Pörssisähkö vs kiinteä hintainen

tj86430

Vakionaama
Eikö myyntiyhtiöt saa nykyään datansa siirtoyhtiöiltä Hubin kautta? Jos näin on, niin eihän ne ole sen enempää reaaliajassa kuin hubikaan. Kolmansien osapuolten kuten Liukurin sovellukset tietysti vaativat datan manuaalisen siirtämisen, koska hubin APIin ei kai ihan helposti saa pääsyä. (Sinänsä luulisi olevan helppoa toteuttaa hubiin tunnistautuneelle loppukäyttäjälle oma APIkey, jonka saisi ladattua sieltä, ja halutessaan voisi sitten vaikka antaa Liukurille tai muulle vastaavalle käyttöön. APIinhan voisi hyvin toteuttaa throttlauksen joka estää tekemästä liian monta kutsua päivässä, jos pelkäävät liian suurta kuormaa)
 

tet

Hyperaktiivi
Eikö myyntiyhtiöt saa nykyään datansa siirtoyhtiöiltä Hubin kautta? Jos näin on, niin eihän ne ole sen enempää reaaliajassa kuin hubikaan. Kolmansien

Kyllä vain, sieltähän se data kulkee.

Vaihdan heti yhtiötä, kun joku kertoo, kenen appi on hyvä.

Siirtoyhtiö mittaa kulutuksen, ja siirtoyhtiötä ei voi vaihtaa. Toki myyntiyhtiöiden äpeissä voi olla eroja, mutta saman siirtoyhtiön dataa ne kaikki näyttävät, ja sen tarkkuus ja datansiirron ajoitus ratkaisee.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Kun siirtoyhtiötä ei voi vaihtaa niin mittaus on aina sama vaikka miltä myyjältä sähkön ostaa.
Näin voisi kuvitella mutta PKS juuri ilmoittu että heillä on ollut netotuksessa virheitä.

Maaliskuun ja huhtikuun 2026 tuotantohyvitysten laskennassa on kuitenkin todettu virhe. Tarkistuksista ja laajasta testauksesta huolimatta tuotannon varttikohtainen määrä ja sitä vastaava varttihinta eivät ole kaikilta osin kohdistuneet oikein laskennassa. Virheen seurauksena tuotannosta maksamamme hyvitys on ollut hieman suurempi, kuin sen olisi pitänyt olla. Vaikutus yksittäiselle asiakkaalle on kuitenkin yleensä pieni, tyypillisesti muutamista kymmenistä senteistä joihinkin euroihin.
 

Riihis

Aktiivinen jäsen
Puhuin Helenin oma Helen palvelusta, liukuri kun ei toi reaaliajassa, niin sillä ei siten ole kovin helppoa seurata päivittäin. Datahub antaa PT15M, eli 15 min, Helen on vaan omaa mieltä, vaikka data editetään myös 15 min pylväin.

Vaihdan heti yhtiötä, kun joku kertoo, kenen appi on hyvä.
Wizardia Haniin, niin näkyy reaaliajassa. (pojalla näköjään tietokone päällä 😅)
 

Liitteet

  • Screenshot_20260605-110951.HomeWizard~2.jpg
    Screenshot_20260605-110951.HomeWizard~2.jpg
    36,6 KB · Katsottu: 46

HelaKammo

Vakionaama
Siirtoyhtiö mittaa kulutuksen, ja siirtoyhtiötä ei voi vaihtaa. Toki myyntiyhtiöiden äpeissä voi olla eroja, mutta saman siirtoyhtiön dataa ne kaikki näyttävät, ja sen tarkkuus ja datansiirron ajoitus ratkaisee.
Itsestäänselvyyksiä toki. Siirtoyhtiön, eli Vantaan energia sähköverkot, antama data on Väreellä ja Helenillä pakkosiirron myötä tietenkin sama, mutta Helenin äppi väittää, että data ei olisi 15 min. Vaikka kuvaajassa se on 15 min, ja oli Väpissä, ja oli laskutuksessakin.

Hubissa on kuten sanoin 15M tarkkuus.

Myyntiyhtiön äppi on itselle tärkein työkalu, kun katson kulutusta, ja nyt Helen yhdistymisen myötä vei sen aivan alkeelliselle tasolle.

Pari kuvaa noista kertoisi paljon, lisäksi oma Helen sovellus ei muista edes näkymäasetuksia, joka kerta pitää nakutella samat asiat. Päivän kulutuskin jaettu kolmelle erilliselle sivulle, kulutusvaikutusta ei lasketa automaattisesti, tekoäly suoltaa puppua kulutuksesta jne.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Oomilla ihan jees appi ainakin nyt kun päivittivät sitä ja tuntuu pelaavan jouheasti, yhdellä sivulla näkee kulutukset, kertyneen hinnan ja kulutusvaikutuksen. Oomi ei käytä ainakaan vielä kv-soppareissa varttihintoja vaan tuntihinnoilla mennään. Appi näyttää kulutuspalkit vain per tunti, varttitasoa voi tarkastella vain taulukkonäkymässä.
 

tj86430

Vakionaama
Eipä tule suomalaisten sähköyhtiöiden appeja katseltua, pitäisi varmaan joskus vilkaista. Datahubin selainkäyttöliittymää katselen joskus, muuten lataan datat omaan sovellukseen ja käytän sitä. Tulee ainakin kulutusvaikutukset sun muut laskettua oikein, ja samalla on vertailutieto johon voi verrata kun lasku tulee.

