Öljyn rinnalle hybridi vilp

apasra

Tulokas
Hei! Talossa noin 200 m2 (kerrosalaa yhteensä n. 300 m2) lämmitettävää tilaa vesikiertopatterein kahden perheen rintamiestalossa. Eteisen lattiat ja saunan takkahuone vesikiertoisella lattialämmityksellä.
Tarjottu on kahta versiota JÄSPI BASIC SPLIT 12KW INVERTER 12 000 € hintaan vs Thermia iTec E Plus 12kW 13 000€ hintaan, 12 500 € jos ite tekee imeytyskaivon. Toinen sanoo Jäspiä halpispumpuksi. Thermia vissiin tuottaa hieman kuumempaa vettä. Vilp lämmittäisi talon ja öljy käyttöveden ja erillistä varaajaa ei tarvittaisi, sanovat.
Molemmissa asunnoissa myös mitsubishin ilpit, lähinnä jäähdytys käytössä, syksy kevät myös hieman auttaa lämmityksessä, jos sähkö on halpaa.

Talossa ei lisäeristeitä, vuoden 1940 rakennettu lautaverhous, purueristeellä. Öljyä kulunut keskimäärin 10 vuoden aikana 2800 L vuodessa. Tällä hetkellä asustaa 5 henkilöä, mutta jos talo myydään vaikka kahdelle lapsiperheelle ja asukkaita kahdeksan, minkälaista pumppua tai yleensä comboa suosittelette.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Lämmityskierron paluuseen haaroitus ulos Monoblock VILP pumpulle. Ja sieltä takaisin sitten kattilalle.
Pumpuksi joku tämmöinen, turha maksaa paljoa:


Mitä tulee lämminvesivaraajaan.... minusta sellainen kannattaisi aina olla. Ei olisi pakko pitää kattilaa aina kuumana, vaan voisi sammuttaa sen kokonaan halutessaan ja aina kun VILP riittää. Vesihän vähän esilämpenisi kierukassa, ja se vähentäisi sähkövaraajan kulutusta.

Yksinkertainen, halpa ja modulaarinen ratkaisuna.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
jos talo myydään vaikka kahdelle lapsiperheelle ja asukkaita kahdeksan, minkälaista pumppua tai yleensä comboa suosittelette.

En oikein osaa suositella mitään vesi-ilmalämpöpumppua taloon, jossa sitä ei kukaan osaa valvoa tai hoitaa. Maalämpöpumppu olisi varmempi ratkaisu tästä lähtökohdasta. Erityisesti kun laitteen valvonta olisi "jonkun toisen ongelma" kahden asumisyksikön tapauksessa.

Jos nyt kumminkin pitäisi joku lähes pomminvarma ratkaisu kehittää niin sellainen idioottimainen ratkaisu olisi, jossa tehokas VILP lämmittää suoraan sitä öljykattilan vesitilavuutta samaan tapaan kuin öljypoltin. Investoinnin kustannukset olisivat maltilliset, koska tarvitaan vain pumppu ja lyhyt putkitus sille. Laite tekisi luvattua kuumaa vettä jolloin käyttövettä riittää hyvin ja lämmitys toimisi normaalisti. Öljypoltin tulisi apuun automaattisesti aina kun VILPin teho ei riitä pitämään vettä kuumana.

Ratkaisussa etuna on edullinen hinta ja varma lopputulos. Lämpö ei takuulla lopu kesken edes pakkasilla. Haittapuolena se ettei tuo ole kovin energiataloudellista mutta takuulla silti öljyä halvempaa lämmitystä.
 
Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Vilp lämmittäisi talon ja öljy käyttöveden ja erillistä varaajaa ei tarvittaisi, sanovat.

Parempaan tulokseen pääsisi käyttämällä vedelle esilämmitystä VILPillä ja erillistä tulistusvaraajaa. Lisäksi sähkö olisi todennäköisesti halvempaa kuin öljyllä tuotettu. Kattila on aivan ylitehoinen laite pelkkään veden lämmittelyyn. Kesällä kattilasta vuotava lämpö menee ihan hukkaan. Tulistettavaahan ei paljon jäisikään kun talvella pattereissa ilmeisesti kiertää suhteellisen lämmin vesi ja kesällä kun lämmitystä ei tarvita voisi käyttää korkeampaa lämpötilapyyntiä.

Mahtaisiko sitten talosta löytyä paikkaa sähkövaraajalle? Öljykattila todennäköisesti on sovellettavissa VILPin työsäiliöksi ja siinähän sitä sitten olisi varalämmitys samassa paketissa.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Itselläni on öljykattila käyttöveden lämmitykseen. Vastukset lämmittävät vain yläosan kattilasta, jolloin alaosa pysyy käytännössä huoneenlämpöisenä. Lämmitysputkiin olen laittanut sulut, jotta kuuma vesi ei lähde kiertoon, minkä se tekee vaikka shuntti olisi kiinni, koska se ei ole täysin tiivis.
 

Helkoo

Aktiivinen jäsen
Itselläni on öljykattila käyttöveden lämmitykseen. Vastukset lämmittävät vain yläosan kattilasta, jolloin alaosa pysyy käytännössä huoneenlämpöisenä. Lämmitysputkiin olen laittanut sulut, jotta kuuma vesi ei lähde kiertoon, minkä se tekee vaikka shuntti olisi kiinni, koska se ei ole täysin tiivis.
Kuinkahan paljon erillinen käyttövesivaraaja säästäisi verrattuna kattilaan? Itselläni mietinnässä käyttöveden lämmitystapa kun VILP tulossa kiinni varaajaan ja öljy/puukattila jää varalle. Kattilassa on myös sähkövastus.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Kuinkahan paljon erillinen varaaja säästäisi verrattuna kattilaan?

