kk kiinteän, useimmiten vielä sen tarjouksen, joka tulee sopimuksen umpeutuessa "vanhoille asiakkaille".
 

Espejot

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Miksi optimoida, jos kiinteä?
Onko kulutusjousto ainoa tapa optimoida talon energian kulutusta?
Parin sähkölämmittäjän kanssa jutellut, ja molemmat ottaa aina 24kk kiinteän, useimmiten vielä sen tarjouksen, joka tulee sopimuksen umpeutuessa "vanhoille asiakkaille".
Ja juuri he yleensä tuskailevat kasvavien kustannusten kanssa koska suora sähkölämmityksen kanssa kustannusten optimointi on rajallista. Minä aloitasin eristyksitä mutta sekin on kallista. Ne ajat milloin sähköä käytettiin huolettomasti alkaa olla ohi ja huoli näkyy mm. datakeskus keskusteluissa. Ja minkälainen joutsen sieltä horisontista vielä saapuu sitä ei tiedä kukaan. Mutta yllätyksenä tulee, kuin ensi lumi joka vuosi.
 
Keskustelu on sikäli mielenkiintoista että samaan aikaan sähkö on kallista mutta liian halpaa että sen säästämiseen kannattaa investoida.

Ei siinä ole mitään mielenkiintoista, vaan väistämätön fakta on, että yhä harvemmalla on rahaa investoida mihinkään, kun rahat eivät riitä enää ruokaan ja lääkkeisiinkään.

Ei ihmisillä ole enää mitään ylimääräisiä tonneja, saati kymppitonneja.
 

Espejot

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Ei siinä ole mitään mielenkiintoista, vaan väistämätön fakta on, että yhä harvemmalla on rahaa investoida mihinkään, kun rahat eivät riitä enää ruokaan ja lääkkeisiinkään.

Ei ihmisillä ole enää mitään ylimääräisiä tonneja, saati kymppitonneja.
Ei se sitten ole kallista jos investointi ei maksa itseänsä takaisin koska muutenhan pankki suorastaan tyrkyttäisi lainaa.
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
Ei siinä ole mitään mielenkiintoista, vaan väistämätön fakta on, että yhä harvemmalla on rahaa investoida mihinkään, kun rahat eivät riitä enää ruokaan ja lääkkeisiinkään.

Ei ihmisillä ole enää mitään ylimääräisiä tonneja, saati kymppitonneja.
No mistä ihmeestä ne nykysin rahat riittää sijotuksiin, parhaat ottaa opintolainaa ja sijottaa ja silti syö? #Opiskelijat, rahaton??
 

Riihis

Aktiivinen jäsen
No mistä ihmeestä ne nykysin rahat riittää sijotuksiin, parhaat ottaa opintolainaa ja sijottaa ja silti syö? #Opiskelijat, rahaton??
No ne ei asu viiskytluvulla rakennetussa omakotitalossa, joka ennen lämpeni puulla, mutta muutettiin "ilmaisen sähkön" aikaan patterilämmitteiseksi.
 

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Suomessa yhä harvempi on hyväosainen.
Jos opiskelija sijoittaa, niin vaikuttaa jo aika vahvasti "pappa betalar" hommilta.
suomessa ovat kaikki hyväosaisia.
täällä lpr opiskelijat asuvat uusissa opiskelija-asunnoissa keskellä kaupunkia ja uusia rakennetaan jonka vuokra on 400€/kk joka sisältää kaiken asumiseen liittyvän, nopea netti, sähkö, lämpö. kun on vain kirjoilla jossain opiskelemassa voi samalla tehdä esim teollisuustyöntekijän keskipalkalla yli 40k€/v töitä. jos ei muuta ansioa niin perusturva ja mitkä lie opiskelijan nimikkeillä maksetut avustukset ja tuet mahdollistavat superedulliseen elämiseen. eläkkeetkin ovat nousseet kovasti. kun eläköidyin tuli tilille 910€/v ja nyt se on noussut yli 1100 euroon /kk jolla tulee paremmin kuin hyvin toimeen. keitä ne on ne sankarit joilla ei rahat riitä? ...taloushallinta pielessä, ollut aina.
sairaat ovat sitten eri asia, laaja kirjo erilaisia kohtaloitaloita.
itse ruoka on superhalpaa, kaurahiutalepaketti riittää pitkälle, vaihteeksi kilo perunoita 0,50€/kg, ei joka päivä tarvitse t-luu pihviä
 
Back
Ylös Bottom