Sen verran kävin nyt Eletran mobiiliappia katsomassa, että voin todeta nähneeni parempiakin.
 

HelaKammo

Vakionaama
Kokeillaan onnistuiko parin mallikuvan kanssa. Ohessa hiukan eroa.
 

Liitteet

  • 1000002552.png
    1000002552.png
    83,5 KB · Katsottu: 45
  • 1000002379.png
    1000002379.png
    113,3 KB · Katsottu: 48

Harrastelija

Hyperaktiivi
Erot kuvissa ei selity edes tuntiraportoinnilla.
Tuossahan on toisessa kuvassa useampi tunti matalaa hintaa ja korkeaa kulutusta mutta toisessa tasaista kulutusta.
 

HelaKammo

Vakionaama
Erot kuvissa ei selity edes tuntiraportoinnilla.
Tuossahan on toisessa kuvassa useampi tunti matalaa hintaa ja korkeaa kulutusta mutta toisessa tasaista kulutusta.
Tarkoitus oli näyttää mikä ero noilla on varttinäkymässä 🤪, ei nuo ole edes samalta kuulta.

Helen ei edes skaalaa näkymää, vaan on aina 0-50 ja sitä ei voi muuttaa. Mitään kulutusvaikutusta ei näytetä. Kuten näkyy, niin varttinäkymä on aina 8 h jaksoina...

Olisin kovin tyytyväinen, jos saisin Väpin näkymän, sekä myös asetettua vero, marginaalin, siirron, mukaan kuviin halutessa. Nyt tuossa on vero ja marginaali aina.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
En tiedä, datahubissa on netotukseen oma rivinsä. Oli ainakin silloin kun netostus tapahtui tunnin tasolla.

Datahubiin toimitetaan erikseen myynti ja osto ja ne menee eri sopimukseen kaiken lisäksi. Netotus on nähdäkseni vain noiden eri sopimusten välinen korjaus, joka nimenomaan tapahtuu datahubissa jälkeenpäin. Tietty se on mahdollista että siirtoyhtiö laskee omat laskunsa jotenkin eri tavalla esim. netottaa väärän ajanjakson. Kyllähän se voi mokata monella tapaa kun asiakas ei pysty helposti sitä tarkastamaan.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Datahubiin toimitetaan erikseen myynti ja osto ja ne menee eri sopimukseen kaiken lisäksi. Netotus on nähdäkseni vain noiden eri sopimusten välinen korjaus, joka nimenomaan tapahtuu datahubissa jälkeenpäin. Tietty se on mahdollista että siirtoyhtiö laskee omat laskunsa jotenkin eri tavalla esim. netottaa väärän ajanjakson. Kyllähän se voi mokata monella tapaa kun asiakas ei pysty helposti sitä tarkastamaan.
Täytynee alkaa ottamaan datahubista talteen kulutus ja tuotanto.
 

hanuri

Jäsen
Näin voisi kuvitella mutta PKS juuri ilmoittu että heillä on ollut netotuksessa virheitä.
Minusta alkuperäinen lasku oli oikein. Datahubin aikaleimat ovat UTC ajassa ja todennäköisesti "korjasivat" hinta ja kulutustietojen kohdennukset nyt jälkikäteen väärin? Laitoin viestiä asiakaspalveluun tästä, että tarkistavat tämän.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Minusta alkuperäinen lasku oli oikein. Datahubin aikaleimat ovat UTC ajassa ja todennäköisesti "korjasivat" hinta ja kulutustietojen kohdennukset nyt jälkikäteen väärin? Laitoin viestiä asiakaspalveluun tästä, että tarkistavat tämän.
Mulla huhtikuun kWh data on oiken, sekä myynti että osto. Samoin oston summat on oikein mutta myynnin eurot väärin.
 

hanuri

Jäsen
Mulla huhtikuun kWh data on oiken, sekä myynti että osto. Samoin oston summat on oikein mutta myynnin eurot väärin.
Joo tarkoitin tosiaan tuotannon (myynnin) osalta euroja niinkuin PKS viestissään asiaa käsitteli.