Pidän selvänä että se säästäisi. Sille vain ei ole helppo löytää tilaa. Kesäisin aurinko lämmittää 215 litran kattilaan läpikotaisin 75 asteeseen. Se jäähtyy ilman kulutusta noin asteen tunnissa. Siitä voi arvioida että häviö vastaa yli 200W jatkuvaa lämmitystehoa.
 

r290

Aktiivinen jäsen
Tässä esimerkki ~200 litran rauta säiliöstä RST-kierukalla:

1780827596353.png
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kuinkahan paljon erillinen käyttövesivaraaja säästäisi verrattuna kattilaan? Itselläni mietinnässä käyttöveden lämmitystapa kun VILP tulossa kiinni varaajaan ja öljy/puukattila jää varalle. Kattilassa on myös sähkövastus.

Itselläni vanhan 220 litraisen tulistusvaraajan häviöt ovat noin 2 kWh vuorokaudessa. Häävi tämänkään hyötysuhde ei ole, sillä vain noin 50% kulutuksesta menee itse veden tulistukseen ja toinen puoli karkaa varaajan vaipan läpi. Kattilan häviöiden tulokseksi sain joskus 580 W (~14 kWh/vrk), kuumavesikierron häviöksi lisäksi saman verran. Kuumavesikierron pumppu tämän päälle ja se kävi tunnetusti sähköllä. Tämä auttoi päätöksen teossa, että kattila VILPin lämpöön ja kuumavesikierto kokonaan pois ja myös ne vermeet pois.

Tämä vanha kattila on vain ohuella villalla eristetty. Uusissa mahtaa olla jotain solukumia mutta ei ne silti lähellekään niin hyvin eristettyjä ole kuin sähkövaraajat. Tämä minun kattila kuumana ollessaan lämmittää jo puolet kellarista ja VILPin lämmöilläkin se pitää päälle 30 neliöisen pannuhuoneen lämpimänä.

Normaalin OKT:n veden lämmitys öljykattilalla on erittäin epätaloudellista, koska suurin osa lämmöstä karkaa kattilasta vaipan ja putkien kautta sen pannuhuonetilan lämmöksi. Kuumavesikierto + normaali veden lämmitystarve niin täällä olisi vuodessa mennyt öljyä tai sähköä tähän tarkoitukseen päälle kymmenen tuhatta kWh ja vasta olisi vesi saatu lämmitetyksi. Nyt tuo tulistelu on vienyt vuodessa kaikkiaan siinä 1400 kWh ja tuonut toki myös jotain lisäkuormaa VILPille. Kattila on sinällään kova peli pakkasaikaiseen lämmitykseen mutta sitä ei kannata pitää jatkuvasti kuumana. Nämä kuumavesikierrot ja aina-valmiskattilat on vähän sama kuin autossa olisi koko talven sisätilanlämmitin päällä - jos vaikka tulisi äkkilähtö.
 

jrz

Aktiivinen jäsen
Itselläni vanhan 220 litraisen tulistusvaraajan häviöt ovat noin 2 kWh vuorokaudessa. Häävi tämänkään hyötysuhde ei ole, sillä vain noin 50% kulutuksesta menee itse veden tulistukseen ja toinen puoli karkaa varaajan vaipan läpi. Kattilan häviöiden tulokseksi sain joskus 580 W (~14 kWh/vrk), kuumavesikierron häviöksi lisäksi saman verran. Kuumavesikierron pumppu tämän päälle ja se kävi tunnetusti sähköllä. Tämä auttoi päätöksen teossa, että kattila VILPin lämpöön ja kuumavesikierto kokonaan pois ja myös ne vermeet pois.

Tämä vanha kattila on vain ohuella villalla eristetty. Uusissa mahtaa olla jotain solukumia mutta ei ne silti lähellekään niin hyvin eristettyjä ole kuin sähkövaraajat. Tämä minun kattila kuumana ollessaan lämmittää jo puolet kellarista ja VILPin lämmöilläkin se pitää päälle 30 neliöisen pannuhuoneen lämpimänä.

Normaalin OKT:n veden lämmitys öljykattilalla on erittäin epätaloudellista, koska suurin osa lämmöstä karkaa kattilasta vaipan ja putkien kautta sen pannuhuonetilan lämmöksi. Kuumavesikierto + normaali veden lämmitystarve niin täällä olisi vuodessa mennyt öljyä tai sähköä tähän tarkoitukseen päälle kymmenen tuhatta kWh ja vasta olisi vesi saatu lämmitetyksi. Nyt tuo tulistelu on vienyt vuodessa kaikkiaan siinä 1400 kWh ja tuonut toki myös jotain lisäkuormaa VILPille. Kattila on sinällään kova peli pakkasaikaiseen lämmitykseen mutta sitä ei kannata pitää jatkuvasti kuumana. Nämä kuumavesikierrot ja aina-valmiskattilat on vähän sama kuin autossa olisi koko talven sisätilanlämmitin päällä - jos vaikka tulisi äkkilähtö.
Pitäähän se pannuhuonekin pitää lämpimänä. Ei ainakaan meillä ole mitään muuta lämmitystä siellä. Ei siellä koskaan ole varsinaisesti kuuma, paitsi jos kesäisin lämmittää öljyllä. Kuitenkin pidän puolet vuodesta kattilaa vastuksella, kun taloa ei varsinaisesti tarvitse juurikaan lämmittää.
 
Back
Ylös Bottom