Edit. Liukuri.fi/ChatGPT antaa samat eurot tuotannolle mitkä oli alkuperäisessä laskussa.
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Joo tarkoitin tosiaan tuotannon osalta euroja niinkuin PKS viestissään asiaa käsitteli.
PKS viesti viittaa kWh määrään ja sitä kautta euroihin, kovin pyörein sanakääntein. Mulla on tulle n. 5 EUR omien laskujen mukaan. mKeskustelun voisi melkein siirtää PKS osioon. My bad.
Tarkistuksista ja laajasta testauksesta huolimatta tuotannon varttikohtainen määrä ja sitä vastaava varttihinta eivät ole kaikilta osin kohdistuneet oikein laskennassa.
 

korsteeni

Aktiivinen jäsen
taidan ottaa mökille pörssisähkön sijaan kiinteähintaisen jossa mahdollisimman halpa kiinteä osuus kun sinne on matkaa vain muutamansata metriä niin keskitalvella huippuhinnoilla voi käydä lataamassa auton tai jopa akkuja siellä jos tulee piiiiiiitkä huippuhintojen putki.
mökillä muutoin käyttö vähäistä ja vain kesäisin ettei itse sähkön hinnalla ole merkitystä.
vielä kun tulisi siirtohintoihin joku vähäisen käytön ja pienen prioriteetin toimitusvalmius hinta toisarvoisiin kohteisiin.
 

Luukku

Vakionaama
taidan ottaa mökille pörssisähkön sijaan kiinteähintaisen jossa mahdollisimman halpa kiinteä osuus kun sinne on matkaa vain muutamansata metriä niin keskitalvella huippuhinnoilla voi käydä lataamassa auton tai jopa akkuja siellä jos tulee piiiiiiitkä huippuhintojen putki.
mökillä muutoin käyttö vähäistä ja vain kesäisin ettei itse sähkön hinnalla ole merkitystä.
vielä kun tulisi siirtohintoihin joku vähäisen käytön ja pienen prioriteetin toimitusvalmius hinta toisarvoisiin kohteisiin.
Mulla vähän samanlainen "päkappi" on työpaikan lataus kiinteällä 15snt/kWh.
 

Zoppeli

Jäsen
Tein karkeaa hahmotelmaa nykyisestä sähkönkäytöstä, joka paneelien myötä muuttunut aika oleellisesti. Jos olisi vielä mahdollista päästä pörssisähköllä alle 6snt kulutuspainotteiseen keskihintaan koko vuoden osalta, niin säästöt olisi siitä huolimatta aika pienet. En tosin usko nykyisellä sähkönkäytölläni enää tuollaiseen spot-hintaan pääsevän.

Voipi olla, että meidän taloudessa siirrytään kiinteähintaiseen soppariin nyt. Esim. 2026 tammi-helmikuussa meni yksistään pörssisähköllä jo se 500€ sähköön.


IMG_9384.jpeg
 

Husky

Hyperaktiivi
Havahduin tilanteeseen, että on ollut helkutin tuulista viimeiset 6 viikkoa ja katsoin pösän keskihintaa ja mitä ihmettä :huh: Toukokuu on valmis ja 6.64s ja kesäkuu tähän asti 8.14s*.

Vieläpä ollut varsin aurinkoista, että piti olla aurinkovoimaakin eikä tarvisi jossakin öljypoltinta hiiliveroineen käynnistää sähkönpuutteessa, että Suomeen sähköä piisaisi. Tässä valossa on korkeaa hintaa.

No, onneksi on kiinteä, niin saa halvemmalla kuin pösän jopa kesälläkin. Täytyypä talvellakin muistaa aina joskus katsoa tilannetta, vaikka on rulettihintojen seurannasta onneksi eroon päässytkin ja voi keskittyä sähkön säästämiseen eikä keskihinnan alentamiseen.

*Faktantarkastajille lähde: Liukuri, kun viimeksi vesitettiin tämä hintahuomio lillukoihin
 

SON

Vakionaama
Helen tarjoaa pörssisähkösopimuksen liitteeksi myös mahdollisuutta hintakiinnitykseen kuukausittain. Onko muilla firmoilla samaa tarjolla?

 

tet

Hyperaktiivi
Helen tarjoaa pörssisähkösopimuksen liitteeksi myös mahdollisuutta hintakiinnitykseen kuukausittain. Onko muilla firmoilla samaa tarjolla?


PKS ja Vattenfall ainakin tarjoavat kiinnityksiä. Muistaakseni Fortum myös. Kiinnitysten pituuksissa voi olla eroa, PKS ainakin tarjoaa useita eri kiinnityspituuksia.
 
Herrforssilla on myös kiinnitys mahdollisuus. Jos oikein ymmärsin, niin tämä vähän poikkeaa PKS ja Helenin toteutuksesta.

Edit: Tämä saattaisi olla sähkölämmittäjälle, joka pystyy varaamaan lämpöä ja pystyy tuottamaan lämmön tarvittaessa puulla tai öljyllä, ihan hyvä diili. Pienen pohjakulutuksen saisi suojattua (~0.5kWh) kokonaan kiinteäksi.

 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Loka-joulukuu 2026 kiinitetty about vuosi sitten hintaa 6,377snt
itsellä menee n.0.7snt/kWh korkeammalla hinnalla.
Kun saa infran mallilleen akkujen, paneelien ja ohjausten osalta niin voi oikeasti ottaa kv-soppareita pidemmälle jaksolle.
Ilman kesä-ajan oston minimointia on ollut aika järjetöntä ottaa myös kesäksi korkea kv-soppari
 
Back
Ylös Bottom